Welke fiets voor lange afstand.?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
frankie002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 21:46
Mijn mountainbike: S-Works Epic HT '23
Contacteer:

Mijn fietsmaat en ik hebben het plan om van Nederland naar Italië te gaan fietsen, dit is al een langere wens op onze bucketlist. We willen hier naar toe omdat ik al meer dan 35 jaar op dezelfde camping kom aan het meer van Lugano.

We wilde eerst dit jaar de tocht gaan doen, maar door de Corona hebben we deze uitgesteld. Wat we al wel weten is de route en deze zal 960 km zijn en dik 10.000 Hm.. De tocht is alleen op asfalt en fietspaden en denken er zo'n 7 of 8 dagen over te gaan doen. In Zwitserland staat de Gotthard op ons te wachten om overheen te gaan..
De dames zullen ons achtervolgen met de auto en de bepakking en om voor bereidingen te maken bij de overnachtings plekken. Tevens 2x per dag als een soort van bevooradings punt onderweg op ons wachten. Dus de fietsen zullen niet zo bepakt en bezakt hoeven te zijn.

Hoe en alles zijn we nog aan het uitwerken, wel hebben we een vraag voor advies van de fietsen..
Beide hebben we alleen een goeie mountainbike met 1 x 12, voor een 34 T achter 10-50 en uiteraard MTB banden Tubless. Iets in ons zegt dat dit niet de goeie set-up is om deze tocht te doen. :~
Wat zijn de goeie adviezen hier om te doen, of voor deze gelegenheid toch een wielrenner aanschaffen, of banden en tandwielen aanpassen in de mountainbike.?
Deelnemer Duchenne Heroes 2009..
Deelnemer Duchenne Heroes 2011..
Deelnemer Duchenne Heroes 2013..
Deelnemer Duchenne Heroes 2015..
Deelnemer Duchenne Heroes 2018..
Deelnemer Duchenne Heroes 2019..
Deelnemer Duchenne Heroes 2022..
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zeg gravelbike met wat snellere banden en een lichte set bikepackingtassen (Al heb je waarschijnlijk al genoeg aan 1 tas als je 2x per dag verzorgd wordt) Op je mtb is het uiteraard ook mogelijk, maar leg er dan op zijn minst een paar licht lopende banden met volume onder. Maar als je het geld kan missen denk ik dat het leuker is op iets dat wat vlotter loopt, ik zou voor die tocht in ieder geval mijn gravelaar pakken. Racefiets kan natuurlijk ook, maar daar is de zit vaak een stuk minder comfortabel ...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als de MTB's lekker zitten, rijden: lichte snelle banden, kleiner blad voor, 30 T max. 32T voor de bergen, voor wat reserves bergop? Camelbak voor eten, drinken, kleding, gereedschap onderweg, jullie worden immers verzorgd, gevolgd. Evt. een wat diepere zit creeren voor de snellere langere rechttoe rechtaan stukken, evt de barends van stal halen?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Da's, dan 130~140km per dag.
Zou 't op m'n MTB (1x12, 32 voor en 10-45 op straat achter) met Schwalbe Big Apple's eronder wel aandurven. Wel leuk plan, succes alvast! :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Moet prima lukken op de MTB. Lekker licht lopende bandjes eronder, evt iets van inner bar ends voor wat variatie in handpositie en gaan met die banaan.
Everybody bought a new bike!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Als je echt alles op asfalt gaat rijden....dan zou ik zelf zo'n tocht eerder doen op de racer. Met paar bikepacking tassen en klein rugzakje. Lijkt me veel fijner om de afstanden af te leggen.

Mtb kan zeker ook, maar rolt zwaarder dan racer. En qua verzetten heb je minder keuze op het (vals) vlakke.

Mtb is qua zit wel weer prettiger
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

+1 voor de gravelracer. Als je alleen op asfalt blijft heb je al weinig meer aan je geveerde vork. En bij een gravelracer is een rekje zo gemonteerd voor je tasjes. Bidons zijn ook geen enkel probleem.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Ik zou ook eerder een gravelbike (en bij veel asfalt idd. een racefiets) pakken. Dat loopt toch allemaal veel soepeler en je hebt de mogelijkheid om ook nog eens een andere houding op de fiets aan te nemen door het kromme stuurtje.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1x12 is niet ideaal op het asfalt.
MTB is overkill op asfalt. Voorvering is niet nodig, achtervering al helemaal niet.
Op een goede MTB zitten geen oogjes voor bagagedrager en spatborden.
Dus waarom een MTB?

En als de MTB je enige fiets is, doe er dan MTB dingen mee.
Rij mee met de dames en stap aan de voet vd Alpen pas op de fiets, en dan overhard de Alpen over.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
frankie002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 21:46
Mijn mountainbike: S-Works Epic HT '23
Contacteer:

Wat we in eerste instantie zelf dachten, is in de MTB een vaste voorvork en een set (gravel)wielen met gravelbanden. :~ :~
Dat is naar ons idee goedkoper dan een compleet nieuwe fiets. We hoeven ook geen bagagedrager of spatborden op de fiets.
Het gaat dan nog eventueel over de set up qua tandwielen..
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 23 september 2020, 22:22 1x12 is niet ideaal op het asfalt.
MTB is overkill op asfalt. Voorvering is niet nodig, achtervering al helemaal niet.
Op een goede MTB zitten geen oogjes voor bagagedrager en spatborden.
Dus waarom een MTB?

