1e keer mtb bouwen!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

Hallo mede mountainbikers

Ik heb een beetje last van het N+1 en ik wil graag een keer zelf een mountainbike bouwen :D . En nu kwam ik pas dit frame tegen https://26bikes.com/shop/parts/frames/e ... -275-frame en lijkt het me vet een LTHT te bouwen, dus ik heb een lijstje gemaakt met wat ik verwacht dat het ongeveer gaat kosten. Nu vond ik dit vrij hoog uitkomen :roll: , dus heb ik een aantal vraagjes:

Hoeveel kost een stevige (27.5) wielset? Het maakt mij niet echt uit of die nieuw of tweedehands is, als het er maar goed uitziet, en goed werkt. Gewicht maakt mij niet veel uit.

Daarnaast vroeg ik me af of er goedkopere voorvorken te vinden zijn dan deze: https://www.rosebikes.nl/rock-shox-35-g ... 3cQAvD_BwE

Dit is een 140mm, ik weet alleen niet zeker wat voor maat vering ik er het beste in kan zetten. Ik heb een 100mm xc hardtail die ik voor de meeste Nederlandse ritten zal gebruiken. Dus de dartmoor wil ik in het buitenland kunnen gebruiken, maar hij moet ook nog geschikt zijn voor een rondje bergschenhoek.

Het laatste punt is de schakelgroep. Ik wil graag een 1x11 of 1x12, en de goedkoopste die ik gevonden heb is zo’n 300 euro. Valt hier nog veel op te besparen? Misschien tweedehands met niet al te veel kilometers? :~

Als ik de totale prijsverwachting wat naar beneden kan krijgen ga ik het frame binnenkort bestellen.
Alvast bedankt voor de hulp! :-q :D

Grtz, Joost
Laatst gewijzigd door MtbJoost op ma 18 januari 2021, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni vidi mountainbikie :)
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

MtbJoost schreef: vr 8 januari 2021, 17:14 Hallo mede mountainbikers

Ik heb een beetje last van het N+1 en ik wil graag een keer zelf een mountainbike bouwen :D . En nu kwam ik pas dit frame tegen https://26bikes.com/shop/parts/frames/e ... -275-frame en lijkt het me vet een LTHT te bouwen, dus ik heb een lijstje gemaakt met wat ik verwacht dat het ongeveer gaat kosten. Nu vond ik dit vrij hoog uitkomen :roll: , dus heb ik een aantal vraagjes:

Hoeveel kost een stevige (27.5) wielset? Het maakt mij niet echt uit of die nieuw of tweedehands is, als het er maar goed uitziet, en goed werkt. Gewicht maakt mij niet veel uit.

Daarnaast vroeg ik me af of er goedkopere voorvorken te vinden zijn dan deze: https://www.rosebikes.nl/rock-shox-35-g ... 3cQAvD_BwE

Dit is een 140mm, ik weet alleen niet zeker wat voor maat vering ik er het beste in kan zetten. Ik heb een 100mm xc hardtail die ik voor de meeste Nederlandse ritten zal gebruiken. Dus de dartmoor wil ik in het buitenland kunnen gebruiken, maar hij moet ook nog geschikt zijn voor een rondje bergschenhoek.

Het laatste punt is de schakelgroep. Ik wil graag een 1x11 of 1x12, en de goedkoopste die ik gevonden heb is zo’n 300 euro. Valt hier nog veel op te besparen? Misschien tweedehands met niet al te veel kilometers? :~

Als ik de totale prijsverwachting wat naar beneden kan krijgen ga ik het frame binnenkort bestellen.
Alvast bedankt voor de hulp! :-q :D

