Volgende MTB aanschaffen.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Jelle2020
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 20:42

Goedemiddag allen,

Momenteel ben ik in het bezit van een Cube Attention 29er model uit 2018. Dit is mijn eerste fiets om te kijken of ik het mountainbiken leuk vond. Inmiddels ben ik een kleine 1000 km verder en ben ik op zoek naar een nieuwe fiets.
De reden hiervoor is dat de Cube toch wel wat klappen te verwerken krijgt en dan voornamelijk de ketting. Daarnaast wil ik van van 3x10 naar 1x11/12.

Ik heb al wat rond gekeken op internet maar de keuze is echt enorm. Via deze weg zou ik dan ook wat meer informatie willen inwinnen voor een volgende fiets.

Waar ik voornamelijk fiets is Hoge/Lage Vuursche, Amerongen, Schoorl en Noordwijk. Verder geen pumptracks, downhill, enduro... dus zoek een XC fiets. 100mm vering moet voldoende zijn.

Ik ben 1,89 lang en 90 kilo. Mijn budget ligt tussen 1000 en 1200 euro.
De fietsen die ik gevonden heb staan hier onder maar zou graag wat advies van jullie willen ontvangen.

Radon Jealous AL 8.0
Orbea ALMA H30
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als je na 1x11/12 wilt. Al gedacht aan ombouwen van je fiets naar 1x11/12. De geselecteerde fietsen zijn niet veel beter.

Fiets van mijn vrouw recentelijk van Shimano 2x9 naar 1x12 SRAM omgebouwd. En dat is prima zelf te doen.
Laatst gewijzigd door Koban op di 10 november 2020, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De fietsen die je hebt gevonden zijn niet zoveel beter dan je eigen fiets.
Je eigen ombouwen naar 1x11 of 1x12 is de goedkopere en snellere optie.
Levertijden zijn echt lang.
Er zijn vele mogelijkheden voor 11 of 12.
Onder andere 11 sp shimano deore cassette 11-51 of 12 sp SRAM SX of NX cassette 11-50.
Beide passen op je huidige achternaaf.
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Jelle2020 schreef: di 10 november 2020, 14:02 De reden hiervoor is dat de Cube toch wel wat klappen te verwerken krijgt en dan voornamelijk de ketting.
Wat bedoel je hiermee Jelle2020? Je nieuwe fiets-met-ketting krijgt toch dezelfde klappen te verwerken?

Verder met eerdere reacties eens dat de nieuwe fietsen die je noemt technisch geen grote verbetering zijn t.o.v. je huidige fiets. Dan moet je het doen omdat je ze mooier vindt of de zitpositie fijner vindt, maar niet omdat ze zoveel beter tegen klappen kunnen of zo.
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Koban schreef: di 10 november 2020, 14:25 Als je na 1x11/12 wilt. Al gedacht aan ombouwen van je fiets naar 1x11/12. De geselecteerde fietsen zijn niet veel beter.

Fiets van mijn vrouw recentelijk van Shimano 2x9 naar 1x12 SRAM omgebouwd. En dat is prima zelf te doen.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Je huidige fiets heeft een coil vork en je geeft aan graag een andere groepset te willen, beide upgraden is echt een stuk prijziger dan deze gunstig verkopen op marktplaats en in de prijsrange van de twee aangegeven modellen een nieuwe te kopen.
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik haal de sl en de niet sl door elkaar.
Als je een niet sl hebt dan zul je inderdaad een vork met een stalen veer hebben.
De sl heeft een lucht vork.
Dat verandert het toch een beetje.
Jelle2020
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 20:42

EmTeeBee schreef: di 10 november 2020, 15:11
Jelle2020 schreef: di 10 november 2020, 14:02 De reden hiervoor is dat de Cube toch wel wat klappen te verwerken krijgt en dan voornamelijk de ketting.
Wat bedoel je hiermee Jelle2020? Je nieuwe fiets-met-ketting krijgt toch dezelfde klappen te verwerken?

Verder met eerdere reacties eens dat de nieuwe fietsen die je noemt technisch geen grote verbetering zijn t.o.v. je huidige fiets. Dan moet je het doen omdat je ze mooier vindt of de zitpositie fijner vindt, maar niet omdat ze zoveel beter tegen klappen kunnen of zo.
De ketting groep is op dit moment Shimano XT en deze klapt met regelmaat op het frame bij hobbels op het parcours.

Ik heb inderdaad een variant met coil vork en is het naar mijn idee geen goede optie om de fiets om te bouwen naar 1x11/12.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De radon heeft zo te zien de iets betere vork en de iets betere remmen.
En als de nummers kloppen van de velgen heeft de radon ook iets bredere velgen.
Maar ja, specs is niet alles, het kan zijn dat de orbea de fijnere fiets is (voor jou).
De looks is voor sommige nog belangrijker, kies dan de mooiste voor jou.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Jelle2020 schreef: di 10 november 2020, 18:48
EmTeeBee schreef: di 10 november 2020, 15:11

Wat bedoel je hiermee Jelle2020? Je nieuwe fiets-met-ketting krijgt toch dezelfde klappen te verwerken?

Verder met eerdere reacties eens dat de nieuwe fietsen die je noemt technisch geen grote verbetering zijn t.o.v. je huidige fiets. Dan moet je het doen omdat je ze mooier vindt of de zitpositie fijner vindt, maar niet omdat ze zoveel beter tegen klappen kunnen of zo.
De ketting groep is op dit moment Shimano XT en deze klapt met regelmaat op het frame bij hobbels op het parcours.

Ik heb inderdaad een variant met coil vork en is het naar mijn idee geen goede optie om de fiets om te bouwen naar 1x11/12.
Om klapperen van de ketting te verminderen, kun je de achterderailleur vervangen door een XT Shadow plus. (of SLX als je goedkoper wil)
De plus derailleur heeft een demper die ongewenste bewegingen van de kooi beperkt.

https://www.mantel.com/shimano-deore-xt ... hadow-plus

https://www.12gobiking.nl/shimano-xt-rd ... derailleur

https://www.rosebikes.nl/shimano-deore- ... eur-591803
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Met dit budget zou ik ook een tweedehands bike overwegen. Dan kan je echt een stap in kwaliteit maken ten opzichte van je huidige MTB zonder daarvoor de hoofdprijs te betalen.

Een fiets met luchtgeveerde vork en een 1x groepset met shadow plus derailleur is sowieso een mooie upgrade tov. wat je nu hebt. Stijve en lichtere wielen (niet te licht met jouw gewicht) met brede velg kunnen ook voordelen opleveren, maar ik weet zo niet wat er op je huidige fiets zit.
Plaats reactie