Blijken we toch nog allemaal veredelde boswielrenners te zijn.
Ik hoor iedereen hier alleen maar over wat sneller gaat.
Eerste mtb advies regio veluwezoom
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Het relativeert in zoverre dat we het in principe eens zijn: skills.
Maar er zijn er maar heel weinig die daar heel hard aan willen werken. Dat is de praktijk. En zonder skills gaat een FS echt wel een hele hoop helpen. Ook om te werken aan je skills!
Vergelijk het met een rondje op de Nürburgring: met goede bochtenkennis en flink oefenen kun je met een Golf TDI die newbie in zijn nieuwe Ferrari er behoorlijk zoek rijden. Als die newbie verder zijn best niet doet zijn bochtenkennis echt op te krikken, dan zal hij achter het Golfje blijven finishen. Maar op de parkeerplaats staat die newbie wel te vertellen hoe gaaf het allemaal ging!
Leert de newbie een beetje de grenzen van zijn wagen kennen en let wat beter op bij zijn rondjes, dan heeft de Golf bestuurder uiteindelijk geen kans meer.
Nu durf ik wel te stellen dat 90% van de bikers op de routes vallen onder de ongeïnteresseerde newbie (hoewel ze vooral 'Golfjes' rijden). Wat dus niet betekent dat ze geen lol hebben.
Maar er zijn er maar heel weinig die daar heel hard aan willen werken. Dat is de praktijk. En zonder skills gaat een FS echt wel een hele hoop helpen. Ook om te werken aan je skills!
Vergelijk het met een rondje op de Nürburgring: met goede bochtenkennis en flink oefenen kun je met een Golf TDI die newbie in zijn nieuwe Ferrari er behoorlijk zoek rijden. Als die newbie verder zijn best niet doet zijn bochtenkennis echt op te krikken, dan zal hij achter het Golfje blijven finishen. Maar op de parkeerplaats staat die newbie wel te vertellen hoe gaaf het allemaal ging!
Leert de newbie een beetje de grenzen van zijn wagen kennen en let wat beter op bij zijn rondjes, dan heeft de Golf bestuurder uiteindelijk geen kans meer.
Nu durf ik wel te stellen dat 90% van de bikers op de routes vallen onder de ongeïnteresseerde newbie (hoewel ze vooral 'Golfjes' rijden). Wat dus niet betekent dat ze geen lol hebben.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik denk dat je met een hardtail een goede keuze maakt, ook gezien je budget.Minato schreef: ↑do 12 november 2020, 22:12 Zoveel mensen zoveel meningen. Dat blijf je altijd houden. De één mist lol en de ander juist wat meer comfort of snelheid. Ik als beginneling heb geprobeerd met alle info en meningen en reviews/reacties op yt, fora en artikels geprobeerd een juiste keuze te maken. Ik kan het budget wel omhoogschroeven maar ik ken mezelf inmiddels, ik ben in de regel binnen een x aantal maanden op iets uit gekeken helaas. En om dan een duurdere fully aan te schaffen vind ik minder verstandig. Daarom houd ik marktplaats ook nog in de gaten. Al gaat mijn voorkeur toch uit naar nieuw vanwege proberen van meerdere modellen. De geometrie moet gewoon goed zijn.
Voor mij is het ieder geval dat ik met minder geld toch een leuke eerste fiets kan krijgen. Het speelse gedrag wat me aanspreekt en ik het voor nu nog niet nodig vind om een rondje veluwe op een fully te rijden. En dat ik regelmatig lees dat je beter leert fietsen op een hardttail want> maak je een foutje voel je dat meteen, je krijgt directer feedback en leert de trail te lezen want je wilt niet als een skippybal afdalen etc etc. Doe daar flats bij en je hebt je perfecte trail leer-setup. Let wel op: dit is gebaseerd op wat ik gelezen heb in artikels/video's/fora etc. Ik heb er zelf nog geen ervaring in.
Betreft de onzin: als iemand denkt: hey dat klopt niet, en dat goed kan onderbouwen, of een andere ervaring heeft. Schroom dan vooral niet om het uit te leggen want daar kan ik alleen maar van leren
En verder iedereen bedank voor alle reacties en het meedenken en de aangeboden hulp. Dat vind ik toch echt wel heel mooi van dit forum! En leuk om te lezen dat een fully ook bakken met plezier geeft!
Ben zelf ook begonnen met een hardtail, en heb er sinds kort ook een fully bij.
Ik mtb nu een aantal jaar en het heeft mij best wel tijd gekost om alles uit de hardtail te halen. In het begin miste ik zowel conditie als kracht in benen en core. Dan langzaam werd conditie en kracht beter waardoor je ook in staat bent je fiets vloeiend over het terrein te laten rijden. Daarnaast kun je beter je bochten pakken waardoor je veel meer snelheid vasthoud. Als je dat een beetje beheerst merk je dat het een uitdaging wordt om zo vloeiend mogelijk de route te rijden. Volgens mij leer je dit op een hardtail wat makkelijker omdat een fully het minder noodzakelijk maakt om even te staan of even een extra zetje over een hobbel te geven.
Mijn fully stuurt overigens wel eenvoudiger en met meer zekerheid door de bocht maar dat komt door de flauwere stuur hoek ten opzichte van mijn xc hardtail.
