N+1, singlespeed, star, zelfbouw. Feest!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Hey,
Ik zit voorzichtig met het idee te spelen voor een n+1. Niet dat ik ontevreden bent met mijn Vitus escarpe. De laatste paar weken vond ik het gewoon minder ideaal om door de modder te fietsen met zo'n dure fiets (binnen 1 echte modderrit moest ik mijn Dropper uit elkaar halen).
Dus een fiets waar niks aan kapot kan, bijna geen onderhoud nodig is en een hoop lol om te fietsen. Ook een fiets die goed past als toevoeging, in plaats van vervanging van de fiets. Het doel is dat ik met de nieuwe fiets meer ga fietsen, en dat de Vitus evenveel kilometers blijft draaien. Korte ritjes door de week dus.
Bij korte ritjes haal je het plezier meestal niet uit het terrein, aangezien er niet zo veel gaafs in mijn buurt is. Je haalt juist het plezier uit de uitdaging en de uitputting. Vandaar het idee voor een starre singlespeed.

Op dit moment heb ik al redelijk goed rondgekeken, en ik kwam uit op deze 2 frames: On one bootzipper en sonder frontier.
De on one valt alleen af vanwege de prijs. De sonder frontier is 330 voor frame en vork, en 15 euro verzending. Dat past binnen mijn budget. Wat vinden jullie van de keus om het sonder frontier frame te gebruiken? Andere tips zijn welkom.

En de singlespeed setup is voor mij nog een groot vraagteken. Welke spanner werkt goed, hoeveel speed ketting te gebruiken? Hier kom ik eigenlijk helemaal niet uit, ondanks het vele leesvoer op het internet. Ik hoor het wel van de ervaringsdeskundigen.

O en 1 laatste punt: het budget. Natuurlijk moet het spotgoedkoop. Ik wil de hele fiets af krijgen voor 800-900 euro. Er mogen onderdelen van Alie express komen, en de remmen komen van mijn Vitus. Frame en vork voor 300-350 is dan het doel.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

My 2 cents; mocht ik een fiets single speed op willen bouwen, dan zou ik toch iets opzoeken waarbij je geen aparte ketting spanner nodig bent.
Kona Unit geen optie? Of mss wat 2dehands?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat dus. Singlespeed met een spanner is gewoon net niet.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De ervaring en adviezen boeven kloppen wel,

Maar ik heb mijn eerste meters Singlespeed met een Doofer spanner gemaakt en dat werkte prima.

Dat geeft opties,

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

viewtopic.php?f=20&t=149264

Voila! Ontbreekt nog een prijs, maar die kan nooit al te hoog zijn voor deze fiets.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

suravida schreef: za 9 januari 2021, 13:27 viewtopic.php?f=20&t=149264

Voila! Ontbreekt nog een prijs, maar die kan nooit al te hoog zijn voor deze fiets.
Zeker voila, behalve dat het staal gescheurd is en niet gedeukt. Kan ik beter van af blijven dus.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

single speed frame hoort natuurlijk met horizontale uitval einden te zijn ..............
Mocht je dan toch ooit met versnellinen willen rjden kun je altijd nog een naafversnelling gebruiken .

er draait al even een speciaal single speed hoekje waar je heel veel mensen vindt die dit al lang doen :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Shredwithcare schreef: za 9 januari 2021, 13:34
suravida schreef: za 9 januari 2021, 13:27 viewtopic.php?f=20&t=149264

Voila! Ontbreekt nog een prijs, maar die kan nooit al te hoog zijn voor deze fiets.
Zeker voila, behalve dat het staal gescheurd is en niet gedeukt. Kan ik beter van af blijven dus.
Daar had ik dan weer overheen gelezen.... :oops:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mof er overheen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Sliding dropouts kan ook een oplossing zijn. Vaak kun je dan SS en geared rijden.

Welke maat heb je nodig? Heb nog een Genesis High Latitude vertical liggen waar voor de zekerheid de achterkant van gericht moet worden, maar is voor de rest zonder deuken of scheuren, in maat M.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

+1 voor sliding drop outs, maar de goede fiets voor jou niet laten staan op de noodzaak voor een spanner.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Jan the Man schreef: zo 10 januari 2021, 14:26 Sliding dropouts kan ook een oplossing zijn. Vaak kun je dan SS en geared rijden.

Welke maat heb je nodig? Heb nog een Genesis High Latitude vertical liggen waar voor de zekerheid de achterkant van gericht moet worden, maar is voor de rest zonder deuken of scheuren, in maat M.

Ciao,
Jan
Bedankt voor het aanbod, maar ik ben 1,90m.

Ik heb geïnformeerd bij een dealer hoe duur het Kona unit frame is, dat is namelijk ook erg mooi. Ik heb nog geen antwoord terug.
Het gaat nu dus tussen de sonder frontier en Kona unit.
Plaats reactie