Makkelijk schreef: ↑do 1 oktober 2020, 12:05
Oli4k schreef: ↑vr 25 september 2020, 10:48
@makkelijk Huh? Om kracht te leveren wil je toch juist recht boven de trapas zitten? Tijdrit-/triatlonstijl dus.
Waarom zitten we dan niet allemaal zo?
Op een triathlonfiets zit je natuurlijk wel veel meer voorover gekanteld en zelfs die zitten niet recht boven de trapas. Het gaat om de heuphoek dus je rotatie speelt mee. Met de trail-georienteerde hardtails waar ik naar refereerde ga je ook nooit extreem diep zitten en ijskonijn zoekt geen wedstrijdgerichte fiets dus ik ga er niet vanuit dat hij dezelfde rotatie heeft als op een triathlonfiets. De ultieme wedstrijdfiets zit natuurlijk wel heel diep en dus meer boven de as, want op het strand is aerodynamica nogal belangrijk.
De trail-georienteerde hardtails waar ik naar refereerde hebben ook vaak flink agressieve zadelbuishoeken, wat heerlijk is als je flink moet klimmen, maar in combinatie met de niet al te diepe zit van die fietsen denk ik dat je op het vlakke strand liever wat meer naar achteren zou zitten (wat gewoon kan natuurlijk)
Ik heb testgereden op Koga Beachracer framemaat 54. Dit terwijl mijn racefiets 56 is. Wat mij opviel dat deze fiets erg lange bovenbuis heeft wat past bij zandracer en dat ik in eerste instantie te ver achter de trapas zat. Kramp in bovenbenen na 10 minuten stoempen op strand, dus juiste zithouding vinden is wel een dingetje...
Hier zal ik gelijk maar update geven van stand van zaken, bewuste testfiets was overjarig testmodel (2016). Deze stond bij lokale fietsenzaak en gaat binnenkort in mijn schuur te vinden zijn.
Er gaan nog wel nodige aanpassingen komen, maar mechanische remmen lijken mij inderdaad prima. Banden worden Vittoria Light 2,3 tubeless. Verder zit er redelijk standaard schakelspul van Sram op, wat er gewoon op blijft zitten. Zout water wint het altijd, hoe duur t spul ook is, heb ik mij laten vertellen...