Strandracer ofwel Beachbike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Oli4k schreef: vr 25 september 2020, 10:48 @makkelijk Huh? Om kracht te leveren wil je toch juist recht boven de trapas zitten? Tijdrit-/triatlonstijl dus.
Waarom zitten we dan niet allemaal zo?

Op een triathlonfiets zit je natuurlijk wel veel meer voorover gekanteld en zelfs die zitten niet recht boven de trapas. Het gaat om de heuphoek dus je rotatie speelt mee. Met de trail-georienteerde hardtails waar ik naar refereerde ga je ook nooit extreem diep zitten en ijskonijn zoekt geen wedstrijdgerichte fiets dus ik ga er niet vanuit dat hij dezelfde rotatie heeft als op een triathlonfiets. De ultieme wedstrijdfiets zit natuurlijk wel heel diep en dus meer boven de as, want op het strand is aerodynamica nogal belangrijk.

De trail-georienteerde hardtails waar ik naar refereerde hebben ook vaak flink agressieve zadelbuishoeken, wat heerlijk is als je flink moet klimmen, maar in combinatie met de niet al te diepe zit van die fietsen denk ik dat je op het vlakke strand liever wat meer naar achteren zou zitten (wat gewoon kan natuurlijk)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik hoop dat de ts je begrijpt, want ik doe het niet.

Ik snap ook niet echt wanneer je ver naar achter zou willen zitten.
Maar dat geld in zekere zin ook met naar voren zitten.

Moraal : in mijn ogen wil je altijd juist zitten.
Als je diep zit kun je automatisch minder naar achter doordat je heuphoek dan nog extremer zou zijn.
Ik weet niet of een tijdrijder daarom ver naar voren zit.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Niet te moeilijk doen als je niet in de top 10 rijdt

Afbeelding

Afbeelding

Trekking stuur, zodat je wat aerodynamischer kan zitten, vaste vork, groot blad voorop, race cassette achterop. Strandbandjes en fun hebben. Ik spuit rond het bracket en de headset voldoende van dat vaseline spray als ik het strand op ga
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Makkelijk schreef: do 1 oktober 2020, 12:05
Oli4k schreef: vr 25 september 2020, 10:48 @makkelijk Huh? Om kracht te leveren wil je toch juist recht boven de trapas zitten? Tijdrit-/triatlonstijl dus.
Waarom zitten we dan niet allemaal zo?

Op een triathlonfiets zit je natuurlijk wel veel meer voorover gekanteld en zelfs die zitten niet recht boven de trapas. Het gaat om de heuphoek dus je rotatie speelt mee. Met de trail-georienteerde hardtails waar ik naar refereerde ga je ook nooit extreem diep zitten en ijskonijn zoekt geen wedstrijdgerichte fiets dus ik ga er niet vanuit dat hij dezelfde rotatie heeft als op een triathlonfiets. De ultieme wedstrijdfiets zit natuurlijk wel heel diep en dus meer boven de as, want op het strand is aerodynamica nogal belangrijk.

De trail-georienteerde hardtails waar ik naar refereerde hebben ook vaak flink agressieve zadelbuishoeken, wat heerlijk is als je flink moet klimmen, maar in combinatie met de niet al te diepe zit van die fietsen denk ik dat je op het vlakke strand liever wat meer naar achteren zou zitten (wat gewoon kan natuurlijk)
Ik heb testgereden op Koga Beachracer framemaat 54. Dit terwijl mijn racefiets 56 is. Wat mij opviel dat deze fiets erg lange bovenbuis heeft wat past bij zandracer en dat ik in eerste instantie te ver achter de trapas zat. Kramp in bovenbenen na 10 minuten stoempen op strand, dus juiste zithouding vinden is wel een dingetje...

Hier zal ik gelijk maar update geven van stand van zaken, bewuste testfiets was overjarig testmodel (2016). Deze stond bij lokale fietsenzaak en gaat binnenkort in mijn schuur te vinden zijn.
Er gaan nog wel nodige aanpassingen komen, maar mechanische remmen lijken mij inderdaad prima. Banden worden Vittoria Light 2,3 tubeless. Verder zit er redelijk standaard schakelspul van Sram op, wat er gewoon op blijft zitten. Zout water wint het altijd, hoe duur t spul ook is, heb ik mij laten vertellen... :-{
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Bonanza schreef: do 1 oktober 2020, 14:37 Niet te moeilijk doen als je niet in de top 10 rijdt

Afbeelding

Afbeelding

Trekking stuur, zodat je wat aerodynamischer kan zitten, vaste vork, groot blad voorop, race cassette achterop. Strandbandjes en fun hebben. Ik spuit rond het bracket en de headset voldoende van dat vaseline spray als ik het strand op ga
Knap fietske. Die vaseline spray ga ik snel bestellen....
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ijskonijn schreef: wo 14 oktober 2020, 19:35

Knap fietske. Die vaseline spray ga ik snel bestellen....
Gamma..... :wink:
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Bonanza schreef: wo 14 oktober 2020, 20:07
ijskonijn schreef: wo 14 oktober 2020, 19:35

Knap fietske. Die vaseline spray ga ik snel bestellen....
Gamma..... :wink:
Kijk, dat is makkelijk. Zit in de straat bij mij :winkie: . Thanks!
Mister xxx
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 04:59

Hi,
Ben al tijdje aan het twijfelen over de koga beachracer. (1799€) zou de fiets zowel voor gravel bike als strandracer willen gebruiken. Is de prijs niet te hoog voor dit type fiets of voel je echt de kwaliteit van koga? Sowieso dat dit een stijf frame is maar komt dit ook ten goede op de ietwat gravel wegen? En vooral zijn binnen dit budget betere alternatieven? Zou koga ook hetzelfde design gebruiken voor het 2021 model want het witte met de blauwe stikker heeft meer iets weg van een tienerachtige fiets..
zijn de mechanische remmen geen te grote last om steeds na elke rit af te moeten stellen?
Greetz
Plaats reactie