Succes met shoppen.
Precies dat zeg ik: als je nu een FS pakt, dan ga je meteen al vloeiend door het terrein.Mtbenno schreef: ↑vr 13 november 2020, 15:20 Ik mtb nu een aantal jaar en het heeft mij best wel tijd gekost om alles uit de hardtail te halen. In het begin miste ik zowel conditie als kracht in benen en core. Dan langzaam werd conditie en kracht beter waardoor je ook in staat bent je fiets vloeiend over het terrein te laten rijden.
Het is maar hoe je het opschrijft, maar eigenlijk zegt iedere hardtail rijder dat hij flink heeft moeten oefenen voordat hij de techniek door had.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
De conclusie is dus dat je met een HT beter en sterker wordt. Win-win
- Qprs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1744
- Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
- Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen
Als je maar vaak genoeg een landing niet haalt ga je vanzelf the need for speed voelen. Zodat je letterlijk over boswielrenners heen kunt springenmaverick76 schreef: ↑vr 13 november 2020, 14:05 Blijken we toch nog allemaal veredelde boswielrenners te zijn.
Ik hoor iedereen hier alleen maar over wat sneller gaat.
Het is hier geen ponykamp!
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Ik ben het wel eens met wat Lars zegt dat er maar heel weinig die hard willen werken aan hun skills en dat daarom een fully wellicht je “poor riding style” wat minder kenbaar maakt en minder hinder van ondervind.
Dus ja, als je niet zo best kan fietsen en je hebt ook geen zin om het te leren is een fully best wel een optie idd.
Dus ja, als je niet zo best kan fietsen en je hebt ook geen zin om het te leren is een fully best wel een optie idd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
En de juiste fiets is toch ook weer tijdelijk iets. Veranderd van tijd tot tijd wat het beste bij je past. En je leert ook steeds beter wat bij je rijstijl en voorkeur past.
Omgekeerd zijn er ook mensen die tien jaar dezelfde fiets rijden.
En de verschillen worden hier ook enorm uitvergroot, want uiteindelijk kan je op best verschillende fietsen dezelfde rondjes doen. Maakt uiteindelijk allemaal niet zoveel uit.
Kortom, veel plezier!
- AussieCyclist
- Mtb fanaat
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 22:55
Ik woon ook 1km bij de mtb route vandaan.
Naar mijn ervaring ben je met 100-120km achter voldoende voorzien. Ik heb een hardtail, een 100mm, een 130 en een 160 fiets op de route gereden en vind de 100 tot 120 klasse het meest geschikt. Tevens de hardtail de minste geschikt Ivm harde, razendsnel maar toch iets hobbelig ondergrond op meerdere segmenten.
Ik zou dus voor de VZ route zoals hij nu is, beslist een fully aanraden. Specifiek is een "downcountry" klasse ideaal voor de fietser die redelijk snel wil trappen, maar iik de nieuwe Trail features op Shooting Mountain, Granny, en meer natuurlijk sprongen hier en daar mooi wil kunnen pakken.
Succes ermee. Alle fietsen zullen werken natuurlijk. Ga een paar keer proefritten doen?
Naar mijn ervaring ben je met 100-120km achter voldoende voorzien. Ik heb een hardtail, een 100mm, een 130 en een 160 fiets op de route gereden en vind de 100 tot 120 klasse het meest geschikt. Tevens de hardtail de minste geschikt Ivm harde, razendsnel maar toch iets hobbelig ondergrond op meerdere segmenten.
Ik zou dus voor de VZ route zoals hij nu is, beslist een fully aanraden. Specifiek is een "downcountry" klasse ideaal voor de fietser die redelijk snel wil trappen, maar iik de nieuwe Trail features op Shooting Mountain, Granny, en meer natuurlijk sprongen hier en daar mooi wil kunnen pakken.
Succes ermee. Alle fietsen zullen werken natuurlijk. Ga een paar keer proefritten doen?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Kwam je fiets met een zuurstof-masker? Je benen zullen ook wel erg lang zijn.AussieCyclist schreef: ↑zo 6 december 2020, 12:44 Naar mijn ervaring ben je met 100-120km achter voldoende voorzien.
- AussieCyclist
- Mtb fanaat
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 22:55
HAHAHA ja idd, MM, ik kwam blijkbaar wat vuurstof tekort tijdens het tikkenmassen schreef: ↑zo 6 december 2020, 13:42Kwam je fiets met een zuurstof-masker? Je benen zullen ook wel erg lang zijn.AussieCyclist schreef: ↑zo 6 december 2020, 12:44 Naar mijn ervaring ben je met 100-120km achter voldoende voorzien.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5598
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Als je de keuze hebt zou ik idd een fully pakken gezien de nieuwe trails.
Zeker op de singletrack vanaf het Paviljoen en het westelijke stuk van de Plaggenronde loopt de hardtail voor geen meter.
(terwijl bepaalde mannen op laatstgenoemde trail wel een KOM rijden op een HT)
Zeker op de singletrack vanaf het Paviljoen en het westelijke stuk van de Plaggenronde loopt de hardtail voor geen meter.
(terwijl bepaalde mannen op laatstgenoemde trail wel een KOM rijden op een HT)