Eerste mtb advies regio veluwezoom

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik wil alleen even zeggen dat je mijn hart hebt gestolen met het feit dat je gaat voor een hardtail omdat je eerst goed wil leren fietsen!!!

:-q

In mijn ervaring is het zeker zo, men gaat in mijn mening veel te snel over op fully die overal makkelijk overheen en doorheen ploegt terwijl je lekker op je zadeltje blijft zitten. Zo leer je nooit goed fietsen.

Ik jeb ook korte tijd fully's gereden maar het is mij veel te passief. Al is dit heel persoonlijk want voor veel mensen is dit juist extra leuk omdat men minder hoeft te werken.

Ik rij eigenlijk altijd met light georiënteerde trail hardtails en dat bevalt me nog steeds super goed. Probleem is momenteel wel dat het aanbod heel schaars is door aanhoudende crisis en dit type fietsen zijn ook weinig op voorraad bij een gemiddelde dealer.

Ik ben benieuwd wat het word en mocht je in de toekomst nog wat “technische” techniek willen leren geef me een PB. Ik zit ook op de Veluwe.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

@Dennis74: oke bedankt, ik ga eens kijken naar ragley ook. En mochten mensen dit lezen die een dergelijke bike hebben, hardtail trail gericht en in de buurt wonen. Ik kom graag een keer een stukje proefrijden. :-q

@ Maverick76: ik ben ook erg benieuwd wat het gaat worden uiteindelijk. Ik ga ieder geval mijn best doen de juiste trail hardtail bike te vinden. Zijn er nog merken/modellen waar je tevreden over bent, en waar met de name de geometrie echt trail gericht is. Er zullen waarschijnlijk nog wel veel merken/modellen zijn die ik over het hoofd heb gezien.

Dat vind ik tof! 8) Ik zal je een pb sturen als het zover is, en skills leren is altijd goed, helemaal als beginner.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Minato schreef: di 3 november 2020, 21:17 Wederom bedankt voor de reacties. Ik heb wat zitten zoeken en heb een aantal modellen gevonden. Mochten jullie bekend zijn met het merk/model dan zijn ervaringen/jullie mening over deze fietsen welkom. Is de prijs kwaliteit een beetje oke?

...

https://eu.stifmtb.com/products/santa-c ... 2168613934
(€2199) santa cruz chameleon
Prijs/kwaliteit verhouding van een Santa Cruz fiets is per definitie niet oké. Zo'n Chameleon is een ontzettend fijne fiets (de Hardtailparty review komt overeen met mijn ervaringen), maar ik heb op fietsen van On-One net zo hard genoten van fietsritjes.


Minato schreef: zo 1 november 2020, 13:01 Edit2: in verleden aan beide knieeen dislocatie van knieschijf gehad met lange revalidatie en gipsbeen. Zijn er modellen die minder belasting geven op knieeen?
Mocht je klachten krijgen zijn er allerlei dingen waar je naar kan kijken (cranklengte, schoenzool, SPD of juist flat pedals..). Of een andere zadelbuishoek,. Er zijn specialisten die daarmee kunnen helpen. Achtervering kan ook schelen, maar ik zou het eerst op een hardtail proberen.
Fietsen is erg vriendelijk voor je knieën, ik kan niet lang voetballen o.i.d. voordat mijn plofknie ontploft, maar fietsen gaat gelukkig probleemloos.
Het is hier geen ponykamp!
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Qprs schreef: vr 6 november 2020, 13:41 [
Mocht je klachten krijgen zijn er allerlei dingen waar je naar kan kijken (cranklengte, schoenzool, SPD of juist flat pedals..). Of een andere zadelbuishoek,. Er zijn specialisten die daarmee kunnen helpen. Achtervering kan ook schelen, maar ik zou het eerst op een hardtail proberen.
Fietsen is erg vriendelijk voor je knieën, ik kan niet lang voetballen o.i.d. voordat mijn plofknie ontploft, maar fietsen gaat gelukkig probleemloos.
Mocht je voor clipless pedalen kiezen dan is het iig aan te raden om pedalen met wat meer float ( zijwaartse beweging ) te kiezen om torsie spanning in je knie te vooorkomen. Bij mij maakte de overstap van Shimano SPD naar Crankbrothers meteen een wereld van verschil.
''Only dead fish go with the flow''
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

Qprs schreef: vr 6 november 2020, 13:41 Prijs/kwaliteit verhouding van een Santa Cruz fiets is per definitie niet oké. Zo'n Chameleon is een ontzettend fijne fiets (de Hardtailparty review komt overeen met mijn ervaringen), maar ik heb op fietsen van On-One net zo hard genoten van fietsritjes.
Had dat inderdaad ook begrepen. Heel jammer, anders leek het mij een interessante fiets omdat je de lengte zelf kan aanpassen.
Qprs schreef: vr 6 november 2020, 13:41 Mocht je klachten krijgen zijn er allerlei dingen waar je naar kan kijken (cranklengte, schoenzool, SPD of juist flat pedals..). Of een andere zadelbuishoek,. Er zijn specialisten die daarmee kunnen helpen. Achtervering kan ook schelen, maar ik zou het eerst op een hardtail proberen.
Fietsen is erg vriendelijk voor je knieën, ik kan niet lang voetballen o.i.d. voordat mijn plofknie ontploft, maar fietsen gaat gelukkig probleemloos.
Bedankt voor de tip! Ik had hier zelf nog niet aan gedacht. Ik ga eens kijken welke schoen dan goed bij me past. Ik ben er nog niet over uit. Flat of clipps. Waarschijnlijk zal mijn keuze beperkt zijn met mijn schoenmaat 47.5 - 48
Dennis74 schreef: vr 6 november 2020, 14:27 Mocht je voor clipless pedalen kiezen dan is het iig aan te raden om pedalen met wat meer float ( zijwaartse beweging ) te kiezen om torsie spanning in je knie te vooorkomen. Bij mij maakte de overstap van Shimano SPD naar Crankbrothers meteen een wereld van verschil.
Bedankt voor de tip! Ik wil zeker geen torsie spanning in mijn knieën!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Er is verdomd weinig te krijgen deze tijd maar de welbekende Kona Honzo blijft wel een favoriet. Deze is er in veel uitvoeringen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

Minato schreef: vr 6 november 2020, 13:28 @Dennis74: oke bedankt, ik ga eens kijken naar ragley ook. En mochten mensen dit lezen die een dergelijke bike hebben, hardtail trail gericht en in de buurt wonen. Ik kom graag een keer een stukje proefrijden. :-q
Stukje proefrijden ( vanuit Velp) op mijn Kona Honzo mag natuurlijk ( flats zitten erop), ik ben 190, dus maat zal voor jou ook ok zijn, is de Honzo 2021 met 29 wielen. stuur maar PB als je dat wilt.
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

NielsW schreef: wo 11 november 2020, 11:09
Stukje proefrijden ( vanuit Velp) op mijn Kona Honzo mag natuurlijk ( flats zitten erop), ik ben 190, dus maat zal voor jou ook ok zijn, is de Honzo 2021 met 29 wielen. stuur maar PB als je dat wilt.
Aah super zeg! Ik zat naar de big honzo 27,5+ te kijken maar die hebben volgens mij hetzelfde frame.. waarschijnlijk wel iets andere zithouding maar voor een impressie altijd goed. Ik zal tzt even een pb sturen :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Minato schreef: zo 1 november 2020, 22:44 Verder kies ik persoonlijk voor een ht mede omdat ik een fully niet nodig vind in NL tenzij ik echt puur op snelheid wil gaan, maar ben dan bang in te moeten leveren aan plezier. Ik verwacht ook dat ik op een ht makkelijker leer om de bochten juist te nemen en de juiste lijn te kiezen dan op een fully waar je wat makkelijker geneigd bent eroverheen te knallen kan ik mij zo voorstellen, maar ook dat is een aanname natuurlijk. En dan het budget, als newby vind ik 2k echt de max en dan kies ik persoonlijk liever een goede alu ht dan een mindere fully. Allemaal keuzes keuzes.
Ik ben vrij zeker dat je op een fully beter aan je techniek kunt werken, zeker als minder ervaren rijder!


Maar goed, daar zullen we maar niet verder over uitweiden, er zijn voors en tegens in te brengen en met jouw budget ga je inderdaad voor een HT. Het gaat mij er om dat je het om de juiste reden doet en er komt al weer een hoop onzin langs... .

Het is niet voor niets dat alleen winkelwagentjes vering ontberen. En racefietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Lars TB schreef: Het is niet voor niets dat alleen winkelwagentjes vering ontberen. En racefietsen.
Lees je eens in over rijden zonder vering, of doe eens gek en probeer het eens een paar jaar. Stooge is een interessant merk voor jou, geometrie is belangrijker dan vering.

Check ook even de tijden die je zonder vering kunt rijden:
https://m.pinkbike.com/news/18-hardtail ... eries.html
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Qprs schreef: do 12 november 2020, 11:44
Lars TB schreef: Het is niet voor niets dat alleen winkelwagentjes vering ontberen. En racefietsen.
Lees je eens in over rijden zonder vering, of doe eens gek en probeer het eens een paar jaar. Stooge is een interessant merk voor jou, geometrie is belangrijker dan vering.

Check ook even de tijden die je zonder vering kunt rijden:
https://m.pinkbike.com/news/18-hardtail ... eries.html
Kun je voorstellen hoe hard die jongens gaan met vering!


Het gaat mij er om dat je keuzes bewust moet maken op basis van de juiste argumenten. En er kwam al weer een hoop onzin voorbij. Dan maak je misschien verkeerde keuzes.

Je mag best kiezen voor een hardtail. Inderdaad is budget een goede reden. Je kunt er anders mee spelen, ook een goede reden. Je wilt een lichtere fiets. Vind ik persoonlijk geen goede reden, maar voor een ander kan dat een prima reden zijn.

Lol vind ik een extreem slechte reden. Dat impliceert dat je op een FS geen lol kunt hebben. Dat is een behoorlijke beschuldiging aan het adres van de vele FS rijders. Ik persoonlijk heb meer lol op een FS dan op een HT. Maar ik heb nog steeds grote lol op een HT.


In bepaalde opzichten heeft geometrie inderdaad meer invloed, ontken ik ook nergens, sterker nog, ben ik degene die daar op hamert! Ik duik ook 10x liever Finale Ligure af op een LTHT dan op een Lux-achtig gebakkie. Maar nog 10x liever op een FS met de geschikte veerweg en geometrie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Lol is relatief. Ik heb lol op mijn fully want ik ga hard en relatief comfortabel. En ik heb lol op mijn Trek 930 met lugs gesoldeerd stalen frame en thumbshifters op het stuur omdat het andere vaardigheden aanspreekt. Andere manier van lijnen kiezen, vaker uit het zadel en zo. Alsmede gevoelens van nostalgie :winkie:

Persoonlijk denk ik dat het voor je vaardigheid goed is te leren rijden op een starre bak zodat je weet wat het ding doet, ook bij klappen ‘van onder’ bij het rijden over boomwortels etcetera. Ik vermoed dat je dan enorm goed leert sturen. Maar dat is een mening.

Op zich zou ik gaan voor de fiets die je het meeste aanspreekt, liefst bij een proefrit. Misschien eerst niet teveel geld uitgeven (ook weer geen barrel kopen!) en dan kijken wat leuk is. Goed frame en (voor)vering als basis, de rest komt bij vervangen slijtagedelen aan de beurt.
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

Zoveel mensen zoveel meningen. Dat blijf je altijd houden. De één mist lol en de ander juist wat meer comfort of snelheid. Ik als beginneling heb geprobeerd met alle info en meningen en reviews/reacties op yt, fora en artikels geprobeerd een juiste keuze te maken. Ik kan het budget wel omhoogschroeven maar ik ken mezelf inmiddels, ik ben in de regel binnen een x aantal maanden op iets uit gekeken helaas. En om dan een duurdere fully aan te schaffen vind ik minder verstandig. Daarom houd ik marktplaats ook nog in de gaten. Al gaat mijn voorkeur toch uit naar nieuw vanwege proberen van meerdere modellen. De geometrie moet gewoon goed zijn.

Voor mij is het ieder geval dat ik met minder geld toch een leuke eerste fiets kan krijgen. Het speelse gedrag wat me aanspreekt en ik het voor nu nog niet nodig vind om een rondje veluwe op een fully te rijden. En dat ik regelmatig lees dat je beter leert fietsen op een hardttail want> maak je een foutje voel je dat meteen, je krijgt directer feedback en leert de trail te lezen want je wilt niet als een skippybal afdalen etc etc. Doe daar flats bij en je hebt je perfecte trail leer-setup. Let wel op: dit is gebaseerd op wat ik gelezen heb in artikels/video's/fora etc. Ik heb er zelf nog geen ervaring in.


Betreft de onzin: als iemand denkt: hey dat klopt niet, en dat goed kan onderbouwen, of een andere ervaring heeft. Schroom dan vooral niet om het uit te leggen want daar kan ik alleen maar van leren :-q

En verder iedereen bedank voor alle reacties en het meedenken en de aangeboden hulp. Dat vind ik toch echt wel heel mooi van dit forum! :bier: En leuk om te lezen dat een fully ook bakken met plezier geeft!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Minato schreef: do 12 november 2020, 22:12 De geometrie moet gewoon goed zijn.
Nu kan geometrie niet echt fout zijn. Hooguit minder geschikt voor bepaald gebruik. Maar gezien hoe de geometrie op het moment nog extreem aan het veranderen is, zijn er wel veel geometrie uitvoeringen als minder geschikt aan te wijzen. Niet dat je daar niet mee zou kunnen fietsen, maar met andere geometrie gaat het stukken beter.

De huidige trailbikes en zelfs een enkele xc-wedstrijdfiets hebben inmiddels vlakkere balhoofdhoeken dan downhillbikes van 10 jaar terug. En je kunt er wonderbaarlijk scherp mee sturen!

Als je 'zithouding' met geometrie bedoelt, dan moet je weten dat je een zithouding behoorlijk aan kunt passen. Met een fiets met lange reach heb je wat minder mogelijkheden, maar nog steeds kun je een fiets behoorlijk veranderen.

Dus hooguit moet je een paar basiskeuzes maken: nerveuzer stuurgedrag en standaard een zeer sportieve houding: 100 mm xc bike. Gemoedelijker en minder extreme houding: 120 mm bikes. Volledige controle maar ook minder snelheid door een comfortabele houding 130-140 mm hardtails.
Nu kun je op een 100 mm bike dus best zo komen te zitten als op die 140 mm fiets, door middel van een andere stuurpen en ander stuur vooral. Maar het nerveuze rijgedrag verander je niet zomaar. Net zo min als je van die 140 mm fiets een nerveus model kunt maken.


Minato schreef: do 12 november 2020, 22:12 Voor mij is het ieder geval dat ik met minder geld toch een leuke eerste fiets kan krijgen. Het speelse gedrag wat me aanspreekt en ik het voor nu nog niet nodig vind om een rondje veluwe op een fully te rijden. En dat ik regelmatig lees dat je beter leert fietsen op een hardttail want> maak je een foutje voel je dat meteen, je krijgt directer feedback en leert de trail te lezen want je wilt niet als een skippybal afdalen etc etc. Doe daar flats bij en je hebt je perfecte trail leer-setup. Let wel op: dit is gebaseerd op wat ik gelezen heb in artikels/video's/fora etc. Ik heb er zelf nog geen ervaring in.
Zeker als beginneling heb je zoveel tegelijk te leren dat een FS het je een stuk makkelijker maakt. Leer nu eerst maar remmen bijvoorbeeld. En terwijl je dat leert wil je niet door een boomwortel van je lijn afgeknald worden. Op die hardtail moet je dan ook meteen leren je fiets over die wortel te wippen. Terwijl je ondertussen ook nog strak de bocht moet nemen. Nee, een HT maakt het niet makkelijker! Die HT dwingt je om wel sneller de juiste techniek op te pikken. Maar waarom zou je willen leren om een boomwortel heen te rijden in een bocht? Dan moet je naderhand weer leren om met een FS wel de ideale lijn over de wortel te pakken. Blijkbaar leren ex-HT rijders dat niet af, want ik zie er veel te weinig gebruik maken van de vering die ze hebben. Zouden ze zijn begonnen op een FS, dan zouden ze het vast minder snel fout doen.

En dit zeg ik ook vanuit het punt dat ik nog steeds aan het leren ben. En wel op een FS. Als ik dan weer eens een HT pak, dan merk ik dat die mij gewoon beperkt. Dan kun je roepen dat je anders moet rijden met een HT en dat je dat moet leren. Maar ik ervaar dat die HT in de meeste gevallen gewoon op geen enkele manier kan waar ik op datzelfde moment op de FS er nog wel een schepje bovenop kan doen.
En dan zijn er natuurlijk HT rijders die mij volledig zoek rijden in iedere situatie. Maar die gaan natuurlijk nog harder met een FS.

Wat op een HT wel makkelijker gaat zijn die trucjes. Balanceren, bunnyhop, fiets omzetten. Niet dat je dat echt nodig hebt als je gewoon goed wilt kunnen fietsen in NL, maar het helpt bij je fietsbeheersing. En ja, als je dat soort trucjes wilt leren, dan kun je maar beter niet vastzitten aan je pedalen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Dit filmpje relativeert misschien e.e.a.:
https://www.pinkbike.com/video/351318/

Een snellere fietser op een snelle carbon 29er fully vs. een minder getalenteerde (ikke) fietser op zijn te kleine hardtail met slecht werkende 140mm vork. Zoals je kan zien heeft de één overduidelijk meer lol dan de ander, zit er een enorm groot onoverbrugbaar snelheidsverschil in, en moet de hardtail rijder compleet andere lijnen rijden.

Niet dus. Boeit geen drol wat voor fiets je hebt. Ik heb dit jaar een trailfully rijdende KOM houder ingehaald door de off camber binnenbocht vol wortels en kuilen te kiezen. Dat deed ik op een XC hardtail die niet geschikt zou zijn voor wat ik doe. De slappe SID vork zou te slecht zijn voor wat ik doe, zeker bij mijn gewicht. Er zit geen dropper in, dus dat maakt het nog onmogelijker. Bovendien had ik geen brede velgen en lage bandendruk, en je gelooft het niet, maar ik had slechts een 160mm remschijf voorop, een 2x11 aandrijving, binnenbanden, smalle flatbar op standje wielrenfiets en ga zo maar door.

Het is niet de fiets die je snel maakt. Om mijn fietsmaatje (vorig jaar begonnen met MTB’en) te quoten:
“Als ik kijk naar wat jij doet met een starre fiets heb ik geen fully nodig maar skills.”

Skills leer op je op een fully overigens ook, en fullies zijn ook leuk. Maar verwacht geen enorme snelheidstoename als je zonder te kunnen fietsen naar achtervering overstapt. Het blijft een fiets :-q
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie