Crossfiets of toch MTB?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
VincentKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 december 2020, 20:45

Goedenavond,

Na flink wat uurtjes op het forum rond te hebben gespeurd, doe ik graag een beroep op jullie advies / ervaring.

Ik sta op het punt om een nieuwe fiets aan te schaffen en mijn oog is gevallen op de Stevens 6X Cross (https://www.stevensbikes.de/2021/index. ... lang=nl_NL) Om de volgende redenen:

De fiets wil ik gaan gebruiken voor woon-werk verkeer (10 km per dag) en zo nu en dan mee het bos in trekken. Nu fiets ik met name hier in de buurt (Veluwe) wat rondjes (40-50 km) in het bos en onverhard terrein. Het terrein is niet super technisch, hier en daar een singletrack. Momenteel heb ik een MTB (behoorlijk oud beestje die echt aan vervanging toe is), dus ik ben wel wat minder comfort gewend wat dat betreft. Ik moet toch al gauw 20-30 minuten fietsen voordat ik in het bos zit, dus dan heeft de X Cross wel een kleine pre omdat hij wat makkelijker op de weg fietst.
Ongeveer 3-4 keer per maand trek ik met de fiets het bos in. Ik rijd 1-2 per jaar ook een MTB toertocht in de buurt en soms trek ik naar een MTB route om daar het uitgezette rondje te rijden. In de zomermaanden zit ik met name op de racefiets dus dan zal ik deze fiets voornamelijk voor woon-werk gebruiken.

Ik heb al een testritje (op asfalt) op het 2020 model gemaakt bij de plaatselijke fietsenmaker en dat beviel prima. Ik weet dat het geen mountainbike is, maar gezien de MTB waar ik nu op rijd, voelde dit toch als een stap vooruit (op de weg iig).

Nu zou ik graag willen weten of ik met deze fiets ook op wat zwaarder bosterrein (modder en mul zand, singletracks) uit de voeten kan of dat deze fiets dan echt geen optie is. Zo af en toe rijd ik ook met vrienden een rondje door het bos die wel een goede MTB hebben. Kom ik dan met deze fiets tekort?

Uiteraard kan ik ook een aparte stadsfiets en een andere MTB aanschaffen, maar vanwege de ruimte in mijn schuur (en dubbele kosten) zou het mooi zijn als ik met een soort van "tussenmodel" me kan redden.

Zijn er mensen met ervaring met deze fiets? Of hebben jullie advies?

Dank alvast!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je zoekt de fiets met 5 poten en die bestaat niet. Het is altijd een compromis. Woon-werk verkeer wil je dan geen spatborden? Van die halve afneembare waardoor je als nog vies op je werk aankomt? Of minstens halfrond waardoor je nog redelijk schoon blijft.

Ik heb een Giant Toughroad en ben daar erg content mee. Spatborden er op, naafdynamo en dragers. Top fiets. MTB route kan ie ook aan, dat is hard werken zonder vering en met 42mm banden. Single tracks vind ik de grens voor deze fiets, alle andere paden rijd ik er wel mee.
VincentKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 december 2020, 20:45

Dank voor je reactie. Dat het een compromis zal worden, snap ik. Qua spatborden zal het inderdaad afneembare worden, hetzelfde geldt voor een dragertje en verlichting. Zodat de fiets snel omgetoverd kan worden om even mee het bos in te gaan.

Wat betreft de vering, op m'n huidige MTB maakt lockstand weinig tot geen verschil meer. Dan weet je wel hoe het ervoor staat ;-)

Budget technisch gezien zal het moeilijk worden om een fatsoenlijke MTB en stadsfiets voor rond de 1000 euro aan te schaffen.
Vandaar dat mijn oog gevallen is op een Hybride wat een mooie combi lijkt te zijn. Een beetje harder werken is geen probleem.

Als een hybride een absolute no-go is voor de iets meer technische stukken in het bos, dan is die keuze ook snel gemaakt. Vandaar dat ik graag jullie ervaringen wil weten met een hybride fiets in het bos.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor de iets technischere stukken in het bos? No go.
Woon/werk: prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

10 km enkel woon werk verkeer is best te doen op de mtb met wat snel profiel. Ik rijd zelf 19 km enkel afwisselend op de gravel of mtb afhankelijk of ik op de terugweg nog wat leuks wil meepakken. Wil je echter op de gravel een mtb parcours gaan rijden met wat technische stukken dan moet je toch over aardig wat vaardigheden beschikken om het een beetje leuk te houden.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Wij van wc-eend adviseren wc-eend.
Hier bij mountainbike.nl adviseren wij een MTB :winkie:

Het blijft altijd een compromis, die x-cross zal nooit zoals een MTB rijden in het bos/trail.
De smart sam banden op de x-cross zie je ook wel op (goedkope) MTB´s.
Met de juiste banden en luchtdruk kom je nog goed vooruit op een MTB op de weg en het is maar 10km per dag.
Om het bij Stevens te houden, dit vind ik wel een leuke:
https://www.stevensbikes.de/2021/index. ... lang=nl_NL
En zeg nou zelf, dit ziet er toch veel beter uit. :D
VincentKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 december 2020, 20:45

Haha, ja het WC-eend verhaal was ik al in meer topics tegengekomen. Daar probeer ik even doorheen te lezen :-D

De fiets zal ik overigens ook gebruiken als fiets voor andere tripjes (winkel, familiebezoek, mee op vakantie, etc).
Een extra reden dat ik neig naar de hybride fiets is dat deze zakelijk gezien beter te verantwoorden is om hem op te nemen in de bijtellingsregeling. Mocht ik daaraan beginnen.

Mocht de Hybride fiets niet bevallen in het bos, dan kan ik hem altijd nog omtoveren tot een goede stadsfiets met vaste bagagedrager, ronde spatborden, etc. En daarbij een nieuwe MTB nemen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Er wordt wel eens gezegd dat je de meeste singletracks in Nederland ook met een gravelbike kan rijden..

In dit geval heb jij nog een beetje vering erbij..
mijn vriendin heeft ooit een hybride gehad (Loodzware Gazelle Playa) waar ik nog prima 54-622 banden in kwijt kon. Daar kon ze nog heel behoorlijk mee uit de voeten op de wat eenvoudigere tracks (Austerlitz, Alphen enz..) en natuurlijk de gewone onverharde paden. En op de weg ging het ook prima. Maar gekke dingen dat deed ze niet. Dat was ook echt wel een compromis en inmiddels heeft ze ook "gewoon" 3 fietsen.

Dus als je denkt.. ik wil het gewoon eens proberen en als het me niet bevalt dan wordt het mijn WW, vakantie, toerfiets.. gewoon doen. want echt weg gegooid geld is het dan niet.. Maar persoonlijk zou ik dan wel kijken of je wat breder rubber kwijt kan.

Andersom kan natuurlijk ook. MTB met dragertje spatborden enz.. Santos doet dat ook met z'n 4.29
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zoals ik je eigen reacties lees, heb je je keuze al gemaakt :wink:

Ik denk dat een route als Ede nog best zal lukken op zo'n fiets. Hier en daar wat minder comfy maar als je daar op instelt, prima toch?

Remknippen jakkeren op uhr lijkt me niet zo fijn
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of zoiets, de mooiste <1000,- gravelbike die er is. Prima woon-werk, prima voor gewone bos en simpele routes.
En dan voor de echte MTB-routes desnoods een echte MTB erbij?
Hij staat ook in de BOTY overigens, de Vitus Substance V2, https://vitusbikes.com/collections/subs ... -bike-sora.
Plaatje! Met Mudguard Mounts, Rack Mounts.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
VincentKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 december 2020, 20:45

Het doet me goed om te lezen dat er ook mensen positieve ervaringen hebben met een Hybride fiets.
Het klopt inderdaad dat ik al aardig neig naar de Hybride fiets, mede omdat ik hem tijdens de proefrit echt lekker vond rijden.

Net zoals Poldertoerist zegt: bevalt het in het bos toch niet dan schaf ik er op termijn een goede MTB bij aan.

Dank voor jullie reacties en advies!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou voor jouw doel geen verende vork willen en liever een 1x drivetrain ivm modder. Nu heb je alleen maar gewicht en onderhoud van een mtb en toch geen mtb. Starre fitnessbike? Gravelbike?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

aurelius schreef: vr 11 december 2020, 09:11 Of zoiets, de mooiste <1000,- gravelbike die er is. Prima woon-werk, prima voor gewone bos en simpele routes.
En dan voor de echte MTB-routes desnoods een echte MTB erbij?
Hij staat ook in de BOTY overigens, de Vitus Substance V2, https://vitusbikes.com/collections/subs ... -bike-sora.
Plaatje! Met Mudguard Mounts, Rack Mounts.
Alleen niet meer leverbaar momenteel ;-)

De fiets uit je startpost biedt imo eigenlijk niets wat niet vrijwel even goed met een mtb kan, waarbij de mtb dan nog meer mogelijkheden biedt omdat hij beter geschikt is voor wat serieuzer terrein.

Als je een mtb voorziet van spatborden, drager en (met name achter) een goed rollend bandje is hij op straat gelijkwaardig aan een hybride. Daarom zou dat altijd mijn voorkeur hebben boven een hybride. Alleen als je nooit meer dan een verdwaald bospad wilt rijden en verder op de weg blijft zou ik een hybride overwegen.

Voor afwisselend weg- en bosgebruik zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een dragertje met snelsluiter van Topeak. Voor deze dragertjes zijn verschillende opklikbare tassen te koop, en zelfs zijsteunen en een spatbordje (minimalistisch...). Maximale belading 9kg.
Afbeelding
(google op Topeak MTX, dan krijg je alles wel te zien).

Maar ook een drager die je met schroefjes bevestigd is er zo op en af, meer dan een paar minuten werk is dat niet. Dan moet je frame natuurlijk wel bevestigingsnokjes hebben, hoewel er ook enkele systemen zijn voor bikes zonder die nokjes.

Bij spatborden is het doorgaans natuurlijk wel hoe groter hoe effectiever ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
VincentKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 december 2020, 20:45

We zijn nu enkele maanden verder en ik dacht dat het wellicht leuk is om te laten horen wat het is geworden. Kan denk ik ook handig zijn voor mensen die twijfelen over dezelfde keuze.

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de Cross bike Stevens 6X Gent. Mede omdat deze het snelst geleverd kon worden en er een mooie prijs aan vast zat. En ik moet zeggen: ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Demontabele spatbordjes en dragertje erop. Ook heb ik een dikkere band op laten zetten (47 mm ipv 42 mm). Hier heb je wel minder grip mee dan een dikkere MTB band en dat is af en toe flink werken, maar prima te doen.

Ik zoef er mee naar mijn werk en 1x in de week trek ik het bos in. Zelfs al een aantal MTB tracks in de buurt ermee gefietst (Harderwijk, Ermelo, Dronten, Hattem). Daar kan ik met deze fiets prima uit de voeten. Het is af en toe wat harder werken dan met een MTB, maar geen wereld van verschil. Binnenkort maar eens richting een echt technische track, kijken hoe dat gaat.

Om te vergelijken heb ik ook een route gefietst op de Steven Applebee van een vriend. Je fietst daar een stukje soepeler mee door het technische werk, maar met de Cross bike ben je weer comfortabeler op de weg en brede bospaden. Ik fiets zo nu en dan ook samen met 2 vrienden, die wel een "echte" MTB hebben. Maar ik kan prima meekomen.

Kortom, ik ben meer dan tevreden.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik ken de routes bij jou in de buurt niet, maar in brabant vind ik de crossfiets echt veel leuker dan de mountainbike. Mountainbike is sneller over het algemeen, maar crossfiets stuk meer uitdaging. Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt! :-q
Plaats reactie