Framemaat advies? help!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Kroesjeluc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 september 2020, 15:22

Hallo allemaal,

Wellicht een vraag die vaker aan bod komt, maar ik even geen concreet antwoord op kan vinden. Ik ben beginnend MTB'er en heb een tweedehands Merida big nine tfs 500 29'er op het oog. Het frameformaat is 21inch.
Op internet zie ik veel maattabellen staan. 21 inch is bij de ene een XL en bij de ander een M. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik vraag om jullie advies betreft de framemaat.
Ik ben 1,86 met een BBL van +- 90 centimeter. Is de 21 inch van een Merida big nine een juist formaat voor mij?
Ik weet dat het afhankelijk is van persoonlijke wensen, maar wil toch ongeveer juist zitten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Je hebt relatief lange benen voor jouw lengte en met jouw lengte kan soms een L, soms een XL passen. Jouw beenlengte betekent dat jouw zadel op circa 80 cm zal komen. Dit kan betekenen dat bij een L de zadelpen al (bijna) op maximale stand kan komen. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als je >90 kg weegt, komt er best veel kracht op zadelbuis. Ik weet dat zelfs titanium kan scheuren.
Kortom: toch gaan proberen, als je het de moeite waard vindt :-q
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Nadeel van een maat groter is dat de reach dus ook groter is. En bij relatief lange benen hoort een relatief kort bovenlijf.... :-{ .

Wel iets om rekening mee te houden in mijn ervaring. Zou dus zeker even proberen of de zit niet te sportief wordt :winkie:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zadel iets naar voren en eventueel een kortere stuurpen. Maat moet wel kloppen is mijn inschatting.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie