Beginner keuze stress

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

Als je denkt, goh dat mountainbiken lijkt mij ook wel wat, laat ik ook eens daar wat meer info over opzoeken raak je van de eerste boom zo verdwaald in het ontzettend grote bos.

Dat is op zich niet erg, maar je gaat wel van links naar rechts wat betreft budget, merk, mogelijkheid en opties.

Wat mij in deze dus belangrijk leek was info van de lokale dealer. Vast zijn er in deze betere, goedkopere, mooiere etc opties te vinden, maar het kopen bij een lokale dealer is mij ook veel waard. Feitelijk zou ik kunnen uitkomen uit een keuze Giant Talon 0 of de Sensa Merano SLE. (of wat onder die prijs zit)

https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29-0-2021

https://www.sensabikes.com/bikes/mounta ... no-evo-sle

Ik ben dus volledig nieuw in het mountainbiken, ga met tweede hands een kat in de zak kopen en vind 1000 een mooi start bedrag. De talon is zo bekend dat je review vind op alle soorten media. De sensa vrijwel niets, wat zeggen jullie van deze keuze. Lengte 1.90, welke framemaat zouden jullie doen?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Qua specs is zonder twijfel de Sensa de betere:
Betere vork, een lucht geveerde tapered vork tegenover een stalen veer geveerde vork
Betere aandrijving, hoger niveau, mix van xt en deore tegenover deore en ProWheel.
Er si trouwens niks mis met deze Sensa.
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

Is Sensa dan een veel minder bekend merk dat er gewoon weinig over te vinden is, of weinig wordt aanbevolen. Of zijn er in die prijsklasse ook nog vele betere. Dacht namelijk wel gelezen te hebben dat de talon best goed wordt neergezet binnen mijn budget.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sensa is zelfs een Nederlands merk, alleen qua MTB`s lang niet zo bekend als hun racefietsen die je wel zo goed als op elke straathoek kan kopen.
Prima merk, lekker Hollands met een prima prijs/kwaliteits verhouding. Ze zijn alleen niet zo spannend en/of vooruitstrevend.
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

TenZNL schreef: zo 15 november 2020, 12:56 Sensa is zelfs een Nederlands merk, alleen qua MTB`s lang niet zo bekend als hun racefietsen die je wel zo goed als op elke straathoek kan kopen.
Prima merk, lekker Hollands met een prima prijs/kwaliteits verhouding. Ze zijn alleen niet zo spannend en/of vooruitstrevend.
Gezien mijn ervaring is spannend/vooruitstrevend niet zo belangrijk denk ik. Wellicht komt dat ooit later wel. 😉
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vunky schreef: zo 15 november 2020, 13:14
TenZNL schreef: zo 15 november 2020, 12:56 Sensa is zelfs een Nederlands merk, alleen qua MTB`s lang niet zo bekend als hun racefietsen die je wel zo goed als op elke straathoek kan kopen.
Prima merk, lekker Hollands met een prima prijs/kwaliteits verhouding. Ze zijn alleen niet zo spannend en/of vooruitstrevend.
Gezien mijn ervaring is spannend/vooruitstrevend niet zo belangrijk denk ik. Wellicht komt dat ooit later wel. 😉
Dan zou ik zeggen: Help uw lokale (fiets)ondernemer de Covid-winter door :wink:
Denk dat de fietsenbranche het op dit moment beter dan de laatste 10jr doet
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

En qua maatvoering kom ik via verschillende sites op verschillende adviezen uit. Sensa heeft zelf geen maatvoering en met lengte 1.90 binnenbeenlengte 92 (als ik dat goed gemeten heb) kom je volgens vaste tabellen uit op 20 of 21. Hebben fora het ook over 19 of 21.

Is het door de geometrie van de sensa logischer om voor 19 of juist de 21 te gaan?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Giant is een gemoedelijkere fiets, makkelijker onder controle te houden dan de Sensa. Meer vertrouwen waardoor je minder snel in lastige situaties komt.

Dat is ook wat waard als je een beginner bent.


Maar goed, de meesten hier hebben het op een Sensa-achtige geleerd, dus ook die fiets kun je pakken. Sowieso de 21" als je voor de Sensa gaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1,90 => 21" of XL
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

Hmm en wat is het grote nadeel als je de 19" variant zou krijgen? Merk je dat door de lengte in de zitpositie of?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Te korte zit (het stuur te dichtbij), zadelpen die ver uit het frame steekt ivm je beenlengte, als gevolg van het voorgaande een diepere zit. Al met al een redelijke balansverstoring. Het zal wel gaan maar is verre van optimaal en de kans op lichamelijke klachten (rugpijn, knieen, nek) is ook aanwezig.
Knakworstkweker

Sensa is een prima instapper.
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

TenZNL schreef: zo 15 november 2020, 16:34 Te korte zit (het stuur te dichtbij), zadelpen die ver uit het frame steekt ivm je beenlengte, als gevolg van het voorgaande een diepere zit. Al met al een redelijke balansverstoring. Het zal wel gaan maar is verre van optimaal en de kans op lichamelijke klachten (rugpijn, knieen, nek) is ook aanwezig.
Dus eigenlijk moet ik ook vragen om toch op een 21" te gaan zitten. Want als ik je goed begrijp (en dat klopt wel) moest het zadel al ver omhoog om afstand na de trapper goed te hebben. Weet niet of het daardoor kwam, maar vond zelf het stuur hierdoor wat te laag.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, en 21"/XL is bij het ene merk niet hetzelfde als bij het andere merk.
Op welke fiets heb je gezeten?
Vunky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:49

TenZNL schreef: zo 15 november 2020, 19:04 Ja, en 21"/XL is bij het ene merk niet hetzelfde als bij het andere merk.
Op welke fiets heb je gezeten?
De sensa in mijn openingspost
Plaats reactie