Keuze fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Lars TB schreef: wo 25 november 2020, 21:10 De Topfuel is net wat racier dan de andere twee. Kun je dus makkelijker snelheid mee maken (minimaal verschil, maar de fiets doet het aanvoelen alsof je steeds harder moet!).
Dat alleen op singletracks. Op rechte stukken is de TF gewoon traag.

Maar, zou niet voor TF gaan want Trek heeft aan ander probleem. Iemand interesse in een TF?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De Cube en de Canyon hebben toch wel een leukere vork en hier en daar wat leukere afmontage.
Als jij echter op een Trek veel beter zit dan moet dat voorrang krijgen.
Dus probeer erop te rijden en bepaal waar je het beste op past.
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Ghost-biker schreef: wo 25 november 2020, 23:47 Dat alleen op singletracks. Op rechte stukken is de TF gewoon traag.

Maar, zou niet voor TF gaan want Trek heeft aan ander probleem. Iemand interesse in een TF?
Dat gebash van jou op de Top Fuel begint een beetje vervelend te worden. Waarom zou deze traag zijn op rechte stukken? Geef hiervoor dan eens een reden aan.

Ik rijd al sinds mei vorig jaar op een Top Fuel, en het enige dat ik eraan heb gehad is een piepende bushing van de achterdemper. Dit heb ik zelf simpel op kunnen lossen.

De TopFuel is de Marathon/Downcountry fiets van Trek, dus dat deze wat sneller is dan een Neuron is te verwachten. Wat dat betreft ben ik het volledig met Lars eens. De fiets bevalt mij erg goed, en deze wordt ingezet van de lokale rondjes in Noord-Brabant tot downhill-lijnen in Zwitserland. Natuurlijk, de Trek zal het niet snel winnen van de Neuron als het op prijs aankomt. Maar gelukkig komen er meer zaken kijken bij de aanschaf van een fiets dan enkel de aanschafprijs.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

@Nordin: Omgaan met kritiek is misschien moeilijk voor je.

De geometrie van de fiets maakt het dat het geen snelle fiets is op rechte stukken. Op singletracks is de TF super. Trek omschrijft de TF als een crosscountry fully voor snelle wedstrijden. Klopt dus niet. Maar dat wist ik na enkele testritten. Over het rijgedrag ben ik tevreden. Het gaat om de kwaliteit, en die is uitermate teleurstellend voor een fiets van bijna 7K.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Ghost-biker schreef: do 26 november 2020, 16:13 De geometrie van de fiets maakt het dat het geen snelle fiets is op rechte stukken. Op singletracks is de TF super. Trek omschrijft de TF als een crosscountry fully voor snelle wedstrijden. Klopt dus niet. Maar dat wist ik na enkele testritten. Over het rijgedrag ben ik tevreden. Het gaat om de kwaliteit, en die is uitermate teleurstellend voor een fiets van bijna 7K.
Zou je dat kunnen toelichten? Wat voor soort rechte stukken heb je het over (omhoog, omlaag, rock gardens, bosgrond, etc.) en wat aan de geometrie maakt de fiets daar traag?
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Ghost-biker schreef: do 26 november 2020, 16:13 @Nordin: Omgaan met kritiek is misschien moeilijk voor je.

De geometrie van de fiets maakt het dat het geen snelle fiets is op rechte stukken. Op singletracks is de TF super. Trek omschrijft de TF als een crosscountry fully voor snelle wedstrijden. Klopt dus niet. Maar dat wist ik na enkele testritten. Over het rijgedrag ben ik tevreden. Het gaat om de kwaliteit, en die is uitermate teleurstellend voor een fiets van bijna 7K.
Ik kan prima omgaan met kritiek, maar je grijpt ieder topic waarin de TF voorkomt aan om je gal te spuwen. Op een gegeven moment heb je je punt wel gemaakt lijkt me. Op MTBR loopt een topic geheel gewijd aan de TF, hier zijn zeer veel positieve verhalen te lezen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, net zoals in jouw geval, maar dit geldt voor ieder merk/model.

Waarom zou de geometrie je in de weg staan om lekker door te trappen op een recht stuk? Het is geen hardcore XC-kanon (daarvoor hebben ze de Supercaliber), maar zeker ook geen enduro zoals de Slash. Ik kan toch aardig tempo maken, ik heb niet het gevoel dat de geometrie mij hierin beperkt.
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Ghost-biker schreef: do 26 november 2020, 16:13 @Nordin: Omgaan met kritiek is misschien moeilijk voor je.

De geometrie van de fiets maakt het dat het geen snelle fiets is op rechte stukken. Op singletracks is de TF super. Trek omschrijft de TF als een crosscountry fully voor snelle wedstrijden. Klopt dus niet. Maar dat wist ik na enkele testritten. Over het rijgedrag ben ik tevreden. Het gaat om de kwaliteit, en die is uitermate teleurstellend voor een fiets van bijna 7K.
Ik kan dit verhaal wel bevestigen. Een fiets maatje van me heeft 2021 TF 9.8 gehad, top model. Hij moest altijd aanpoten om bij te blijven op de snellere stukken. Ook met klimmen was hij helemaal stuk boven. Nu rijd hij op een Epic fs. Ik kan m letterlijk niet meer bijhouden naar boven en op de rechte stukken en singel tracks gaan we nu gelijk op.
Heb zelf ook op de TF gefietst en hij stuurt heerlijk en makkelijk maar vaart maken kost echt meer energie. Veel meer dan ik ooit gedacht had. Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet goed waar het m in zit. Denk combi van banden, geo en extra veerweeg (ten opzichte van een XC fully).
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ghost-biker schreef: do 26 november 2020, 16:13 Het gaat om de kwaliteit, en die is uitermate teleurstellend voor een fiets van bijna 7K.
Trek staat toch juist bekend om de kwaliteit, verrast mij deze uitspraak.
Kun je aangeven waaruit de blijkt dat de kwaliteit teleurstellend is?

En bijna 7k voor een 9.8? Adviesprijs is toch beduidend lager?
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... el/c/B311/
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Nordin schreef: do 26 november 2020, 17:48
Ghost-biker schreef: do 26 november 2020, 16:13 @Nordin: Omgaan met kritiek is misschien moeilijk voor je.

De geometrie van de fiets maakt het dat het geen snelle fiets is op rechte stukken. Op singletracks is de TF super. Trek omschrijft de TF als een crosscountry fully voor snelle wedstrijden. Klopt dus niet. Maar dat wist ik na enkele testritten. Over het rijgedrag ben ik tevreden. Het gaat om de kwaliteit, en die is uitermate teleurstellend voor een fiets van bijna 7K.
Ik kan prima omgaan met kritiek, maar je grijpt ieder topic waarin de TF voorkomt aan om je gal te spuwen. Op een gegeven moment heb je je punt wel gemaakt lijkt me. Op MTBR loopt een topic geheel gewijd aan de TF, hier zijn zeer veel positieve verhalen te lezen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, net zoals in jouw geval, maar dit geldt voor ieder merk/model.

Waarom zou de geometrie je in de weg staan om lekker door te trappen op een recht stuk? Het is geen hardcore XC-kanon (daarvoor hebben ze de Supercaliber), maar zeker ook geen enduro zoals de Slash. Ik kan toch aardig tempo maken, ik heb niet het gevoel dat de geometrie mij hierin beperkt.
Jammer dat je het zo op pakt. Ook ik heb positieve verhalen over de TF, met name de geometrie voor op de singletracks. Maar de kwaliteit van Trek zorgt voor donkere wolken boven de TF. Overigens niet alleen de TF, heb nog een Trek meer, maar dat is geen MTB. Ieder merk/model heeft wel eens iets, maar in de meer dat 30 jaar MTB ervaring heb ik dit nog nooit meegemaakt.

De geometrie staat mij niet in de weg. Het is gewoon een feit dat de TF traag is op rechte stukken. En dat is voor mij geen probleem, hoef niet meer zo nodig mee met de wedstrijdrijders.
Laatst gewijzigd door Ghost-biker op do 26 november 2020, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Mtbenno schreef: do 26 november 2020, 19:02
Ghost-biker schreef: do 26 november 2020, 16:13 @Nordin: Omgaan met kritiek is misschien moeilijk voor je.

De geometrie van de fiets maakt het dat het geen snelle fiets is op rechte stukken. Op singletracks is de TF super. Trek omschrijft de TF als een crosscountry fully voor snelle wedstrijden. Klopt dus niet. Maar dat wist ik na enkele testritten. Over het rijgedrag ben ik tevreden. Het gaat om de kwaliteit, en die is uitermate teleurstellend voor een fiets van bijna 7K.
Ik kan dit verhaal wel bevestigen. Een fiets maatje van me heeft 2021 TF 9.8 gehad, top model. Hij moest altijd aanpoten om bij te blijven op de snellere stukken. Ook met klimmen was hij helemaal stuk boven. Nu rijd hij op een Epic fs. Ik kan m letterlijk niet meer bijhouden naar boven en op de rechte stukken en singel tracks gaan we nu gelijk op.
Heb zelf ook op de TF gefietst en hij stuurt heerlijk en makkelijk maar vaart maken kost echt meer energie. Veel meer dan ik ooit gedacht had. Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet goed waar het m in zit. Denk combi van banden, geo en extra veerweeg (ten opzichte van een XC fully).
Gehad? Waarom nu niet meer?

Klimmen op een recht stuk zeker? Klimmen op een singletrack gaat fantastisch.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

massen schreef: do 26 november 2020, 19:06
Ghost-biker schreef: do 26 november 2020, 16:13 Het gaat om de kwaliteit, en die is uitermate teleurstellend voor een fiets van bijna 7K.
Trek staat toch juist bekend om de kwaliteit, verrast mij deze uitspraak.
Kun je aangeven waaruit de blijkt dat de kwaliteit teleurstellend is?

En bijna 7k voor een 9.8? Adviesprijs is toch beduidend lager?
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... el/c/B311/
Fabrikagefouten, erkent en ook netjes opgelost door Trek. Maar ook combi's van merken die niet passen waardoor fabrikanten over en weer elkaar de schuld geven (FOX-RockShox)

De advies prijs is idd lager voor een standaard 9.8, maar het is een Project One / Trek Factory Racing.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Kunnen we niet beter on-topic gaan hier..?
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

:-q
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Ghost-biker schreef: do 26 november 2020, 20:36
Mtbenno schreef: do 26 november 2020, 19:02

Ik kan dit verhaal wel bevestigen. Een fiets maatje van me heeft 2021 TF 9.8 gehad, top model. Hij moest altijd aanpoten om bij te blijven op de snellere stukken. Ook met klimmen was hij helemaal stuk boven. Nu rijd hij op een Epic fs. Ik kan m letterlijk niet meer bijhouden naar boven en op de rechte stukken en singel tracks gaan we nu gelijk op.
Heb zelf ook op de TF gefietst en hij stuurt heerlijk en makkelijk maar vaart maken kost echt meer energie. Veel meer dan ik ooit gedacht had. Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet goed waar het m in zit. Denk combi van banden, geo en extra veerweeg (ten opzichte van een XC fully).
Gehad? Waarom nu niet meer?

Klimmen op een recht stuk zeker? Klimmen op ..
klimmen op een recht stuk idd, bv die vuilnisbelt bij Eindhoven maar ook klimmen in route Amerongen. Hij kwam afgepeigerd boven, en ik stond er fris naast ( op hardtail) met fiets wissel heb ik hetzelfde ervaren. Het lijkt of je je kracht niet lekker kwijt kan.
Verder (gelukkig) geen problemen met kwaliteit. De fiets paste ook niet bij zijn rij stijl, de overgang van hardtail naar fully was te groot. Wel Heel erg te spreken over sturen maar ook wat teveel comfort en daarmee ontbrekend gevoel van directheid. Na een rondje had hij de uitsprak “het waar is mijn fiets gevoel” :D
De TF was ook als 1 van de weinige verkrijgbaar en vandaar gekocht, maar na een test rit op een 2021 Epic FS is de TF weer ingeruild.
De Epic stuurt ook heerlijk en is veel directer, maar mbt comfort niet te vergelijken met de TF. Je stuitert echt nog flink over wortels en hobbels, meer een fully die de scherpe randjes er af haalt ten opzichte van een hardtail. Stuurt ook echt super over de singel tracks, net als de TF. Op de TF was het nog net wat voorspelbaarder / makkelijker om de bochten te pakken.
Overigens is de afwerking van de Specialized wel beter dan de Trek, daar zit wel echt verschil in.
De Brain blijft een beetje een risico, dat dan weer wel..
Heb zelf overigens ook een Trek, een X caliber hardtail uit 2014 en dat vind ik een fijne fiets. Wel zo’n beetje alle onderdel geüpgraded in de jaren :D
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

mauke schreef: do 26 november 2020, 21:57 Kunnen we niet beter on-topic gaan hier..?
Het gaat over de Trek Top Fuel, welke de TS in zijn lijst heeft staan. :tong
Plaats reactie