XC hardtail met budget tot 2000€

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje anoniem mee op het forum maar zou nu graag van de expertise hier gebruik willen maken. Ik ben namelijk op zoek naar een XC hardtail met een budget tot 2000€.

Rij nu zo'n 5 jaar op een Trek 4700, 26'er uit 2013. Prima ding, maar na 2 testritjes op een giant fathom 29'er merkte ik dat dit veel comfortabeler was. Vond daarnaast een enkel blad voor erg praktisch tov een 3x10. Ook de controle in bochten vond ik op de 29'er een stuk prettiger dan op mijn 26'er. Kortom tijd voor wat anders.

Rij vooral de lussen bij Dorst en Drunense duinen, ben 78 kg en probeer wanneer het kan flink door te knallen. Zal sporadisch andere tracks in NL rijden of evt de Ardennen.

Twijfel nu tussen de volgende 2:

https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... -100-2021/

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab

Vind het lastig om de vorken met elkaar te vergelijken. Welke is de betere?
Verder neig ik zelf naar de Radon vanwege dt swiss wielset, crankset met 32t tov 30t en het verschil in gewicht 10.95 tov 13.38.

Graag jullie advies of nog andere aanbevelingen!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik zou deze heel sterk overwegen: https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... mc=8558254.

Carbon lichtgewicht frame met goede afmontage. Wielset kan lichter maar kan je altijd nog upgraden - tzt nieuwe carbon velgen los kopen en omspake. Voor mij is dit de knaller van de maand, echt veel value for money en het ziet er niet eens slecht uit. Ik heb zelf al jaren Reba vorken en die zijn prima zeker voor t geld en beter dan Fox. Zeker die Fox 32 is niet geweldig en ook niet erg stijf (zoek maar op Youtube).

De alu Canyon die jij hebt uitgezocht is erg zwaar voor een HT, die Radon is inderdaad veel beter. Canyon is meestal wel strak met de prijzen en daar koop je in carbon dit: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=RD%2FBK, dat is echter 200 € meer dan die Decathlon en mindere afmontage en nog steeds een stuk zwaarder.

Het Decathlon spul is blijkbaar nu weer leverbaar, als je er 1 wil dan rap bestellen want heb eerder gezien dat het snel uitverkocht is. Mijn advies: of die Rockrider of doorzoeken kijk bv ook bij Trek. Altijd carbon kiezen en zo lichtgewicht mogelijk.
Laatst gewijzigd door Crapton op za 26 december 2020, 10:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

brianth schreef: vr 25 december 2020, 23:43 Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje anoniem mee op het forum maar zou nu graag van de expertise hier gebruik willen maken. Ik ben namelijk op zoek naar een XC hardtail met een budget tot 2000€.

Rij nu zo'n 5 jaar op een Trek 4700, 26'er uit 2013. Prima ding, maar na 2 testritjes op een giant fathom 29'er merkte ik dat dit veel comfortabeler was. Vond daarnaast een enkel blad voor erg praktisch tov een 3x10. Ook de controle in bochten vond ik op de 29'er een stuk prettiger dan op mijn 26'er. Kortom tijd voor wat anders.

Rij vooral de lussen bij Dorst en Drunense duinen, ben 78 kg en probeer wanneer het kan flink door te knallen. Zal sporadisch andere tracks in NL rijden of evt de Ardennen.

Twijfel nu tussen de volgende 2:

https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... -100-2021/

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab

Vind het lastig om de vorken met elkaar te vergelijken. Welke is de betere?
Verder neig ik zelf naar de Radon vanwege dt swiss wielset, crankset met 32t tov 30t en het verschil in gewicht 10.95 tov 13.38.

Graag jullie advies of nog andere aanbevelingen!
Het zijn wel 2 verschillende fietsen.
Hier wat leesvoer over de vorken: https://off.road.cc/content/feature/you ... ance-elite
De 32 is sowieso niet zo heel stijf en de SC-versie is het minst stijf van allemaal. Enkel en alleen op basis van de vork zou ik met jouw gewicht voor de Canyon met de Fox 34 gaan. Een dropper is wat mij betreft ook een plus (ja, zelfs op een XCfiets)

Maar goed, als het puur om snelheid(sgevoel) gaat: de Radon. Wil je wat meer comfort en een breder inzetbereik (zonder al te veel op snelheid in te leveren), dan de Canyon. De Radon is een echte XC fiets, met bijbehorende (ouderwetse korte en nerveuze) geometrie, de Canyon heeft een nieuwere geo die een tikkeltje relaxter is (zit ook ietsjes meer rechtop) en wat meer "trail" gericht is.

Suc6 met puzzelen :winkie:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Je kijkt bij deze fietsen iig naar de verkeerde dingen wat mij betreft. De Grand Canyon is meer een allrounder, met iets meer veerweg, dikkere vork en Dropper.
De radon is wat ouderwets qua Geo. Dat maakt meer uit dan een 32 of 30.
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

Thanks voor de tips tot zover!
Wordt me nu duidelijker dat de fox 32 vork stijfheid mist, maar ga ik dit als "te slecht" ervaren komende van een suntour xcr vork?
Verder vergeten te melden dat voorkeur sterk uitgaat naar shimano ipv sram, op basis van ervaringen van vrienden. XT gaat wat hun betreft duidelijk boven GX.
Bij een ouderwetse geometrie ga ik inleveren op comfort en stuurgedrag als ik het goed begrijp.

Wordt denk ik nog meer puzzelen dan ik dacht 😁
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

brianth schreef: za 26 december 2020, 11:27 Thanks voor de tips tot zover!
Wordt me nu duidelijker dat de fox 32 vork stijfheid mist, maar ga ik dit als "te slecht" ervaren komende van een suntour xcr vork?
Verder vergeten te melden dat voorkeur sterk uitgaat naar shimano ipv sram, op basis van ervaringen van vrienden. XT gaat wat hun betreft duidelijk boven GX.
Bij een ouderwetse geometrie ga ik inleveren op comfort en stuurgedrag als ik het goed begrijp.

Wordt denk ik nog meer puzzelen dan ik dacht 😁
Als je de Fathom goed vond sturen, zou je de Radon kunnen overwegen. De Radon komt het meest overeen, al zijn de chainstays (liggende achtervork) korter en de balhoofdshoek een graadje steiler. Theoretisch gezien zou de Radon dus iets nerveuzer en een tikkeltje speelser zijn, in de praktijk zal je er niet veel van merken en/of pas je je heel snel aan.
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

Duidelijke uitleg TenZNL!
Heb 0 verstand van geometrie, maar op basis van wat je aangeeft + wat verder te lezen begin ik het een beetje te begrijpen.
Zal eens informeren of ik een testritje kan maken op een mtb met minder steile balhoofdshoek, langere chain stay en andere vork. Kan dan mijn keuze wat beter afstemmen.
Welk type vork zouden jullie nog aanraden in deze prijscategorie? En is bv een rockshox judy silver of gold een stijvere vork dan de fox 32 performance SC?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

brianth schreef: zo 27 december 2020, 15:04 Welk type vork zouden jullie nog aanraden in deze prijscategorie? En is bv een rockshox judy silver of gold een stijvere vork dan de fox 32 performance SC?
Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar denk het van niet, de judy heeft 30mm vork poten.
De door crapton vermelde reba is een bekende "goede" vork.
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

Ik blijf even in de vorken hangen.

Iemand ervaring met het verschil tussen de fox 32 SC performance en de rockshox Sid SL select+?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

brianth schreef: di 29 december 2020, 10:40 Ik blijf even in de vorken hangen.

Iemand ervaring met het verschil tussen de fox 32 SC performance en de rockshox Sid SL select+?
Beide topvorken met specifiek doel, superlichtgewicht racen. Ben en doe je dat niet, dan kun je prima beter afzijn met een zwaardere vork. Ik heb recent ook een vork gekocht die een paar honderd gram zwaarder was dan degene die hij verving. Voor mijn rijstijl bevalt hij veel beter. Het is maar net wat je ermee wil rijden en wat je zoekt.
Plaats reactie