Propain Tyee of Hugene

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
SdH
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 september 2020, 15:30
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Blaze

Na jaren wat aan te rommelen op mijn Cube Acid heb ik nu besloten om "echt" te gaan leren mountainbiken en daar hoort een mooie fiets bij :-D. Ik wil veel verschillende trails in NL gaan rijden maar ook een aantal keer per jaar naar Duitsland en Belgie gaan voor trails daar en een bikepark.

Mijn doel is niet om de snelste op de trails te worden en het intersseert me helemaal weinig als ik niet de snelste bergop ben maar wil vooral veel lol maken... leren die fiets door de bochten te gooien, kleine en grotere jumps te maken, manuals te pas en te onpas kunnen maken etc.. etc..

Na uren reviews en fietsen te bekijken kom ik steeds uit bij Propain... en dan vooral de Tyee en de Hugene.
Ook YT, Radon en Canyon hebben interessante fietsen maar om een of andere manier vind ik Propain echt vet.

Is er iemand op dit forum die een van deze twee fietsen heeft of ervaring mee heeft?
Op dit moment is het natuurlijk niet mogelijk om naar het testcentrum in Duitsland te gaan maar durf het niet aan om een fiets te bestellen die ik niet eens in het echt gezien heb. Helemaal omdat ik 1,80 ben en dus precies tussen M en L in zou vallen.

Alvast bedankt voor jullie advies in ieder geval.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dit is wel een interessant topic om te lezen over de keuze tussen een 130mm en 160mm bike.
Gaat daar over Canyon, maar insteek is hetzelfde.
Gebruikersavatar
SdH
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 september 2020, 15:30
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Blaze

Jamis Diablo schreef: ma 19 oktober 2020, 11:57 Dit is wel een interessant topic om te lezen over de keuze tussen een 130mm en 160mm bike.
Gaat daar over Canyon, maar insteek is hetzelfde.
Bedankt!
Welk topic bedoel je? of mist de link in je bericht?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

TenZNL in here within 3, 2, 1....
:lol: :lol:

j/k

Ik zou voor de Hugene gaan, iets meer trail dan de Tyee die me wat te veel Enduro lijkt voor de NL ritjes.

TenZNL heeft een Hugene en zal je gelijk vertellen dat die fiets ook z'n mannetje staat in het buitenland.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

SdH schreef: ma 19 oktober 2020, 12:06
Jamis Diablo schreef: ma 19 oktober 2020, 11:57 Dit is wel een interessant topic om te lezen over de keuze tussen een 130mm en 160mm bike.
Gaat daar over Canyon, maar insteek is hetzelfde.
Bedankt!
Welk topic bedoel je? of mist de link in je bericht?
Oeps, vergeten te plakken: viewtopic.php?f=3&t=148045 :-D
Gebruikersavatar
SdH
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 september 2020, 15:30
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Blaze

Jefro98 schreef: ma 19 oktober 2020, 12:16 TenZNL in here within 3, 2, 1....
:lol: :lol:

j/k

Ik zou voor de Hugene gaan, iets meer trail dan de Tyee die me wat te veel Enduro lijkt voor de NL ritjes.

TenZNL heeft een Hugene en zal je gelijk vertellen dat die fiets ook z'n mannetje staat in het buitenland.
Ik denk ook wel dat de Hugene voldoende veerweg heeft voor mij... extra irritant is wel dat die nu niet te bestellen is en geen idee of en wanneer dat wel weer kan! Misschien dat ik daarom ook graag wil horen dat die Tyee helemaal top is, dan kan ik die in Januari binnen hebben 8)
Gebruikersavatar
SdH
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 september 2020, 15:30
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Blaze

Jamis Diablo schreef: ma 19 oktober 2020, 12:38
SdH schreef: ma 19 oktober 2020, 12:06

Bedankt!
Welk topic bedoel je? of mist de link in je bericht?
Oeps, vergeten te plakken: viewtopic.php?f=3&t=148045 :-D
Leuk topic idd... of ik er nou heel veel wijzer van wordt weet ik niet :-?
Een ander verschil dat ik zag is dat de Neuron Bike klasse 3 krijgt en de Hugene bijvoorbeeld al klasse 4... dat lijkt me ook wel wat te zeggen over waar de fiets voor bedoeld is of niet?
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Persoonlijk zou ik voor de Hugene gaan, ow wacht, die heb ik al! Leuk fietsje, zowel voor Nederland als in het buitenland. Ik heb 'm nu bijna twee jaar en heb er zo'n 8000km mee gereden.

Voor de routes in Nederland is de Hugene dikke pret, doet alles wat je wilt en je hoeft je nooit zorgen te maken dat er iets kapot aan kan. De Tyee zou denk ik ook nog goed zijn, maar waarschijnlijk wat minder poppy. Persoonlijk zou ik niet voor een Tyee gaan als je meer dan 80% van de kilometers in Nederland rijdt. Sterker nog, ik pak regelmatig ook de hardtail (On One Scandal, 130mm) aangezien de Hugene de meeste afdalingen in Midden-Nederland al ietwat saai maakt.

Op dit moment is de Hugene wel uitverkocht, en op Duitse fora wordt al gespeculeerd over een nieuw model voor 2021, zie ook hier: https://www.mtb-news.de/forum/t/hugene.869490/. De huidige Hugene heeft nog wat conservatieve geometrie, dus wellicht dat ze daar wat aan gaan sleutelen. Daarentegen is de geometrie voor ritjes over bijv. de UHR perfect. Balhoofdhoeken van minder dan 65 graden rijden ook nog prima, maar de fiets wordt dan ook wel erg lang (vooral in XL) en dat gaat ten koste van de wendbaarheid.

Als je tussen maten valt zou je voor de grotere maat kunnen gaan, Propains vallen niet heel groot.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja dat is het probleem vaak wel met dit soort vragen, er komen veel verschillende antwoorden en meningen. :-D
Jouw intro kan je zo copy pasten naar die andere topics: veel verschillende trails in NL / aantal keer per jaar naar Duitsland en Belgie / bikepark.
Mijn ervaring is dat er velen net als jij van een hardtail of xc fully naar fully met meer veerweg willen en dan denken dat er minimaal 160mm voor nodig is. En daar later op terug komen, omdat ze uiteindelijk toch geen gebruik maken van die veerweg, of de fiets te zwaar / lomp voelt.
Ik zou zelf voor de Hugene gaan, dan heb je genoeg ruimte om je skills te ontwikkelen, en kan je in principe alles doen waar je naar op zoek bent.
Die Yyee is wel echt een full enduro bike, en is overkill voor wat je wil gaan doen.
Gebruikersavatar
SdH
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 september 2020, 15:30
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Blaze

spiked schreef: ma 19 oktober 2020, 13:45 Persoonlijk zou ik voor de Hugene gaan, ow wacht, die heb ik al! Leuk fietsje, zowel voor Nederland als in het buitenland. Ik heb 'm nu bijna twee jaar en heb er zo'n 8000km mee gereden.

Voor de routes in Nederland is de Hugene dikke pret, doet alles wat je wilt en je hoeft je nooit zorgen te maken dat er iets kapot aan kan. De Tyee zou denk ik ook nog goed zijn, maar waarschijnlijk wat minder poppy. Persoonlijk zou ik niet voor een Tyee gaan als je meer dan 80% van de kilometers in Nederland rijdt. Sterker nog, ik pak regelmatig ook de hardtail (On One Scandal, 130mm) aangezien de Hugene de meeste afdalingen in Midden-Nederland al ietwat saai maakt.

Op dit moment is de Hugene wel uitverkocht, en op Duitse fora wordt al gespeculeerd over een nieuw model voor 2021, zie ook hier: https://www.mtb-news.de/forum/t/hugene.869490/. De huidige Hugene heeft nog wat conservatieve geometrie, dus wellicht dat ze daar wat aan gaan sleutelen. Daarentegen is de geometrie voor ritjes over bijv. de UHR perfect. Balhoofdhoeken van minder dan 65 graden rijden ook nog prima, maar de fiets wordt dan ook wel erg lang (vooral in XL) en dat gaat ten koste van de wendbaarheid.

Als je tussen maten valt zou je voor de grotere maat kunnen gaan, Propains vallen niet heel groot.
"aangezien de Hugene de meeste afdalingen in Midden-Nederland al ietwat saai maakt" Zo had ik er nog niet naar gekeken.... maar het zou zonde zijn als je fiets de meest gemaakte rondjes "saai" maakt en een extra reden om de Tyee zeker niet te nemen.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

