Trail bike met coil demper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Qprs schreef: za 16 januari 2021, 17:49
Goede info, ik ben benieuwd naar deel 2! Interessant wat hij schrijft over de steile zadelbuis hoek. Ik heb er ook zo mijn bedenkingen bij, en ben blijkbaar niet de enige die aan droppers met setback en langere zadelrails zit te denken. Maar de fiets waar ik nu naar op zoek ben moet qua voorframe in de buurt komen van m’n Paradox, inclusief relatief steile zadelbuis hoek dus.
Deze begrijp ik niet helemaal, je twijfelt wat aan het principe steile zadelbuishoek maar de fiets maar zoekt naast je huidige fiets met steile zadelbuishoek een nieuwe die dat weer heeft? Oprecht interesse in het vraagstuk steile zadelbuishoek overigens..

Mocht binnenkort de ondergrond hier of daar het toelaten vind ik een rondje met Titan en Paradox wel interessant!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

paulus1981 schreef: zo 17 januari 2021, 09:55
Qprs schreef: za 16 januari 2021, 17:49
Goede info, ik ben benieuwd naar deel 2! Interessant wat hij schrijft over de steile zadelbuis hoek. Ik heb er ook zo mijn bedenkingen bij, en ben blijkbaar niet de enige die aan droppers met setback en langere zadelrails zit te denken. Maar de fiets waar ik nu naar op zoek ben moet qua voorframe in de buurt komen van m’n Paradox, inclusief relatief steile zadelbuis hoek dus.
Deze begrijp ik niet helemaal, je twijfelt wat aan het principe steile zadelbuishoek maar de fiets maar zoekt naast je huidige fiets met steile zadelbuishoek een nieuwe die dat weer heeft? Oprecht interesse in het vraagstuk steile zadelbuishoek overigens..
Is dat niet het gevolg van de combi met de lange chainstay (462mm)?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: zo 17 januari 2021, 10:05
paulus1981 schreef: zo 17 januari 2021, 09:55

Deze begrijp ik niet helemaal, je twijfelt wat aan het principe steile zadelbuishoek maar de fiets maar zoekt naast je huidige fiets met steile zadelbuishoek een nieuwe die dat weer heeft? Oprecht interesse in het vraagstuk steile zadelbuishoek overigens..
Is dat niet het gevolg van de combi met de lange chainstay (462mm)?
Gevolg? Waar doel je op?

Maar het bepaalt de positie van de rijder ten opzichte van de trapas. En daarmee welke spieren je gebruikt. En voor een groot deel hoe de gewichtsverdeling is, hoeveel je voorop leunt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Misschien moet dit een los topic worden, ik heb sinds mijn Jeffsy ook wisseende ervaringen. Met zadel naar voren krijg ik enorme kramp in bovenbenen. Ik zit sinds kort op de indoor trainer met de racefiets en dan kun je veel meer bezig zijn met je houding. Ik heb mijn zadel 2,5cm naar achter geschoven in een week. Vermogen en motorisch gemak is merkbaar beter. Ik begin twijfels te krijgen bij > 74 graden. Voor mij dan, ik heb sowieso bijzondere maten met 185cm en 92cm bbl, dus ik ben sowieso geen maatstaf. Ik ga nu op fully een 60mm riser bar monteren en zadel naar achteren gooien. Kijken wat dat doet!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Qprs schreef: za 16 januari 2021, 17:49
Eigenlijk zoek ik dus dit, maar dan met hele actieve achtervering ipv ‘engineered compliance’. En een langere achterkant zou ook prettig zijn. Ik vind de raw finish prachtig, de hoge voorkant erg fijn (stack van 660mm!), en het handige handvat dat ze tussen de zadelbuis en bovenbuis hebben geplaatst geeft de beste ‘fiets over een hekje tillen’ ervaring ooit. De fully heeft niet de rampzalige bidonhouder/kabelloop situatie, en ik lees hier dus goede verhalen over de vering.

Het zou logisch zijn om dan bij Banshee te gaan winkelen, maar het zou voor mij vreemd zijn om logisch te doen dus ik blijf nog even rondneuzen. De Trail Pistol is ook interessant, en het aap thema blijft een nice-to-have :D

Bedank voor de reacties, wordt vervolgd!
Lange achterzijde en raw... Dan zou ik eens bij Nicolai Bikes kijken (G13 zou misschien een mooie optie zijn). Die leveren met een EXT coil :winkie: :winkie: :winkie: of naar keuze een gewone....
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: zo 17 januari 2021, 12:06 Gevolg? Waar doel je op?

Maar het bepaalt de positie van de rijder ten opzichte van de trapas. En daarmee welke spieren je gebruikt. En voor een groot deel hoe de gewichtsverdeling is, hoeveel je voorop leunt.
Ik doel idd op de gewichtsverdeling, net als bij een ouderwetse balans weegschaal moet je het middelpunt verschuiven om balans te bewaren als je 1 van de armen verlengd. Een steile ST plaatst de rijder al naar voren, een lange(re) CS verlengd de achterkant (arm) en schuift het gewicht eigenlijk nog verder naar voren (bij een gelijk front end). Die combi geeft dus eigenlijk een dubbel effect, denk ik?
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

paulus1981 schreef: zo 17 januari 2021, 09:55 Deze begrijp ik niet helemaal, je twijfelt wat aan het principe steile zadelbuishoek maar de fiets maar zoekt naast je huidige fiets met steile zadelbuishoek een nieuwe die dat weer heeft? Oprecht interesse in het vraagstuk steile zadelbuishoek overigens..

Mocht binnenkort de ondergrond hier of daar het toelaten vind ik een rondje met Titan en Paradox wel interessant!
Klinkt goed! Ik denk dat ik een Spitfire/Prime kandidaat ben, maar wil iets als een Titan ook overwegen. Ik heb absoluut geen enduro of bikepark plannen, maar wil wel met Mach 3 door de Alpen kunnen sjezen.

Steile zadelbuis hoeken hebben me lang tegengehouden om een fiets met ‘moderne geometrie’ te kopen. Op fietsen van anderen had ik altijd een ‘wat raar’ gevoel. Maar de Paradox kwam toevallig op mijn pad en ik vond het frame dusdanig cool en interessant dat ik het maar eens heb geprobeerd. Nu ik het heb meegemaakt zijn er zeker wel elementen die me goed bevallen, zoals de steile zadelbuis hoek. En dingen die tegenvallen, zoals de steile zadelbuis hoek. Het lijkt me perfect voor in de Alpen, leuk om te spelen in NL, maar om er hier fijn afstanden mee te kunnen fietsen zou het zadel verder naar achter moeten.

Het doel van de fully is een rematch met een aantal Oostenrijkse bergen die me ooit hebben verslagen. Steile paadjes dus. Volgens mij ga ik daar heel blij zijn met de zadelbuis hoek, maar daar moet ik nog achterkomen. Ik ga eens met setback rommelen, kijken wat dat oplevert. Ik wil de fiets uiteindelijk ook in NL veel willen gebruiken, dus het is wel iets om rekening mee te houden. Moet ook nog eens goed nadenken over de aandrijving. Ben geen fan van een enorm grote cassette/deraiileur combinatie, maar 1x is zo’n beetje standaard zo te zien.

Wat lange achterkant betreft, ik heb op de Paradox een moeilijk te omschrijven ‘achterwiel moet naar achteren’ gevoel, precies hetzelfde als wat ik op een SC Chameleon had. Daar kan ik het achterwiel wat van verstellen, en ik vind het fijner met langere chainstays. Staat los van de totale stabiliteit, ik merk het bijvoorbeeld ook bij (trage) wheelies. Ik wil een langere achterkant, maar niet direct een hele lange achterkant. Verder ben ik geen prinses die een erwt voelt hoor :tong

Ik vermoed dat een Banshee Prime spot on is voor wat ik wil, met wat kanttekeningen bij de zadelbuis hoek. Ook qua looks, dik metalen frame zonder rare knikken in de buizen :-q
Ik heb geen haast en geen bepaald budget in gedachte, dus als er interessante alternatieven zijn, kom maar op! :D
Het is hier geen ponykamp!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Als je geen enduro plannen hebt is een titan denk ik best overdreven idd, als ik t goed onthouden heb wel zelfde stijle zitbuishoek als de prime, vandaar. Overigens zijn er ook long drop-outs te verkrijgen waarmee de chainstays nog langer worden.

Ik heb nog onvoldoende geklommen om echt te ontdekken wat ik van de nieuwe geometry vind, tijdens de schaarse ritjes wel gemerkt dat het hoge front (180mm vering & niet de meest compact bouwende vork + 13cm balhoofd + 10 mm spacer + 10mm riser) me totaal niet opviel of stoorde, in die zin kan ik me het probeersel van @Makkelijk wel voorstellen
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Euh… oeps? :D

Afbeelding

Een luchtgeveerde plastic enduro Cube is zo’n beetje het tegenovergestelde van wat ik dacht te willen, maar toch leidde de zoektocht me naar deze fiets. Met name vanwege de geometrie gekozen, maar ook vanwege de vering. Ik zit liever op een zenuwachtige stuiterfiets dan op een stabiel vliegend tapijt ben ik achtergekomen. Daar zit meer achter dan puur en alleen voorkeur, maar dat is een ander verhaal. Hier kan ook nog een voorderailleur op, en dat vind ik wel prettig idee aangezien ik zo mijn bedenkingen heb bij 1x12, maar daar kom ik binnenkort in de Alpen wel achter. Ik mis bij Cube een beetje de coolfactor, maar dat gevoel verdwijnt direct zodra ik er op ga zitten.

Bedankt voor alle input, ik heb er iets aan gehad :-q
Het is hier geen ponykamp!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

    Qprs schreef: wo 23 juni 2021, 03:03Ik mis bij Cube een beetje de coolfactor, maar dat gevoel verdwijnt direct zodra ik er op ga zitten.
    Toch is deze wel behoorlijk mooi. Daarnaast zie je in Nederland eigenlijk zelden Cubes met meer dan 120mm veerweg, dus wellicht is het cooler dan je denkt!
    Waar woke is, is vuur
    Kapitein Iglo
    Moderator
    Moderator
    Berichten: 13025
    Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

    Bijzondere zoektocht geweest, van superduperplushcoilshizzle naar een "nerveuze" Cube. Maar, je hebt je niet laten leiden door wat "hot" is, en gewoon een weloverwogen keuze gemaakt. En: blijkbaar nog leverbaar ook :-q

    Have fun!
    Doneer en help mee!

    Ibis Ripmo AF 2022
    Pace RC529 2019
    Sonder Camino Al Apex1 2018

    Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
    nick22
    Mountainbike Junk
    Mountainbike Junk
    Berichten: 357
    Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
    Mijn mountainbike: meta tr29 2021

    mooie bike, in Venlo gekocht?
    Gebruikersavatar
    ThaSingleTrackMastah
    Moderator
    Moderator
    Berichten: 29834
    Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
    Mijn mountainbike: Heeft een motortje
    Contacteer:

    Qprs schreef:Ik mis bij Cube een beetje de coolfactor, maar dat gevoel verdwijnt direct zodra ik er op ga zitten.
    Dat laatste is niet onbelangrijk, en ik vind m er prima uitzien.
    Is er al een SYS?
    Some days it's easy, some days it's a fight.

    Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
    Gebruikersavatar
    Jurf
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 2163
    Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
    Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

    Mooie fiets.
    Ook grappig hoe merk associaties werken en dat Cube dan niet cool is.
    Haal de logo,s eraf en zet Devinci erop en hij zou ineens wel cool zijn, want het is een plaatje om te zien!

    Veraf het belangrijkste: als jij er maar lekker op rijd.
    Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
    Gebruikersavatar
    Qprs
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 1740
    Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
    Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

    nick22 schreef: wo 23 juni 2021, 08:30 mooie bike, in Venlo gekocht?
    Yes, Blerick om precies te zijn.

    Een Aziatische Cube is gewoon minder cool dan wat Guerilla Gravity in-house met hun Framemaker 3000 produceert. En de naam Stereo 150 C:68 TM vind ik zelfs voor een industriele o-ring nog te zielloos. Devinci zie ik ook niet direct als cool. Maar dat zijn bijzaken, ik heb al een bijnaam voor de fiets in gedachte :D

    Ik moet de fiets nog eigen maken, afstellen en misschien wat onderdelen wisselen. Heb niet het idee dat ik iets mis met deze afmontage, maar ik kan ‘m misschien wat mooier maken met wat ik in gedachte heb. Ik zal er sys topic voor maken :-q

    De remmen voelen echt fenomenaal goed, dat is een fijne verrassing. Magura remmen zijn verder probleemloos, toch? :tong
    Het is hier geen ponykamp!
    Plaats reactie