Enduro/All Mountain fiets ook voor trail gebruik?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Hmmm interessant na het zien van deze video....

https://youtu.be/DoCoYS9ekQw

29 Spectral.....? 😊
Laatst gewijzigd door DJMARCO op zo 13 december 2020, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hele gave fiets! :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Jurf schreef: zo 13 december 2020, 17:58 Hele gave fiets! :-q
Ja misschien had Canyon mijn vraag gelezen.... één fiets voor alle trails... maar dan in andere woorden😊
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Maar als je me zou vertellen dat het hier om een nieuwe freeride bike van canyon zou gaan zou ik dat ook geloven...
Best knap om een trailbike te testen op alles behalve zijn trail rijd capaciteit :lol:

Ziet er wel weer lekker uit die spectral, doen ze toch altijd goed bij canyon.
Have fun!
Rinse.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Singletrack Sundays schreef: zo 13 december 2020, 20:42 Maar als je me zou vertellen dat het hier om een nieuwe freeride bike van canyon zou gaan zou ik dat ook geloven...
Best knap om een trailbike te testen op alles behalve zijn trail rijd capaciteit :lol:

Ziet er wel weer lekker uit die spectral, doen ze toch altijd goed bij canyon.

Ja de vraag is dus nu is de Spectral 29 de beste keuze als trail bike voor de trails in NL of is dan toch de Neuron de betere keuze?? Blijft lastig?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als het gaat om zuiver Nl'se trails helemaal niet lastig, daar kun je echt alles prima met de allround Neuron.
De trails hier zijn eenvoudig, nodigen uit om relatief snel (heuvel op) bereden te worden (zelfs als dat je niet interesseert). En technisch is het nergens zo ingewikkeld, op danwel af, dat het om een 'zwaardere', 'potentere' trailbike of AM laat staan Enduro vraagt.
Voor NL: de Neuron.

Fiets je ook in uitdagender terrein, buitenland...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Allereerst, mijn gebroken ribben zitten weer aan elkaar, ik heb mijn hardtail verkocht en dus wil ik graag gaan testen op Neuron en Spectral achtige fietsen om mijn ervaringen op te doen.

Even los daarvan nog een vraag over de Spectral.

Hebben jullie ook nog een advies mbt de geo van de 27,5 Spectral en de nieuwe 29-er.

Zullen de 29” wielen en de nieuwe Geo bijdragen aan mijn wensen of juist niet ?

Ik lees dat een 27,5 speelser is dan een 29” voor wat ik zoek, ook wat urban zaken, trapje mee pakken, klein sprongetje maken en trail rijden in NL.

Welke is dan meer geschikt de 27.5 of de 29-er met zijn moderne Geo?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29964
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

27.5" wielen zijn steviger te maken dan 29" wielen (met vergelijkbaar materiaal).
Beetje lomp doen op straat gaat la ger goed met 27.5.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Het is ook afhankelijk hoe je de fiets in NL gaat gebruiken.
Rij je een rondje op tempo en vindt je het leuk tijdens dit rondje een beetje speels te rijden . (Af en toe sprongetje etc) zou ik voor de neuron gaan.
Wil je meer springen, af en toe bikeparkje, buitenland en minder focus op rondje doortrappen zou ik voor de spectral gaan.
27,5 of 29 is persoonlijke voorkeur. Men zegt dat 27,5 iets speelser is maar ik merk daar persoonlijk weinig van, ben zelf vrij lang en heb daarom gekozen voor 29”
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Puur een kwestie van smaak. Ik ben 188, heb 27.5 gehad, heb nog 27.5+ en een 29 en kan niet zeggen dat het een beter is als het ander.
27.5 voelt iets directer/precieser. Met 29 rol ik wat makkelijker over dingen heen en daardoor ga je weer iets harder wat het net zo spannend maakt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

27,5 vs 29 kan ik niet veel over zeggen, mijn 27,5s zijn allebei "plus" sized.

Ik heb wel eraring met meer en minder veerweg en ik ben positief over de moderne dempers en veersystemen. De Cane Creek in mijn Intense houdt de veerweg achter zo goed onder controle dat ik die zonder aarzelen meeneem op vlakke XC ritten in Drenthe.

En als ik dan straks weer naar de bergen mag draai ik de demper open en heb ik wel alle veerweg tot mijn beschikking. En dat is het, een 120mm bike kan niet extra veerweg "bij" draaien. Dus de combinatie ranking "uit en thuis" is wat mij betreft voor de Spectral types.

Dat gezegd, ik ben met 0mm, 100mm en 120mm veerwg achter in de Alpen onderweg geweest. Elke keer Genoten!

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik ben verliefd op de 29er Spectral CF 7. :oops:

Alle testen gelezen en bekeken online.

Ik hoop binnenkort te kunnen proefrijden op een soortgelijke fiets en als dat goed bevalt dan.....
De levertijden lopen inmiddels al op van februari tot mei. Wel klote om over zo’n groot bedrag vrij snel te moeten beslissen, zou graag wat meer de tijd nemen ....Zou voor het eerst in mijn leven zijn dat ik een fiets koop van €3300,- ( zonder hem in het echt te hebben gezien of erop te hebben kunnen zitten)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je ergens verliefd op bent vooral voor gaan!
Het is een nette complete fiets waar je voor NL i.p alleen een andere band voor nodig hebt. (Je zou de dissector naar voren kunnen doen en dan wat snellers achter).

Hoe lang ben je?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Jurf schreef: di 22 december 2020, 23:25 Als je ergens verliefd op bent vooral voor gaan!
Het is een nette complete fiets waar je voor NL i.p alleen een andere band voor nodig hebt. (Je zou de dissector naar voren kunnen doen en dan wat snellers achter).

Hoe lang ben je?
Bedankt voor de tip.
Ik ben 1.78 en bb 80cm
Volgens de canyonsite kom ik dan op een M
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

DJMARCO schreef: wo 23 december 2020, 00:27
Jurf schreef: di 22 december 2020, 23:25 Als je ergens verliefd op bent vooral voor gaan!
Het is een nette complete fiets waar je voor NL i.p alleen een andere band voor nodig hebt. (Je zou de dissector naar voren kunnen doen en dan wat snellers achter).

Hoe lang ben je?
Bedankt voor de tip.
Ik ben 1.78 en bb 80cm
Volgens de canyonsite kom ik dan op een M
Aangezien het nog een hele tijd duurt adviseer ik toch.... ga naar Koblenz en ga even passen. Ik kwam op de website ook uit op een M en na proefrijden/passen bij Canyon ben ik voor een L gegaan.
Plaats reactie