Agressieve HT vs fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Je begrijpt/merkt dat je met dit soort vragen weinig wijzer word op dit forum. Je hebt de HT lobby en de FS lobby en die rijden deze fietsen uit eigen voorkeur en zullen dit altijd verdedigen en als beste keus ervaren.

Zelf was ik altijd van de hardtail (en nog) maar ik ben gestopt met dit te promoten want ik heb gezien en gelezen dat het gros toch meer heeft aan een fully.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

LarsTb: Fully
Yo Eddy: LTHT

en Yo-Eddy heeft altijd gelijk :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

maverick76 schreef: zo 17 januari 2021, 13:32 Je begrijpt/merkt dat je met dit soort vragen weinig wijzer word op dit forum. Je hebt de HT lobby en de FS lobby en die rijden deze fietsen uit eigen voorkeur en zullen dit altijd verdedigen en als beste keus ervaren.

Zelf was ik altijd van de hardtail (en nog) maar ik ben gestopt met dit te promoten want ik heb gezien en gelezen dat het gros toch meer heeft aan een fully.
Wel blijven doen! In veel gevallen is een hardtail een prima keuze, zoals je zelf ook weet. Is maar net wat iemand zoekt. Als er verschillende visies worden gegeven moet iemand zelf maar proberen te filteren wat hij wil.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@Maverick: die knuppel mag je dan wel weer in het hoenderhok blijven gooien. :-q

Wat mij betreft is er uiteindelijk maar 1 echt belangrijke factor: geometrie.

Al het andere is daar aan ondergeschikt. Ik ken hardtails met een 120mm vork waarmee ik liever een zwarte DH run pak dan op sommige 160mm fullies.
En ik ben op mijn long and slack LTHT met 140mm Pike sneller op een rondje Zeist dan op elke andere fiets die ik daar heb gereden.
En mijn snelste rondje Lage Vuursche was op mijn gravelbike.....

Belangrijkste voor mij is of er ik lol mee heb. En de meeste hardcore XC fietsen (met en zonder vering) zijn welliswaar een fractie sneller, maar stukken minder leuk.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

yo-eddy schreef: zo 17 januari 2021, 13:41 LarsTb: Fully
Yo Eddy: LTHT

en Yo-Eddy heeft altijd gelijk :winkie:
Shit, en ik maar denken dat jullie allebei altijd gelijk hebben en ik dus minimaal 2 fietsen moet hebben. :~
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Het is echt een kwestie van wat voor een fietser je bent.

Een fully is echt wel “relaxed” fietsen op een parcour welke barst van de remkeulen en wortels. Dit soort oneffenheden worden uiteraard steeds meer op bestaande routes.

Voor een paar rijders geeft dit juist een uitdaging op een hardtail om bijvoorbeeld het toch zo soepel mogelijk te rijden maar voor het gros is het gewoon een storende hobbelige ervaring en is echt een fully wel heel erg fijn, zeker als je al wat lichamelijke klachten hebt.

Ja en wat is dan “fun” voor mij is de fun om op mijn hardtail zoveel mogelijk gaten en hobbels te overspringen en heel actief op de fiets te zetten. Maar voor een andere is het extra fun om minder last te hebben van de oneffenheden in ondergrond en toch lekker kan doortrappen.

Dus het is echt een persoonlijke voorkeur.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Vooral als je een self confessed 1-Bike man bent 8)

Ik lijd zelf eerder aan het N+1 syndroom met alles van volledig star tot 140-160mm trail slayer, plus banden, Singlespeed, whatever. En het zijn andere ervaringen die ook andere manier van rijden vragen om het beste er uit te halen. Maar wat Suravida zegt, ik heb vooral op allemaal plezier.

Vandaag in sneeuw en modder was star de logische keuze,
wel met 26x4.0 banden, overal over en door heen. :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
JeroenWRT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
Mijn mountainbike: NTB

DJMARCO schreef: zo 17 januari 2021, 12:56 Misschien ook nog een hele simpele tip.

Kijk veel test op YouTube en let daarbij vooral ook op hoe diegene op de fiets zit.
Als de maatvoering klopt is dit ook zoals jij er op zou komen te zitten. Dit geeft vaak al een heel goed beeld.

Voor wat betreft de Canyon Neuron, deze word erg vaak op YouTube uitgeroepen als een hele goede fiets die nergens heel extreem goed of slecht in is.
Dit maakt hem tot een hele geschikte all rounder voor heel veel mensen, een veilige keuze dus.

Doordat Canyon een merk is wat je online koopt, krijg je veel meer fiets voor hetzelfde geld.
De Neuron is er ook in een Alu versie, wat hem aantrekkelijk maakt voor een lager budget.

Succes
Bedankt voor de tip voor het kijken op YT :-q

En zo te lezen is de Neuron dus een allemansvriend :wink:
Laatst gewijzigd door JeroenWRT op zo 17 januari 2021, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenWRT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
Mijn mountainbike: NTB

maverick76 schreef: zo 17 januari 2021, 13:32 Je begrijpt/merkt dat je met dit soort vragen weinig wijzer word op dit forum. Je hebt de HT lobby en de FS lobby en die rijden deze fietsen uit eigen voorkeur en zullen dit altijd verdedigen en als beste keus ervaren.

Zelf was ik altijd van de hardtail (en nog) maar ik ben gestopt met dit te promoten want ik heb gezien en gelezen dat het gros toch meer heeft aan een fully.
Zeker blijven doen! Voor de beginnende lezers (zoals ik) is het altijd prettig te lezen wat de verschillende meningen/ervaringen zijn 8)
JeroenWRT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
Mijn mountainbike: NTB

maverick76 schreef: zo 17 januari 2021, 14:48 Het is echt een kwestie van wat voor een fietser je bent.

Een fully is echt wel “relaxed” fietsen op een parcour welke barst van de remkeulen en wortels. Dit soort oneffenheden worden uiteraard steeds meer op bestaande routes.

Voor een paar rijders geeft dit juist een uitdaging op een hardtail om bijvoorbeeld het toch zo soepel mogelijk te rijden maar voor het gros is het gewoon een storende hobbelige ervaring en is echt een fully wel heel erg fijn, zeker als je al wat lichamelijke klachten hebt.

Ja en wat is dan “fun” voor mij is de fun om op mijn hardtail zoveel mogelijk gaten en hobbels te overspringen en heel actief op de fiets te zetten. Maar voor een andere is het extra fun om minder last te hebben van de oneffenheden in ondergrond en toch lekker kan doortrappen.

Dus het is echt een persoonlijke voorkeur.
Nog een hele goede aanvulling 8)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

maverick76 schreef: zo 17 januari 2021, 14:48 Het is echt een kwestie van wat voor een fietser je bent.

.....



Dus het is echt een persoonlijke voorkeur.
Wat ben jij vandaag bizar genuanceerd :o
Gaat het wel goed meneer Maverick? :kiss:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
JeroenWRT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
Mijn mountainbike: NTB

suravida schreef: zo 17 januari 2021, 13:55 @Maverick: die knuppel mag je dan wel weer in het hoenderhok blijven gooien. :-q

Wat mij betreft is er uiteindelijk maar 1 echt belangrijke factor: geometrie.

Al het andere is daar aan ondergeschikt. Ik ken hardtails met een 120mm vork waarmee ik liever een zwarte DH run pak dan op sommige 160mm fullies.
En ik ben op mijn long and slack LTHT met 140mm Pike sneller op een rondje Zeist dan op elke andere fiets die ik daar heb gereden.
En mijn snelste rondje Lage Vuursche was op mijn gravelbike.....

Belangrijkste voor mij is of er ik lol mee heb. En de meeste hardcore XC fietsen (met en zonder vering) zijn welliswaar een fractie sneller, maar stukken minder leuk.
Lees ik het dus goed dat voor jou geldt dat een fully staat voor fun?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja hoor, het gaat prima. Misschien daarom wel die nuancering. :wink:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

JeroenWRT schreef: zo 17 januari 2021, 15:59
suravida schreef: zo 17 januari 2021, 13:55 @Maverick: die knuppel mag je dan wel weer in het hoenderhok blijven gooien. :-q

Wat mij betreft is er uiteindelijk maar 1 echt belangrijke factor: geometrie.

Al het andere is daar aan ondergeschikt. Ik ken hardtails met een 120mm vork waarmee ik liever een zwarte DH run pak dan op sommige 160mm fullies.
En ik ben op mijn long and slack LTHT met 140mm Pike sneller op een rondje Zeist dan op elke andere fiets die ik daar heb gereden.
En mijn snelste rondje Lage Vuursche was op mijn gravelbike.....

Belangrijkste voor mij is of er ik lol mee heb. En de meeste hardcore XC fietsen (met en zonder vering) zijn welliswaar een fractie sneller, maar stukken minder leuk.
Lees ik het dus goed dat voor jou geldt dat een fully staat voor fun?
Eh, nee... dat zeg ik juist niet.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JeroenWRT schreef: zo 17 januari 2021, 15:59 Lees ik het dus goed dat voor jou geldt dat een fully staat voor fun?
Racefietsen hebben geen vering. En je kunt toch moeilijk beweren dat dat leuk is.


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie