Trek Y jaren 90 kopen???

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Harmj75
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 november 2020, 16:39

Hoi,

ik zal eerst even een korte introductie doen.
Ik ben Harmjan, 45 jaar en woon in Drenthe. Getrouwd, 2 kinderen, en werkzaam in de ouderenzorg.

Toen ik nog een puber was, ben ik zeer fanatiek geweest in het mountainbiken.
Al m'n geld ging er aan op! Had ook een zeer mooie fiets, een Gary Fisher Yoshua Z0.
Helaas kreeg ik het te druk met werk, relaties, studie, noem maar op. Fiets dus voor een prikkie verkocht. (snik)
Nu begint het toch weer wat te kriebelen, omdat mijn zoontje (bijna 9 jaar) het misschien leuk lijkt.

Ik zag v/d week ergens een advertentie staan van een Trek Y. Ooit mijn droomfiets destijds!
Alleen.......onder het stof, lekke banden, gaar zadel......
Kopen of niet??? Ik zie het eigenlijk als een project/opbouw fiets, en uiteraard om er uiteindelijk wel zelf op te gaan biken! En samen met mijn zoontje te gaan fietsen!
Hoe zit het eigenlijk met het frame van carbon? Kan dat slechter/zwakker worden na tig jaar niet gebruik? Ik kan er eigenlijk niet veel over vinden. Dat is eigenlijk m'n belangrijkste vraag!!

Graag advies, en bedankt alvast.
Grt, Harmjan
Harmj75
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 november 2020, 16:39

Hoi nogmaals,

mocht het veilig zijn, en het frame is goed, dan plaats ik uiteraard regelmatig updates over dit project!

Grtz, Harmjan
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Goed kijken naar evt beschadigingen. Daar kan ellende onder zitten. Mn bij zadelpen, balhoofd, trapas (meen dat de trapas van de Y trouwens in de achterdriehoek zat dus dan het draaipunt).

Als je het heel zeker wilt weten helpt volgens mij alleen een röntgenfoto ofwel een goed onderzoek van een kundige carbonmeneer of mevrouw.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hoi Harmjan,

Allereerst, niemand kan je garantie geven dat het frame gezond is op een forum, in cyberspace.

Dat gezegd, we kunnen wel ervaring en kennis delen om je hepen een inschatting te maken. Als carbn goed bewaard is, bijvooreeld droog en uit het zonlicht opgeborgen, kan het prima tig jaar meegaan. Ik heb zelf een carbon alumnium frame uit 1992 dat is nog prima, en ik heb ook jaren op 25 jaar oud carbon aluminium frame dagelijks naar het werk gereden (een Alan Carbonio voor de liefhebers). En, sterker nog, ik heb een Trek Y frame in een doos op zolder liggen voor "als ik er aan toe kom". 8)

Het is gewoon zo dat alle kunststof aan veroudering onderhevig is, de staat loopt onherroepelijk terug en dat is een feit. Maar bij een goed ontwerp wordt er al rekening mee gehouden, veiligheid ingebouwd. Aan de andere kant, dat houdt met 25 jaar wel op, en met vocht, warmte en UV licht kan het hard gaan. Ook kan een frame mechanisch beschadigd zijn, scheurtjes hebben, en er kan wat chemische aantasting zijn.

Goed inspecteren dus wat hierboven al staat. Of veel vertrouwen hebben in de verkoper.

Succes ermee!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Demper zal gaar zijn. Is niet meer te repareren.

Ik heb een paar jaar terug voor een Y nog een demper via Sabma, de Fox verdeler voor de Benelux weten te scoren. DIe hadden een Fox omgebouwd naar de juiste maat.

Fiets reed met die nieuwe demper echt goed!


Maar goed, blijft een gok of die dempers nog te regelen zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hmm ik zal de demper in mijn zolder exemplaar eens goed bekijken dan. Lars, wat bedoel je met niet te repareren, zitten er speciale parts in die slijten? Fox Alps4 voor de oudere modellen en float, 6.75" lang met 1.75" slag

Als ik er aan toe kom en het is een issue dan monteer ik een 165mm model, 5mm te kort, maar zijn er 13 in een dozijn ook gebruikt. Als het te erg wordt met pedal strikes kun je de 5mm met een offset bushing corrigeren.

En er is altijd nog Risse Racing, die maken voor bijna alle bikes uit dat tijdperk dempers in kleine serie,
https://risseracing.com/store/product_i ... cts_id=213 wel 298$. plus shipping en tax.....

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Harmj75
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 november 2020, 16:39

Hoi,

ik heb uiteindelijk besloten om de Trek Y toch maar te laten voor wat het is.
Risico is me toch wat te groot, ook omdat ik er ver voor moet rijden.

Dussss, focussen op wat anders.
Maar wat? Een HT vind ik ook prima, ipv een FS.
Opknapproject? Graag!
Iemand tips? Zijn zeer welkom.

Grt, Harmjan.
P.s: Uiteraard zal ik een opknapproject voorzien van updates en foto's. Misschien dat iemand nog een opknapper heeft staan voor 2 a 300,= ?
dalecooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 oktober 2011, 19:55
Mijn mountainbike: Carbon,carbon,carbon

Ik ben in het bezit van een Trek Y uit 1997 en kan je verzekeren met t frame is niks mis! Rijdt er nog steeds regelmatig op. De OCLV techniek hadden ze bij Trek al vroeg onder controle! Het enige probleem is denk ik onderdelen vinden voor de draaipunten en revisie van de Fox Alps5. Die van mij verliest wat lucht momenteel. Je kunt natuurlijk ook zoeken naar een 9900 9800 uit die tijd hebben ook een Carbon frame.Succes met zoeken!
Plaats reactie