Eerste mtb advies regio veluwezoom

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en al een tijdje opzoek naar een nieuwe of 2ehands mtb. Ik heb pas 3 ritten gemaakt met een verhuuur fiets dus geen ervaring of kennis over wat het beste past bij mij en welke fietsen/merken goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Ik ben 1.87m, binnenbeenlengte 92 cm en weeg +- 75 kilo.

Ik woon hemelsbreed 1 km van de posbank vandaan. En zal dus voornamelijk het meeste rond omgeving Arnhem, Rheden, Dieren, Apeldoorn, hoenderlo, otterlo, Ede etc fietsen. Maar Berg en dal of Utrecht behoort ook tot de mogelijkheden, en wellicht ardennen bv.

De ritten zijn dus vrij veel klimmen en dalen ( hoewel ik alleen hier in natuurgebied veluwezoom heb gefietst, dus geen vergelijkingsmateriaal). Een uurtje fietsen en ik heb dan zon 500 meter geklommen. Even om een beeld te schetsen. Vooral de bochtjes, afdalen en klimmen vind ik leuk dus liefst geen zware fiets. Er zitten ook wel wat onverharde (zand) vlakkere stukken tussen.

Ik neig vooral naar een hardtail mede omdat ik denk dat een fully overkill is voor NL en als ik de reacties op yt lees vinden de meeste een hardtail toch wat technischer fietsen en wat meer plezier mee t.o.v. een fully waar je overal mee overheen knalt hier in deze omgeving. Maar voor wie andere ervaringen hebben tussen beide, let me know.

Maar nou vind ik het lastig in te schatten of ik beter voor een xc of voor een trail kan kiezen. Wat is jullie advies hierin? Ik hoef echt niet de snelste te zijn, ik wil vooral veel lol hebben dus ik neig misschien eerder naar een trail. Maar het nadeel vind ik dan dat het gewicht ook toeneemt. Daarbij: hoeveel ga ik daar van merken.. hoe belangrijk is gewicht? Verder vind ik 27.5 denk ik beter passen maar dat is gevoel. 29 mag opzich ook.

Verder vind ik het belangrijk dat ik veel fiets krijg voor de prijs. Budget vind ik lastig in te schatten. Ik zie veel filmpjes op youtube waarbij goedkope $100- 400 mtb fietsen modellen van 6k+ eruit rijden op ritten die zwaarder ogen dan wat je hier tegen komt. En door dezelfde persoon getest (gmbn bijvoorbeeld).

Dus even concreet:

-Xc of trail en waarom wel/niet (of andere suggesties voor omgeving veluwezoom)
-Welk budget is voldoende en wat is de meerwaarde van duurdere modellen/geeft het meer plezier?
-welke banden dikte
-hoe bepaal je welke voorvork of frame bv goed is? Waar moet ik naar kijken? Zijn er betrouwbare sites hierover?
-andere opmerkingen/adviezen
-ervaringen in dezelfde omgeving
-welke onderdelen zijn het belangrijkst.. frame/voorvork of afmontage

Zelf kwam ik uit op trek xcaliber 9 (xc) vanwege afmontage of trek roscoe 8 (trail) omdat het een trail is maar geen fully. Maar er moet toch meer zijn dan dat, en is dit niet overkill voor hier in NL? Ik weet namelijk dat er veel mindere bikes zijn en ook gewoon prima rijden..

Ik kan dus geen keuze maken, en ik wil liefst toch een beetje weten in welke hoek ik moet zoeken en waarom voordat ik een proefrit wil maken.

Edit: 1x12 heeft mijn voorkeur
Edit2: in verleden aan beide knieeen dislocatie van knieschijf gehad met lange revalidatie en gipsbeen. Zijn er modellen die minder belasting geven op knieeen?

Beetje lang verhaal geworden, excuses :P

Ik hoop dat jullie mij willen adviseren! Alvast dank! :-q

Groet,

Minato
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Een hardtail is denk ik genoeg maar zelf rij ik met vering omdat ik dan minder last heb van foutjes. Als je t hele jaar door wilt fietsen is een degelijke aandrijving belangrijk of je moet elke rit de aandrijving willen verzorgen.
In Nederland heb je vijf maanden modder en tegenwoordig ook nog eens vier maanden stof, van beide slijt de aandrijving.
Gewicht is relatief, zomers heb ik twee liter vocht mee, los van mijn eigen overgewicht. Persoonlijk vind ik het rijgevoel belangrijker dan het gewicht, maar ik rij dan ook geen wedstrijden en hoef niets te bewijzen.
Lekker fietsen!
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

Ook Peter schreef: zo 1 november 2020, 17:06 Een hardtail is denk ik genoeg maar zelf rij ik met vering omdat ik dan minder last heb van foutjes. Als je t hele jaar door wilt fietsen is een degelijke aandrijving belangrijk of je moet elke rit de aandrijving willen verzorgen.
In Nederland heb je vijf maanden modder en tegenwoordig ook nog eens vier maanden stof, van beide slijt de aandrijving.
Gewicht is relatief, zomers heb ik twee liter vocht mee, los van mijn eigen overgewicht. Persoonlijk vind ik het rijgevoel belangrijker dan het gewicht, maar ik rij dan ook geen wedstrijden en hoef niets te bewijzen.

Bedankt voor de reactie. Een fully is niks mis mee verder, het is maar wat je voorkeur heeft indd en welk terein je betreed. Welke aandrijving is degelijk.. vanaf xt?

Opzich gaat het mij vooral om plezier maar na wat research en wetende dat ik erg snel uitgekeken raak op hobby's, is het misschien een extra motivatie/meer fun om ook pr te verbeteren en met strava te rijden oid. Zou dat de keuze tussen xc of trail beinvloeden? Waarschijnlijk is een xc dan de meest logische keuze... dunnere banden/lager gewicht = sneller? Wel wat minder grip dan.. althans van wat ik er tot nu toe van begrijp. En een fully weer een slagje sneller omdat je dan overal overheen denderd.. maar leverd minder plezier op. Hoewel dat vooral een gevoel is gezien ik geen fully gereden heb. En ook wat ik vaak tegen kom van andere mtbers..
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

Ik had een week geleden exact dezelfde vragen. Wellicht heb je iets aan het topic wat ik ben begonnen:

viewtopic.php?f=3&t=148267

Wat ik in ieder geval inmiddels wel kan vertellen is dat het rijden op een fully zeker niet gemakkelijk is als beginner. Ik heb een vrij uitdagende route gefietst gister (Gieten - Gasselte) en dat was behoorlijk pittig. Technische track met vooral in het begin veel klimmetjes. Hier ga ik echt wel maanden mee bezig zijn om het maximale er uit te halen. Mn maten op een gehuurde hardtail waren ook niks sneller. Dus denk niet dat het voor een beginner heel veel uit maakt. Het is eerder je budget waar je een keuze mee moet maken. Een fully is nu eemaal (veel) duurder als een hardtail met dezelfde afmontage. Over het algemeen rijdt een fully wel comfortabeler en is dus vergevingsgezinder. Niet verkeerd voor een beginner :P Maar qua budget heb je met een hardtail meer voor je geld.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik gewoon 2 fietsen huren. Eerste rondje met een fully en de tweede met een hardtail.

Qua gewicht zou ik niet naar kijken. Gezien je lengte en gewicht ben je vrij afgetraind/mager. Of je fiets nu 1 kilo meer of minder zwaar is ga je echt niet merken in je snelheid of segmenten. Mijn ervaring is dat je veruit de meeste winst haalt uit het technisch goed nemen van de bochten en weten waar je aan moet zetten of juist niet. En als je dat volledig onder de knie hebt kan gewicht nog een bepalende factor zijn.
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

Biggydeen schreef: zo 1 november 2020, 21:32 Ik had een week geleden exact dezelfde vragen. Wellicht heb je iets aan het topic wat ik ben begonnen:

viewtopic.php?f=3&t=148267

Wat ik in ieder geval inmiddels wel kan vertellen is dat het rijden op een fully zeker niet gemakkelijk is als beginner. Ik heb een vrij uitdagende route gefietst gister (Gieten - Gasselte) en dat was behoorlijk pittig. Technische track met vooral in het begin veel klimmetjes. Hier ga ik echt wel maanden mee bezig zijn om het maximale er uit te halen. Mn maten op een gehuurde hardtail waren ook niks sneller. Dus denk niet dat het voor een beginner heel veel uit maakt. Het is eerder je budget waar je een keuze mee moet maken. Een fully is nu eemaal (veel) duurder als een hardtail met dezelfde afmontage. Over het algemeen rijdt een fully wel comfortabeler en is dus vergevingsgezinder. Niet verkeerd voor een beginner :P Maar qua budget heb je met een hardtail meer voor je geld.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik gewoon 2 fietsen huren. Eerste rondje met een fully en de tweede met een hardtail.

Qua gewicht zou ik niet naar kijken. Gezien je lengte en gewicht ben je vrij afgetraind/mager. Of je fiets nu 1 kilo meer of minder zwaar is ga je echt niet merken in je snelheid of segmenten. Mijn ervaring is dat je veruit de meeste winst haalt uit het technisch goed nemen van de bochten en weten waar je aan moet zetten of juist niet. En als je dat volledig onder de knie hebt kan gewicht nog een bepalende factor zijn.
Bedankt voor je bericht!

Een kilo meer of minder lijkt indd niet noemenswaardig verschil te maken. Hoewel ik toch wel berichten ben tegen gekomen dat 200+ gram verschil in een set wielen flink wat kan uitmaken. Maarja zo heeft iedereen er een mening over uitraard, maar lastig een conclusie te trekken als ik het zelf niet ervaren heb.

Verder kies ik persoonlijk voor een ht mede omdat ik een fully niet nodig vind in NL tenzij ik echt puur op snelheid wil gaan, maar ben dan bang in te moeten leveren aan plezier. Ik verwacht ook dat ik op een ht makkelijker leer om de bochten juist te nemen en de juiste lijn te kiezen dan op een fully waar je wat makkelijker geneigd bent eroverheen te knallen kan ik mij zo voorstellen, maar ook dat is een aanname natuurlijk. En dan het budget, als newby vind ik 2k echt de max en dan kies ik persoonlijk liever een goede alu ht dan een mindere fully. Allemaal keuzes keuzes.

Maar het bepalen voor een trail of xc in mijn omgeving vind ik een lastige, dus ik hoop dat daar iemand nog wat over kan informeren. En of er nog aandachtspunten zijn/adviezen voor de geometrie.

Verder ben ik benieuwd welke merken echt bang for the buck zijn. Ik meende gelezen te hebben dat canondale en rockrider veel fiets bied voor je geld..

Ik heb je topic ook nog even doorgelezen :-q

Kan me goed voorstellen dat een fully ook echt wel even wennen is. En lekker de tijd nemen voor je tracks en leuk om dan verbetering te zien. En zeker een mooie bike!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een fully kost meer dan een hardtail. Bij aanschaf en qua onderhoud. De vraag is of je extra budget er nu voor over hebt.
Cannondale is geen goedkoop merk.
Cube is dat bijvoorbeeld wel; je kan ook via internet fietsen bestellen (merken als Canyon, Radon, On One), krijg je soms ook waar voor je geld.
Dunne banden is niet sneller op de zandgronden van de Veluwe.
In Nederland heb je voor trailfietsen andere banden nodig dan wat de fabrikant er onder zet. Als je dat doet, zijn ze ook snel en bij afdalingen op de Veluwezoom kan je dan waarschijnlijk sneller rijden dan met een XC fiets.
Knakworstkweker

Minato schreef: zo 1 november 2020, 13:01 -Xc of trail en waarom wel/niet (of andere suggesties voor omgeving veluwezoom)
-Welk budget is voldoende en wat is de meerwaarde van duurdere modellen/geeft het meer plezier?
-welke banden dikte
-hoe bepaal je welke voorvork of frame bv goed is? Waar moet ik naar kijken? Zijn er betrouwbare sites hierover?
-andere opmerkingen/adviezen
-ervaringen in dezelfde omgeving
-welke onderdelen zijn het belangrijkst.. frame/voorvork of afmontage
-Trail, vanwege de omgeving
- Budget 1500 - 2500 euro, de meerwaarde is de bouwkwaliteit en afmontage, dit geeft je vooral meer plezier dat je niet zo snel alles moet gaan vervangen en dat scheelt aanzienlijk.
- Banddikte op de gok 2.4/ 2.6
- Vorken en frames zijn een kwestie van gevoel, vooral een frame moet je passen, vorken hebben het onderscheid in afstelmogelijkheden en single of dual air. En hier is het devies meestal duurder = beter, maar je kan ook overkill hebben.
- afmontage, wielset en voorvork zijn toch wel de belangrijkste in mijn optiek.
- advies? Ga naar een goede fietsenzaak in de buurt, die kennen de omgeving en verkopen meestal ook fietsen die geschikt zijn voor de omgeving.
Bovendien kunnen hun je de fiets in de goede maat verkopen en een beetje fietszaak denkt met je mee en verkoopt je niet de duurste maar de beste voor jou wensen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als €1500 tot €2500 iets te gortig is, dan kan je voor €850 ook deze kopen: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXJFSX/ ... ntain-bike
Zelfs de banden van deze trailbike (Vittoria Peyote) zijn geschikt voor de Veluwezoom.
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 23:23
Minato schreef: zo 1 november 2020, 13:01 -Xc of trail en waarom wel/niet (of andere suggesties voor omgeving veluwezoom)
-Welk budget is voldoende en wat is de meerwaarde van duurdere modellen/geeft het meer plezier?
-welke banden dikte
-hoe bepaal je welke voorvork of frame bv goed is? Waar moet ik naar kijken? Zijn er betrouwbare sites hierover?
-andere opmerkingen/adviezen
-ervaringen in dezelfde omgeving
-welke onderdelen zijn het belangrijkst.. frame/voorvork of afmontage
-Trail, vanwege de omgeving
- Budget 1500 - 2500 euro, de meerwaarde is de bouwkwaliteit en afmontage, dit geeft je vooral meer plezier dat je niet zo snel alles moet gaan vervangen en dat scheelt aanzienlijk.
- Banddikte op de gok 2.4/ 2.6
- Vorken en frames zijn een kwestie van gevoel, vooral een frame moet je passen, vorken hebben het onderscheid in afstelmogelijkheden en single of dual air. En hier is het devies meestal duurder = beter, maar je kan ook overkill hebben.
- afmontage, wielset en voorvork zijn toch wel de belangrijkste in mijn optiek.
- advies? Ga naar een goede fietsenzaak in de buurt, die kennen de omgeving en verkopen meestal ook fietsen die geschikt zijn voor de omgeving.
Bovendien kunnen hun je de fiets in de goede maat verkopen en een beetje fietszaak denkt met je mee en verkoopt je niet de duurste maar de beste voor jou wensen.
Bedankt voor je bericht!

- trail dat is dan duidelijk, het voordeel is dan vooral dat je meer grip hebt waarschijnlijk? Moet ik dan inleveren op snelheid t.o.v. een xc?
- mijn budget is 2k, maar minder mag ook.
- banddikte ga ik dan rekening mee houden dat ik ieder geval een 2.6 erin kwijt kan
- wielset/voorvork check. Ga ik nog even achterhalen wat goede wielen en banden zijn. En wanneer is een vork overkill voor hier? Ik kan dat niet beoordelen eigenlijk..Betreft afmontage las ik dat deore opzich voldoende is hier in NL.. geld dat voor mijn omgeving ook? Want het is flink klimmen en dalen met veel wortels, kuilen en scherpe bochten ook. En rode routes. En ook stenen op sommige plekken tijdens klim en afdalen. Tijdens de rit met de huurfiets vloog de ketting er regelmatig af. Echt heel los zand ben ik nog niet tegen gekomen.
- nog tips voor een goede fietsenzaak? Is mantel bv iets? Ik wil me sowiso goed inlezen nog zodat ik geen rommel aangesmeerd ga krijgen. Maar als er ervaringen zijn met winkels die veel expertise hebben hoor ik die graag.


Bedankt voor de tips!
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

Willem Altes schreef: zo 1 november 2020, 23:04 Een fully kost meer dan een hardtail. Bij aanschaf en qua onderhoud. De vraag is of je extra budget er nu voor over hebt.
Cannondale is geen goedkoop merk.
Cube is dat bijvoorbeeld wel; je kan ook via internet fietsen bestellen (merken als Canyon, Radon, On One), krijg je soms ook waar voor je geld.
Dunne banden is niet sneller op de zandgronden van de Veluwe.
In Nederland heb je voor trailfietsen andere banden nodig dan wat de fabrikant er onder zet. Als je dat doet, zijn ze ook snel en bij afdalingen op de Veluwezoom kan je dan waarschijnlijk sneller rijden dan met een XC fiets.

Als €1500 tot €2500 iets te gortig is, dan kan je voor €850 ook deze kopen: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXJFSX/ ... ntain-bike
Zelfs de banden van deze trailbike (Vittoria Peyote) zijn geschikt voor de Veluwezoom.
Bedankt voor de input. Ik ga nog even zoeken naar extra info over de trail. Liefst koop ik wel een fiets waar ik op kan proefrijden. Dus blind bestellen via internet doe ik liever niet. Budget is voor nu 2k maar minder mag ook uiteraard. Een fully heb ik niet meteen wat mee voor de NL routes. Maar ardennen of een bikepark in duitsland lijkt me wel erg leuk of is een keer frankrijk/Italie. Maar eerst maar eens leren fietsen hier in mijn omgeving.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je zou denken dat als je een goede fietsenwinkel binnenloopt, er een aanbod is van diverse trailbikes. Helaas is dat nu niet zo. In de 'superstore' van Mantel in Arnhem zijn er nu bijvoorbeeld 0 (zegge: nul) aanwezig (hardtail trailbike) volgens hun website. Als er ergens een staat, moet hij nog maar je maat zijn. Er zijn mensen die op fietsen van andere forumleden een rondje hebben gereden voordat ze gingen bestellen. Ik denk dat je voor de winkels het beste eerst even kan bellen of ze wat hebben staan. Het is nu echt dramatisch met de winkelvoorraad.
Knakworstkweker

Minato schreef: ma 2 november 2020, 11:31
Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 23:23

-Trail, vanwege de omgeving
- Budget 1500 - 2500 euro, de meerwaarde is de bouwkwaliteit en afmontage, dit geeft je vooral meer plezier dat je niet zo snel alles moet gaan vervangen en dat scheelt aanzienlijk.
- Banddikte op de gok 2.4/ 2.6
- Vorken en frames zijn een kwestie van gevoel, vooral een frame moet je passen, vorken hebben het onderscheid in afstelmogelijkheden en single of dual air. En hier is het devies meestal duurder = beter, maar je kan ook overkill hebben.
- afmontage, wielset en voorvork zijn toch wel de belangrijkste in mijn optiek.
- advies? Ga naar een goede fietsenzaak in de buurt, die kennen de omgeving en verkopen meestal ook fietsen die geschikt zijn voor de omgeving.
Bovendien kunnen hun je de fiets in de goede maat verkopen en een beetje fietszaak denkt met je mee en verkoopt je niet de duurste maar de beste voor jou wensen.
Bedankt voor je bericht!

- trail dat is dan duidelijk, het voordeel is dan vooral dat je meer grip hebt waarschijnlijk? Moet ik dan inleveren op snelheid t.o.v. een xc?
- mijn budget is 2k, maar minder mag ook.
- banddikte ga ik dan rekening mee houden dat ik ieder geval een 2.6 erin kwijt kan
- wielset/voorvork check. Ga ik nog even achterhalen wat goede wielen en banden zijn. En wanneer is een vork overkill voor hier? Ik kan dat niet beoordelen eigenlijk..Betreft afmontage las ik dat deore opzich voldoende is hier in NL.. geld dat voor mijn omgeving ook? Want het is flink klimmen en dalen met veel wortels, kuilen en scherpe bochten ook. En rode routes. En ook stenen op sommige plekken tijdens klim en afdalen. Tijdens de rit met de huurfiets vloog de ketting er regelmatig af. Echt heel los zand ben ik nog niet tegen gekomen.
- nog tips voor een goede fietsenzaak? Is mantel bv iets? Ik wil me sowiso goed inlezen nog zodat ik geen rommel aangesmeerd ga krijgen. Maar als er ervaringen zijn met winkels die veel expertise hebben hoor ik die graag.


Bedankt voor de tips!
Cyclesport

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... w1ObHJeIJf
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

@ willem altes:

Dat is jammer maarja niks aan te doen. Ikzelf ben nogal van het vergelijken en wil absoluut meerdere modellen/merken/prijsklasses proberen. Dat is nu dus een nog go, dus ik zal dan nog een jaartje geduld moeten hebben. Gekukkkig ben ik een geduldig man.

@ knakworstkweker

Bedankt, ik ga even de site bezoeken.
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

Ik fiets in dezelfde omgeving en heb kortgeleden mijn 6 jaar oude (700 euro) cube attention vervangen voor een Kona Honzo (1399), voor mij zijn grote pluspunten luchtvering ipv coilvering met grotere veerweg, een dropper (Zeker doen op welke fiets dan ook!) en een 1x ipv een triple. rij nu tubeless op bredere banden en kan veel beter/sneller uit de voeten op de route. Trail fiets nodigt meer uit tot speelser rijgedrag, geeft echt meer rijplezier en vertrouwen dan mijn oude. En deze is volgens mij ook prima te gebruiken om mee te nemen op vakantie naar de bergen.
Deore van de nieuwe fiets is prima in deze omgeving, beter mag, maar is echt niet nodig.

Misschien ben je op een XC sneller, maar als je met een trailbike start kan je jezelf ook nog genoeg verbeteren op snelheid. Rondje veluwezoom snelheid is ook erg afhankelijk van de omstandigheden. In de zomer bijvoorbeeld stukken los zand waar je flink moet werken, herfst en voorjaar zijn die stukken hard en vlieg je eroverheen. Dat verschil maakt geen enkele fiets goed.

Dus ik zou zeggen: Trailbike met dropper en deore, banden tubeless en iets breder dan XC ( 2.4-2.6).

Genoeg winkels om een proefritje te maken ( wel iets verder weg voor een Kona). Dichterbij heeft Goossens Velp nog wel eens testfietsen te leen gehad, maar afgelopen maanden was ook daar alle voorraad beperkt. Bij MTB clinic Velp kan je ook fietsen huren en af en toe verkopen ze ook 2 hands fietsen.
JanPolet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 31 december 2016, 16:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro 2015

Als je budget 2 k is dan zou ik een ht trail zoeken. Is dan wellicht redelijk licht en voorzien van goede wielen en aandrijving. Heb je meer te besteden dan komen ook xc fullys in aanmerking zoals Cube AMS en Canyon Lux ( v.d Poel rijdt hier op).
Zelf kortgeleden een ritje gemaakt op een Cube AMS van 3700 euro en die gaat echt sneller als een HT en is ook heel wendbaar. Maar ja kost wel wat.
Plaats reactie