Hometrainer of Spinningfiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Begin volgend jaar ga ik de garage verbouwen en als dat klaar is wil ik er graag een hometrainer of spinningfiets neerzetten. Maar omdat ik hier helemaal geen verstand van heb, toch hier maar eens mijn gedachten neerzetten in de hoop dat iemand met meer verstand van zaken advies kan geven. Daarmee heb ik mooi de tijd tot dit voorjaar om wat uit te zoeken wat bij mijn wensen en mijn (nog op te stellen budget) past.

Ik zoek iets wat ik kan gebruiken op regenachtige dagen en donkere avonden (dus vooral in de herfst/winter zal deze gebruikt worden gok ik). Belangrijk is wel dat zowel ik, 183cm, als mijn vrouw, 163cm, hem kunnen gebruiken. Komt er dus waarschijnlijk op neer dat zowel zadelhoogte als stuur versteld moeten kunnen worden.

Nou begrijp ik dat het verschil tussen een hometrainer en een spinningfiets vooral de houding is waarbij ik lees dat een spinningfiets wat minder "gemoedelijk" is. Nou heb ik nog wel eens last van mijn rug dus in dat opzicht neig ik meer naar een hometrainer. Ook begrijp ik dat hometrainers vaak uitgerust zijn met een computer en een spinningfiets vooral iets is waar je zelf alles moet regelen aan weerstand e.d. tenzij je echt veel geld uitgeeft. Maar wellicht is dat inmiddels anders?

Ik heb ook gekeken naar iets als een Smarttrainer maar omdat zowel ik als mijn vrouw er op moeten kunnen zitten lijkt me dat niet heel handig. Klopt die aanname?

Verder het volgende:
- Bij kunnen houden hoe hard ik fiets, hoe ver ik fiets enz. Voorgeprogrammeerde trainingen zijn een pre.
- Aansluiten op een TV met bijvoorbeeld iets van Zwift zou leuk zijn, is niet direct noodzakelijk, ik kan ook gewoon een muziekje of netflix opzetten.
- Enigzins makkelijk verplaatsbaar (geen lange afstanden, 1 a 2 meter max zodat ik hem makkelijk uit de weg kan zetten als het nodig is. Dus iets met wieltjes aan een kant bijvoorbeeld.
- Stabiel, mijn ouders hebben nog een oude hometrainer en als ik daar op zit ben ik altijd bang dat ik omval als ik aanzet.
- Zijn er nog meer zaken die belangrijk zijn???

Ik neig dus naar een Hometrainer. Ik heb nog ruim de tijd om me te orienteren en een budget heb ik nog niet echt omdat ik nog niet weet wat ik precies wil. Wat ik wel weet is dat ik liever iets goeds dan goedkoops koop in dit geval.
Laatste vraag is of 2e hands op bijvoorbeeld MP een goed idee is of is het beter om zo iets gewoon nieuw te kopen?
Ik heb de tijd om te wachten tot het voorjaar, wellicht dat er dan weer een boel worden aangeboden op MP gezien het weer dan weer beter wordt en iedereen naar buiten gaat?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Voor zover mijn kennis reikt is een spinningfiets enkel voorzien van een zwaar (vlieg)wiel aan de voorkant waar je de weerstand kan regelen met een soort remblok. Trappers zitten direkt aan het vliegwiel dus stoppen met trappen is geen optie... Met een hometrainer gaat dit wel en die zijn ook beschikbaar met trainingsprogramma's. Met zwift of zo heb ik nog nooit gezien.

Heb zelf recent een smart trainer gekocht (direct drive) en daar zet ik mijn gravelbike of mtb op. Wisselen tussen 2 fietsen is vrij eenvoudig en zonder fiets neemt ie bijna geen ruimte in. Het is een Elite Suito btw. Voordeel vind ik dat je op je eigen fiets zit en er veel trainigsmogelijkheden zijn (eigen elite programma, zwift, sufferfest etc.)

Als je geld over hebt kun je ook voor zo'n smarttrainer gaan https://eu.wahoofitness.com/devices/sma ... kickr-bike :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ben het met Matthijs eens dat een smart trainer je de beste opties geeft, deze regelen ze de weerstand van de smarttrainer. Alleen zijn Directdrive smarttrainers wel behoorlijk prijzig...

Om die reden heb ik bij wijze van proef eerst een Tacx Vortex (met electrorem ipv direct drive) en daar staat nu m`n Dartmoor Primal op. Dmv diverse steekassen kan je er verschillende fietsen op zetten. Ik heb wel een extra achterwiel+cassette gehaald omdat ik geen trek heb om telkens die trainerband te worstelen. Op het stuur zit een tablethouder (om het programma en data te monitoren) en op de werkbank zet ik de laptop met Netflix erbij. Je kan natuurlijk ook Zwift oid draaien als je geen Netflix kan/wil kijken.

FWIW: Ik hou het niet langer dan 1-1:15u uit op dat ding dus hij wordt echt enkel doordeweeks `s avonds na het werk als snelle training gebruikt (of het moet echt K-weer zijn). Dus echt als tijdsbesparing en sporten als het buiten niet mogelijk is.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Heren, dank voor de reacties.
Mathijs_7 schreef: di 17 november 2020, 10:52 Als je geld over hebt kun je ook voor zo'n smarttrainer gaan https://eu.wahoofitness.com/devices/sma ... kickr-bike :winkie:
Tja, das wel een beetje veel van het goeie :lol:
TenZNL schreef: di 17 november 2020, 11:08 FWIW: Ik hou het niet langer dan 1-1:15u uit op dat ding dus hij wordt echt enkel doordeweeks `s avonds na het werk als snelle training gebruikt (of het moet echt K-weer zijn). Dus echt als tijdsbesparing en sporten als het buiten niet mogelijk is.
Uurtje op zo'n ding is ook een beetje het doel. Als extra training zeg maar.

Wisselen tussen 2 fietsen heb ik absoluut geen zin in. Dat verhoogt de drempel om er op te springen alleen maar en mijn ervaring leert dat het dan te snel een excuus wordt. Daarnaast heb ik ook geen zin om mijn cassette/ketting te slijten op zo'n ding. Ik wil echt een standalone apparaat waar ik mijn mountainbike(s) niet voor hoef te gebruiken. Hij moet gewoon klaar staan als ik er op wil fietsen. Als ik dan maar een half uurtje heb kan ik ook gewoon een half uurtje fietsen en ben ik niet eerst 10 min bezig met het opzetten van zo'n ding.

Dus een smarttrainer wordt hem waarschijnlijk niet (tenzij ik de loterij win en zo'n Kickr koop). Of ik moet er een dedicated fiets op zetten maar dan zit ik weer met het probleem dat mijn vrouw en ik er niet beide op passen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het probleem is natuurlijk dat je met z`n tweeën het ding wil gebruiken, dat beperkt je opties. Of je moet er 2 willen aanschaffen (en dan ben je goedkoper uit dan die Kickr) :winkie:
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Als het gaat om fietsbeleving is een Spinningbike wel veel beter. Zwaardere vliegwielen maken een veel soepeler tred mogelijk. Zelf vond ik het fietsgevoel op een hometrainer te onnatuurlijk.

Zelf heb ik een spinningbike (Tuntrui Competence S40 ) https://youtu.be/UKKapyflPd0 Met elektromagnetische weerstand. Je kan er diverse programma's op instellen, het ding is echt heel stabiel, je kan ook goed op de pedalen staan bijvoorbeeld. DE trainingsprogramma's zijn erg fijn en dusdanig dat mij soms het gevoel bekruipt... mag ik er al vanaf? ik ben kapot:-) Ik heb ook een aantal trainingsvideo's waarbij wordt aangegeven wat de intensiteit is waarbij ik dan handmatig de weerstand verhoog. Dat maakt het wel een stuk leuker om te fietsen.

Er bestaan ook van dit soort fietsen waarbij je inderdaad echte virtuele ritten kan rijden. zoals deze: Flow Fitness Stelvio Racer Pro i.

Een voordeel van een Hometrainer kan wel zijn dat die een vrijloop hebben. Dat heeft een spinningbike eigenlijk nooit. Dat is doortrappen geblazen. Ik vind dat niet zo erg maar mijn vriendin vindt dat alles behalve fijn. Zij zou liever op een Tacx zitten met een virtuele trainer zoals Zwift.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Poldertoerist schreef: di 17 november 2020, 12:25 Ik heb ook een aantal trainingsvideo's waarbij wordt aangegeven wat de intensiteit is waarbij ik dan handmatig de weerstand verhoog. Dat maakt het wel een stuk leuker om te fietsen.
Ik heb ook een gewone spinningbike zonder toeters en bellen, en dat werkt icm bijv GCN trainingsvideo's op YouTube ideaal.
Weerstand procentueel opdraaien, cadans kan je zien op de video's, en de diversiteit aan trainingen is groot.
Voor iemand die waarde hecht aan registratie van FTP, wattage's, HRM etc is deze methode niets. Ik vind 't wel prettig, puur op gevoel trainen.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik heb een hometrainer gekocht voor woon-werkverkeer op de dagen dat ik thuis werk.

Ik denk dat je zelf wel weet wat je wilt kopen als je het doel nog duidelijker voor jezelf kunt stellen. Misschien kun je de verschillende opties ergens proberen om de voor- en nadelen van beide systemen inzichtelijk te krijgen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Johanson schreef: di 17 november 2020, 14:38 Ik heb een hometrainer gekocht voor woon-werkverkeer op de dagen dat ik thuis werk.

Ik denk dat je zelf wel weet wat je wilt kopen als je het doel nog duidelijker voor jezelf kunt stellen. Misschien kun je de verschillende opties ergens proberen om de voor- en nadelen van beide systemen inzichtelijk te krijgen.
Het doel is simpel:

1. Ik wil een uurtje kunnen fietsen, ook als het slecht weer is of als het al donker is.
2. Als ik wil fietsen moet ik binnen 5 min op de fiets kunnen zitten (ff sportkleren aandoen, er op springen en gaan).
3. Fiets moet geschikt zijn voor iemand van 183cm en iemand van 163cm.
4. Fiets moet stabiel staan als er iemand van 100kg op aan het zwoegen is.

Deze 4 zaken zijn een must.
Naast deze 4 zaken zijn er nog een paar dingen die ik als een pre zie:

Grote pre:
5. Automatische trainingsprogramma's. Dus bijvoorbeeld even een klimritje aanvinken en gaan.
6. Makkelijk verplaatsbaar. De fiets even makkelijk tegen de muur aan kunnen zetten als je hem niet gebruikt bijvoorbeeld. Hoeft niet van kamer naar kamer verplaatst te worden.

Kleine pre:
7. Connectie met een dienst als Zwift zodat ik zie waar ik fiets (Tv komt voor de fiets te hangen). M.a.w. koppeling met een app op tablet/telefoon/pc.

Budget heb ik nog niet maar ik hoop toch dat dit ruim onder de 1000 euro moet lukken?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Knakworstkweker

Johanson schreef: di 17 november 2020, 14:38 Ik heb een hometrainer gekocht voor woon-werkverkeer op de dagen dat ik thuis werk.
:winkie:

Held
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2648
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Johanson schreef: di 17 november 2020, 14:38 Ik heb een hometrainer gekocht voor woon-werkverkeer op de dagen dat ik thuis werk.
Zoiets: https://m.youtube.com/watch?v=fAEBNEscL0c vanaf 2:55 maar de rest is ook geen straf😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie