Nieuwe fully voor Nederlandse trails, comfort en fun < 2500 Euro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Ik ben me aan het oriënteren voor een vervanger van mijn Trek X Caliber 9 (2020). Ik zou graag een fully hebben die wat meer comfort geeft en waarmee ik wat kleine sprongetjes en drops kan maken. Ik hoef geen Strava records te halen, maar lekker hard door de bochten is natuurlijk altijd leuk.
M'n budget is max 2500 Euro.
Na (hier) het eea gelezen te hebben lijkt mij de de Canyon Neuron AL 7.0 een geschikte kandidaat.
Als ik het goed begrijp heeft hij heeft een wat kortere reach dan m'n huidige Trek. Dat vind ik op zich wel fijn. Want ik heb m'n Trek voorzien van een riser stuur en een kortere stuurpen om wat rechter op te zitten. Ik ben 1.75 meter lang. En heb nu maat ML van Trek.
Mijn "thuis trail" is Vlaardingen. En 1x per 2 maanden gaan we naar andere trails in Nederland. Waarbij de Utrechtse Heuvelrug wel een favoriet is.

Klimmen vind ik altijd pittig. Maar het moet toch gebeuren ;-)
Dus iets wat daar een beetje mee "helpt" zou fijn zijn (nee geen e-mtb ;-))

Ik denk dat het ergens op de grens van xc em trail mag zitten? Wellicht voor het comfort en kleine sprongetjes meer trail en een beetje snelheid in de bochten xc?

Bij de Neuron AL 7.0 krijg je veel voor je geld. En is volgens mij een aardige all-rounder?
Een Trek Fuel Ex 5 is ook binnen m'n budget, maar heeft een wat mindere afmontage en vork volgens mij. De Fuel Ex 7 zou dan beter zijn. Maar is wat boven budget. Maar wellicht kan er in de winkel nog wat vanaf...
Maar wellicht zijn er nog andere, betere opties die aan mijn criteria en budget voldoen?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Volgens mij heb je nu een shortlist van 2 heerlijke fietsen. De Fuel EX is iets 'grover' dan de Neuron. Beiden volstaan perfect waar jij ze voor wil gebruiken.

Mijn tip: kies de mooiste cq degene waar je het warmste gevoel van krijgt.

(En zoek niet naar andere modellen, want dan kom je in een oerwoud van bomen waar je niet meer doorheen kunt kijken)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben het met Panevino eens, je shortlist is goed voor het gebruik wat je in gedachten hebt. Dat oerwoud kan leuk zijn maar of het heel veel beter gaat worden dat denk ik niet met je budget.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Ik ben benieuwd waarom je nu al een fiets uit 2020 wilt verkopen?
Had je je slecht georiënteerd of ben je pas net begonnen met mountainbiken waardoor je niet helemaal wist wat je kocht?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Kitser schreef: do 5 november 2020, 22:03 Ik ben me aan het oriënteren voor een vervanger van mijn Trek X Caliber 9 (2020). Ik zou graag een fully hebben die wat meer comfort geeft en waarmee ik wat kleine sprongetjes en drops kan maken. Ik hoef geen Strava records te halen, maar lekker hard door de bochten is natuurlijk altijd leuk.
M'n budget is max 2500 Euro.
Na (hier) het eea gelezen te hebben lijkt mij de de Canyon Neuron AL 7.0 een geschikte kandidaat.
Als ik het goed begrijp heeft hij heeft een wat kortere reach dan m'n huidige Trek. Dat vind ik op zich wel fijn. Want ik heb m'n Trek voorzien van een riser stuur en een kortere stuurpen om wat rechter op te zitten. Ik ben 1.75 meter lang. En heb nu maat ML van Trek.
Mijn "thuis trail" is Vlaardingen. En 1x per 2 maanden gaan we naar andere trails in Nederland. Waarbij de Utrechtse Heuvelrug wel een favoriet is.

Klimmen vind ik altijd pittig. Maar het moet toch gebeuren ;-)
Dus iets wat daar een beetje mee "helpt" zou fijn zijn (nee geen e-mtb ;-))

Ik denk dat het ergens op de grens van xc em trail mag zitten? Wellicht voor het comfort en kleine sprongetjes meer trail en een beetje snelheid in de bochten xc?

Bij de Neuron AL 7.0 krijg je veel voor je geld. En is volgens mij een aardige all-rounder?
Een Trek Fuel Ex 5 is ook binnen m'n budget, maar heeft een wat mindere afmontage en vork volgens mij. De Fuel Ex 7 zou dan beter zijn. Maar is wat boven budget. Maar wellicht kan er in de winkel nog wat vanaf...
Maar wellicht zijn er nog andere, betere opties die aan mijn criteria en budget voldoen?
De Neuron neigt wat meer naar xc en de EX is weer meer naar de trail/am.
En als ik je verhaal zo lees past de Neuron meer bij je dan de EX. Tenzij je voor de top fuel gaat . Dat is ook een hele leuke fiets. En daar kan je ook leuk sprongetjes mee doen en goed klimmen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Kleine drops en sprongetjes kunnen op die Xcaliber ook dus ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig waarom die zo snel het veld moet ruimen. In die Xcaliber kan trouwens ook een betere vork met wat meer veerweg evenals 27,5+ banden als bredere 29er banden niet voldoende comfort bieden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima als mensen fully's kopen maar of het in dit geval de beste investering is?
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

PaneVino schreef: vr 6 november 2020, 13:05 Volgens mij heb je nu een shortlist van 2 heerlijke fietsen. De Fuel EX is iets 'grover' dan de Neuron. Beiden volstaan perfect waar jij ze voor wil gebruiken.

Mijn tip: kies de mooiste cq degene waar je het warmste gevoel van krijgt.

(En zoek niet naar andere modellen, want dan kom je in een oerwoud van bomen waar je niet meer doorheen kunt kijken)
Dice Oldskool schreef: vr 6 november 2020, 13:14 Ik ben het met Panevino eens, je shortlist is goed voor het gebruik wat je in gedachten hebt. Dat oerwoud kan leuk zijn maar of het heel veel beter gaat worden dat denk ik niet met je budget.
Thanks!
Het wordt inderdaad een flink gepuzzel. Je kan je er helemaal in verliezen. Hahaha!
Maar ik naturlijk wel een goede keuze maken. Met deze wil ik wel ff wat langer gaan doen dan de X Caliber ;-)

Sabai schreef: vr 6 november 2020, 13:58 De Neuron neigt wat meer naar xc en de EX is weer meer naar de trail/am.
En als ik je verhaal zo lees past de Neuron meer bij je dan de EX. Tenzij je voor de top fuel gaat . Dat is ook een hele leuke fiets. En daar kan je ook leuk sprongetjes mee doen en goed klimmen.
Daar heb je wel gelijk in. Bij elke review van de Neuron die ik op YouTube kijk wordt er een doelgroep benoemt die behoorlijk bij mijn wensen en rijstijl hoort.

Brul78 schreef: vr 6 november 2020, 13:28 Ik ben benieuwd waarom je nu al een fiets uit 2020 wilt verkopen?
Had je je slecht georiënteerd of ben je pas net begonnen met mountainbiken waardoor je niet helemaal wist wat je kocht?
George schreef: vr 6 november 2020, 14:10 Kleine drops en sprongetjes kunnen op die Xcaliber ook dus ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig waarom die zo snel het veld moet ruimen. In die Xcaliber kan trouwens ook een betere vork met wat meer veerweg evenals 27,5+ banden als bredere 29er banden niet voldoende comfort bieden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima als mensen fully's kopen maar of het in dit geval de beste investering is?

Ik mountainbike inderdaad nog niet zo lang. Vorig jaar was mijn budget een stuk lager. Dus fully's zaten er sowieso niet in.
Ik kwam toen van een gare 26" Cube met een coil geveerde vork en 3x8 versnellingen. Die X Caliber was toen een enorme upgrade.

De reden dat ik nu graag achtervering wil is dat het me veel fijner er relaxter fietsen lijkt. Mijn conditie is niet al te best. En zal dat waarschijnlijk ook niet echt gaan worden vanwege een chronische darmziekte (Crohn) waardoor ik vaak moe ben. Hierdoor is sporten niet altijd vanzelfsprekend en regelmatig.
Maar ik wil het zeker wel blijven doen. Daarom zou ik iets meer comfort willen. En ik hoop dat met een fully te bereiken.
Het aanpassen van m'n X Caliber was nog niet in me opgekomen. Maar het lijkt me ook wat omslachtig. En ik ben bang dat "een fully" dan altijd in mijn gedachte zal blijven. Vooral op momenten dat ik een niet al te beste dag heb en het zwaar heb op m'n hardtail.
Misschien is het onterecht, maar dat hoor ik dan graag van jullie.

De reden dat ik niet per se voor een XC fully wil gaan is dat ik op goede dagen ook leuk vind om juist wel wat drops en sprongetjes te maken.
Vandaar dat ik bij de Neuron ben uitgekomen. De Fuel Ex is wellicht net te veel trail gericht. De Top Fuel 7 SX is dan wellicht een betere keuze.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kitser schreef: vr 6 november 2020, 15:28 De reden dat ik niet per se voor een XC fully wil gaan is dat ik op goede dagen ook leuk vind om juist wel wat drops en sprongetjes te maken.
Vandaar dat ik bij de Neuron ben uitgekomen. De Fuel Ex is wellicht net te veel trail gericht. De Top Fuel 7 SX is dan wellicht een betere keuze.
Om de reden die je aangeeft is een fully inderdaad de veel betere keuze: schokken die afremmen EN vermoeien komen veel minder door dan bij een hardtail!


Het is niet zo dat een Fuel EX te lomp wordt, het is eerder dat een Top Fuel vrij sportief is. Een Neuron zit er weer tussenin. Kleine stapjes verschil, maar wel merkbare verschillen.

Je gaat met geen van deze 3 de fout in, maar de Top Fuel is net wat sportiever geveerd, tikje stugger. Is bij gemoedelijk gebruik minder efficiënt: door het iets meer doorkomen van de schokken wordt je toch iets vermoeider. Wat dat betreft is de vering van de Neuron en de Fuel EX toch iets meer op comfort afgestemd en ook daardoor beter geschikt voor de toerder.


Genoeg rijders hier op het forum hebben fietsen die nog wat meer op het buitenland gericht zijn dan de Fuel EX. En ondanks dat de lui die er geen ervaring mee hebben zeggen dat het niet mogelijk is, hebben de rijders van die fietsen wel de grootste lol! (En zijn velen zeker niet langzaam...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik ben content met een custom buil Cube Stereo 120.

Dit is een complete Stereo 120
Afbeelding
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Lars TB schreef: vr 6 november 2020, 21:42
Om de reden die je aangeeft is een fully inderdaad de veel betere keuze: schokken die afremmen EN vermoeien komen veel minder door dan bij een hardtail!


Het is niet zo dat een Fuel EX te lomp wordt, het is eerder dat een Top Fuel vrij sportief is. Een Neuron zit er weer tussenin. Kleine stapjes verschil, maar wel merkbare verschillen.

Je gaat met geen van deze 3 de fout in, maar de Top Fuel is net wat sportiever geveerd, tikje stugger. Is bij gemoedelijk gebruik minder efficiënt: door het iets meer doorkomen van de schokken wordt je toch iets vermoeider. Wat dat betreft is de vering van de Neuron en de Fuel EX toch iets meer op comfort afgestemd en ook daardoor beter geschikt voor de toerder.


Genoeg rijders hier op het forum hebben fietsen die nog wat meer op het buitenland gericht zijn dan de Fuel EX. En ondanks dat de lui die er geen ervaring mee hebben zeggen dat het niet mogelijk is, hebben de rijders van die fietsen wel de grootste lol! (En zijn velen zeker niet langzaam...)
Hier kan ik wel wat mee. Thanks!

Ik blijf me trouwens weer verbazen over hoeveel sommige hier van alle rijeigenschappen weten (of zeggen dat ze het weten natuurlijk 😉)
Ik zit me helemaal scheel te staren op die geomtrie cijfertjes. En dan weer snel een Youtube video om te kijken wat voor rijeigenschappen er dan bij die cijfers horen.
En als ik dan snap wat iets doet heb ik geen idee hoeveel 2cm of 2 graden dan daadwerkelijk uitmaakt.

Dus nogmaals.... Thanks!
Jurriaan schreef: vr 6 november 2020, 21:55 Ik ben content met een custom buil Cube Stereo 120.

Dit is een complete Stereo 120
Afbeelding
Ik heb daar ook naar gekeken. Maar die heeft volgens mij veel mindere onderdelen (schakelgroep, remmen en vork) als de Neuron en de Trek Fuel EX 5 of 8. Of valt dat mee?


Verder zit ik bij de Neuron met een maat probleempje.
Daarvoor heb ik een ander topic aangemaakt omdat ik het een beetje gescheiden wilde houden.
viewtopic.php?f=3&t=148464
Als dat niet de bedoeling is hoor ik dat wel even.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kitser schreef: vr 6 november 2020, 22:23 Ik blijf me trouwens weer verbazen over hoeveel sommige hier van alle rijeigenschappen weten (of zeggen dat ze het weten natuurlijk 😉)
Ik zit me helemaal scheel te staren op die geometrie cijfertjes. En dan weer snel een Youtube video om te kijken wat voor rijeigenschappen er dan bij die cijfers horen.
En als ik dan snap wat iets doet heb ik geen idee hoeveel 2cm of 2 graden dan daadwerkelijk uitmaakt.
Soms maakt 2 mm al een wereld van verschil. Soms 2 cm nauwelijks.

Helemaal uit de cijfers kun je het nooit halen. Daarvoor is het teveel een som van alle delen. Als dat niet zo was, dan waren alle fietsen hetzelfde.

Daarnaast begrijpen zelfs de meeste fabrikanten het niet eens helemaal, dus worden er bepaalde eigenschappen aan waardes die er helemaal niet zijn toegedicht... :bier:



En als je maar hard genoeg schreeuwt, dan lijkt het alsof je er verstand van hebt 8)

(ik heb maar 800 fietsen gereden in 30 jaar)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kitser schreef: vr 6 november 2020, 22:23
Jurriaan schreef: vr 6 november 2020, 21:55 Dit is een complete Stereo 120
Afbeelding
Ik heb daar ook naar gekeken. Maar die heeft volgens mij veel mindere onderdelen (schakelgroep, remmen en vork) als de Neuron en de Trek Fuel EX 5 of 8. Of valt dat mee?
Cube is ook nog goedkoper. Onderdelen keuze is wel behoorlijk doordacht, ik zou er prima mee kunnen leven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kitser schreef: vr 6 november 2020, 22:23 Ik heb daar ook naar gekeken. Maar die heeft volgens mij veel mindere onderdelen (schakelgroep, remmen en vork) als de Neuron en de Trek Fuel EX 5 of 8. Of valt dat mee?
Goedkopere MTB geeft ruimte voor vervangen van die onderdelen die jij belangrijk vind.
Voorbeeld: Ik vind een shifter belangrijker dan een derailleur. Fabrikanten niet want die kiezen eerder voor een XT derailleur en een Deore shifter. Dus vervanging ik de shifter met het geld dat niet is uit gegeven omdat de Cube goedkoper is (in het voorbeeld van aangehaalde Cube).
Tweede voorbeeld: Remmen, heel kort reed ik met XT terwijl Deore ook voldoet. XT er af. Deore er terug op.

Gelukkig is er veel keuze :winkie:
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Wellicht mooi alternatief voor de Neuron: https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... l-80-2021/
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

De kogel is door de kerk.
Mede dankzij jullie adviezen ben ik gegaan voor m'n eerste keuze. De Canyon Neuron AL 7.0 :D :D

De andere waren ook super mooie fietsen.
Maar ik krijg op één of andere manier een goed gevoel van de Fox demper en vork, de SLX remmen, XT derailleur en ik vind de kleur mooi.
Een beetje saai misschien, maar met wat kleuraccenten in de pedalen, handvaten, bidonhouder of doppies op de ventielen kan ik eventueel nog wat kleur aanbrengen.
Wat ik op één of andere manier iets minder mooi vind is de horizontale demper. Maar goed, je kan niet alles hebben, hè.

Wat uiteindelijk het belangrijkste is dat het straks wat meer comfort geeft en iets minder vermoeiend dan m'n Trek X Caliber. Het gaat mij om de lol van de flow in een trail en bewegen in de buitenlucht.

Nu kan het (lange) wachten beginnen. Tussen 4-8 januari wordt ie verstuurd.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen :-q
Plaats reactie