Grtz, Joost
Als je op de kosten wil letten zou ik voor 1x11 gaan.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Die 300 euro kan zeker goedkoper. Op Bike components heb je deore 1x12 voor 250 euro en Slx 1x11 voor een vergelijkbare prijs. Je zou ook op MP kunnen kijken voor nieuwe groepsets.
Er zijn altijd mensen die hun nieuwe fiets direct upgraden en hetzelfde geldt voor lbs die dat voor hun klanten doen.
Zelf bouwen is in basis niet goedkoper dan compleet kopen maar met een beetje zoeken kun je echt een boel besparen.
Voor mij is dat ook 1 van de leuke dingen van zelf een fiets bouwen.
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MtbJoost schreef: vr 8 januari 2021, 17:14
Daarnaast vroeg ik me af of er goedkopere voorvorken te vinden zijn dan deze: https://www.rosebikes.nl/rock-shox-35-g ... 3cQAvD_BwE

Dit is een 140mm, ik weet alleen niet zeker wat voor maat vering ik er het beste in kan zetten. Ik heb een 100mm xc hardtail die ik voor de meeste Nederlandse ritten zal gebruiken. Dus de dartmoor wil ik in het buitenland kunnen gebruiken, maar hij moet ook nog geschikt zijn voor een rondje bergschenhoek.

Grtz, Joost
Een Primal is geschikt voor vorken tussen de 130-160mm (te vinden in de geo-tabel op de site van Dartmoor). De mijne is voorzien van een 130mm vork maar m`n fully heeft een 140 vork en ook daarmee is een rondje BH nog prima te doen. Ik denk dat zelfs 160mm geen probleem is, zolang je maar geen KOM`s op de klimmen wil halen :wink:

Persoonlijk zou ik `m nu met een 140mm opbouwen, lekker allround in binnen- en buitenland.

Hmmm, nu bedenk ik me dat ik ook wel benieuwd ben hoe hij als "mullet" rijdt...binnenkort maar eens ombouwen :-D
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

Dennis74 schreef: vr 8 januari 2021, 18:19 Die 300 euro kan zeker goedkoper. Op Bike components heb je deore 1x12 voor 250 euro en Slx 1x11 voor een vergelijkbare prijs. Je zou ook op MP kunnen kijken voor nieuwe groepsets.
Er zijn altijd mensen die hun nieuwe fiets direct upgraden en hetzelfde geldt voor lbs die dat voor hun klanten doen.
Zelf bouwen is in basis niet goedkoper dan compleet kopen maar met een beetje zoeken kun je echt een boel besparen.
Voor mij is dat ook 1 van de leuke dingen van zelf een fiets bouwen.
Oja dat scheelt alweer. Ik hou MP en het forum altijd in de gaten, en haast heb ik niet, dus ik kan altijd wachten op de koopjes :-D
Ja het gaat me ook niet om het kosten besparen, maar het zelf opbouwen. Ik heb eigenlijk ook geen extra fiets nodig :lol: :roll:
Veni vidi mountainbikie :)
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Alle grote sites als Pinkbike zijn super enthousiast over de nieuwe Deore groep. Voor rond de €200,- heb je een complete drivertrain incl cranks.

Als je niet te veel wilt uitgegeven, zou ik daarvoor gaan. Probleem is alleen dat dit overal is uitverkocht.

https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p78015/
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

TenZNL schreef: vr 8 januari 2021, 19:33
Een Primal is geschikt voor vorken tussen de 130-160mm (te vinden in de geo-tabel op de site van Dartmoor). De mijne is voorzien van een 130mm vork maar m`n fully heeft een 140 vork en ook daarmee is een rondje BH nog prima te doen. Ik denk dat zelfs 160mm geen probleem is, zolang je maar geen KOM`s op de klimmen wil halen :wink:

Persoonlijk zou ik `m nu met een 140mm opbouwen, lekker allround in binnen- en buitenland.

Hmmm, nu bedenk ik me dat ik ook wel benieuwd ben hoe hij als "mullet" rijdt...binnenkort maar eens ombouwen :-D

Ah top dankjewel! Dan wordt het waarschijnlijk een 140mm. Een KOM halen ben ik (nog :wink:) niet snel genoeg voor :D . En dat zou ik dan op mijn 29er doen :-q
Veni vidi mountainbikie :)
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Wil je perse een 27,5?

