Agressieve HT vs fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Hoi toppers,

Veelvoorkomende vraag; welke fiets raad je mij aan?

Korte achtergrond: ik rijd sinds ca. 15 jaar MTB, waarvan een aantal jaar downhill. Later een enduro fiets gekocht (160 mm Specialized), maar verkocht vanwege de inefficiëntie voor mijn rondjes op de heuvelrug. Toen een xc HT gekocht, maar is mij te racy en te weinig comfortabel. Ik mis de speelsheid van een enduro-achtige fiets, maar wil geen hekkensluiter op de lokale trials worden. Feitelijk rijd ik alleen in NL op de heuvelrug en soortgelijke trails. Ik koester nog wel de droom om in het buitenland DH trails te rijden, maar de realiteit van een gezin met drie poepende kinderen zegt mij dat dit niet meer gaat gebeurden (ratio vs emotie (a)).

Na lange research bedacht dat bijvoorbeeld een nukeproof scout al mijn problemen zou oplossen, maar nu twijfel ik of ik niet beter een xc fully kan kopen met een dropper. Bijvoorbeeld een Scott sprak, of een canyon Neuron. Ik vind de uitstraling van de Nukeproof bad-ass en dat is duidelijk een emotionele overweging waar ik door de realiteit spijt van kan krijgen. Of niet. De luie geometrie, zware vork en grove banden zijn stoer, maar natuurlijk niet optimaal voor NL.

Budget is 1500 - 2500. Enigszins beperkt, maar mijn triathlon hobby heeft al wat andere dure fietsen opgeleverd.

Kortom; eerste vraag is agressieve HT of een fully. Tweede vraag is; welke fully dan? In geval van een HT weet ik dat ik een Nukeproof kies. Beschikbaarheid is overigens wel een belangrijk argument deze dagen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat ik mis in je verhaal is wat je aan die enduro hebt gedaan. Het állerbelangrijkste als het gaat om snelheid zijn de banden. Een enduro op een setje wolfpack race klimt sneller dan een spark met minions.

Als ik je verhaal lees, de reden dat de xc hardtail tegenviel, dan denk ik aan een xc-trail fully met een setje banden voor de trails die je rijdt. Maar niet omdat het sneller is dan een hardtail met 140mm veerweg en een slack balhoofd. Puur omdat dat echt niet substantieel comfortabeler wordt dan een xc hardtail.

Op de UHR voelt een hardtail wel sneller, maar ik vermoed dat de snelste fiets voor de meeste mensen een fully is met de juiste banden.
Waar woke is, is vuur
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Goed punt. Ik reed de fiets met de stock Specialized pugatory control en butcher. Grof werk dus. De banden zouden daarom wel eens bepalender kunnen zijn dan ik door heb.

Wat ik echter vooral als oncomfortabel heb ervaren is de stretchy zit op de xc hardtail en niet eens zozeer het gebrek aan vering. Ik had veel druk op mijn handen en kwam daar niet vanaf. Bij een snelle afdaling ook het gevoel voorover te gaan. Ik hoop vooral dat een nieuwe fiets in dat opzicht gaat helpen. De geometrie zal dus iets rechter op moeten zijn (= agressieve HT), of kun je dat ook voldoende tackelen met een xc fully?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dan is een agressieve HT zeker een goede optie. Ik vind het veel leuker rijden op de UHR maar dat is ontzettend persoonlijk. Qua snelheid denk ik dat de meesten sneller zijn op een fully. De winst zit dan juist in de vlakkere stukken.

Maar wat je ook beslist: banden! Het scheelt echt heel erg veel.

Zitpositie verhogen kan op elke fiets wel met breder riser stuur en kortere stuurpen. Maar een 130mm fiets staat natuurlijk per definitie 30mm hoger bij dezelfde headtube lengte. Ik rij mijn LTHT met een flatbar en zit dus juist weer vrij laag (maar hoger dan een 100mm hardtail..)

Het gevoel van OTB gaan heeft waarschijnlijk evenveel te maken met balhoofdhoek dan met stuurhoogte. Wat dat betreft raad ik een pure XC fully af voor jouw doel.

Transition Spur zou iets voor je kunnen zijn, wel prijzig. Of een specialized epic evo, of een YT Izzo..
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt er ook een beetje aan hoe groot en zwaar je bent.
Kleine rijders zitten op een XC-fully relatief horizontaal. Een moderne XC-fully (slack, long), die lekker licht is, een dropper heeft, gaat uitstekend! Elke lichtere XC fully en trailfully zal op de UHR comfortabeler zijn, ook wat sneller, dan een (LT)HT.
Veel veerweg en (banden)grip heb je op de UHR niet nodig, de parcoursen zijn zeer goed onderhouden en liggen er snel bij.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

aurelius schreef: wo 30 december 2020, 14:38 Elke lichtere XC fully en trailfully zal op de UHR comfortabeler zijn, ook wat sneller, dan een (LT)HT.
Veel veerweg en (banden)grip heb je op de UHR niet nodig, de parcoursen zijn zeer goed onderhouden en liggen er snel bij.
Wat dat betreft heb je een fully ook niet echt nodig op de UHR. Ik heb nooit het gevoel dat achtervering me sneller zou maken. Maar ook niet langzamer verder, misschien omhoog wel iets.

Dit kwartje kan heel erg 2 kanten op vallen, er is maar 1 oplossing. Koop beiden :bier:

Zonder gekkigheid, kijk je bijvoorbeeld bij Canyon naar de Lux en de Neuron dan is hert verschil in geometrie 2cm in stack en 2 graden balhoofdhoek. Daarnaast krijg je op een lux een smaller stuur met langere stuurpen. Die stack is te overkomen door een bredere 30/35mm riser en 50mm stuurpen te monteren. Dan heb je ineens een heel speelse fiets, het is heus geen misdaad. Zit je alleen nog met die balhoofdhoek, en dat doen de echte 'downcountry' specifieke modellen wel beter. Vandaar dat ik dan eerder aan een model als de epic evo of spark denk dan aan een toch wel echte trailbike als de neuron.
Waar woke is, is vuur
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Gezien je 'beperkte' budget zoals je het zelf noemt zit je als je nieuw wil kopen voor een knappe fully wel aan de krappe kant.
''Only dead fish go with the flow''
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Dennis74 schreef: wo 30 december 2020, 19:39 Gezien je 'beperkte' budget zoals je het zelf noemt zit je als je nieuw wil kopen voor een knappe fully wel aan de krappe kant.
Tis maar net wat je een knappe fully noemt?
De eerder genoemde Neuron is er wel voor €2500 in Alu....
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Heldere uitleg. In jouw opinie; is een LTHT niet primair gemaakt voor een ander doel? M.a.w.: om hem optimaal in NL in te zetten, moet je daarvoor idealiter niet nog een aantal aanpassingen doen?

Gezien mijn historie met Specialized begin ik inmiddels enthousiast te worden over de Stumpjumper alloy. Past ook binnen mijn budget. Geen enkel idee over beschikbaarheid overigens.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat weeg je eigenlijk? Op basis van je budget gaat gewicht namelijk ook wel meespelen met een goedkoop afgemonteerde fully. Voor 2000 euro kun je een behoorlijk knappe hardtail krijgen.

Bijvoorbeeld een Orbea Laufey H-LTD voor 2K, gooi daar een setje Wolfpack Cross / Race 2.4 op en je hebt een heerlijke fiets voor de UHR. Of mijn persoonlijke favoriet: Radon Cragger. 1800 euro, fantastisch afgemonteerd (goeie vork!), gooi er snelle banden op en je bent klaar.

Overigens kun je op een Stumpjumper de banden ook direct inruilen hoor. Eigenlijk elke niet XC-racer is overpowered voor ons Hollandse zand.
Waar woke is, is vuur
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Ik ben zelf 190cm en weeg ca. 82 kilo. Hoe is dat van invloed op mijn keus?

Wat nog een belangrijk verschil is, is dat je bij een hardtail voor dit budget topspec zit. Bij een fully heb je echt een instapper. De vraag is hoe erg dit is, maar ik weet hoe goede afmontage rijdt. Anderzijds is er niets mis met gaandeweg upgraden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je wilt een HT, zelfs merk en type weet je al. Ik zeg gewoon doen en er van genieten. Leer je zelf af om naar de buren te kijken waar het gras altijd groener is :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben voorstander van een HT, zeker in NL.

Deze al bekeken?
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... il-met-pit

Een paar brede XC banden er op en je hebt een prima fiets voor heel Nederland.
Met de lompe banden er op kan je alles, Ardennen, bikeparks, Alpen etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Veldwachter schreef: wo 30 december 2020, 22:20 Ik ben zelf 190cm en weeg ca. 82 kilo. Hoe is dat van invloed op mijn keus?
Ik zal me nader verklaren. Stel dat je 70 woog, dan was het een no-brainer, dan is een trailfully voor dat budget relatief erg zwaar.
Waar woke is, is vuur
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Veldwachter schreef: wo 30 december 2020, 10:42 Hoi toppers,

Veelvoorkomende vraag; welke fiets raad je mij aan?

...

Budget is 1500 - 2500. Enigszins beperkt, maar mijn triathlon hobby heeft al wat andere dure fietsen opgeleverd.

Kortom; eerste vraag is agressieve HT of een fully. Tweede vraag is; welke fully dan? In geval van een HT weet ik dat ik een Nukeproof kies. Beschikbaarheid is overigens wel een belangrijk argument deze dagen.
Als je comfort wil dan moet je een fully nemen, maar voor 2500 € ga je weinig fully kopen. Misschien een Rockrider XC900 oid, en die zijn niet eens zo slecht. Of 2e hands kom je ook wel eens iets leuks tegen, een oude Spark of zo.

Wat is het verschil tussen een XC HT en een aggressieve HT? Als ik de Nukeproof Scout bekijk zie ik een HT met een 130 mm opf 140 mm voorvork. Niets bijzonders. Zet eens een 130 mm vork in je XC HT. Een Reba kost weinig en voldoet in NL prima.

Ik heb zelf een XC carbon fiets (zie sig) met daarin een 130 mm Reba. Voor het NL boswielrennen op die gepolijste UHR singletracks hier heb je niets meer nodig.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie