Eerste Fully na val

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Koban schreef: wo 4 november 2020, 10:43 Denk dat je voor je zelf eerst wil weten welke fiets bij jou past qua comfort/maat. En op moment dat je keuze hebt gemaakt zou ik persoonlijk kijken naar afmontage....
Dit inderdaad, plus waar wil je fietsen.
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

goos schreef: wo 4 november 2020, 11:07 Wat een reacties, super, hierdoor wel van F-SI naar Orbea H30, toen naar Neuron 7, vervolgens dacht ik goed te doen aan een Orbea H20 en toen gedaan wat het meeste werd geadviseerd. Zet het eens onder elkaar en kijk wat je belangrijk vindt. Daarom een Excel gemaakt, en voor alle onderdelen 1-4 punten gegeven, behalve voor de vork/demper, daar 1-12 punten te verdelen. Dan kom ik op onderstaand overzicht, wat duidelijk spreekt voor de Neuron 8.

Dan moet ik de Scott maar gunstig gaan verkopen, iets wat momenteel op marktplaats volgens mij moet lukken. Als je ziet waar 26'er nog voor gaan momenteel...

Afbeelding
Mooi uitgewerkt lijstje.
Maar bedenk ook goed welke eigenschappen je in een fiets zoekt.
Ik ben zelf ook lang op zoek geweest naar een nieuwe fiets en allerlei fietsen hebben vanuit het internet en spec lijstjes op 1 gestaan en zijn er weer afgegaan na een proefrit. (Terwijl het mijn droom fiets was )

De veering (bereik en afstelling), geometry en hoe jij op de fiets past bepalen voor een veel belangrijker deel je fiets beleving dan afmontage.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Koban schreef: wo 4 november 2020, 13:12 Heb je al eens proef gezeten/gereden op één van deze fietsen? Welke vind jij beste bij je prettigste zitten/rijden.
Als de maatvoering enigszins klopt, dan maakt het verder niet zo heel veel uit.

Je kunt op een proefrit alleen beoordelen of de fiets lijkt op wat je gewend bent en dat vind je dan al snel lekkerder rijden. Dus een proefrit kan wat zithouding betreft juist de verkeerde indruk geven.

Daarbij zal de stap van HT naar FS ook een grondige verandering zijn waar je ook meerdere ritten wat aan moet wennen (om de mogelijkheden echt te gaan benutten).

En een zithouding kun je naderhand behoorlijk aanpassen.


Geen van de fietsen uit het lijstje is echt extreem, dus bij wijze van spreken kun je ze ongezien kopen. Het zal toch een kwestie van wennen zijn in eerste instantie en daarna van ombouwen als er iets niet helemaal bevalt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Inderdaad mooi lijstje. Wat me wel opvalt is dat je het hebben van een dropper maar met 1 punt beoordeelt terwijl de rest bijna allemaal 4 punten krijgt. Ten eerste lijkt het hebben van een dropper in een meer trail georienteerde fiets mij best belangrijk en ook echt iets waar je wat aan gaat hebben. En ten tweede, als je bijvoorbeeld een shifter upgrade, kost het je een paar tientjes tot max 100 euro (er vanuitgaande dat je geen AXS oid neemt) terwijl als je toch een dropper neemt op een fiets waar er geen op zit, je minstens 200 euro kwijt bent voor een beetje een knappe. Lijkt mij dat die dropper dan zwaarder zou moeten wegen in het puntenlijstje
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Allen dank voor de nuttige tips! Vanmorgen op het gemak een bikefitting gedaan en de H20 helemaal laten afstellen; hij zit en fietst weergaloos - dus direct meegenomen.

Ga wel direct de Deore Shifter vervangen voor een XT, maar verder is die helemaal naar wens!
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

goos schreef: za 7 november 2020, 13:38 Allen dank voor de nuttige tips! Vanmorgen op het gemak een bikefitting gedaan en de H20 helemaal laten afstellen; hij zit en fietst weergaloos - dus direct meegenomen.

Ga wel direct de Deore Shifter vervangen voor een XT, maar verder is die helemaal naar wens!

Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop, veel plezier ermee.


Wel vraag ik mij af waarom je niet voor de Canyon gekozen hebt? Gezien je ijverige werk om alles te vergelijken en die op papier voor jou duidelijk de betere keus geweest zou zijn.
goos schreef: wo 4 november 2020, 11:07 Zet het eens onder elkaar en kijk wat je belangrijk vindt. Daarom een Excel gemaakt, en voor alle onderdelen 1-4 punten gegeven, behalve voor de vork/demper, daar 1-12 punten te verdelen. Dan kom ik op onderstaand overzicht, wat duidelijk spreekt voor de Neuron 8.

goos schreef: wo 4 november 2020, 13:32
Ach, ik vind de vork aanzienlijk belangrijker dan de groep.
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Dice Oldskool schreef: za 7 november 2020, 17:01
Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop, veel plezier ermee.

Wel vraag ik mij af waarom je niet voor de Canyon gekozen hebt? Gezien je ijverige werk om alles te vergelijken en die op papier voor jou duidelijk de betere keus geweest zou zijn.


Dank! De reden voor de Orbea is omdat dit op papier een meer XC geometrie heeft, zeker met de 100mm ipv de 120mm vork. Daarnaast kon ik deze gemakkelijker 'proberen'. Mocht de houding het toch niet zijn geweest vanmorgen, had ik op zeker de Canyon besteld. Wat ook meespeelt, is dat de Orbea ruim 300,00 goedkoper was uiteindelijk excl ook nog eens de gratis bijgevoegde pedalen, andere stuurpen en bidonhouders. Alles bij elkaar +/- 400,00 goedkoper dan de Canyon 8, waarvan ik niet wist hoe die zou zitten.
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heel mooi!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Gefeliciteerd, hele mooie fietsen de Orbea Oiz.
Ik denk dat deze fiets beter bij je past aangezien de stap van hardtail naar fully nu minder groot is. Wel een stukje comfort maar ook nog sportief. Maar we hoeven het daar niet meer over te hebben want je hebt een mooie nieuwe bike.

Ben je al genoeg hersteld om een (voorzichtig) rondje te kunnen maken?
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Mtbenno schreef: za 7 november 2020, 23:33 Gefeliciteerd, hele mooie fietsen de Orbea Oiz.
Ik denk dat deze fiets beter bij je past aangezien de stap van hardtail naar fully nu minder groot is. Wel een stukje comfort maar ook nog sportief. Maar we hoeven het daar niet meer over te hebben want je hebt een mooie nieuwe bike.

Ben je al genoeg hersteld om een (voorzichtig) rondje te kunnen maken?
Komende 2-3 weken kan ik er helaas alleen naar kijken, hoop ergens volgende week weer een stukje op de Tacx te kunnen fietsen. Doktoren zeggen 6-10 weken, ik hoop na 4-5 weken rustig weer wat parcours te kunnen fietsen - maar het is nog even afwachten hoe de klachten zijn tegen die tijd.
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
Plaats reactie