Welke fiets voor lange afstand.?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 24 september 2020, 12:30
kermit schreef: do 24 september 2020, 12:24 (smal stuurt echt dramatisch op die brede velgen, andersom trouwens ook: monteer geen Supermoto's op 21mm velgen).
Gekkigheid, jarenlang deden we niet anders. Ik gebruikte supermoto's op 21mm velgen en dat is top. Ik heb ze ook op 25mm velgen gehad en kon geen verschil ontdekken. Ik gebruik ook 38mm gravel banden op 22,5mm DT XC velgen en daar voel ik ook niks geks aan.

Ik zou persoonlijk je bandenkeus maar beperkt van je velg af laten hangen. Nee, je kunt geen 45mm g-one speed op een 35mm velg gooien. Maar wel op een 25mm velg die ik op een XC fiets zou verwachten.
Ik had Supermoto's op nog smallere velgen en dat stuurde -op straat- dramatisch, er was alleen acceptabel mee te sturen als ik ze tegen de 3 bar gaf. Wat ook meteen de max. was voor die velgen icm 2.35 banden... (DT Swiss racewielen).

Maar als je smalle velgen hebt bieden zulke brede banden (op asfalt) sowieso geen enkel voordeel, ze zijn alleen maar zwaarder. Dus als je dan toch slicks moet kopen zou ik wel een breedte kiezen die lekker bij je velgbreedte past.
38mm banden op 22mm velgen is natuurlijk een prima combi, veel gravelbikes worden af fabriek met dergelijke maten geleverd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: do 24 september 2020, 12:37 38mm banden op 22mm velgen is natuurlijk een prima combi, veel gravelbikes worden af fabriek met dergelijke maten geleverd.
Dezelfde verhouding als een 2,2" band op een 32mm velg, wat dus ook prima kan :-q

Maar racevelgen... dan waren jouw DT-swiss racevelgen waarschijnlijk 15mm o.i.d, zoals een paar jaar geleden de meeste racevelgen nog waren. Anyway: het probleem speelt gewoon veel meer met noppenbanden vanwege de essentiele functie van de zijnoppen. Je moet het niet te gek trekken en geen 35mm bandje op een 30mm velg gooien maar als je een 25mm velg o.i.d hebt leg er dan iets van ongeveer 45mm op en je zit wel goed.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook een goedkope single speed nemen; zo-eentje waar je zowel links als rechts een freewheel tandwiel in kan zetten. Voor de Gothard haal je je achterwiel eruit draait hem om en je hebt een bergverzet..
De beperking van zo een single speed zorgt voor extra fun.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik mis de smiley :wink:

Dik 100km per dag, bergen, en dan singlespeed?
Tenzij je masochistische trekjes hebt (sterke!) lijkt mij dat niet echt plezierverhogend :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb twee keer Maastricht - Stelvio gereden. Op een racer. Ja, doe eens gek op de fiets 😛
Tot Freiburg weet ik de weg
Andermatt Airolo over de Gotthard heb ik vorige maand nog gereden. Met een volgbus

Wat je wilt kan uiteraard. Zeker met twee ploegleidsters. Een wegfiets is makkelijker. Als wilt zoek ik de etappes voor je.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

kermit schreef: za 26 september 2020, 17:27 Ik mis de smiley :wink:

Dik 100km per dag, bergen, en dan singlespeed?
Tenzij je masochistische trekjes hebt (sterke!) lijkt mij dat niet echt plezierverhogend :-{
Je kunt singlespeed de wereld rond:
https://www.youtube.com/watch?v=VuxbjeJDMnA
:bier:
Everybody bought a new bike!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar niet alles wat kan is ook leuk...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het is geen heel zinnige discussie hier maar als je goed uit de voeten kunt met een singlespeed kan er meer dan je denkt, er zijn aardig wat lange afstandsfietsers die er bij zweren, voor de Great Divide bijvoorbeeld (4000km dirtroads door de Rockies). Voor wat het waard is, het verzet dat ik gebruik voor off-road mtb werkt ook goed voor klimmen op de weg.

Een racefiets of gravelbike is natuurlijk het meest geschikt in dit geval (of een hybride maar dat klinkt wat minder trendy dus: flatbar gravelbike) maar als je geen extra fiets aan wilt schaffen is een mtb ook prima, ik heb duizenden km's afgelegd op asfalt met 26" mtb's + wegbanden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik schreef het al eerder.
Misschien al een gepasseerd station, maar...
Je kan de fiets aan de reis aanpassen, of je kan de reis aan de fiets aanpassen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bijgaand ritje is bijvoorbeeld ook met een singlespeed gereden https://www.strava.com/activities/3728766443
Bevat aardig wat hoogtemeters.

Voor € 220 kan je al een singlespeed kopen. Voor een beetje knappe gravel bike betaal je gemakkelijk€ 1000 meer.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Je wilt het liefste een starre lichte fiets waar je comfortabel op zit.

Mijn keuze zou een gravelracer of strandfiets zijn.
In geval van de laatste met Vittoria Tattoo light banden.

Met vering locken en zo'n band ben je dus al een heel eind.
Het kan alleen lichter.
34x50 als lichtste verzet moet op asfalt licht zat zijn.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie