On-one scandal - LTHT

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
W043W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 2 maart 2015, 11:41

Hallo forumleden! :D

Zelf nog niets veel post gedaan op dit forum maar wel het e.a. lopen 'lurken'.
Een tijdje terug was ik al op zoek naar een nieuwe bike maar toen kwam corona om de hoek kijken.. Ik heb mijn aankoop even uitgesteld maar zie zojuist een mooie aanbieding op de on-one scandal. Nu in de aanbieding voor 1000 pond en ik hoef er alleen nog een droppertje op te zetten.

Ik woon in omgeving maastricht-eijsden en ben meestal te vinden op de wat meer 'trail georienteerde' routes. Denk aan de St. pietersberg, aachenerwald etc. Ik ga ook met ene regelmaat naar de Ardennen en Eifel gezien dit zo een beetje om de hoek ligt. Ik ben geen XC racer maar kan een wat snellere fiets wel waarderen. Wat meer confidence naar onder zou fijn gezien ik steeds meer en meer steile stukken opzoek en al met regelmaat over het stuur van mijn canyon gelanceerd ben :lol:

Ik fiets momenteel op een Grand Canyon Al 5.0 maar begin de limieten van deze fiets wel op te zoeken. Heb de wielen al kapotgereden en vervangen met trail wielen van Bike components maar ben ook erg ontevreden over de vork en remmen :-? . Ik heb erg veel plezier op de fiets gehad maar het is mijn optiek niet waard om te upgraden.

Nu zijn er volgens mij forumleden die iets meer over deze fiets kunnen vertellen:

- Ik zie nergens echt het gewicht van de fiets voor de GX versie. Moet ik hier denken aan een 15kg fiets?
- Ik zit precies tussen twee maten met mijn 187cm. Ik fiets momenteel op een Canyon maatje L en dat zit eigenlijk prima. De zadelpen staat wel redelijk hoog. Kan ik bij de scandal beter kiezen voor de XL?

Alvast bedankt voor jullie hulp natuurlijk!!! :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nav. dit topic viewtopic.php?f=14&t=143679 heb ik zelf ook een Scandal GX aangeschaft, na een kleine maand geleverd en rij er nu een maandje met heel veel plezier op.

- Gewicht is rond de 14kg denk ik, ik kan mijn L wel even wegen voor je als je wilt maar hij zal zeker sub-15kg zijn.
- Ik ben 176 en bb-lengte 84 en zit onderkant spec op een Large. Ik heb bovenstaande topicstarter een bericht gestuurd hij zat perfect op een large met 178 cm lengte en bb-lengte van 85cm waardoor ik ook voor de large heb gekozen. Met 187 zou ik neigen naar een XL.

Ervaring met de ruigere tracks heb ik nog niet met de scandal, maar ik verwacht wel dat hij het aan kan met de huidige vork. Let wel op de levertijd, ik lees wat gezeur over andere componenten op een On One facebook pagina. Mensen krijgen andere naven aangeboden dan wat er besteld is bij de fiets, dat soort ongein.

Nu zullen de standaardwielen niet je-van-het zijn, dus of je het daarvoor moet laten weet ik niet. Ik ben er in ieder geval onwijs content mee en ben zeer te spreken over de afmontage.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Maatje L van 12,9 kg bij 185,5cm :-)

Zou geen grotere hoeven. De fiets is nu goed voor UHR voor echte trails moet er een maatje steviger banden op dus 0,3 kg erbij (875 ipv 725 gram each)

Edit: ook deze fiets zelf opgebouwd, 150mm Pike, RAD15 wieltjes, GX aandrijving, carbon crank en stuur en 4zuiger shimano remmen met lomp grote 203mm schijven. Dus moeilijk te vergelijken met wat on one zelf aanbiedt.
Laatst gewijzigd door paulus1981 op di 13 oktober 2020, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Scandal is niet zo hoog, maar wel lang.
Als je je Canyon nu te laag vindt, dan wellicht de scandal in XL kiezen.

15kg zal de Scandal niet wegen, maar wel (ruim) meer dan 10kg ;)

Ik heb zelf de Big Dog, het stalen broertje vd Scandal.
Maat L bij 1,83m en dan heb ik ruimte voor een 210mm dropper (OneUp).
De Big Dog is wel een paar cm langer dan de Scandal.
Gewicht is niet te vergelijken omdat het stalen frame zwaarder is, en omdat ik alleen het frame heb gekocht en zelf opgebouwd, dus andere componenten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Een XL is bij een Scandal maar 19,5 inch zie ik net..🙄...dan zal er toch een zadelpen van 50 cm aan te pas moeten komen wil ik er ooit 1 aanschaffen.
( vind ik overigens geen porem, zo'n bezemsteel )
W043W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 2 maart 2015, 11:41

Hoi iedereen, bedankt voor de reacties.
Dan neig ik inderdaad naar een XL. Ik zie dat bij de Large de stack ook een 10mm lager is dan mijn canyon. Reach ongeveer gelijk. Canyon staat de zadelpen al erg hoog. Als ik het goed begrijp zal ik dan dus de zadelpen nog hoger moeten zetten op de scandal bij de Large?

Thnx voor de hulp 👍
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

gijsje schreef: di 13 oktober 2020, 23:35 Een XL is bij een Scandal maar 19,5 inch zie ik net..🙄...dan zal er toch een zadelpen van 50 cm aan te pas moeten komen wil ik er ooit 1 aanschaffen.
( vind ik overigens geen porem, zo'n bezemsteel )
Je moet er zo niet tegenaan kijken. Een korte zitbuis geeft juist ruimte voor een dropper met voldoende drop. Eigenlijk is de lengte van de zitbuis helemaal niet relevant voor de maat. Welke maat Canyon heb je nu? De Canyon in L heeft nog een iets kortere zitbuis.

Ik ben 1,89 en heb een XL. Als frame gekocht en custom opgebouwd https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 8&start=45. Geen enkele MTB in mijn 'stal' heeft een langere zitbuis dan 50cm.

Ik vind het een veelzijdige fiets: 29" met 2.6 banden past makkelijk, maar ook 27.5+ met 3.0 banden past probleemloos. Hij zal wel heel anders sturen dan je Canyon. Je geeft aan dat snelheid wel lekker is, dan is het de vraag of de On-One dan een juiste keuze is. Omlaag geeft hij wel heel veel vertrouwen. Ik rijd hem met een 140mm vork.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
W043W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 2 maart 2015, 11:41

Jan the Man schreef: wo 14 oktober 2020, 12:09
gijsje schreef: di 13 oktober 2020, 23:35 Een XL is bij een Scandal maar 19,5 inch zie ik net..🙄...dan zal er toch een zadelpen van 50 cm aan te pas moeten komen wil ik er ooit 1 aanschaffen.
( vind ik overigens geen porem, zo'n bezemsteel )
Je moet er zo niet tegenaan kijken. Een korte zitbuis geeft juist ruimte voor een dropper met voldoende drop. Eigenlijk is de lengte van de zitbuis helemaal niet relevant voor de maat. Welke maat Canyon heb je nu? De Canyon in L heeft nog een iets kortere zitbuis.

Ik ben 1,89 en heb een XL. Als frame gekocht en custom opgebouwd https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 8&start=45. Geen enkele MTB in mijn 'stal' heeft een langere zitbuis dan 50cm.

Ik vind het een veelzijdige fiets: 29" met 2.6 banden past makkelijk, maar ook 27.5+ met 3.0 banden past probleemloos. Hij zal wel heel anders sturen dan je Canyon. Je geeft aan dat snelheid wel lekker is, dan is het de vraag of de On-One dan een juiste keuze is. Omlaag geeft hij wel heel veel vertrouwen. Ik rijd hem met een 140mm vork.

Ciao
Jan

Dat is inderdaad mijn issue 😅 Ik doe een beetje van alles wat. Het voornaamste gebruik is trail rijden. Ik doe echter ook wat woon-werk met MTB routes terug. Daar wil ik wel flink de vaart erin houden... Heb ook ff getwijfeld over een fully (de nieuwe Giant Trance 130/115mm).. heb je tips?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

W043W schreef: wo 14 oktober 2020, 13:11 heb je tips?
Het blijft altijd een balans tussen snelheid en (afdaal) controle. Wat ik zelf een fijne alleskunner vind is de Kona Honzo.

