Radon Jealous 8.0 VS AL 10. SL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
martijndulac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 januari 2021, 15:53

Ik lees al langer mee hier op t forum.. maar heb me nu ook maar eens aangemeld om meteen maar advies te vragen :)
Sinds een aantal jaar rij ik op een OnOne Inbred, Singlespeed met vaste vork (naast de racer en gravelbike). Heerlijk simpel en doeltreffend. Over het algemeen heb ik niet veel meer nodig hier op de Utrechtse heuvelrug, maar als we op vakantie gaan kriebelt het vaak.. Maar deze fiets meenemen naar de Alpen lijkt me vrij zinloos.
Dus op zoek naar een hardtail mét versnellingen en geveerde vork, om hier in de buurt te rijden, maar dus ook af en toe mee te nemen naar het buitenland. Budget is zo rond de 2000/2500 euro. Eigenlijk heb ik voor 90% al besloten dat het een Radon Jealous moet worden, maar ik twijfel tussen de goedkoopste carbonversie (€2500) of de duurste alu (€ 2000). Qua gewicht ontlopen ze elkaar niet veel, maar gezien de afmontage lijkt de alu versie me meer value for money..
Ik ben alleen niet zo thuis in de verschillende vorken (buiten wat ik al gelezen heb natuurlijk) en ook niet alle onderdelen ken ik heel goed..

Dus.. gewoon voor de Alu gaan? Of toch iets meer betalen voor de carbonversie?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik vat dit draadje alvast even samen.

1) Ongeveerde singlespeed kan overal! Kwestie van conditie opbouwen en werken aan je techniek.
2) Aluminium? Doen!
3) Carbon? Doen!
4) Betere afmontage? Niet belangrijk, zie 1, zie daarna 2 en 3.

:winkie:
Ja, doei !
martijndulac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 januari 2021, 15:53

2, 3 en 4 zijn dus eigenlijk al overbodig.. gewoon niet aanstellen en singlespeed de bergen in :-D
Wel de goedkoopste oplossing..
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik persoonlijk zou voor de Alu gaan en de €500 apart in een potje doen voor het moment dat je een wielset moet gaan vervangen. Van allebei de Splines komt dat een keer, de een misschien iets vroeger dan de ander. Vervangingsonderdelen zoals banden zouden geen invloed op je aanschaf moeten hebben (de snake skins op de Alu zijn kwetsbaarder). Schakelmix lijkt mij net zo prima als de volledige GX Eagle, anders is dat aftermarket zo vervangen.

Het gewichtsverschil is 150 gram....

Ik schat in dat de betere vering merkbaarder is dan het materiaal waar het frame van is gemaakt. Sterk nadeel van Carbon vind ik de krasgevoeligheid.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Of een monsterlijk lang stalen hok met een gigavork (ugh hoest Moxie) zoeken en daarmee de bergen ingaan. Nog steeds single speed > zie 1, maar dan vlamhard naar beneden > maakt 1 wat minder uitdagend
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

martijndulac schreef: do 7 januari 2021, 16:17 Ik lees al langer mee hier op t forum.. maar heb me nu ook maar eens aangemeld om meteen maar advies te vragen :)
Sinds een aantal jaar rij ik op een OnOne Inbred, Singlespeed met vaste vork (naast de racer en gravelbike). Heerlijk simpel en doeltreffend. Over het algemeen heb ik niet veel meer nodig hier op de Utrechtse heuvelrug, maar als we op vakantie gaan kriebelt het vaak.. Maar deze fiets meenemen naar de Alpen lijkt me vrij zinloos.
Dus op zoek naar een hardtail mét versnellingen en geveerde vork, om hier in de buurt te rijden, maar dus ook af en toe mee te nemen naar het buitenland. Budget is zo rond de 2000/2500 euro. Eigenlijk heb ik voor 90% al besloten dat het een Radon Jealous moet worden, maar ik twijfel tussen de goedkoopste carbonversie (€2500) of de duurste alu (€ 2000). Qua gewicht ontlopen ze elkaar niet veel, maar gezien de afmontage lijkt de alu versie me meer value for money..
Ik ben alleen niet zo thuis in de verschillende vorken (buiten wat ik al gelezen heb natuurlijk) en ook niet alle onderdelen ken ik heel goed..

Dus.. gewoon voor de Alu gaan? Of toch iets meer betalen voor de carbonversie?

Afbeelding
Tja ik weet niet wat je weegt, maar als ik een fiets zou kopen voor de Alpen dan geen xc bak met lichte race georiënteerde vork. Dan een Grand Canyon, of Cube TM op zijn minst (of zoiets) of een stap verder ltht met 130-140mm vork. Denk aan een on one big dog Canyon stoic of wat je dan ook toevallig op voorraad kan vinden, Bird, Sønder, Whyte toevallig hoop Britten.
martijndulac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 januari 2021, 15:53