En als de MTB je enige fiets is, doe er dan MTB dingen mee.
Rij mee met de dames en stap aan de voet vd Alpen pas op de fiets, en dan overhard de Alpen over.
Deelnemer Duchenne Heroes 2009..
Deelnemer Duchenne Heroes 2011..
Deelnemer Duchenne Heroes 2013..
Deelnemer Duchenne Heroes 2015..
Deelnemer Duchenne Heroes 2018..
Deelnemer Duchenne Heroes 2019..
Deelnemer Duchenne Heroes 2022..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hebben de vorken geen lockout dan?
Over welke MTB's met welke afmontage gaat het?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Idealiter: endurance racefiets of gravelracer met slicks

Wat ik in jullie geval zou doen: slicks op die MTB, genoeg lucht er in en gaan. De beste fiets is degene waarop je lekker zit en hoewel een racefiets in principe comfortabeler is voor lange stukken als hij goed is afgesteld... als je het niet gewend bent dan wordt het niks! Als je die MTB aerodynamischer wilt maken voor de vlakke stukken moet je het stuur zo laag mogelijk zetten en een ligstuurtje er op zetten. Een vaste voorvork levert je vooral gewichtsbesparing op maar verder niet zoveel.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

KTManiac schreef: wo 23 september 2020, 18:59 Da's, dan 130~140km per dag.
Zou 't op m'n MTB (1x12, 32 voor en 10-45 op straat achter) met Schwalbe Big Apple's eronder wel aandurven. Wel leuk plan, succes alvast! :-q
Wel icm een vaste voorvork. En dan misschien iets lichtere banden dan de Big Apple's, bijvoorbeeld G-ONEs.
Ik zou dat iig ook wel durven en dan valt de investering ook mee.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is imo een kostenkwestie: wil je er niet teveel aan uitgeven dan de mtb's optimaliseren voor zo'n trip.
Mag het wat meer kosten: een (gravel)racer. Bandjes in geval van een gravelbike wel slicks (tussen 30~40mm is mooi) en geen gravelbanden met nopjes.

Voordelen van een dropbar fiets: doorgaans lichter, efficiënter en (vind ik) comfortabeler op lange asfaltstukken. Bepakking is geen probleem, op geen enkele fiets gezien de verzorging. Ruimte voor twee (of drie) bidons is wel een voordeel. Het kleine beetje bagage kan in een stuurtas, grote zadeltas of in een zadelpen dragertje met bijbehorende tas (Topeak heeft goede).

Wil je de mtb's aanpassen zou ik wel een vaste vork kiezen, desnoods verpats je die weer na de trip. Zeker als je iets van carbon kiest ga je zo misschien wel een kilo winnen.
Banden, ook hier weer slicks, als de velgbreedte nog "ouderwets" smal is kun je rond de 40mm nemen, heb je van die 30mm inwendige joekels dan ontkom je niet aan bredere slicks als een Supermoto (smal stuurt echt dramatisch op die brede velgen, andersom trouwens ook: monteer geen Supermoto's op 21mm velgen).

Een single ring setup is imo echt een minpunt voor zo'n tocht. Te weinig bereik om èn redelijke snelheden op vlak en "vals dalend" te rijden, èn serieuze klims aan te kunnen (ik ga ervan uit dat je geen MvdP benen hebt ;-)). En als het bereik wel groot is zit je met te grote stappen op de cassette, dat is op asfalt echt een nadeel. Dus een double of triple erop, icm met een niet al te grote cassette. Hou er rekening mee dat als je 11-speed (of meer) hebt racecassettes iets breder zijn dan mtb-cassettes, dus je hebt een geschikte body nodig. T/m 10-speed maakt het niet uit.

Edit: lees dat jullie 12-speed hebben. Dan zou ik de kleinst mogelijke cassette voor een mtb-freewheelbody combineren met een double crank, en dat mag best een goedkope zijn. 38-26 of zoiets? Als het past heb je daarmee een tamelijk groot bereik met acceptabele stappen op de cassette.
Als je (gravel)racewielen koopt kun je een racecassette monteren, maar dat is wel weer relatief veel geld uitgeven voor een klein beetje voordeel. Bovendien gok ik erop dat jullie mtb's boost naven hebben en gravelwielen zijn (vrijwel?) nooit boost.

Qua stuur, zorg dat je wat kunt afwisselen met handposities, dus barends, inner barends, een oude Cinelli Spinaci of iets dergelijks. Ook niet te breed kiezen ivm wind vangen. Afhankelijk van wat je goed kunt volhouden qua zithouding kan het stuur laag of iets minder laag.

Het zware aan zo'n tocht is vooral dat je dagen aaneen toch pittige ritten maakt. Ik zou zelf een rustdag inplannen, maar of dat voor jullie ook "nodig" is weet je zelf het beste.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: do 24 september 2020, 12:24 (smal stuurt echt dramatisch op die brede velgen, andersom trouwens ook: monteer geen Supermoto's op 21mm velgen).
Gekkigheid, jarenlang deden we niet anders. Ik gebruikte supermoto's op 21mm velgen en dat is top. Ik heb ze ook op 25mm velgen gehad en kon geen verschil ontdekken. Ik gebruik ook 38mm gravel banden op 22,5mm DT XC velgen en daar voel ik ook niks geks aan.

Ik zou persoonlijk je bandenkeus maar beperkt van je velg af laten hangen. Nee, je kunt geen 45mm g-one speed op een 35mm velg gooien. Maar wel op een 25mm velg die ik op een XC fiets zou verwachten.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie