Agressieve HT vs fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Tussen wat nodig is en lekker rijd zit marge....
Ik heb vandaag een rondje Lage Vuursche gedaan met de Missus op mijn Trek Roscoe, een hardtail met plus banden.
Hoewel Lage Vuursche best een gepolijst rondje is heb ik met een brakke voet en rug behoorlijk wat klappen te verduren en rij met meer lol met mijn Fully met 145 achter en 160 voor.
Is zoveel veerweg nodig? nee absoluut niet!, maar ik rij er lekkerder en sneller mee zover dat boeiend is.

en met 2500 heb je met een Canyon Neurion+ sneller banden een leuke speelse meer comfy fiets als met een agressieve hardtail.
(ik hou sowieso niet zo van agressief: mak love not war :bier: )
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Crapton schreef: za 2 januari 2021, 19:07 Wat is het verschil tussen een XC HT en een aggressieve HT? Als ik de Nukeproof Scout bekijk zie ik een HT met een 130 mm opf 140 mm voorvork. Niets bijzonders.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Het aantal mm veerweg is maar een klein deel van de gehele geometrie.
Wil niet zeggen dat een 130mm reba in een xc hardtail per se een slecht idee is, maar het is echt niet vergelijkbaar.
Waar woke is, is vuur
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Je geeft aan wat voor fietsen je in gedachte hebt, maar ik kan er, behalve dat je soms wat speelsheid wilt, niet precies uit filteren wat voor type rijder je bent.

Wil je je rondjes zo snel mogelijk af buffelen...
Of juist lekker fartlek-achtig rijden...
Hoe belangrijk is comfort echt voor je en kan je dat niet met een paar goede banden afvangen...
Etc...

Zelf heb ik ook een flinke triathlon achtergrond en neem ik iets van gebrek aan comfort voor lief. Zeker ook niet nodig op de UHR, imho.

Voor jouw budget zou ik lekker voor een HT gaan. Wellicht niet eens met de meest fancy groep erop, maar wel een goede (30mm) wielset erbij kopen zodat je ook breed kan gaan met je banden op het moment dat je dat nodig acht (buitenland, meer comfort, etc).
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Makkelijk schreef: za 2 januari 2021, 19:59
Crapton schreef: za 2 januari 2021, 19:07 Wat is het verschil tussen een XC HT en een aggressieve HT? Als ik de Nukeproof Scout bekijk zie ik een HT met een 130 mm opf 140 mm voorvork. Niets bijzonders.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Het aantal mm veerweg is maar een klein deel van de gehele geometrie.
Wil niet zeggen dat een 130mm reba in een xc hardtail per se een slecht idee is, maar het is echt niet vergelijkbaar.
Ik chargeer een beetje. Maar met zo'n aggressieve HT met zware banden ga je m.i. onmogelijk toptijden rijden op de meeste NL trails, paar plekken uitgezonderd.

Als TS een Nukeproof een mooie fiets vindt dan ben ik de laatste om hem tegen te houden, prima lekker doen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Crapton schreef: za 2 januari 2021, 22:24 Ik chargeer een beetje. Maar met zo'n aggressieve HT met zware banden ga je m.i. onmogelijk toptijden rijden op de meeste NL trails, paar plekken uitgezonderd.
Nouja, je kunt die banden vervangen en eerlijk gezegd denk ik niet dat een agressieve HT op heel veel andere vlakken echt trager is. Hoewel een Scout wel vrij ver gaat. M.i. is meer dan 130mm op een HT al snel overbodig.
Waar woke is, is vuur
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Nukeproof doen. Gaaf ding. Dikke banden erop en lol hebben. Laat de snelle rondjes maar aan de bos wielrenners over.
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Dank voor alle reacties, goed om de argumenten uit meerdere hoeken te horen. Als het gaat om wat voor type rijder ik ben is dat heel wisselend en dat maakt de keus ook wat minder standaard. Soms houd ik ervan om gewoon zo hard als mogelijk een ronde af te leggen. De volgende keer wil ik juist de sprongen meepakken en af en toe een sectie opnieuw rijden om de snelste lijn naar beneden te pakken. Juist die combinatie moet goed zijn.

Daar komt bij dat ik de neiging heb een emotionele beslisser te zijn. Ik vind bijv. de looks/imago van een agressieve HT cool, maarja, mijn praktijk is dat ik als gemiddelde burgerman braaf mijn rondjes over afgezette parcoursen over een "gepolijste" UHR fiets. Ik heb niet meer de tijd om veelvuldig af te reizen naar bikeparks. Wat ook meespeelt is dat het budget slechts een 'beperkte' fully toestaat. Hoewel ik moet zeggen dat de canyon neuron AL geen slechte fiets is. Afmontage is echt heel behoorlijk. Lijkt ook het meest het midden te houden tussen trail/enduro en XC.

Momenteel neig ik ernaar om een Neuron te kiezen. Een agressieve HT heeft voor mijn gebruik TE veel en TE weinig:
- Balhoofdhoek is TE slack --> slacker dan noodzakelijk. Is voor de meeste afdalingen niet nodig.
- Vork is TE groot (145/150 mm)
- Velgen/Banden te grof/zwaar en TE bombproof.
- Te weinig comfort ten opzichte van huidige HT, alleen dropper voegt speelsheid toe.
Om daar wat extra snelheid aan toe te voegen zou ik idealiter een aantal zaken vervangen en dat kost geld. Vervolgens heb ik dan nog steeds niet het comfort dat ik misschien wel zoek.
Bij een Neuron koop ik iets snellere banden en ben ik klaar. Misschien later nog eens een wielset, maar misschien ook niet.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Veldwachter schreef: wo 30 december 2020, 10:42 Hoi toppers,

Veelvoorkomende vraag; welke fiets raad je mij aan?

Korte achtergrond: ik rijd sinds ca. 15 jaar MTB, waarvan een aantal jaar downhill. Later een enduro fiets gekocht (160 mm Specialized), maar verkocht vanwege de inefficiëntie voor mijn rondjes op de heuvelrug. Toen een xc HT gekocht, maar is mij te racy en te weinig comfortabel. Ik mis de speelsheid van een enduro-achtige fiets, maar wil geen hekkensluiter op de lokale trials worden. Feitelijk rijd ik alleen in NL op de heuvelrug en soortgelijke trails. Ik koester nog wel de droom om in het buitenland DH trails te rijden, maar de realiteit van een gezin met drie poepende kinderen zegt mij dat dit niet meer gaat gebeurden (ratio vs emotie (a)).

Na lange research bedacht dat bijvoorbeeld een nukeproof scout al mijn problemen zou oplossen, maar nu twijfel ik of ik niet beter een xc fully kan kopen met een dropper. Bijvoorbeeld een Scott sprak, of een canyon Neuron. Ik vind de uitstraling van de Nukeproof bad-ass en dat is duidelijk een emotionele overweging waar ik door de realiteit spijt van kan krijgen. Of niet. De luie geometrie, zware vork en grove banden zijn stoer, maar natuurlijk niet optimaal voor NL.

Budget is 1500 - 2500. Enigszins beperkt, maar mijn triathlon hobby heeft al wat andere dure fietsen opgeleverd.

Kortom; eerste vraag is agressieve HT of een fully. Tweede vraag is; welke fully dan? In geval van een HT weet ik dat ik een Nukeproof kies. Beschikbaarheid is overigens wel een belangrijk argument deze dagen.
Ik vind mijn Neuron perfect voor de NLe trails. 120 mm veerweg is zat, de dropper gewoon fijn (juist in NL!) en heb nooit het idee dat hij te kort komt of dat het een te overdreven ding is. Nobby Nic banden van 2.35 zijn vrij dik maar ook weer niet TE. Ja voor NL is die Neuron perfect eigenlijk, ik ben er erg tevreden over en vind het echt wel waar voor zijn geld. Enige wat ik anders zou doen is dat ik niet meer de goedkoopste versie zou nemen want die afmontage is wel matig, maar goed, dat is mijn eigen gierigheid geweest. En dan nog is het een heel leuke fiets en onderdelen zijn uiteraard te upgraden.

Hardtail vind ik persoonlijk niets omdat ik er dan weer lage rugpijn van krijg.... :winkie:

Voor het buitenland heb ik dan nog een DH fiets.
JeroenWRT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
Mijn mountainbike: NTB

@Veldwachter

Heb je al een keuze gemaakt?

En misschien een gekke vraag maar wat is het voordeel van een slackere balhoofdhoek? Is dat alleen prettig voor downhill? Of geeft het ook meer comfort (door meer rechtop zitten dan een echte XC) bij het rijden op bijv UHR?

Reden van mijn vraag is dat ik zelf ook opzoek naar een HT die meer gericht is op comfort dan op snelheid. Ik heb ervaring met het rijden op een Cube HT en dat vind ik iets teveel naar voren gericht. Het mag van mij dus wel iets rechterop. Is een Nukeproof Scout dan een goede keuze? FS geeft natuurlijk nog meer comfort maar ik neig toch sterk dat ik binnen het HT segment wil blijven. Vandaar de Nukeproof.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

JeroenWRT schreef: zo 17 januari 2021, 11:26 Reden van mijn vraag is dat ik zelf ook opzoek naar een HT die meer gericht is op comfort dan op snelheid.
Heet dat niet gewoon een fully?

Ik heb het idee dat er op dit forum 3 kampen zijn:

Kamp 1 een HT is de enige fiets die je nodig hebt voor op de NL rondjes.

Kamp 2 een Fully 130/130 mm is prima voor op de NL rondjes en bieden je meer comfort

Kamp 3 een All mountain fully 150/150 mm is prima geschikt voor op de NL rondjes, is alleen minder snel maar met andere banden ook prima geschikt. Ga je naar t buitenland dan is dit de fiets.

Dit is natuurlijk heel kort door de bocht en vooral heel persoonlijk. Het moeilijke hierbij is het filteren op, wat wil je met de fiets gaan rijden en wat voor rijder ben je zelf. Deze afwegingen heb ik recentelijk zelf gemaakt en ben in kamp 3 uitgekomen. Nu zullen er mensen zijn die deze keuze erg overdreven vinden voor hoofdzakelijk NL gebruik, anderen zullen het met mij eens zijn.

Daarnaast is het erg merk gebonden omdat de eigenschappen en nieuwe geo van het ene merk hele andere eigenschappen dan de geo van de andere geeft.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

JeroenWRT schreef: zo 17 januari 2021, 11:26 @Veldwachter

Heb je al een keuze gemaakt?

En misschien een gekke vraag maar wat is het voordeel van een slackere balhoofdhoek? Is dat alleen prettig voor downhill? Of geeft het ook meer comfort (door meer rechtop zitten dan een echte XC) bij het rijden op bijv UHR?

Reden van mijn vraag is dat ik zelf ook opzoek naar een HT die meer gericht is op comfort dan op snelheid. Ik heb ervaring met het rijden op een Cube HT en dat vind ik iets teveel naar voren gericht. Het mag van mij dus wel iets rechterop. Is een Nukeproof Scout dan een goede keuze? FS geeft natuurlijk nog meer comfort maar ik neig toch sterk dat ik binnen het HT segment wil blijven. Vandaar de Nukeproof.
Ik denk dat het goed is je te verdiepen in de wondere wereld van de geometrie.
Je weet wat je hebt en wat je niet bevalt, met een beetje inlezen kun je ook redelijk bepalen wat wel/niet bij jouw specifieke wensen past.

Dit is een duidelijk artikel waarin geo word uitgelegd en hoe de verschillende onderdelen invloed hebben op elkaar.
https://www.bikeradar.com/features/the- ... -handling/

Op deze site: https://geometrygeeks.bike/ kun je fietsen invoeren en met elkaar vergelijken zodat je weet of de een meer of minder stack heeft, wat de reach is etc.

Verder vat Marco de verschillende meningen/""kampen"" heel goed samen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
JeroenWRT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
Mijn mountainbike: NTB

DJMARCO schreef: zo 17 januari 2021, 11:52
JeroenWRT schreef: zo 17 januari 2021, 11:26 Reden van mijn vraag is dat ik zelf ook opzoek naar een HT die meer gericht is op comfort dan op snelheid.
Heet dat niet gewoon een fully?
Misschien moet dat inderdaad de conclusie zijn. Wil je comfort dan een fully en dit vind je niet terug bij een HT. Je samenvatting is wat mij betreft prima en kan ik wat mee. Bedankt :-q

Mag ik dan wel concluderen dat een slackere balhoofdhoek ervoor dat je meer rechtop zit?
Laatst gewijzigd door JeroenWRT op zo 17 januari 2021, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenWRT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
Mijn mountainbike: NTB

Jurf schreef: zo 17 januari 2021, 12:04
JeroenWRT schreef: zo 17 januari 2021, 11:26 @Veldwachter

Heb je al een keuze gemaakt?

En misschien een gekke vraag maar wat is het voordeel van een slackere balhoofdhoek? Is dat alleen prettig voor downhill? Of geeft het ook meer comfort (door meer rechtop zitten dan een echte XC) bij het rijden op bijv UHR?

Reden van mijn vraag is dat ik zelf ook opzoek naar een HT die meer gericht is op comfort dan op snelheid. Ik heb ervaring met het rijden op een Cube HT en dat vind ik iets teveel naar voren gericht. Het mag van mij dus wel iets rechterop. Is een Nukeproof Scout dan een goede keuze? FS geeft natuurlijk nog meer comfort maar ik neig toch sterk dat ik binnen het HT segment wil blijven. Vandaar de Nukeproof.

Ik denk dat het goed is je te verdiepen in de wondere wereld van de geometrie.
Je weet wat je hebt en wat je niet bevalt, met een beetje inlezen kun je ook redelijk bepalen wat wel/niet bij jouw specifieke wensen past.

Dit is een duidelijk artikel waarin geo word uitgelegd en hoe de verschillende onderdelen invloed hebben op elkaar.
https://www.bikeradar.com/features/the- ... -handling/

Op deze site: https://geometrygeeks.bike/ kun je fietsen invoeren en met elkaar vergelijken zodat je weet of de een meer of minder stack heeft, wat de reach is etc.

Verder vat Marco de verschillende meningen/""kampen"" heel goed samen.
Thanks Jurf :-q. Het artikel ziet er heel interessant uit en ga ik bekijken. Die website had ik uit een ander topic ook al gezien. Heel handig om te vergelijken 8).

En verder zou ik het natuurlijk graag eerst willen uitproberen, maar dat is in deze huidige tijd van schaarste (bijna) niet mogelijk. Je moet op voorhand een keuze.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Misschien ook nog een hele simpele tip.

Kijk veel test op YouTube en let daarbij vooral ook op hoe diegene op de fiets zit.
Als de maatvoering klopt is dit ook zoals jij er op zou komen te zitten. Dit geeft vaak al een heel goed beeld.

Voor wat betreft de Canyon Neuron, deze word erg vaak op YouTube uitgeroepen als een hele goede fiets die nergens heel extreem goed of slecht in is.
Dit maakt hem tot een hele geschikte all rounder voor heel veel mensen, een veilige keuze dus.

Doordat Canyon een merk is wat je online koopt, krijg je veel meer fiets voor hetzelfde geld.
De Neuron is er ook in een Alu versie, wat hem aantrekkelijk maakt voor een lager budget.

Succes
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

JeroenWRT schreef: zo 17 januari 2021, 12:09 Mag ik dan wel concluderen dat een slackere balhoofdhoek ervoor dat je meer rechtop zit?
Nee.

Een hogere voorkant (door ofwel een langere vork, een langere balhoofdbuis, of een stuur/pen met veel rise) zorgt ervoor dat je meer rechtop zit. Daarnaast zal je bij een korter frame vaak ook rechter op komen te zitten. Beetje kort door de bocht zo, maar balhoofdhoek heeft in principe geen invloed op hoe je hoog je aan de voorkant zit.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie