Is er nog keuze? MTB voor beginner

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die is het ‘net wel’, mn door de betere voorvork. Op de hardtail het belangrijkste en duurste onderdeel. Met als bonus, de dropper.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

aurelius schreef: zo 25 oktober 2020, 17:54 Die is het ‘net wel’, mn door de betere voorvork. Op de hardtail het belangrijkste en duurste onderdeel. Met als bonus, de dropper.
Denk dat ik dan toch maar even ga wachten en de bestelling van de Crosser eerst ga omzetten naar de Grand Canyon 8.0. Wellicht dat er in de tussentijd nog iets anders voorbij komt.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het verschil qua aandrijving is enkel de slx shifter op de GC 8 tov deore op de Cube, de rest is hetzelfde
De remmen op de Cube zijn toch echt wel een stuk beter.
De vork ja, die is op de GC 8 beter, maar gaat een beginner dit verschil merken? Ik betwijfel dat.
Verschil is ook QR bij de Cube en steekassen bij de GC. Opnieuw, ga je dit merken? Ik betwijfel het.
Tja die dropper, is een leuke extra, maar heb je die nodig? Het si wel een onderdeel welke nog wel eens defect raakt.
Probeer eens de cube, als die goed zit, tja waarom niet? Best wel goed in prijs kwaliteit.
In de winkel kun je er misschien nog wat korting op krijgen of iets extras.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Shredwithcare schreef: zo 25 oktober 2020, 13:22
Er is duidelijk aandacht besteed aan de fietservaring, en niet alleen de specs.
Wat bedoel je met die "aandacht aan de fietservaring"?
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Dice Oldskool schreef: zo 25 oktober 2020, 18:33
Shredwithcare schreef: zo 25 oktober 2020, 13:22
Er is duidelijk aandacht besteed aan de fietservaring, en niet alleen de specs.
Wat bedoel je met die "aandacht aan de fietservaring"?
In plaats van zeggen; het frame moet 1,7 kg zijn is er gekeken welke van hun prototype frames het fijnste fietst en het gewicht dat daarbij hoort is dan maar zo. Zo zijn er 2 verschillende legeringen gebruikt, en triple butted. Waar wel op gelet is is de prijs. Bij Decathlon moet alles naast goed, duurzaam vooral heel goedkoop. Wellicht is een simpele Seat tube van de ene legering wel goedkoper dan van de normale 6061...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

massen schreef: zo 25 oktober 2020, 18:26 De vork ja, die is op de GC 8 beter, maar gaat een beginner dit verschil merken? Ik betwijfel dat.
Verschil is ook QR bij de Cube en steekassen bij de GC. Opnieuw, ga je dit merken? Ik betwijfel het.
Ik denk dat ik het verschil tussen een Silver en een Gold niet eens merk, ik bedoelde ook meer dat ik liever een Reba dan een Judy had gezien.
De QR`s had ik niet gezien. Ga je wss als beginner niets van merken op een HT (behalve als je je wiel moet vervangen, dan is een steekas-versie toch een stuk meer gangbaar.)
Dropper is leuk en normaal zou ik die ook zeker aanraden maar zeker als het echt enkel bij een rondje Gieten-Gaselte blijft, heb je die echt niet nodig.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

TenZNL schreef: zo 25 oktober 2020, 18:56
massen schreef: zo 25 oktober 2020, 18:26 De vork ja, die is op de GC 8 beter, maar gaat een beginner dit verschil merken? Ik betwijfel dat.
Verschil is ook QR bij de Cube en steekassen bij de GC. Opnieuw, ga je dit merken? Ik betwijfel het.
Ik denk dat ik het verschil tussen een Silver en een Gold niet eens merk, ik bedoelde ook meer dat een Reba beter op z`n plaats had geweest (en dan iets duurder)
De QR`s had ik niet gezien. Ga je wss als beginner niets van merken op een HT (behalve als je je wiel moet vervangen, dan is een steekas-versie toch een stuk meer gangbaar.)
Dropper is leuk en normaal zou ik die ook zeker aanraden maar zeker als het echt enkel bij een rondje Gieten-Gaselte blijft, heb je die echt niet nodig.
Wil je een fiets die ‘helemaal af’ is? Of ‘net niet’? Natuurlijk een kwestie van budget, keuzes maken.
Maar, Judy, QR, korte reach, scherpe stuurhoek... Cube Kan.
Maar voor een beetje meer kan het echt beter (en nog een dropper toe). De Grand Canyon 8, modernere geo, moderner frame, voor de prijs een zeer goede afmontage. Wel de 29” M kiezen (pas ik met 1,67m al goed op), niet de 27,5” S.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Heb je PB gestuurd. Hebben dezelfde maten, mijn fiets gaat in de verkoop.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Imho denk dat de cube voor een beginner wel degelijk helemaal de fiets kan zijn.
Het klopt dat een aantal onderdelen inderdaad beter zijn, maar zoals gezegd betwijfel ik dat een beginner dit gaat merken.
Wat je denk ik wel gaat merken is het verschil in remmen.
De cube heeft xt´s en de GC heeft 400´s, hier tussenin zitten nog de 500´s, de deore´s en de slx remmen.
Niet dat de 400´s slecht zijn, je komt hier ook mee tot stilstand, maar een xt rem is toch echt stukken beter.
Maar zoals ik al zei, probeer de fiets, want ja cube´s zijn vrij kort. Kan best zijn dat je dat niet bevalt.
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

Ik ben vrij klein en heb met racefietsen die ik heb gehad (voor mijn maat) altijd het gevoel dat het stuur te ver naar voren staat. Heb nu een Canyon CF Endurace maat S wat perfect zit. Maargoed, dat zegt weinig over een MTB denk ik. Kwestie van uitproberen.

