kermit schreef: ↑do 24 september 2020, 12:24
(smal stuurt echt dramatisch op die brede velgen, andersom trouwens ook: monteer geen Supermoto's op 21mm velgen).
Gekkigheid, jarenlang deden we niet anders. Ik gebruikte supermoto's op 21mm velgen en dat is top. Ik heb ze ook op 25mm velgen gehad en kon geen verschil ontdekken. Ik gebruik ook 38mm gravel banden op 22,5mm DT XC velgen en daar voel ik ook niks geks aan.
Ik zou persoonlijk je bandenkeus maar beperkt van je velg af laten hangen. Nee, je kunt geen 45mm g-one speed op een 35mm velg gooien. Maar wel op een 25mm velg die ik op een XC fiets zou verwachten.
Ik had Supermoto's op nog smallere velgen en dat stuurde -op straat- dramatisch, er was alleen acceptabel mee te sturen als ik ze tegen de 3 bar gaf. Wat ook meteen de max. was voor die velgen icm 2.35 banden... (DT Swiss racewielen).
Maar als je smalle velgen hebt bieden zulke brede banden (op asfalt) sowieso geen enkel voordeel, ze zijn alleen maar zwaarder. Dus als je dan toch slicks moet kopen zou ik wel een breedte kiezen die lekker bij je velgbreedte past.
38mm banden op 22mm velgen is natuurlijk een prima combi, veel gravelbikes worden af fabriek met dergelijke maten geleverd.
kermit schreef: ↑do 24 september 2020, 12:37
38mm banden op 22mm velgen is natuurlijk een prima combi, veel gravelbikes worden af fabriek met dergelijke maten geleverd.
Dezelfde verhouding als een 2,2" band op een 32mm velg, wat dus ook prima kan
Maar racevelgen... dan waren jouw DT-swiss racevelgen waarschijnlijk 15mm o.i.d, zoals een paar jaar geleden de meeste racevelgen nog waren. Anyway: het probleem speelt gewoon veel meer met noppenbanden vanwege de essentiele functie van de zijnoppen. Je moet het niet te gek trekken en geen 35mm bandje op een 30mm velg gooien maar als je een 25mm velg o.i.d hebt leg er dan iets van ongeveer 45mm op en je zit wel goed.
Je kan ook een goedkope single speed nemen; zo-eentje waar je zowel links als rechts een freewheel tandwiel in kan zetten. Voor de Gothard haal je je achterwiel eruit draait hem om en je hebt een bergverzet..
De beperking van zo een single speed zorgt voor extra fun.
Ik heb twee keer Maastricht - Stelvio gereden. Op een racer. Ja, doe eens gek op de fiets
Tot Freiburg weet ik de weg
Andermatt Airolo over de Gotthard heb ik vorige maand nog gereden. Met een volgbus
Wat je wilt kan uiteraard. Zeker met twee ploegleidsters. Een wegfiets is makkelijker. Als wilt zoek ik de etappes voor je.
Het is geen heel zinnige discussie hier maar als je goed uit de voeten kunt met een singlespeed kan er meer dan je denkt, er zijn aardig wat lange afstandsfietsers die er bij zweren, voor de Great Divide bijvoorbeeld (4000km dirtroads door de Rockies). Voor wat het waard is, het verzet dat ik gebruik voor off-road mtb werkt ook goed voor klimmen op de weg.
Een racefiets of gravelbike is natuurlijk het meest geschikt in dit geval (of een hybride maar dat klinkt wat minder trendy dus: flatbar gravelbike) maar als je geen extra fiets aan wilt schaffen is een mtb ook prima, ik heb duizenden km's afgelegd op asfalt met 26" mtb's + wegbanden.
Ik schreef het al eerder.
Misschien al een gepasseerd station, maar...
Je kan de fiets aan de reis aanpassen, of je kan de reis aan de fiets aanpassen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.