Eerste Fully na val

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Wat een reacties, super, hierdoor wel van F-SI naar Orbea H30, toen naar Neuron 7, vervolgens dacht ik goed te doen aan een Orbea H20 en toen gedaan wat het meeste werd geadviseerd. Zet het eens onder elkaar en kijk wat je belangrijk vindt. Daarom een Excel gemaakt, en voor alle onderdelen 1-4 punten gegeven, behalve voor de vork/demper, daar 1-12 punten te verdelen. Dan kom ik op onderstaand overzicht, wat duidelijk spreekt voor de Neuron 8.

Dan moet ik de Scott maar gunstig gaan verkopen, iets wat momenteel op marktplaats volgens mij moet lukken. Als je ziet waar 26'er nog voor gaan momenteel...

Afbeelding
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

goos schreef: wo 4 november 2020, 11:07 Zet het eens onder elkaar en kijk wat je belangrijk vindt. Daarom een Excel gemaakt, en voor alle onderdelen 1-4 punten gegeven, behalve voor de vork/demper, daar 1-12 punten te verdelen.
Het verschil wordt wel iets kleiner en eerlijker als je de prijs ook punten geeft :wink:
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Klopt, echter wordt er ook geen rekening gehouden met Alu/Carbon, en het scheelt gelukkig geen 1000,00. Moet dus kijken, aan de hand van deze punten, of het me het prijsverschil waard is.
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

goos schreef: wo 4 november 2020, 11:20 Klopt, echter wordt er ook geen rekening gehouden met Alu/Carbon, en het scheelt gelukkig geen 1000,00. Moet dus kijken, aan de hand van deze punten, of het me het prijsverschil waard is.
Maar op punten kun je niet kiezen tussen een neuron of een oiz, want het belangrijkste verschil is het karakter.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

goos schreef: wo 4 november 2020, 11:20 Klopt, echter wordt er ook geen rekening gehouden met Alu/Carbon, en het scheelt gelukkig geen 1000,00. Moet dus kijken, aan de hand van deze punten, of het me het prijsverschil waard is.
Heb je al eens proef gezeten/gereden op één van deze fietsen? Welke vind jij beste bij je prettigste zitten/rijden. En zou persoonlijk dan pas gaan kijken naar afmontage...
Laatst gewijzigd door Koban op wo 4 november 2020, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Ik ga zaterdag een rondje maken op een Orbea H20, echter deze heeft de Fox 32 Performance (100mm) ipv de Fox 34 en ipv de Orbea wielen de DT Swiss X1900 wielset. Wel echt puur XC georiënteerd dus, ik ben benieuwd!
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Koban schreef: wo 4 november 2020, 13:12 Heb je al eens proef gezeten/gereden op één van deze fietsen? Welke vind jij beste bij je prettigste zitten/rijden. En zou ik persoonlijk gaan kijken naar afmontage...
Wat versta je onder afmontage, de groep?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

TenZNL schreef: wo 4 november 2020, 13:22
Koban schreef: wo 4 november 2020, 13:12 Heb je al eens proef gezeten/gereden op één van deze fietsen? Welke vind jij beste bij je prettigste zitten/rijden. En zou ik persoonlijk gaan kijken naar afmontage...
Wat versta je onder afmontage, de groep?
Groep bedoel ik Derailleur, shifter, cassette, ketting, crank. Deze vervangen voor XX1 (AXS).
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Koban schreef: wo 4 november 2020, 13:26
TenZNL schreef: wo 4 november 2020, 13:22
Wat versta je onder afmontage, de groep?
Groep bedoel ik Derailleur, shifter, cassette, ketting, crank. Deze vervangen voor XX1 (AXS).
Ach, ik vind de vork aanzienlijk belangrijker dan de groep - SLX/ XT meer dan genoeg, en een schiften van NX naar GX of van Deore naar XT vervangen kost hooguit 40-50 euro.
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Koban schreef: wo 4 november 2020, 13:26
TenZNL schreef: wo 4 november 2020, 13:22
Wat versta je onder afmontage, de groep?
Groep bedoel ik Derailleur, shifter, cassette, ketting, crank. Deze vervangen voor XX1 (AXS). Verder de dropper vervangen voor Rockshoxs AXS. Stuur en stem vervangen voor Canyon carbon versie.
Da`s een aardige extra investering, die dropper alleen kost al €600. Vork en wielen lijken mij belangrijker en nuttiger dan draadloos droppen en schakelen (en dat kan altijd nog)

*Edit*
Ik zie dat Goos er hetzelfde over denkt
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Oiz H20 heeft standaard een Fox 34 Float SC Performance, geen 32 (die is wel optioneel evt) :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

aurelius schreef: wo 4 november 2020, 15:40 De Oiz H20 heeft standaard een Fox 34 Float SC Performance, geen 32 (die is wel optioneel evt) :wink: .
De H20 die de dealer heeft staan, heeft dus de Fox32 (-100 EU) optie en de andere wielen als optie (+200 EU). Is bij de dealer niet meer aan te passen denk ik.
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

goos schreef: wo 4 november 2020, 13:32
Koban schreef: wo 4 november 2020, 13:26
Groep bedoel ik Derailleur, shifter, cassette, ketting, crank. Deze vervangen voor XX1 (AXS).
Ach, ik vind de vork aanzienlijk belangrijker dan de groep - SLX/ XT meer dan genoeg, en een schiften van NX naar GX of van Deore naar XT vervangen kost hooguit 40-50 euro.
Schrijf ook niet dat je alles moet vervangen, maar fiets moet comfortabel zijn en lekker fietsen..... En als shifter niet naar wens is zoals je al schrijft kun je deze vaak wel tegen redelijke prijs zelf vervangen.

Zo heb ik gekozen voor een fiets waar ik het prettigste op zit/fietste. Met vork, demper en wielen die naar wens waren. Helaas waren er geen modellen met de groepset, zoals ik deze wenste. Dus er voor gekozen om dit zelf te gaan doen. Geluk dat gehad dat wat ik vervangen heb goed kon verkopen en de veel met korting kon kopen. Dat scheelde enorm.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Er staan op MP ook wel een paar fraaie fully's die misschien niet nieuw zijn maar wel erg dik.

Voor wat betreft sneller zijn op een HT... ik heb net een fully aangeschaft. Qua geometrie en afmontage bijna gelijk aan mijn hardtail. Qua gevoel ga ik niet harder, maar de tijden op strava laten toch een aardige verbetering zien. Daarnaast ben ik ook wat minder moe na een zelfde rit.

Voor mij dus een prima keus!
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

I_do schreef: wo 4 november 2020, 09:35
Mad Wally schreef: wo 4 november 2020, 09:30

“vlotter te fietsen was”

“gaat op de hard tail vlotter”

Het wordt echt als constatering gebracht, niet als gevoel.
Als iemand zegt dat hij sneller de bochten uit gaat kan dat alleen gevoel zijn (want niet te meten). Er wordt niet naar daadwerkelijke snelheidswinst gerefereerd.

Maar goed, je hebt een punt laat ik het omdraaien: Heeft Mtbenno gemeten dat hij sneller was op zijn hardtail, of was het alleen een gevoel?
Zonder dit topic teveel te willen vervuilen is het toch meer dan een gevoel. Ik hoor ook van mijn fiets maatje dat ik van m weg rij op deze momenten en andersom merkte ik dat ik op de TF harder moest werken om dezelfde snelheid te houden (na een fiets wissel)
Ook de beklimmingen waren op de TF pittiger (fiets maatje vraagt zich af hoe ik zo fris boven kan komen :D ). Maar zoals gezegd, dit zijn mijn ervaringen op de trails die ik fiets met de TF met de 2.4 banden. Andere omstandigheden geven waarschijnlijk weer een ander resultaat.
De reden dat ik het omschrijf is dat ik het zelf namelijk niet verwacht had, het viel me zelfs wat tegen.
Begrijp ook niet waar het m in zit. Gewicht niet aan de TF 9.8 is net zo zwaar als mijn hardtail (rond de 12 kg). Misschien toch de houding waarin je minder efficiënt je kracht kwijt kan. Ook heb ik .2.25 inch ray en Ralph banden.
Plaats reactie