SdH schreef: ma 19 oktober 2020, 14:10 "aangezien de Hugene de meeste afdalingen in Midden-Nederland al ietwat saai maakt" Zo had ik er nog niet naar gekeken.... maar het zou zonde zijn als je fiets de meest gemaakte rondjes "saai" maakt en een extra reden om de Tyee zeker niet te nemen.
'Saai' is ook wel een beetje een grote term, maar sommige afdalingen waarbij je op een hardtail nog wat sketchy door de bochten vliegt met af en toe wat glijwerk plakt de Hugene aan de grond. En de achtervering geeft een illusie van traagheid doordat de klappen minder doorkomen. Aan de andere kant ga je wel alle extra's pakken, gapjes zoeken, elke wortel als lanceerplatform zien, etc. Dat maakt het meer dan goed! Maar er zullen ook afdalingen en stukken zijn waar je vol gas alsnog de limiet niet gaat vinden, en altijd in controle is, tsja, saai?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat velen al zeggen. Als je toch best veel in NL blijft rijden zou ik het midden een beetje opzoeken

Ik heb verschillende bikeparks met een 120mm fully gereden en bakken plezier en lol gehad. Let wel: overforked met 140mm veerweg voor en 30mm brede velgen met zacht rubber eronder. Diezelfde 120mm bike met lichte XC banden en een straffe demper tune deed het ook heel erg goed op NL routes.

Niet dat het niet kan, je kunt dit verhaal dat het prima ook in NL kan doortrekken tot 180mm veerweg, ik heb zelkf intussen een 140mm bike. Maar de zin van lichte wielen met lichte XC banden in een Enduro neemt voor mij wel steeds verder af. Ook de zithouding op een meer afdalings gerichte bike is anders, lange chainstays, hoge stack en korte reach.

Lees eens het artikel op Enduro magazine van deze maand over 10 wedstrijd enduro bikes van competitie rijders die ze getest hebben. Korte highlights: "gewicht doet er niet toe voor Enduro" en "korte reach is sneller als lang" (ook leuk "80cm sturen zijn te breed")

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
SdH
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 september 2020, 15:30
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Blaze

Dus de Tyee valt af..... jammer want die mint kleur vind ik echt knallen!

En na jullie reacties komt de Izzo dan toch weer terug op mijn lijstje en die is wel misschien dit jaar nog te krijgen.
Of de Radon Slide Trail 9.0 die kan in Januari geleverd worden - maar oogt niet zo spectaculair.

Dan wordt het toch de vraag of ik het geduld kan opbrengen om te wachten op verder nieuws over de Hugene :~
Gebruikersavatar
SdH
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 september 2020, 15:30
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Blaze

Of de Jeffsy..... als die weer beschikbaar komt....

ahhhhh... ik word gek :-{
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jefro98 schreef: ma 19 oktober 2020, 12:16 TenZNL in here within 3, 2, 1....
:lol: :lol:

j/k

Ik zou voor de Hugene gaan, iets meer trail dan de Tyee die me wat te veel Enduro lijkt voor de NL ritjes.

TenZNL heeft een Hugene en zal je gelijk vertellen dat die fiets ook z'n mannetje staat in het buitenland.
TenZNL was lekker op z`n Hugene op de UHR aan `t crossen :bier:
Maar +1 voor de Hugene en niet omdat ikzelf toevallig een heb. De nieuwe Tyee is echt wel een dikke Enduro-bak, de Hugene is meer een trailbike met AM-dna. Maar geloof me, dat ding kan veel en is heel breed inzetbaar (varieerend van Vlaardingen t/m Les Hautes Rivieres en bikepark (incl de blackline en Downhill) en voor NL de betere fiets (als je de bandjes aanpast). Ondanks dat ga je genoeg op die fiets leren.

Er is wel wat overlap tussen de Hugene en de Tyee maar als je de fiets het meest in NL gebruikt kan je beter de Hugene nemen. Persoonlijk vind ik het een levendige fiets, hij heeft lekker veel pop en is niet vies van een sprongetje en voelt best wel "snappy". Ik heb destijds ook de Canyon Neuron getest en die voelde veel "doodser" aan. De geometrie is niet één van de extreemste en dat maakt `m juist zo lekker allround.

Qua maat, ik heb met 184cm en 83cm bbl een Large (=19,5 bij Propain). Mijn 150mm dropper (KS Lev si) zit op 3cm na volledig in m`n frame. Op de site zeggen ze dat je de grotere maat moet kiezen voor laufruhe en de kleinere maat voor speelsheid. Check wel dat je uitkomt met de inbouwdiepte van je dropper (er staat op de site een tabel met beschikbare droppers en maximale insteekmaten)

Voor zover ik weet zijn er 3 Hugene`s op het forum, de mijne kan je vinden in de laatste link van m`n onderschrift.
Plaats reactie