Ik moet eerst maar eens kijken of de Cube wel echt op voorraad is. Want ondanks mijn bestelling staat er nog steeds 1 op voorraad. Ben bang dat dit niet klopt en dat er gewoon 0 op voorraad zijn. Zal morgen direct even bellen.

Indien niet op voorraad ben ik ook direct weer terug bij af. De Canyon 8.0 komt ergens in jan. 2021 en sommige andere modellen zelfs nog veel later. In de zomer is MTB natuurlijk ook leuk om te doen maar denk dat ik dan vaker op de race zal zitten. Maar goed, stiekem denk ik dat ik MTB veel leuker ga vinden dan wielrennen. Ben geen type die even 80-100km rondje fietst voor de leuk. 50-60km houdt het echt wel op. Maar wel fan van het zwaardere werk zoals zware bergbeklimmingen 10%+ en interval training.

Zo te horen zitten er wel verschillen tussen de Cube en Canyon maar geen dingen die ik echt een heel groot verschil gaan maken. Afgezien van de remmen en wellicht de kortere afstand tot het stuur. Qua prijs maakt het mij echt niet uit. De crosser die ik nu bij Canyon in de order heb was 1600+ dus ik kan zelfs nog iets hoger gaan. 1700 is wel de limiet.

Het moet wel een fiets zijn waar ik de komende 5+ jaar mee kan doen zeg maar. Afgezien van de benodigde nieuwe cassettes en ketting over verloop van tijd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

aurelius schreef: zo 25 oktober 2020, 19:08 Wil je een fiets die ‘helemaal af’ is? Of ‘net niet’? Natuurlijk een kwestie van budget, keuzes maken.
Maar, Judy, QR, korte reach, scherpe stuurhoek... Cube Kan.
Maar voor een beetje meer kan het echt beter (en nog een dropper toe). De Grand Canyon 8, modernere geo, moderner frame, voor de prijs een zeer goede afmontage. Wel de 29” M kiezen (pas ik met 1,67m al goed op), niet de 27,5” S.
Sorry, ik snap je ff niet meer...normaal promoot jij XCfullies als de Lux terwijl de meesten een trailbike aanraden. Nu wordt er een XCracer aangeraden en kom jij weer met een wat meer toergerichte Canyon in de vorm van een Grand Canyon. :-?
Tuurlijk kan het beter, het kan altijd beter. Alleen was het uitgangspunt in het begin van dit topic om zo snel mogelijk te fietsen. Cube wordt op elke straathoek verkocht dus is er wellicht wat in de buurt te passen en te scoren. Als het dan toch een beetje meer mag zijn en een beperkte wachttijd geen probleem is, dan zijn er nog wel andere alternatieven dan Cube of Canyon. Zelfs de Exceed lijkt me dan meer geschikt voor de TS.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Massen,
Dus je noemt een stapel nadelen op vd Cube, maar dat gaat een beginner toch niet merken, dus koop de mindere fiets omdat er wel XT remmen op zitten?
Vreemde redenatie.
Een setje XT8100 remmen kost nog geen 200 euro, dat kan altijd nog als de 400 remmen niet goed bevallen.
(en de 400 remmen kan je dan ook weer verpatsen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Biggydeen schreef: zo 25 oktober 2020, 15:01
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 25 oktober 2020, 14:54 Voor jouw budget koop je wel een leuke HT (of gravel fiets), maar geen fatsoenlijke FS.
Het is dan allemaal net niet, de fabrikant heeft op alles bezuinigd om een FS aan te bieden voor die prijs.
En als ik jouw verhaal lees dan heb je geen FS nodig.
Kan altijd nog, later. Als je "wekelijks" naar het Sauerland of de Ardennen gaat.
Klopt dat lijkt mij ook de betere keuze. Wat denk je van deze Cube: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2021
Mooie Bike! Ik zou alleen de deore shifter meteen vervangen voor een XT shifter! Ga je geen spijt van krijgen
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

1500,- en er 5+ jaar mee vooruit komen?
Die Cube met snelspanners, 27mm zadelbuis, korte reach (en volgens mij 21mm velgen) :-{ ?
Hoeft van mij geen Grand Canyon te zijn hoor, noem maar een minstens zo goed alternatief voor 1500,-, ook prima!

Een Exceed? Check mijn eerste post ff. Voor dit budget is er een Exceed. Prima frame, maar qua afmontage voor 1500,-... ook een geval ‘net niet’.

Maar post ze hier maar, een alu bike, 1500,-, ‘wel’ helemaal af, nu/snel beschikbaar, daar is de TS alleen maar mee geholpen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

aurelius schreef: zo 25 oktober 2020, 21:23 1500,- en er 5+ jaar mee vooruit komen?
Die Cube met snelspanners, 27mm zadelbuis, korte reach (en volgens mij 21mm velgen) :-{ ?
Hoeft van mij geen Grand Canyon te zijn hoor, noem maar een minstens zo goed alternatief voor 1500,-, ook prima!

Een Exceed? Check mijn eerste post ff. Voor dit budget is er een Exceed. Prima frame, maar qua afmontage voor 1500,-... ook een geval ‘net niet’.

Maar post ze hier maar, een alu bike, 1500,-, ‘wel’ helemaal af, nu/snel beschikbaar, daar is de TS alleen maar mee geholpen.
Nu wordt het een beetje kinderachtig, Aurelius. Dat staat je niet.
Plaats reactie