Ik heb een carbon frame in maat L wat ik zelf opgebouwd heb, met een 130mm vork. (ook een XL getest maar die was gewoon te groot). Die is erg speels, gaat lekker naar beneden en als het moet kun je ook lekker doortrappen. De mijne is wel relatief licht opgebouwd, de standaard alu versie is een stuk zwaarder, maar gezien de ervaringen op het forum met die variant zit dat niet in de weg.

Heeft wel een korte zitbuis om een dropper met voldoende drop te kunnen monteren :wink: .

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik heb een medium en die is met m'n 1.79m net wat aan de korte kant. De slacke zitbuithoek zorgt er ook voor dat ik behoorlijk ver naar achteren zit, zelfs met het zadel helemaal naar voren. Wel bewust gekozen destijds omdat ik een speelse fiets wilde.
Hij weegt 12.7kg met banden die ik in NL gebruik (700gr) inclusief pedalen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Seat tube van 73° is te slack?
(Liever een Pole bike?)
L en XL zijn trouwens 74°.

Maar met 65° aan de voorkant is de Scandal geen standaard XC bike.
Sturen doe je niet alleen door het stuur te draaien, maar ook door je gewicht te verplaatsen.
Vraagt wat gewenning, maar niet slechter.
Erg goed als trail bike. Je (TS) schrijft ook trails, maar wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat de Scandal en de Big Dig op de meeste nederlandse routes niet echt uit de verf komen. Z-Limburg en het buitenland zijn denk ik meer hun ding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
W043W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 2 maart 2015, 11:41

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 14 oktober 2020, 21:51 Seat tube van 73° is te slack?
(Liever een Pole bike?)
L en XL zijn trouwens 74°.

Maar met 65° aan de voorkant is de Scandal geen standaard XC bike.
Sturen doe je niet alleen door het stuur te draaien, maar ook door je gewicht te verplaatsen.
Vraagt wat gewenning, maar niet slechter.
Erg goed als trail bike. Je (TS) schrijft ook trails, maar wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat de Scandal en de Big Dig op de meeste nederlandse routes niet echt uit de verf komen. Z-Limburg en het buitenland zijn denk ik meer hun ding.
Bedankt voor je reactie! Met trails bedoel ik bijvoorbeeld de Observant en tracks eromheen. Ik ga ook met enige regelmaat naar Aachenerwald. Ik woon in Maastricht btw. Denk hieraan: https://youtu.be/Qv4JsnuW-h4

Ik denk echter wel dat de routes hier spannender word gemaakt als is. Ik kom overal ook prima doorheen op mijn 70 graden balhoek, xc fietsje 😂 Lastige js dat ik wat woon werk doe op de fiets en saaie mtb tracks terug. Ook hou ik wel van langeafstand fietsen, ik ben nu beetje aan het opbouwen naar 100km met veel klimwerk. Oftewel een beetje van alles... Heb okk even getwijfeld voor een Neuron of Giant trance maar heb geen referentiekader. Ik zie het ook niet zitten of mezelf te 'overbiken'. Ik wil de routes spannend houden. Thnx alvast!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 14 oktober 2020, 21:51 Seat tube van 73° is te slack?
(Liever een Pole bike?)
L en XL zijn trouwens 74°.
Verschilletje effectieve zitbuishoek vs daadwerkelijke zitbuishoek.. Wat is de link met een Pole?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Niet om je op te haasten, maar de prijs van de Scandal gaat morgen/overmorgen weer met 200 pond omhoog. Wellicht iets om rekening mee te houden: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCGX/ ... ntain-bike
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MarkMeisner schreef: za 17 oktober 2020, 10:13 Niet om je op te haasten, maar de prijs van de Scandal gaat morgen/overmorgen weer met 200 pond omhoog. Wellicht iets om rekening mee te houden: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCGX/ ... ntain-bike
Planet-X schreef:Offer ends 18/10
Dan dus weer £200 duurder, voor dat geld kan je mooi een One Up dropper kopen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie