Goedemorgen dames en heren,
Ik wil graag een 2e fiets ernaast kopen om ruiger terrein op te zoeken. Wat meer spelen met de fiets, wat springen en toewerken naar een bikepark (nooit geweest). Deze zomer heb ik mijn 26" vervangen met de Cube Attention SL 2020. Fijne fiets door luchtvering en 2x11 SLX voor op de gewone paadjes. Gewicht 65kg, lengte 173cm en BBL 83cm. Ik fiets niet op tijd, houd wel van snelle bochten, jumps en technisch rijden. Rijd primair UHR.
Ik twijfel tussen 2 fietsen: Trek Fuel Ex 5 of 7. Alternatief is Canyon Neuron 7. Budget ongeveer 2500 euro.
De Fuel Ex is wat zwaarder en lijkt mij uiteindelijk Bikepark-waardiger. En dus een brede range aan fietsen van XC tot bikepark.
Prijstechnisch neig ik naar de Neuron 7, Maar twijfel of 130mm niet te veel compromis tussen XC en Trail is. Fuel-Ex-5 en extra set lichte wielen met lichtlopende banden?
Hebben jullie goede tips?
groeten Abraxas
Fuel EX vs Neuron voor ruig werk naast XC-Mtb
Iets meer veerweg zou voor buitenlandgebruik en bikepark geen kwaad kunnen. Je zou in de 140/150mm (achtervering) categorie kunnen zoeken. In NL is dat nauwelijks een verschil in rijden tussen de modellen die je nu kiest.
Vitus heeft ook nog een mooi model in die range.
Vitus heeft ook nog een mooi model in die range.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bedankt voor je reactie.
Mijn zwager heeft een Fuel Ex 9.7. Maar trapt mij met mijn hardtail er uit door betere conditie. Met het clubje waarin we fietsen ben ik een van de snellere, maar eigenlijk boeit me dat minder. In de zomer echter fiets ik veel over verharde wegen, dan is een efficiënte fiets wel makkelijk.
Maar goed, die HT is primair voor mijn vriendin, voor mijzelf zal het dan primair de FS zijn.
Ik vind het toch wel handig als ik mijn FS sporadisch mee kan nemen naar bijv. Winterbergen of de Ardennen. Ik zie op Youtube best wat tevreden mensen met de Fuel Ex 7 of 8 in bikeparken. Ondanks dat je bij Trek voor de naam betaald, denk ik dat de Fuel Ex een goede all-rounder is. En dat de Neuron daarmee te licht geveerd is. Is de Spectral eigenlijk niet een betere vergelijking met de Fuel Ex?
Mijn zwager heeft een Fuel Ex 9.7. Maar trapt mij met mijn hardtail er uit door betere conditie. Met het clubje waarin we fietsen ben ik een van de snellere, maar eigenlijk boeit me dat minder. In de zomer echter fiets ik veel over verharde wegen, dan is een efficiënte fiets wel makkelijk.
Maar goed, die HT is primair voor mijn vriendin, voor mijzelf zal het dan primair de FS zijn.
Ik vind het toch wel handig als ik mijn FS sporadisch mee kan nemen naar bijv. Winterbergen of de Ardennen. Ik zie op Youtube best wat tevreden mensen met de Fuel Ex 7 of 8 in bikeparken. Ondanks dat je bij Trek voor de naam betaald, denk ik dat de Fuel Ex een goede all-rounder is. En dat de Neuron daarmee te licht geveerd is. Is de Spectral eigenlijk niet een betere vergelijking met de Fuel Ex?
@Lars: bedoel je dan de Vitus Escarpe? Mooie fiets! HT-angle is 65% en met flip-chip 65,5%, is dit meer Trail/Enduro dan de Fuel Ex?
Het is soms wat stoeien met de getallen, maar ik denk dat naarmate de voorvering 140-150mm wordt de fiets ook minder XC en meer Trail/Enduro wordt. En dat gewicht toeneemt en wendbaarheid in snelle bochten afneemt. Klopt dat?
100-130mm = XC (o.a. Orbea Oiz )
120-130mm = XC/Trial (o.a. Top-Fuel/Neuron)
140+ = trail/ Enduro ?? (o.a. Fuel Ex / Escarpe / Remedy)
Ik denk dat de XC/Trail voor de UHR sneller en strakker stuurt, maar dat je er niet naar een Bikepark mee moet gaan. Hoe zit dit met de Ardennen?
Het is soms wat stoeien met de getallen, maar ik denk dat naarmate de voorvering 140-150mm wordt de fiets ook minder XC en meer Trail/Enduro wordt. En dat gewicht toeneemt en wendbaarheid in snelle bochten afneemt. Klopt dat?
100-130mm = XC (o.a. Orbea Oiz )
120-130mm = XC/Trial (o.a. Top-Fuel/Neuron)
140+ = trail/ Enduro ?? (o.a. Fuel Ex / Escarpe / Remedy)
Ik denk dat de XC/Trail voor de UHR sneller en strakker stuurt, maar dat je er niet naar een Bikepark mee moet gaan. Hoe zit dit met de Ardennen?
In de ardennen heb je doorgaans het meeste plezier met een trailbike met slacke headangle omdat het steil is.Abraxas schreef: ↑di 5 januari 2021, 14:17 @Lars: bedoel je dan de Vitus Escarpe? Mooie fiets! HT-angle is 65% en met flip-chip 65,5%, is dit meer Trail/Enduro dan de Fuel Ex?
Het is soms wat stoeien met de getallen, maar ik denk dat naarmate de voorvering 140-150mm wordt de fiets ook minder XC en meer Trail/Enduro wordt. En dat gewicht toeneemt en wendbaarheid in snelle bochten afneemt. Klopt dat?
100-130mm = XC (o.a. Orbea Oiz )
120-130mm = XC/Trial (o.a. Top-Fuel/Neuron)
140+ = trail/ Enduro ?? (o.a. Fuel Ex / Escarpe / Remedy)
Ik denk dat de XC/Trail voor de UHR sneller en strakker stuurt, maar dat je er niet naar een Bikepark mee moet gaan. Hoe zit dit met de Ardennen?
In bikeparks zijn op de meeste trails alle trailbikes wel prima. Eerlijk gezegd heb je met een fully met weinig travel ook hartstikke prima plezier in bikeparks. Ben je weleens met een bikepark geweest?
Een Neuron is wat mij betreft een prima bikepark fiets, maar op de zwarte natuurlijke trails zou ik liever iets meer marge hebben. Ontzettend veel mensen willen constant overbiked zijn en dat is echt niet altijd nodig.
Fuel Ex lijkt me ook een prima keuze, als je daar je zinnen al op hebt en je kunt het betalen, waarom niet?
Waar woke is, is vuur
Je bent klein en licht, dat maakt het inzet bereik al wat groter maar de Fuel is en blijft een trailbike. Je kunt je er prima mee vermaken in een bikepark maar als je meer wilt springen/droppen zit je snel aan de limiet. Er is dan nog wel het een en ander aan te passen maar als het echt gaat om een fiets erbij voor ruiger werk zou ik toch een stapje verder gaan. Spectral, Remedy etc.
Dit is mijn eerste flinke uitgave voor een MTB. Ik ben prima tevreden met de Cube om lol te hebben op de UHR. Enige reden voor mij om mijn TH te upgraden is snellere tijden, maar die vind ik niet belangrijk. Wat ik wel wil is wat meer 'spelen'. Wat alternatieve lijnen rijden, de jumps goed benutten, wat stevigere tracks in NL opzoeken. Als ik dan toch ga, kan ik beter een fiets nemen met inderdaad wat meer marge.
Maar tussen de Fuel-Ex en de Spectral zit wel verschil in geometrie. Kan ik met de Spectral icm snellere banden voldoende vlot over de UHR, of is deze fiets daar log/traag? Als hij te traag is, is de Fuel Ex misschien beter.
Budgetoptie 1: De Spectral 5 heeft voor 2300 euro een RS Pike en NX/SX. De Fuel-Ex 5 komt voor 2200 met 140mm Recon Silver.
Optie 2: De Spectral 6 heeft voor 2700 euro een FOX 36 FLOAT Rhythm en SLX. De Fuel-Ex 7 komt voor 2800 met 140mm RS 35 Gold icm NX.
@Makkelijk: nee ben nog nooit bij een Bikepark geweest. Ik wil alleen voorkomen dat ik bijvoorbeeld met de Neuron te weinig marge heb, en daarmee eigenlijk een DH-fiets moet huren voor de Ardennen/Bikeparken. Ik wil juist de fiets hebben om met anderen mee te gaan naar die plekken.
Maar tussen de Fuel-Ex en de Spectral zit wel verschil in geometrie. Kan ik met de Spectral icm snellere banden voldoende vlot over de UHR, of is deze fiets daar log/traag? Als hij te traag is, is de Fuel Ex misschien beter.
Budgetoptie 1: De Spectral 5 heeft voor 2300 euro een RS Pike en NX/SX. De Fuel-Ex 5 komt voor 2200 met 140mm Recon Silver.
Optie 2: De Spectral 6 heeft voor 2700 euro een FOX 36 FLOAT Rhythm en SLX. De Fuel-Ex 7 komt voor 2800 met 140mm RS 35 Gold icm NX.
@Makkelijk: nee ben nog nooit bij een Bikepark geweest. Ik wil alleen voorkomen dat ik bijvoorbeeld met de Neuron te weinig marge heb, en daarmee eigenlijk een DH-fiets moet huren voor de Ardennen/Bikeparken. Ik wil juist de fiets hebben om met anderen mee te gaan naar die plekken.
Inderdaad! Wat voor veerweg ik tegenwoordig zie rondrijden op de lokale trails om dan een drop te kunnen nemen van 50cm. Dat kan je met een HT 100mm ook perfect. Ik ken de personen zelf niet, maar als ik ze dan drops van 50cm zie omzeilen met een dikke trailbike van 130mm/140mm, dan denk ik niet dat die de andere weekends in de bikeparks hun tijd doorbrengen.
Uw Cube Attention laat je staan voor een Neuron, maar niet voor een 150/160mm fiets als je 50 hoogtemeters gaat rijden over 50km.Abraxas schreef: ↑di 5 januari 2021, 15:53 nee ben nog nooit bij een Bikepark geweest. Ik wil alleen voorkomen dat ik bijvoorbeeld met de Neuron te weinig marge heb, en daarmee eigenlijk een DH-fiets moet huren voor de Ardennen/Bikeparken. Ik wil juist de fiets hebben om met anderen mee te gaan naar die plekken.
Dan vind ik de 2 opties hebben een luxe! Alleen ga je dan nu 3x meer budget uitgeven aan een 'speelfiets' die je dan hopelijk toch aantal keer per maand uit uw schuur haalt.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Cube eruit, spectral cf-7 (of Neuron cf-8) erin
je bent op vlakke rondjes echt niet veel langzamer dan je fietsmaten, daarbij gaat het je om lol hebben.
En die lol ga je ook op de uhr veel meer hebben met een trailbike, enduro wellicht iets te maar kan ook nog best.
Ik heb geen enduro maar een trailbike naast m'n cube XC race mtb, ik heb zoveel meer lol op de trailbike dan op de race-mtb en op de meeste rondjes ben ik niet langzamer.
Nou ben ik geen marathon-afgetrainde begin-twintiger maar ik doe aardig m'n best.
Eigenlijk staat de cube er alleen nog als back-up.
je bent op vlakke rondjes echt niet veel langzamer dan je fietsmaten, daarbij gaat het je om lol hebben.
En die lol ga je ook op de uhr veel meer hebben met een trailbike, enduro wellicht iets te maar kan ook nog best.
Ik heb geen enduro maar een trailbike naast m'n cube XC race mtb, ik heb zoveel meer lol op de trailbike dan op de race-mtb en op de meeste rondjes ben ik niet langzamer.
Nou ben ik geen marathon-afgetrainde begin-twintiger maar ik doe aardig m'n best.
Eigenlijk staat de cube er alleen nog als back-up.
Laatst gewijzigd door Elvander op di 5 januari 2021, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Aan de andere kant maakt wat extra bike het wel makkelijker om je grenzen te verleggen. Op een DH bike pak ik makkelijker de jumps die ik op een trailbike links laat liggen. De DH bike is een stuk vergevingsgezind als je net niet dedicated op tempo bent en/of lomp land. Heb je een jump eenmaal onder controle dan kan je het opeens wel op je trailbike
Het is altijd een compromis. Kort door de bocht kun je best stellen dat hoe capabeler een fiets is als het ruig wordt hoe logger hij is op de vaderlandsche boscrossrondjes. Ik zou zeker een tweede fiets kiezen op het hoofddoel, zijn dat ruigere tracks en bikeparks dan zou ik dus voor een 'dikkere' fiets gaan. Dat hoeft natuurlijk niet, ik heb één fiets voor al die dingen, vermaak me daar prima mee en als ik echt los wil in een bikepark dan huur of leen ik wel een fiets.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Mee eens George.
Ik bedoel vooral, verkoop die Cube (heb je wat meer budget, en nu is het een goede tijd om een mtb te verkopen) en ga lekker verder met een trailbike of een endurobike en accepteer dat je op de uhr sommige stukken wat trager bent en andere stukken worden dan juist veel leuker.
Als het je om plezier hebben op je fiets gaat dan staat die cube straks toch niks te doen
Ik bedoel vooral, verkoop die Cube (heb je wat meer budget, en nu is het een goede tijd om een mtb te verkopen) en ga lekker verder met een trailbike of een endurobike en accepteer dat je op de uhr sommige stukken wat trager bent en andere stukken worden dan juist veel leuker.
Als het je om plezier hebben op je fiets gaat dan staat die cube straks toch niks te doen