Advies betreffende eerste Mountainbike (Cube Stereo SL 140 HPA)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Martijn Kuiper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 oktober 2020, 14:55

Beste mede bikers,

Ik ben sinds tijdje terug helemaal in de ban van het mountainbiken en vindt het helemaal geweldig. Ik heb al aardig wat mooie ritjes mogen doen en ervaren en wordt alsmaar enthousiaster. (Lochem, Losser, Holterberg) deze routes heb ik zover moeten doen op een MTB 26 inch t.w.v. 350,-euro van mijn vriend. echter is bij ons laatste uitdagende route trapper losgebroken en is voorvering ook niet helemaal topfit meer. Nu wil ik eigenlijk graag mijn eigen eerste MTB aanschaffen aangezien ik het serieus wil op gaan pakken en ook mijn eigen fiets wil hebben. En de MTB van mijn vriend vind de routes en jumps niet zo leuk heb ik het idee :-{ );

Ik zal me eerst even voorstellen :-D , Ik ben Martijn 1,86m en een beginnende MTB'er. Ik heb tot dusver de meeste plezier in het sportievere en speelse fietsstijl. Ik vind jumps heel gaaf en ben ook van plan om bike parks te gaan bezoeken onder andere in Duitsland. Nu heb budget vastgesteld van 1350,-euro mag iets meer of minder zijn. Voor mijn gevoel heb ik het mountainbike al aardig te pakken. De wielmaat ben ik ook nog niet helemaal uit maar als de 27,5 inch toch echt speelse en actiever is lijkt mij dit geen ramp en anders is 29 inch ook prima.

Nu is mijn vraag of dit (zie info hieronder) een goede fiets is en of jullie hierop enige tips of aanmerkingen hebben aangezien ik het heel moeilijk vindt om nu echt de juiste fiets te vinden. Als jullie een ander goed alternatief weten hoor ik dat natuurlijk ook graag!

De fiets die ik heb gevonden betreft een: Cube Stereo SL 140 HPA
De prijs voor deze fiets is 1275,-euro (2e hands)
https://www.cube.eu/nl/2017/fullsuspen ... reen-2017/

Specs:
Modeljaar 2017
Framemaat 18 inch (werd vermeldt dat hij groter uitvalt)
Wielmaat 27.5 inch

Sram X1 afgemonteerd (1×11)
Sram Guide R remmen
Rockshox Reverb dropper post 150 mm
Rockshox Pike RC solo air 140 mm vork
Fox Float 140 mm demper
DT Swiss wielset
Race Face cockpit
Race Face crankstel

Graag verneem ik jullie reacties en ervaringen.

Mvg,
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Van Cube is bekend dat deze meestal juist klein vallen, maar dat verschilt per model. Een M voor jou lengte lijkt me klein maar de enige manier om daar achter te komen is proberen. Wel is het handig iemand mee te nemen die er kijk op heeft of jij goed op die fiets zit.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om het plaatje zichtbaar te krijgen moet je de link naar de afbeelding tussen [/img] tags zetten, niet de link naar de pagina ;-)
Afbeelding

Op zich is een Stereo een leuke bike, het is wel belangrijk dat het voor jou de passende maat is. Voor de prijs speelt een grote rol hoe de staat van onderhoud is. Moet je binnenkort bijvoorbeeld al ketting en tandwielen vervangen en zijn de voorvork en demper aan een servicebeurtje toe komen er zo weer een paar honderd euro bovenop (vork en demper basisservice wordt al snel €200 en dan de aandrijving nog...)

Dus probeer daar achter te komen, als de huidige eigenaar die vering service heeft laten doen zullen daar vast rekeningen van zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Martijn Kuiper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 oktober 2020, 14:55

Super bedankt voor je reactie!
de onderhoud is recent gedaan en bonnen zijn hier indd van aanwezig dus dat lijkt me verder in orde. Verder oogt de fiets ook in goede staat en zal worden getest uiteraard d.m.v een bezichtiging. Wel ben ik een beetje nieuw op het gebied van afmontages en wat nu wel en niet goed is ivb met de prijs van 1295,-.

Ik heb over het remsetje (Sram Guide R) gelezen dat deze makkelijk warm worden en dit niet gemakkelijk kwijtraken nu heb ik dus totaal geen idee of dit echt een deal breaker is of dat dit eigenlijk allemaal wel meevalt op mijn niveau.

Wat is er te zeggen over de afmontage in combinatie met de prijs?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Afmontage is best wel goed, maar zoals gezegd alles hangt af van het onderhoud en slijtage.
De remmen kan ik weinig over zeggen, ik zeg goed proberen/testen.
Cube´s zijn normaal kort, dus vraag mij af of 18" wel de juiste is voor je.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Martijn Kuiper schreef: do 22 oktober 2020, 17:03 Super bedankt voor je reactie!
de onderhoud is recent gedaan en bonnen zijn hier indd van aanwezig dus dat lijkt me verder in orde. Verder oogt de fiets ook in goede staat en zal worden getest uiteraard d.m.v een bezichtiging. Wel ben ik een beetje nieuw op het gebied van afmontages en wat nu wel en niet goed is ivb met de prijs van 1295,-.

Ik heb over het remsetje (Sram Guide R) gelezen dat deze makkelijk warm worden en dit niet gemakkelijk kwijtraken nu heb ik dus totaal geen idee of dit echt een deal breaker is of dat dit eigenlijk allemaal wel meevalt op mijn niveau.

Wat is er te zeggen over de afmontage in combinatie met de prijs?
Prijs kwaliteit wordt niet veel beter dan bij Cube (even los van de prijs voor deze 2e hands) die remmen ga je waarschijnlijk niet merken, en anders kun je altijd relatief goedkoop upgraden (door bijvoorbeeld grotere schijven, of alleen voor een sterkere rem).
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je deze uit 2017 https://www.cube.eu/nl/2017/fullsuspens ... reen-2017/ vergelijkt met die van 2021 https://www.cube.eu/2021/bikes/mountain ... vernblack/ dan zie je dat de maten zo ongeveer hetzelfde zijn gebleven. Op die van 2021 staat een grootteberekenaar. Ik vermoed dat je daar op L (zelfs randje richting XL) uitkomt en niet op M-18.

Zelf passen kan beter zijn, maar als je niet weet hoe het moet voelen....

Nederlanders zijn lang en de aanduidingen M en L zijn internationaal.
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Ik heb zelf een Stereo gehad, en met mijn 1,75 zit ik tussen een M en een L in. Ik durf dus met zekerheid te zeggen dat een M echt te klein gaat zijn voor je. Misschien lijkt het prima te zitten als je een proefrit maakt, maar als je het vergelijkt met een maat groter zal dat nog veel beter zijn.

Dus als je voor Cube gaat, geen M. Zijn overigens prima fietsen, je hebt veel fiets voor het geld.

Daarnaast, altijd kijken naar de staat van de vork/demper. En of ze wel/niet onderhoud hebben gehad. Als er een dropper op zit, wat waarschijnlijk wel het geval is, kijken of er geen speling op zit. Slijtagemateriaal zoals ketting etc. is betrekkelijk betaalbaar te vervangen. Die zaken die ik net het genoemd worden snel kostbaar.

Succes!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik ben 186 en had best een XL gepast van deze fiets, zeker geen M!

Heb er een tijdje een gehad, zeker in de Carbon uitvoering en het gewricht een beetje onder controle is het een hele leuke levendige fiets...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ga ik er ook nog maar even overheen: 18" is echt te klein voor jou.

Jammer, want je krijgt wel veel fiets voor dat geld!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Ben 1:80 en had paar jaar terug een Cube 18 inch met 27,5 en kon deze gelukkig nog omruilen voor maatje groter. De 18 was voor mij toch net te klein. Fietsen die ik nu rijd zijn L.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Hoe mooi en goed de fiets ook is (liefde maakt blind), volg alsjeblieft het advies wat hier gegeven wordt m.b.t. de maat en laat deze fiets aan je voorbij gaan.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Martijn Kuiper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 oktober 2020, 14:55

Bedankt voor julie info allemaal! Het is inderdaad beter om deze over te slaan hoe leuk de deal ook lijkt. Dan gaan we weer verder zoeken naar de volgende fiets :-q

Als iemand nog tips heeft of eentje aan wil bieden hoor ik het graag!
Plaats reactie