Want ik weet toevallig dat er heel binnenkort een dik Bird Zero 29 frame in de verkoop gaat ;)
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

Royka schreef: za 9 januari 2021, 02:08 Wil je perse een 27,5?

Want ik weet toevallig dat er heel binnenkort een dik Bird Zero 29 frame in de verkoop gaat ;)
Ik wil eigenlijk wel een 27.5 zodat het verschil tussen mijn 2 bikes wat groter is, en als ik het goed zie komt er een xl frame in de verkoop en ik heb een M nodig :-{ :D
Veni vidi mountainbikie :)
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Voor cranks and bottom brackets kun je ook hier shoppen https://ztto.nl.aliexpress.com/store/gr ... 38cdhMtyIo.

Recent zelf ook besteld omdat shimano niet meer te krijgen was. Voldoet vooralsnog prima en mocht het over een paar maanden bezwijken kan er alsnog shimano in...
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Wel even rekening houden dat de Shimano 12 speed cassette een Micro Spline hub nodig heeft. Iets wat je niet snel zal zien op een 2e hands wielset.
Ride a bike!
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

MtbJoost schreef: za 9 januari 2021, 07:02
Royka schreef: za 9 januari 2021, 02:08 Wil je perse een 27,5?

Want ik weet toevallig dat er heel binnenkort een dik Bird Zero 29 frame in de verkoop gaat ;)
Ik wil eigenlijk wel een 27.5 zodat het verschil tussen mijn 2 bikes wat groter is, en als ik het goed zie komt er een xl frame in de verkoop en ik heb een M nodig :-{ :D
Haha geen probleem, dat is in ieder geval veel te groot dan :-D
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

Tijd voor een update :D :
Inmiddels heb ik het frame gepre-ordert bij HouseOfMtb, met een verwachte levertijd van eind maart. Nu ben ik dus al druk bezig met het verzamelen van onderdelen. Het enige waar ik een beetje moeite mee heb is de wielset :roll: . Mijn budget hiervoor is +- 200 euro. Er zijn wel wat wielsets in deze prijscategorie te vinden, alleen heb ik geen idee of dit goede wielsets zijn. Hier een paar voorbeelden van wat ik gevonden heb:

https://www.rosebikes.nl/mavic-crossmax ... 29-2672981
https://www.bikester.nl/shimano-mtb-wh- ... 00330.html
https://www.bike-components.de/en/Fulcr ... el-p66674/

Nu vroeg ik mij dus af of zo’n wielset goed is, of dat ik voor deze prijs beter een tweedehands wielset kan kopen?
Veni vidi mountainbikie :)
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De wielen uit je lijstje zijn allemaal voor XC-gebruik. Daarnaast ben je gebonden aan 11-speed als je voor Shimano gaat, tenzij je kiest voor een Sunrace 12-speed cassette.

Probeer eens een oproep in de rubriek Gezocht. Met een beetje mazzel heeft iemand hier een mooi setje wielen in z'n schuur liggen. Of kijk eens bij onze oosterburen op bikemarkt.
modder zuigt!
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

Mark-xt schreef: ma 18 januari 2021, 14:44 De wielen uit je lijstje zijn allemaal voor XC-gebruik. Daarnaast ben je gebonden aan 11-speed als je voor Shimano gaat, tenzij je kiest voor een Sunrace 12-speed cassette.

Probeer eens een oproep in de rubriek Gezocht. Met een beetje mazzel heeft iemand hier een mooi setje wielen in z'n schuur liggen. Of kijk eens bij onze oosterburen op bikemarkt.
Oké, bedankt!
Dan ga ik maar een oproep zetten in gezocht, hopen dat iemand wat heeft :-D
11 speed of 12 speed maakt mij denk ik niet zo heel veel uit, 11 speed is nog goedkoper ook :lol:
Veni vidi mountainbikie :)
Plaats reactie