I_do schreef: do 7 januari 2021, 21:30 Tja ik weet niet wat je weegt, maar als ik een fiets zou kopen voor de Alpen dan geen xc bak met lichte race georiënteerde vork. Dan een Grand Canyon, of Cube TM op zijn minst (of zoiets) of een stap verder ltht met 130-140mm vork. Denk aan een on one big dog Canyon stoic of wat je dan ook toevallig op voorraad kan vinden, Bird, Sønder, Whyte toevallig hoop Britten.
Mijn bedoeling is niet zozeer een fiets te kopen voor de Alpen, maar om m'n singlespeed weg te doen.. Zou ook leuk zijn om die er bij te houden, maar de schuur is nogal vol :)
Dus op de nieuwe fiets zal ik dan weer 90% in NL rijden, en af en toe in de bergen.
Om maar even bij Radon te blijven heb ik ook wel gekeken naar de Cragger, met 130 mm vork. Ook leuk, maar hier op de heuvelrug lijkt me dat ik beter af ben met een echte xc bike..
Ik ben ca 85kg.. dus wat dat betreft is 130mm misschien niet zo'n gekke keus :D
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

martijndulac schreef: do 7 januari 2021, 22:03
I_do schreef: do 7 januari 2021, 21:30 Tja ik weet niet wat je weegt, maar als ik een fiets zou kopen voor de Alpen dan geen xc bak met lichte race georiënteerde vork. Dan een Grand Canyon, of Cube TM op zijn minst (of zoiets) of een stap verder ltht met 130-140mm vork. Denk aan een on one big dog Canyon stoic of wat je dan ook toevallig op voorraad kan vinden, Bird, Sønder, Whyte toevallig hoop Britten.
Mijn bedoeling is niet zozeer een fiets te kopen voor de Alpen, maar om m'n singlespeed weg te doen.. Zou ook leuk zijn om die er bij te houden, maar de schuur is nogal vol :)
Dus op de nieuwe fiets zal ik dan weer 90% in NL rijden, en af en toe in de bergen.
Om maar even bij Radon te blijven heb ik ook wel gekeken naar de Cragger, met 130 mm vork. Ook leuk, maar hier op de heuvelrug lijkt me dat ik beter af ben met een echte xc bike..
Ik ben ca 85kg.. dus wat dat betreft is 130mm misschien niet zo'n gekke keus :D
Ah okay, ik dacht erbij :lol: . Met 85 zijn de lichte vorkjes op de twee fietsen die je gekozen hebt niet ideaal. Cragger is leuk alternatief, maar is wel ander type fiets. Maar wat je nu rijd is ook niet de snelste optie op de uhr toch? Beetje jumps en alternatieve lijnen zoeken op de uhr is misschien ook wel weer leuke ervaring.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Denk dat de Cragger het prima (beter) zal doen op de Uhr. Met de Jealous heb je ook geen verkeerde fiets en dan is de alu-versie net iets mooier afgemonteerd maar idd zijn de vorken niet de stijfste.
De Cragger 8.0 zou wel beter af zijn met een iets lichtere wielset en voor hier andere banden met iets minder profiel en gewicht.
"This species has amused itself to death"
martijndulac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 januari 2021, 15:53

kan niet meer schreef: do 7 januari 2021, 22:59 Denk dat de Cragger het prima (beter) zal doen op de Uhr. Met de Jealous heb je ook geen verkeerde fiets en dan is de alu-versie net iets mooier afgemonteerd maar idd zijn de vorken niet de stijfste.
De Cragger 8.0 zou wel beter af zijn met een iets lichtere wielset en voor hier andere banden met iets minder profiel en gewicht.
Tja.. als ik de reacties zo lees denk ik toch weer meer richting de Cragger.. op de uhr kan ik daar idd ook veel lol mee hebben... misschien net iets minder snelheid, maar wel meer lol.. en ik was toch niet van plan wedstrijden te gaan rijden..
En in het buitenland heb ik dan wel een veel leukere fiets om de wat uitdagendere plekken op te zoeken..

Dan hebben we het over een DVO Sapphire 34 D1.. dat zal wel een beter optie zijn met 85kg?
En dan is er ook nog een goedkope versie met een Rock Shox 35 Gold RL.
Daar zou ik evt gezien de prijs nog een betere wielset bij kunnen kopen en evt andere upgrades..

blijft lastig. Of gewoon de schuur uitbouwen en meer fietsen kopen :D
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

martijndulac schreef: do 7 januari 2021, 23:43 Of gewoon de schuur uitbouwen en meer fietsen kopen :D
N+1 is altijd DE oplossing....

Maar zou persooonlijk voor de 8.0 gaan. Betere vork, betere groepset en betere wielen voor 500 euro... nobrainer...

Of je blijft bij OnOne https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCGX/ ... ntain-bike
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

de cragger van 2020 is nog in de aanbieding
je zou ook nog naar canyon kunnen kijken
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2619.html
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

''Only dead fish go with the flow''
martijndulac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 januari 2021, 15:53

Die OnOne en Stoic zijn ook wel goeie opties idd..
Nu ik binnen een dag toch al van xc richting trail aan het schuiven ben :lol: is een Kona Honzo misschien ook wel een mooie optie..
En wellicht vind ik toch nog een hoekje om m'n singlespeed voorlopig ook te houden..
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

martijndulac schreef: vr 8 januari 2021, 11:03 Die OnOne en Stoic zijn ook wel goeie opties idd..
Nu ik binnen een dag toch al van xc richting trail aan het schuiven ben :lol: is een Kona Honzo misschien ook wel een mooie optie..
En wellicht vind ik toch nog een hoekje om m'n singlespeed voorlopig ook te houden..
Hahaha, was niet heel veel voor nodig. Is ook niets mis met snelle XC bak zoals de Jealous, dikke fiets zelfs, maar is maar net welke fietservaring je zoekt.
Plaats reactie