MTB waarbij je vrij recht zit

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kvd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 november 2020, 18:16

Hello

Ik ben aan het uitkijken om een nieuwe MTB aan te schaffen. Budget is ca 1000 euro. Mijn laatste heb ik 4 jaar geleden van de hand gedaan omdat hij volledig versleten was. Ondertussen gebruikte ik mijn koersfiets om tochten te doen maar dat kwam er amper van. Vorig jaar bvb maar 4 keer gebruikt. Reden hiervan is de onnatuurlijke houding op een koersfiets waarbij ik na iedere rit rug- en\of nekpijn had.
De voorbije weken heb ik terug enkele ritten gedaan met een gehuurde MTB (Specialized) en had geen pijnklachten. MTB is altijd mijn eerste liefde geweest en door nu enkele ritten pijnvrij te doen, is de microbe terug beginnen kriebelen.
Nu had ik ergens gelezen dat je bij bvb de Grand Canyon iets rechter zit dan bij andere Canyon modellen. Iemand hier ervaring mee ? Zijn er nog andere merken\modellen waarbij dit het geval is ? Ik wil nl vermijden om te "plat" te zitten waardoor de nek\rugklachten opnieuw naar boven komen zoals bij de koersfiets.

Alvast bedankt !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je zou het in de hoek van de LTHT's moeten zoeken: Long Travel HardTail. Langere voorvork en een iets andere geometrie, gericht op meer controle (en daarom vaak iets korter!).

Die Grand Canyon is er zo een. Maar ook het hele gamma hardtails van Kona kun je onder LTHT scharen. En zo hebben wel meer merken iets. Kijk in eerste instantie naar de veerweg van de voorvork, die geeft al een indicatie dat het een minder wedstrijdgericht model is: vanaf 120 mm veerweg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Ik zat bij de aanschaf van mijn huidige fiets met hetzelfde dilemma. Ik heb een polsoperatie gehad en kan hierdoor ook niet te extreem zitten.

Ik werd toen op Cube gewezen. Ben uiteindelijk bij een Cube Attention SL 2021 (€900) uitgekomen. Ik heb weinig andere fietsen vergeleken ivm het budget en de levertijden maar ik vond de houding meteen fijn. Voorheen op een Giant Talon gereden en de Cube vind ik fijner zitten. Inmiddels een aantal ritjes gedaan en geen klachten tijdens of na de rit. Heb enkel het stuur vervangen door eentje met een lichte rise en een backsweep van 16 graden (bij de rechtere sturen is de hoek in mijn pols te scherp waardoor ik juist weer klachten krijg).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heb een Canyon Lux race/marathonfully, een oude Canyon racefiets en een Grand Canyon (en een Neuron) in de garage staan... don’t worry, die Grand Canyon zit ‘rechtop’ (er vlakker en ‘sportiever’ mee zitten kan overigens ook... spacers naar onder je stuurpen verplaatsen, en stuurpen omdraaien, zodat je meer ‘negative rise’ hebt).

Snelle speelse trail-light hardtail, geen hardcore LTHT, ik vind ‘m erg fijn rijden, Zuid-L eo (fiets van mijn egaa, voor mij reserve fiets, mijn fully heeft de voorkeur)!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Je zou eens kunnen kijken naar een cube reaction TM , cube’s zijn sws vrij kort gebouwd en de TM heeft 130mm veerweg

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-tm-2021
—Cube reaction TM Pro—
kvd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 november 2020, 18:16

Beetje rond gekeken voor een Cube of Canyon maar levertermijnen zijn niet van de poes. Allemaal vanaf maart volgend jaar...
kvd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 november 2020, 18:16

Ik heb momenteel 3 fietsen op het oog die goed zouden moeten zijn en binnen het budget passen :

- Grand Canyon 5 (kan reeds geleverd worden eind december dit jaar)
- Grand Canyon 6
- Cube Attention SL 2021

Zit er veel verschil in kwaliteit tussen deze 3 fietsen ? Als beginner ben ik nog niet echt op de hoogte van de techniek :-)

De Canyon 5 zou ik vooral nemen omwille van de snellere levering. De 6 is leverbaar in februari 2021. Bij Cube wacht ik nog op antwoord.

Alvast bedankt !
kvd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 november 2020, 18:16

Cube pas levering ten laatste week 27 2021 :(

Het zal dus een Canyon 5 of 6 worden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kvd schreef: ma 9 november 2020, 12:53 Cube pas levering ten laatste week 27 2021 :(

Het zal dus een Canyon 5 of 6 worden.
Waarom niet gewoon een 2020 attention SL die her en der op voorraad zijn? Kun je volgend weekend fietsen ipv februari...
kvd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 november 2020, 18:16

Heb er verschillende gecontacteerd maar ook daar geen Attention 2020\2021 meer op stock. Meeste krijgen pas in juli 2021 terug een tweetal attention sl's binnen.
Eén winkel was wel zo vriendelijk een alternatief aan te bieden : Merida Big Nine 400. Ziet er op zich een mooie fiets uit en kan ik al binnen enkele weken hebben. De specs lijken mij ook goed te zijn. Alleen totaal geen ervaring met Merida en vind er ook niet veel over terug.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kvd schreef: ma 9 november 2020, 17:32 Heb er verschillende gecontacteerd maar ook daar geen Attention 2020\2021 meer op stock. Meeste krijgen pas in juli 2021 terug een tweetal attention sl's binnen.
Eén winkel was wel zo vriendelijk een alternatief aan te bieden : Merida Big Nine 400. Ziet er op zich een mooie fiets uit en kan ik al binnen enkele weken hebben. De specs lijken mij ook goed te zijn. Alleen totaal geen ervaring met Merida en vind er ook niet veel over terug.
Merida is helemaal prima. Maakt uit mijn hoofd ook frames voor "premium" merken. Dus als de afmontage deugd en je vind hem mooi ook prima alternatief.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Weer niet waar je vandaan komt maar scholten fietsgoed in Zwolle had van t weekend nieuwe voorraad cube’s. Misschien ook attention sl.
(Of ze moeten ondertussen ook alweer uitverkocht zijn :roll: )
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

kvd schreef: ma 9 november 2020, 17:32Alleen totaal geen ervaring met Merida en vind er ook niet veel over terug.
Ik heb al jaren een Merida (Matts TFS XT Edition, om precies te zijn) en dat bevalt me prima.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Merida, Giant, merken die (al heel lang) ook enorm veel frames voor allerlei andere merken produceren.
Horen ook allebei bij de grootste fietsmerken op deze aardkloot.

Dus met de kennis om een framepje te bouwen zit het wel goed bij Merida ;-)
(waarmee ik niet wil zeggen dat het de perfecte fiets voor je is, maar kwalitatief hoef je je niet meer zorgen te maken dan bij een ander merk).

Kinesis is nog zo'n enorme producent van frames, alleen zijn die iets minder actief met fietsen/frames onder eigen merk op de markt zetten. Ze zijn er wel, maar minimaal in vergelijking met Giant en Merida.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

kvd schreef: ma 9 november 2020, 17:32 Heb er verschillende gecontacteerd maar ook daar geen Attention 2020\2021 meer op stock. Meeste krijgen pas in juli 2021 terug een tweetal attention sl's binnen.
Eén winkel was wel zo vriendelijk een alternatief aan te bieden : Merida Big Nine 400. Ziet er op zich een mooie fiets uit en kan ik al binnen enkele weken hebben. De specs lijken mij ook goed te zijn. Alleen totaal geen ervaring met Merida en vind er ook niet veel over terug.
Heb je al over de grens gekeken? Bij https://www.bike-discount.de/ kun je Cube bestellen. Zij bestellen rechtstreeks bij de fabriek en de levertijd die ze aangeven is (tot nog toe) zeer betrouwbaar! Wel altijd kiezen voor DHL (kost soms wat extra), dat scheelt zomaar een week in vergelijk tot DPD.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Plaats reactie