Iemand een Banshee Phantom V3?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Hallo forumvriendjes!

Ik heb inmiddels toch wel redelijk serieuze interesse in een banshee phantom V3. Fiets die in zijn vorige versie hier al geliefd was bij enkele van de oudgedienden, maar die mij qua uiterlijk altijd minder kon bekoren. De V3 ziet er echter super uit wat mij betreft! Singletrack magazine had erover te zeggen " this bike embodies everything this category should be".

Ik heb al contact gehad met de Duitse leverancier en weet wat ik kwijt zou moeten zijn voor een complete fiets of diverse andere opties. Nu is dit sowieso een smak geld, ik zou dus graag een keer kijken en eventueel rondje proefzitten als iemand toevallig al een V3 heeft. Is hier iemand die een Phantom heeft en hem graag een keer wil showen? Liefst in XL :bier:

Ik heb een uitnodiging om een keer een Prime te bekijken, dan kan ik iig zien hoe de frames zijn gebouwd en afgewerkt, maar phantom is natuurlijk ideaal.

Ik heb nog wel wat fietsen op mijn verlanglijstje (Kona Hei Hei, Giant Trance) maar die zijn toch wat makkelijker te bezichtigen (en niet zo gaaf, alhoewel je wel een carbon frame krijgt voor ongeveer hetzelfde geld als een alu banshee).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat bovenbuislengte betreft wijken de Banshee's niet zoveel af. Dus als je op een Prime goed zit, zit je dat op een Phantom ook!

(Ze waren 1 van de eersten met een 'moderne' geometrie, maar ze slaan in de doorontwikkeling gelukkig niet door zoals sommige andere merken. Daardoor zijn alle modellen nog goed als allrounders in te zetten en ben je niet van extreem terrein afhankelijk om de fiets 'thuis' te laten voelen.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: ma 28 december 2020, 15:35 Wat bovenbuislengte betreft wijken de Banshee's niet zoveel af. Dus als je op een Prime goed zit, zit je dat op een Phantom ook!

(Ze waren 1 van de eersten met een 'moderne' geometrie, maar ze slaan in de doorontwikkeling gelukkig niet door zoals sommige andere merken. Daardoor zijn alle modellen nog goed als allrounders in te zetten en ben je niet van extreem terrein afhankelijk om de fiets 'thuis' te laten voelen.)
Ik heb toevallig vandaag al op een L prime gezeten... Die is 20 mm langer qua reach dan mijn huidige Cube stereo, maar met kortere stuurpen ongeveer gelijk voor de afstand tot stuur.
De XL is bij Banshee (zowel prime als phantom) 495mm reach, dus dat is wel echt 4,5 cm langer dan ik nu heb, en qua stack zijn de Banshees en mijn cube bijna hetzelfde. Dit wil ik ook graag, andere fietsen in de "downcountry" categorie zitten vaak stiekem dieper dan ik nu gewend ben en dat wil ik liever niet.

Ik wil graag "een sportief gevoel" houden, maar wel een fiets die nog wat capabeler is dan wat ik nu heb in uitdagend terrein. Dat moet met 45 mm reach en 2 graden slacker balhoofdhoek toch lukken denk ik?

Obstakel blijft de prijs, de alu Giant trance is ook erg aantrekkelijk, maar ja, daarvan vind ik eigenlijk alleen de kleur van de duurste carbon variant echt mooi :bier: .

Wat mag ik volgens jou verwachten qua verschillen (behalve de enorme glimlach elke keer dat ik het apparaat uit de schuur zou halen) tussen mijn huidige 2017 model stereo en een phantom? Weet dat jij fan van beide bent, dus erg benieuwd wat je er van denkt :tong
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, hoe ga ik dat nu omschrijven...?

In de eerste plaats: verkijk je niet op de reach. De zitbuis is ook steiler, je zit iets meer boven je trapas en dit verkort de bovenbuis weer. Reach is interessant vergelijken als je op dezelfde positie blijft zitten.

Wat stack betreft heb je wel een punt: bij grote maten worden de meeste fietsen te laag gebouwd. Dus een XL is een goede keuze.


Nu zal je op een Giant of Cube prima uit de voeten kunnen. De geometrie is modern en inmiddels zal alom bekend zijn dat ook langere wielbasis en vlakkere balhoofdhoeken snel en speels rijgedrag niet in de weg staan. Ook sportief gebruik trouwens niet. Dat de Banshee iets verder gaat is nu geen wereld van verschil. Hooguit moet je een fractie meer werken met je lichaam. Maar dat moet je sowieso bij iedere moderne fiets.

Ten opzichte van je huidige Cube maak je een aardige sprong. Maar dat verschil ga je pas echt merken in het buitenland. In NL moet je natuurlijk al anders sturen en zullen bochten anders gaan. Maar om nu te zeggen dat je seconden sneller (of langzamer) zult zijn, nee. Maar in ruig terrein denk je een stuk minder na of je het wel zou kunnen rijden. Best met een grote marge durf ik wel te zeggen.

Trance of Spitfire? Ik ken de V3 niet wat veereigenschappen betreft, maar die zullen niet minder zijn dan de V2. Giant werkt wel heel erg goed, maar zal daar niet het verschil maken.

Giant is geen miskoop, verre van dat. Maar die Banshee is wel specialer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: ma 28 december 2020, 22:48 Tja, hoe ga ik dat nu omschrijven...?

In de eerste plaats: verkijk je niet op de reach. De zitbuis is ook steiler, je zit iets meer boven je trapas en dit verkort de bovenbuis weer. Reach is interessant vergelijken als je op dezelfde positie blijft zitten.

Wat stack betreft heb je wel een punt: bij grote maten worden de meeste fietsen te laag gebouwd. Dus een XL is een goede keuze.


Nu zal je op een Giant of Cube prima uit de voeten kunnen. De geometrie is modern en inmiddels zal alom bekend zijn dat ook langere wielbasis en vlakkere balhoofdhoeken snel en speels rijgedrag niet in de weg staan. Ook sportief gebruik trouwens niet. Dat de Banshee iets verder gaat is nu geen wereld van verschil. Hooguit moet je een fractie meer werken met je lichaam. Maar dat moet je sowieso bij iedere moderne fiets.

Ten opzichte van je huidige Cube maak je een aardige sprong. Maar dat verschil ga je pas echt merken in het buitenland. In NL moet je natuurlijk al anders sturen en zullen bochten anders gaan. Maar om nu te zeggen dat je seconden sneller (of langzamer) zult zijn, nee. Maar in ruig terrein denk je een stuk minder na of je het wel zou kunnen rijden. Best met een grote marge durf ik wel te zeggen.

Trance of Spitfire? Ik ken de V3 niet wat veereigenschappen betreft, maar die zullen niet minder zijn dan de V2. Giant werkt wel heel erg goed, maar zal daar niet het verschil maken.

Giant is geen miskoop, verre van dat. Maar die Banshee is wel specialer.
Thanks dat bevestigd wel het idee wat ik had. Ik zoek vooral een fiets die in Nederland ook leuk (levendig, actief) rijd, maar dan weer net niet een hardcore racebak met een beetje extra veerweg. Ik ben 1.92 dus weet wel vrij zeker dat ik voor de XL zou moeten gaan.
Ik rijd vooral heuvelrug, maar wil aankomend jaar wat meer naar het buitenland, dus als een moderne fiets naar beneden idd dat vertrouwen meer geeft en nog steeds efficient genoeg is voor een transalp of een tocht van 100+km ben ik gelukkig.
En dan kom je op basis van een berg reviews en wat ik mooi vind (of betaalbaar Ibis ahum) op deze twee. Nog even doorsparen en doortwijfelen.
en dat hij specialer is staat vast! Prachtig apparaat!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk dat je de blij met je fiets factor niet moet onderschatten.
Je kan een soort verstandelijke beredeneerde best buy doen, maar een deel is ook gewoon de emotie van word ik er blij van en heb ik vertrouwen in, en dat staat los van de ratio.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je de rolling chassis optie afmonteerd met bijv. GX en XT remmen zit je rond de 4500,-
Voor dat geld heb je idd een carbon Trance, maar wel een stukje minder afgemonteerd. (Uitgaande van 2021 model)
Dan is de vraag wat je belangrijker vindt, carbon frame of betere onderdelen en een veel minder mainstream merk.
Ik zou het wel weten.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jurf schreef: di 29 december 2020, 10:02 Ik denk dat je de blij met je fiets factor niet moet onderschatten.
Je kan een soort verstandelijke beredeneerde best buy doen, maar een deel is ook gewoon de emotie van word ik er blij van en heb ik vertrouwen in, en dat staat los van de ratio.
Klopt! Rationeel hoef ik uberhaupt niet over een andere fiets na te denken, want mijn huidige stereo past eigenlijk vrijwel perfect bij wat ik rijd (vooral Nederland, maar ook uitstapjes, beetje leren springen, ambitie om meer buitenland te rijden, maar ook lange en snelle tochten).
Maar die kocht ik 2e hands toen ik mezelf eigenlijk een nieuwe fuel ex had beloofd (voorlaatste generatie). Door een financiele tegenvaller werd het de cube, heerlijke fiets, maar niet de grote beloning die ik mezelf in het verschiet had gesteld. Nu is de ruimte er wel maar wordt kiezen dus moeilijk. Ik wordt dus wel warm van de giant, anders stond hij niet op mijn lijstje. Hij moet gaan als de brandweer, mooi frame en ik vind het juist ook wel weer cool om de no-nonsens keuze te maken en voor Giant te gaan. maar goed, bij Banshee lever je eigenlijk vooral een carbon frame van s'werelds grootste producent in voor kleine fabrikant met supermooi alu frame. Afmontage vergelijkbaar. Alhoewel je bij een alu trance wel echt goedkoper uitbent voor iets mindere maar nog steeds goede afmontage.
Ik broed nog even verder :-q . Maar bedankt voor de nuttige aanvulling, ik denk ook dat je niet snel spijt krijgt als je gaat voor de fiets waar je echt verliefd op bent, maar moet het ook aan mezelf kunnen verantwoorden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jamis Diablo schreef: di 29 december 2020, 11:15 Als je de rolling chassis optie afmonteerd met bijv. GX en XT remmen zit je rond de 4500,-
Voor dat geld heb je idd een carbon Trance, maar wel een stukje minder afgemonteerd. (Uitgaande van 2021 model)
Dan is de vraag wat je belangrijker vindt, carbon frame of betere onderdelen en een veel minder mainstream merk.
Ik zou het wel weten.
Ja in die redenatie ga ik helemaal mee, alhoewel je de giants nog wel eens met dikke korting tegen wilt komen (eind volgend jaar mogelijk), en dat die ook voor 3.000 euro een prima afgemonteerde alu versie hebben (fox performance en XT) en dan wordt het een ander plaatje.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Maar goed de algehele tendens is dus dat ik gewoon verder moet sparen voor een Banshee :winkie: . Gelukkig maar, toen ik van de zomer bijna impulsief een vorig model Hei Hei wilde bestellen hebben "jullie" als in het forum mij toch overtuigd dat het niet goed paste bij wat ik zocht (te sportief, niet trail genoeg). Ik hoor hier geen enkel bezwaar tegen de Banshee :winkie:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jurf schreef: di 29 december 2020, 18:57 Had je deze al gezien?
https://www.vitalmtb.com/features/Vita ... iewed,2835
Zeker! Daar kwam de quote uit mijn startpost uit, bleek verkeerd te hebben onthouden van welke site die kwam :oops: . Uit die test op basis van hun feedback vond ik de Phantom het meest interessant van de vijf.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 580
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Bump, heb je inmiddels al die Banshee Phantom V3 weten te bemachtigen? Of iemand anders hier ervaring mee?

Ik moet zeggen dat ik inmiddels ook met meer dan een schuin oog naar deze Banshee kijk. Dus erg benieuwd naar ervaringen :-D
De routes Amerongen/Leersum liggen in de achtertuin, dus zal vooral veel hier te vinden zijn. Maar zal zeker ook af en toe een uitstapje naar het buitenland mogen maken. De Jeffsy blijft in principe (die wordt dan primair voor mijn betere helft).

Gezien deze verkocht wordt als frameset roept dat voor mij nogal wat vragen op, want zelf een volledige mtb samenstellen en opbouwen is nog even nieuw. Onderhoud en vervanging e.d. gaat me prima af dus het zal in de praktijk wel redelijk loslopen. Maar met name in de hoek van componenten selecteren valt er nog een wereld te ontdekken.
Zelf zouden zij de fox DPX 2 demper mee kunnen leveren, wat mij op zich prima lijkt. Met een fox34 erbij zijn we dan netjes merk conform bezig. Anderzijds ben ik na de vele berichten hier ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld DVO. Maar zodra het exotischer wordt, is de wereld nog onbekend, dus wat een logische combi daar zou zijn moet ik me nog in verdiepen. En of dat dat past bij het frame en rijgedrag is helemaal een vraagtekentje. Alle tips en suggesties zijn welkom ;) Frame lijkt in mei pas weer leverbaar, dus we hebben gelukkig nog even om uit te zoeken...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

StephanR schreef: di 9 maart 2021, 12:44 Bump, heb je inmiddels al die Banshee Phantom V3 weten te bemachtigen? Of iemand anders hier ervaring mee?

Ik moet zeggen dat ik inmiddels ook met meer dan een schuin oog naar deze Banshee kijk. Dus erg benieuwd naar ervaringen :-D
De routes Amerongen/Leersum liggen in de achtertuin, dus zal vooral veel hier te vinden zijn. Maar zal zeker ook af en toe een uitstapje naar het buitenland mogen maken. De Jeffsy blijft in principe (die wordt dan primair voor mijn betere helft).

Gezien deze verkocht wordt als frameset roept dat voor mij nogal wat vragen op, want zelf een volledige mtb samenstellen en opbouwen is nog even nieuw. Onderhoud en vervanging e.d. gaat me prima af dus het zal in de praktijk wel redelijk loslopen. Maar met name in de hoek van componenten selecteren valt er nog een wereld te ontdekken.
Zelf zouden zij de fox DPX 2 demper mee kunnen leveren, wat mij op zich prima lijkt. Met een fox34 erbij zijn we dan netjes merk conform bezig. Anderzijds ben ik na de vele berichten hier ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld DVO. Maar zodra het exotischer wordt, is de wereld nog onbekend, dus wat een logische combi daar zou zijn moet ik me nog in verdiepen. En of dat dat past bij het frame en rijgedrag is helemaal een vraagtekentje. Alle tips en suggesties zijn welkom ;) Frame lijkt in mei pas weer leverbaar, dus we hebben gelukkig nog even om uit te zoeken...
Ik heb bij een ander forumlid een ander model bekeken (met meer veerweg). Ik heb er nog geen gekocht, heb er nu toch niet het budget voor, ik wil binnenkort nog een auto en een huis kopen, dus ik rijd nog even door op mijn cube stereo (tenzij ik 2e hands iets moois zie).
Je kunt hem overigens bij de duitse dealer https://www.bansheebikes.net/buy-now ook gewoon opgebouwd bestellen. Kost ongeveer wat je aan massaproductie carbon kwijt bent.
Hij staat nog steeds erg hoog op de lijst, maar nu even niet :((
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 580
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

I_do schreef: di 9 maart 2021, 13:29
StephanR schreef: di 9 maart 2021, 12:44 Bump, heb je inmiddels al die Banshee Phantom V3 weten te bemachtigen? Of iemand anders hier ervaring mee?

Ik moet zeggen dat ik inmiddels ook met meer dan een schuin oog naar deze Banshee kijk. Dus erg benieuwd naar ervaringen :-D
De routes Amerongen/Leersum liggen in de achtertuin, dus zal vooral veel hier te vinden zijn. Maar zal zeker ook af en toe een uitstapje naar het buitenland mogen maken. De Jeffsy blijft in principe (die wordt dan primair voor mijn betere helft).

Gezien deze verkocht wordt als frameset roept dat voor mij nogal wat vragen op, want zelf een volledige mtb samenstellen en opbouwen is nog even nieuw. Onderhoud en vervanging e.d. gaat me prima af dus het zal in de praktijk wel redelijk loslopen. Maar met name in de hoek van componenten selecteren valt er nog een wereld te ontdekken.
Zelf zouden zij de fox DPX 2 demper mee kunnen leveren, wat mij op zich prima lijkt. Met een fox34 erbij zijn we dan netjes merk conform bezig. Anderzijds ben ik na de vele berichten hier ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld DVO. Maar zodra het exotischer wordt, is de wereld nog onbekend, dus wat een logische combi daar zou zijn moet ik me nog in verdiepen. En of dat dat past bij het frame en rijgedrag is helemaal een vraagtekentje. Alle tips en suggesties zijn welkom ;) Frame lijkt in mei pas weer leverbaar, dus we hebben gelukkig nog even om uit te zoeken...
Ik heb bij een ander forumlid een ander model bekeken (met meer veerweg). Ik heb er nog geen gekocht, heb er nu toch niet het budget voor, ik wil binnenkort nog een auto en een huis kopen, dus ik rijd nog even door op mijn cube stereo (tenzij ik 2e hands iets moois zie).
Je kunt hem overigens bij de duitse dealer https://www.bansheebikes.net/buy-now ook gewoon opgebouwd bestellen. Kost ongeveer wat je aan massaproductie carbon kwijt bent.
Hij staat nog steeds erg hoog op de lijst, maar nu even niet :((
Ah ja, belangrijke dingen eerst :-q
En goed om te weten dat het ook volledig opgebouwd zou kunnen. Maar ik moet zeggen dat het ergens ook wel trekt om dan juist even niet helemaal standaard te doen. Prijsje ben ik mij van bewust, vandaar ook dat Banshee lokt. Als je dan toch geld gaat uitgeven kan je net zoiets iets bijzonderders aanschaffen in plaats van de zoveelste Canyon/Cube/Trek etc :bier:
Plaats reactie