Specialized chisel XL of L?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Erad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 november 2020, 23:14

Hallo allemaal,

Als nieuweling op dit forum heb ik een vraag.
Ik rijd sinds begin 2020 op een specialized chisel van 2018..
Prima fiets, deze jong gebruikte fiets had de plaatselijke fietsenmaker toevallig staan.
Ik ben 1.85, ik zit wel eens te denken of een frame maat L niet beter is voor mij.
Dit om het gewicht en het zwaartepunt misschien te optimaliseren?
(Volgens de fietsenmaker kon ik het XL frame wel hebben)

Wie kan en wil me hier een mening over geven?

Groeten Erad
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Waar loop je tegenaan? Op basis van deze info (1.85 en XL) is het erg moeilijk uitspraken doen.

Een foto van jou op de fiets en/of een linkje naar de geometrie/matentabel zou ideaal zijn :)
Erad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 november 2020, 23:14

@Tenznl

Ik zat me af te vragen of het veel scheelde als ik op een L frame zou rijden, zodat je wendbaarder zou zijn, en het zwaartepunt lager zou liggen waardoor ik de single-tracks sneller zou kunnen nemen

Een foto heb ik zo snel niet bij de hand, vond wel een lijst van de geometry van het 2018 model wat ik had.

https://geometrygeeks.bike/bike/special ... 2017-2018/
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Erad schreef: ma 16 november 2020, 14:04 Ik zat me af te vragen of het veel scheelde als ik op een L frame zou rijden, zodat je wendbaarder zou zijn, en het zwaartepunt lager zou liggen waardoor ik de single-tracks sneller zou kunnen nemen
Ik heb `m ook vergeleken met de Chisel van nu en het viel me op dat de XL die jij hebt zowat het zelfde is als de L van nu.

Volgens mij zit je tussen 2 maten in (en zonder binnenbeenlengte is het lastig om een voorkeur uit te spreken) maar in principe (itt vroegah) is de grotere maat de betere. En het is sowieso al geen lange/grote fiets met z`n 1154 wielbasis in XL.

Aan het zwaartepunt zal niet veel veranderen, je zadel en je bottombracket zitten immers op dezelfde hoogte maar de rest wordt nog krapper, ik vermoed dat je dat helemaal niet lekker gaat vinden. Als je sneller door de singletracks wil, kan je wellicht beter je bochtentechniek en rijhouding proberen te verbeteren.

En mss eens experimenteren met een kortere stem? Volgens je link zit er een 110mm pen icm een 720mm stuur op, een redelijk breed stuur met zo`n lange pen zal ook niet heel behulpzaam zijn in het snellere bochtenwerk.
Erad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 november 2020, 23:14

TenZNL schreef: ma 16 november 2020, 14:53
Erad schreef: ma 16 november 2020, 14:04 Ik zat me af te vragen of het veel scheelde als ik op een L frame zou rijden, zodat je wendbaarder zou zijn, en het zwaartepunt lager zou liggen waardoor ik de single-tracks sneller zou kunnen nemen
Ik heb `m ook vergeleken met de Chisel van nu en het viel me op dat de XL die jij hebt zowat het zelfde is als de L van nu.

Volgens mij zit je tussen 2 maten in (en zonder binnenbeenlengte is het lastig om een voorkeur uit te spreken) maar in principe (itt vroegah) is de grotere maat de betere. En het is sowieso al geen lange/grote fiets met z`n 1154 wielbasis in XL.

Aan het zwaartepunt zal niet veel veranderen, je zadel en je bottombracket zitten immers op dezelfde hoogte maar de rest wordt nog krapper, ik vermoed dat je dat helemaal niet lekker gaat vinden. Als je sneller door de singletracks wil, kan je wellicht beter je bochtentechniek en rijhouding proberen te verbeteren.

En mss eens experimenteren met een kortere stem? Volgens je link zit er een 110mm pen icm een 720mm stuur op, een redelijk breed stuur met zo`n lange pen zal ook niet heel behulpzaam zijn in het snellere bochtenwerk.
Heb geen gegevens van de bike fitting, maar als ik m'n binnenbeen zelf opmeet kom ik op 85 cm ongeveer.
Al wat verdiept in filmpjes en tips om sneller door de bochten te kunnen.
Heb het idee dat ik er al sneller door kom dan eerst, maar je wilt graag altijd nog harder hé😜

Het stuur is inderdaad 720mm, ik dacht hoe breder, hoe beter de controle.
Voot de snelheid beter om hem smaller tr maken?

Stuurpen is 90mm, dit was voor mijn lichaamsverhouding de goede stuurpen aldus de fietsenmaker.
Erad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 november 2020, 23:14

TenZNL schreef: ma 16 november 2020, 14:53
Erad schreef: ma 16 november 2020, 14:04 Ik zat me af te vragen of het veel scheelde als ik op een L frame zou rijden, zodat je wendbaarder zou zijn, en het zwaartepunt lager zou liggen waardoor ik de single-tracks sneller zou kunnen nemen
Ik heb `m ook vergeleken met de Chisel van nu en het viel me op dat de XL die jij hebt zowat het zelfde is als de L van nu.

Volgens mij zit je tussen 2 maten in (en zonder binnenbeenlengte is het lastig om een voorkeur uit te spreken) maar in principe (itt vroegah) is de grotere maat de betere. En het is sowieso al geen lange/grote fiets met z`n 1154 wielbasis in XL.

Aan het zwaartepunt zal niet veel veranderen, je zadel en je bottombracket zitten immers op dezelfde hoogte maar de rest wordt nog krapper, ik vermoed dat je dat helemaal niet lekker gaat vinden. Als je sneller door de singletracks wil, kan je wellicht beter je bochtentechniek en rijhouding proberen te verbeteren.

En mss eens experimenteren met een kortere stem? Volgens je link zit er een 110mm pen icm een 720mm stuur op, een redelijk breed stuur met zo`n lange pen zal ook niet heel behulpzaam zijn in het snellere bochtenwerk.
Heb geen gegevens van de bike fitting, maar als ik m'n binnenbeen zelf opmeet kom ik op 85 cm ongeveer.
Al wat verdiept in filmpjes en tips om sneller door de bochten te kunnen.
Heb het idee dat ik er al sneller door kom dan eerst, maar je wilt graag altijd nog harder hé😜

Het stuur is inderdaad 720mm, ik dacht hoe breder, hoe beter de controle.
Voot de snelheid beter om hem smaller tr maken?

Stuurpen is 90mm, dit was voor mijn lichaamsverhouding de goede stuurpen aldus de fietsenmaker.
Plaats reactie