Beginner keuze stress

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vunky schreef: zo 15 november 2020, 19:18
TenZNL schreef: zo 15 november 2020, 19:04 Ja, en 21"/XL is bij het ene merk niet hetzelfde als bij het andere merk.
Op welke fiets heb je gezeten?
De sensa in mijn openingspost
In dat geval zeker, de Sensa`s zijn meestal vrij kort en gedrongen (heb zelf een Fiori in L/19" gehad, de geo`s zijn in die tijd niet veel veranderd zie ik) en de stack (bovenkant balhoofdsbuis) van de Talon is al bijna een cm hoger. Jij bent 6cm langer dan ik dus 21" is echt wel aan te raden.
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

TenZNL schreef: zo 15 november 2020, 19:33
Vunky schreef: zo 15 november 2020, 19:18

De sensa in mijn openingspost
In dat geval zeker, de Sensa`s zijn meestal vrij kort en gedrongen (heb zelf een Fiori in L/19" gehad, de geo`s zijn in die tijd niet veel veranderd zie ik) en de stack (bovenkant balhoofdsbuis) van de Talon is al bijna een cm hoger. Jij bent 6cm langer dan ik dus 21" is echt wel aan te raden.
Nog bedankt voor je reacties TenZNL, maar moet zeggen dat ik er niet veel op uit heb gedaan ;)
Heb het uiteraard wel met de dealer besproken en er zijn wat afspraken over gemaakt, maar heb zijn advies opgevolgd dat de 19" echt wel mijn maat moet zijn anders krijg je een veel te logge chopper (in zijn woorden).

Als leek heb ik geen vergelijkmateriaal, weet ik niet wat ik daadwerkelijk fijn vind of wat na x kilometers fijn is en heb daarom zijn advies gevolgd. Vind het naast goede specs ook echt een mooi ding, hopelijk ga ik er op de fiets net zo van genieten.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vunky schreef: vr 20 november 2020, 18:59
TenZNL schreef: zo 15 november 2020, 19:33
In dat geval zeker, de Sensa`s zijn meestal vrij kort en gedrongen (heb zelf een Fiori in L/19" gehad, de geo`s zijn in die tijd niet veel veranderd zie ik) en de stack (bovenkant balhoofdsbuis) van de Talon is al bijna een cm hoger. Jij bent 6cm langer dan ik dus 21" is echt wel aan te raden.
Nog bedankt voor je reacties TenZNL, maar moet zeggen dat ik er niet veel op uit heb gedaan ;)
Heb het uiteraard wel met de dealer besproken en er zijn wat afspraken over gemaakt, maar heb zijn advies opgevolgd dat de 19" echt wel mijn maat moet zijn anders krijg je een veel te logge chopper (in zijn woorden).

Als leek heb ik geen vergelijkmateriaal, weet ik niet wat ik daadwerkelijk fijn vind of wat na x kilometers fijn is en heb daarom zijn advies gevolgd. Vind het naast goede specs ook echt een mooi ding, hopelijk ga ik er op de fiets net zo van genieten.
Laat me raden, de L had ie staan en de XL niet? Sorry, ik wil echt je plezier niet vergallen maar ik denk echt dat die 19" te klein voor je is.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Vunky schreef: vr 20 november 2020, 18:59 Nog bedankt voor je reacties TenZNL, maar moet zeggen dat ik er niet veel op uit heb gedaan ;)
Gemiste kans.....

Vunky schreef: vr 20 november 2020, 18:59
Heb het uiteraard wel met de dealer besproken en er zijn wat afspraken over gemaakt,

Wat heb je afgesproken dan?
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

TenZNL schreef: vr 20 november 2020, 19:48
Vunky schreef: vr 20 november 2020, 18:59

Nog bedankt voor je reacties TenZNL, maar moet zeggen dat ik er niet veel op uit heb gedaan ;)
Heb het uiteraard wel met de dealer besproken en er zijn wat afspraken over gemaakt, maar heb zijn advies opgevolgd dat de 19" echt wel mijn maat moet zijn anders krijg je een veel te logge chopper (in zijn woorden).

Als leek heb ik geen vergelijkmateriaal, weet ik niet wat ik daadwerkelijk fijn vind of wat na x kilometers fijn is en heb daarom zijn advies gevolgd. Vind het naast goede specs ook echt een mooi ding, hopelijk ga ik er op de fiets net zo van genieten.
Laat me raden, de L had ie staan en de XL niet? Sorry, ik wil echt je plezier niet vergallen maar ik denk echt dat die 19" te klein voor je is.
Dat wel, maar is in een ons kent ons dorpje wel wat anders dan een stad. De definitie erover is erg lastig, zie veel bij ertussen maatje kleiner terwijl volgens veel maattabellen ik de grootste variant moet hebben.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vunky schreef: vr 20 november 2020, 20:17
TenZNL schreef: vr 20 november 2020, 19:48
Laat me raden, de L had ie staan en de XL niet? Sorry, ik wil echt je plezier niet vergallen maar ik denk echt dat die 19" te klein voor je is.
Dat wel, maar is in een ons kent ons dorpje wel wat anders dan een stad. De definitie erover is erg lastig, zie veel bij ertussen maatje kleiner terwijl volgens veel maattabellen ik de grootste variant moet hebben.
Mij best, hoor. Tis jouw fiets en jouw knaken. :-q
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Huh...begrijp ik nou goed dat je in een klein dorp de fietsenmaker niet mag tegenspreken in zijn advies ?? Nou, een fietsenmaker die iemand van 1.90 op een 19" mountainbike zet verstaat zijn vak niet en dat kreeg dat hele dorp dan ook te horen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Misschien is het wel zo'n klein dorpje dat het de fietsenmaker/postbode/kastelein/pastoor is en dan wordt het een ander verhaal. :roll: :tong
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

gijsje schreef: vr 20 november 2020, 22:14 Huh...begrijp ik nou goed dat je in een klein dorp de fietsenmaker niet mag tegenspreken in zijn advies ?? Nou, een fietsenmaker die iemand van 1.90 op een 19" mountainbike zet verstaat zijn vak niet en dat kreeg dat hele dorp dan ook te horen.
Nee tuurlijk mag je die wel tegenspreken. Wat ik echter bedoel is dat ik eerder denk dat iemand in de grote stad met groot klantenbestand makkelijker iemand iets te kleins aansmeert dan het hier het geval is.

Wellicht is het een kennis ding, wellicht bevalt het me juist super en zou ik balen van een maat groter. Tja ik weet het gewoon niet en ga het meemaken.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik denk dat het helemaal niets uitmaakt, een fiets kopen bij een goed gesorteerde winkel waar je in ieder geval keuze hebt is veel belangrijker.
Voor veel kleinere winkels is de verkoop van racefietsen en mountainbikes een bijzaak en is men minder op de hoogte. Neemt niet weg dat je ook in zo'n winkel gewoon de juiste maat fiets dient mee te krijgen. Ik ben zelf 1.87 en heb een 21" cannondale waarvan het frame eerder lang dan kort is en daar zit ik prima op...en als ik dan lees dat een Sensa frame kort of klein uitvalt ben ik benieuwd hoe jij op een 19" zit..
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Heb je al aan de LBS gevraagd of je ook mag kussen? Hoort er wel bij al je genaaid wordt.
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Niet alle fietsen zaken hebben verstand van maatvoering.
Heb ook meegemaakt dat mij verteld werd dat voor mijn 197 cm een L Orbea Oiz prima is.
Het zag er uit als een kinderfiets. Toen ik vroeg wat zijn de lever tijden voor de XL? Was het antwoord, met jou zadel hoogte is een L prima...
Toen hebben we bedankt voor de test ride en zijn we gegaan.
Ben het wel eens met de rest van de reageerders, kan me bijna niet voorstellen dat een L de juiste maat is voor 190 cm..
Punt is dat je het misschien niet direct merkt maar je fietst niet zo lekker als zou kunnen op de juiste maat, XL
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben nog steeds benieuwd welke afspraken je gemaakt hebt.
Plaats reactie