Trail bike met coil demper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1741
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Wie kan me wijzen op opties voor een fully frame?

Uitgangspunt:
De vering moet mega extreem super turbo plush zijn, en blijven. In mijn ervaring moet ik dan naar coil dempers kijken. Kanttekening: bij stevig remmen heb ik liever dat 'ie achter wat inzakt dan dat 'ie uitveert.

Verder heb ik wat richtlijnen:
- 120-150mm veerweg (een 160mm vork kan nog wel)
- trail / am geometrie
- Coil demper!?
- Boost naaf standaarden
- geen supermarktfiets waar toevallig een coil demper in zit :D
- een complete fiets kan, maar liever een frame(set).

Eeuwige roem en pluspunten voor degene die de juiste fiets noemt waarbij dan ook nog eens een aap is verwerkt in de (merk)naam. Dan zou er een thema in mijn fietscollectie ontstaan namelijk :D
Het is hier geen ponykamp!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Gorilla Gravity Trail Pistol


Waar kan ik mijn prijs ophalen?

:winkie:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heckler40 op vr 15 januari 2021, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Hoewel je uiteraard een trailpistol moet kopen kunnen een stumpjumper evo en jeffsy ook perfect met coil.
Waar woke is, is vuur
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Plusher dan plush en mogelijk met coil: een Evil?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En volgens mij worden een deel van de Ghost fullies ook met een coil geleverd?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tegenwoordig worden steeds meer fullys weer met coils geleverd, dus dat is niet zo moeilijk om uit te zoeken. Belangrijker is of de geo past en wat je er mee wilt gaan doen.
De coil dempt heerlijk. Het even de druk veranderen is een kwestie van een andere veer, en dat i wel iets meer werk, dan even het pompje er op en wat lucht erin of eruit. Daarnaast zijn ze ook een stuk zwaarden, maar jeemig wat veren ze lekker... :winkie: :winkie: :winkie:

Maar er zijn genoeg merken te vinden met een coil demper. Dus dat kan nooit een hele moeilijke keuze worden, of juist wel hahahaha...
Als ik kijk binnen de merken die ik zelf verkoop is dat niet zo heel moeilijk om een coilbike fabrieks-af te vinden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Geen aap - hoewel je zou kunnen fantaseren dat een Banshee een soort aap is - maar pak een Spitfire/Prime. Hyper gevoelige vering. Douw er een Cane Creek DB Coil in, LSC helemaal op en je hebt een fiets die en behoorlijk strak blijft, maar iedere oneffenheid vlak strijkt!

(EXT demper, FAST...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1741
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Heckler40 schreef: vr 15 januari 2021, 19:53 Gorilla Gravity Trail Pistol

Waar kan ik mijn prijs ophalen?

:winkie:
Digitale dank voor de tip krijg je sowieso, bij deze. Ik kende het merk nog niet, maar de Trail Pistol zet veel groene vinkjes op mijn lijst, ook bij punten die ik hier niet heb genoemd. Daar ga ik eens in duiken. De merknaam is ‘close, but no cigar’ dus de eeuwige roem status is nog beschikbaar! :D
mud mate schreef: vr 15 januari 2021, 22:20Maar er zijn genoeg merken te vinden met een coil demper. Dus dat kan nooit een hele moeilijke keuze worden, of juist wel hahahaha... Als ik kijk binnen de merken die ik zelf verkoop is dat niet zo heel moeilijk om een coilbike fabrieks-af te vinden.
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik vrij snel de hulp van dit forum heb ingeschakeld, want ik kwam met google niet veel verder dan discussies en filmpjes over coil vs lucht vering. Maareuh, als er zoveel aanbod is, dan zit er ook wel ergens een aap bij, toch? :D
Lars TB schreef: vr 15 januari 2021, 22:28 Geen aap - hoewel je zou kunnen fantaseren dat een Banshee een soort aap is - maar pak een Spitfire/Prime. Hyper gevoelige vering. Douw er een Cane Creek DB Coil in, LSC helemaal op en je hebt een fiets die en behoorlijk strak blijft, maar iedere oneffenheid vlak strijkt!

(EXT demper, FAST...)
Banshee staat hoog op de lijst. Sterker nog, daar begon de zoektocht mee. Heb vorig jaar een Banshee hardtail opgebouwd, mijn eerste fiets met 'moderne geometrie', en sindsdien wil ik weer een fully. Het is dan wel geen aap, maar twee raw Banshees is ook een goed concept zeggen we dan maar. Goed om te lezen dat het goed veert, om het zo maar even te zeggen.

Klopt het dat die Cane Creek demper in het begin wat probleempjes hadden die inmiddels zijn verholpen?


Dank voor de tips allen, mijn lijstje krijgt nu wat meer vorm :-q
Het is hier geen ponykamp!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Qprs schreef: vr 15 januari 2021, 23:54
Heckler40 schreef: vr 15 januari 2021, 19:53 Gorilla Gravity Trail Pistol
Digitale dank voor de tip krijg je sowieso, bij deze. Ik kende het merk nog niet, maar de Trail Pistol zet veel groene vinkjes op mijn lijst, ook bij punten die ik hier niet heb genoemd. Daar ga ik eens in duiken. De merknaam is ‘close, but no cigar’ dus de eeuwige roem status is nog beschikbaar! :D
Klopt, de echte naam is Guerilla Gravity, was een beetje tongue in cheek.
Nu in modulair carbon, en als The Smash ook met 145mm achter.
Zelf vind ik de uitgaande modellen in Aluminium met coil heel gaaf.
Qprs schreef: vr 15 januari 2021, 23:54 Klopt het dat die Cane Creek demper in het begin wat probleempjes hadden die inmiddels zijn verholpen?
Alleen de 1e serie DB inline dempers hebben die reputatie, maar alle piggyback dempers zijn volgens mij top.
Ik ben heel tevreden met mijn DB air piggyback in de Intense.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Heb nooit problemen gehad met m'n DB inline coil in de Smuggler, was echt een heerlijke combinatie vooral met de progressieve veer. Nu is er een Prime V3 onderweg ter vervanging, deze ga ik eerst met de meegeleverde DPX2 rijden, maar ik vermoed dat er snel weer een coil in komt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Coil had in beide uitvoeringen nooit problemen. Alleen de Inline Air. Sinds dat de IL geworden is zijn de problemen ook voorbij.

Maar ik zou zelf voor de piggyback uitvoering van de Coil gaan. Ik kan de vinger er nog steeds niet precies op leggen, maar die lijkt meer reserve te hebben dan de Coil IL.


Grappig dat ik net het stuk over de Titan op NSMB lees en waar ze toevallig (natuurlijk niet geheel toevallig) min of meer hetzelfde zeggen over soepelheid en klimmen: https://nsmb.com/articles/banshee-titan-part-one/
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1741
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Lars TB schreef: za 16 januari 2021, 14:34 Grappig dat ik net het stuk over de Titan op NSMB lees en waar ze toevallig (natuurlijk niet geheel toevallig) min of meer hetzelfde zeggen over soepelheid en klimmen: https://nsmb.com/articles/banshee-titan-part-one/
Goede info, ik ben benieuwd naar deel 2! Interessant wat hij schrijft over de steile zadelbuis hoek. Ik heb er ook zo mijn bedenkingen bij, en ben blijkbaar niet de enige die aan droppers met setback en langere zadelrails zit te denken. Maar de fiets waar ik nu naar op zoek ben moet qua voorframe in de buurt komen van m’n Paradox, inclusief relatief steile zadelbuis hoek dus.

Afbeelding

Eigenlijk zoek ik dus dit, maar dan met hele actieve achtervering ipv ‘engineered compliance’. En een langere achterkant zou ook prettig zijn. Ik vind de raw finish prachtig, de hoge voorkant erg fijn (stack van 660mm!), en het handige handvat dat ze tussen de zadelbuis en bovenbuis hebben geplaatst geeft de beste ‘fiets over een hekje tillen’ ervaring ooit. De fully heeft niet de rampzalige bidonhouder/kabelloop situatie, en ik lees hier dus goede verhalen over de vering.

Het zou logisch zijn om dan bij Banshee te gaan winkelen, maar het zou voor mij vreemd zijn om logisch te doen dus ik blijf nog even rondneuzen. De Trail Pistol is ook interessant, en het aap thema blijft een nice-to-have :D

Bedank voor de reacties, wordt vervolgd!
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Qprs schreef: za 16 januari 2021, 17:49 Goede info, ik ben benieuwd naar deel 2! Interessant wat hij schrijft over de steile zadelbuis hoek. Ik heb er ook zo mijn bedenkingen bij, en ben blijkbaar niet de enige die aan droppers met setback en langere zadelrails zit te denken. Maar de fiets waar ik nu naar op zoek ben moet qua voorframe in de buurt komen van m’n Paradox, inclusief relatief steile zadelbuis hoek dus.
Ik ben tegen die zeer steile zitbuishoek vanwege het gebruik in vlakker terrein. Maar dat iemand die er op de North Shore over gaat klagen verbaast mij. Goed, ze gaan daar erg veel over de gravelpaden omhoog en die zijn eigenlijk ook niet steil genoeg om zo een zitbuishoek te rechtvaardigen. Maar ik neem aan dat hij ook regelmatig singletrack beklimt en daar zou het wel moeten werken.

Nu is het wel zo dat op je Paradox de voorkant minstens 3 cm inzakt als je op de fiets gaat zitten. En dat betekent dat je zitbuishoek naar ruim 77 graden gaat en dan kom je inderdaad wel in het extremere. Gezien je zadelpositie heb jij de houding statisch al teruggebracht van 76 naar 75 graden en dan kom je op een waarde die in mijn ogen op het randje zit. Met sag zit je dan dus weer op 76 graden. Voor jou dus blijkbaar nog steeds iets te veel en kan ik helemaal begrijpen.

Bij een dubbelgeveerde Banshee blijft de zibuishoek bij sag zoals opgegeven. Maar die is dus al iets steiler. Met verstellen van je zadel kom je dan weer op de 76 graden uit of zelfs nog iets vlakker dan dat als je de dropouts naar de vlakke positie zet.

Tenzij je een Cube koopt gaat het in dit segment niet heel veel beter worden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Starling Murmur met een Cane Creek DB Coil. Plusher than plush.

Afbeelding

https://www.starlingcycles.com/2020-sta ... murmur-29/
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Qprs schreef: za 16 januari 2021, 17:49
Lars TB schreef: za 16 januari 2021, 14:34 Grappig dat ik net het stuk over de Titan op NSMB lees en waar ze toevallig (natuurlijk niet geheel toevallig) min of meer hetzelfde zeggen over soepelheid en klimmen: https://nsmb.com/articles/banshee-titan-part-one/
Goede info, ik ben benieuwd naar deel 2! Interessant wat hij schrijft over de steile zadelbuis hoek. Ik heb er ook zo mijn bedenkingen bij, en ben blijkbaar niet de enige die aan droppers met setback en langere zadelrails zit te denken. Maar de fiets waar ik nu naar op zoek ben moet qua voorframe in de buurt komen van m’n Paradox, inclusief relatief steile zadelbuis hoek dus.

Afbeelding

Eigenlijk zoek ik dus dit, maar dan met hele actieve achtervering ipv ‘engineered compliance’. En een langere achterkant zou ook prettig zijn. Ik vind de raw finish prachtig, de hoge voorkant erg fijn (stack van 660mm!), en het handige handvat dat ze tussen de zadelbuis en bovenbuis hebben geplaatst geeft de beste ‘fiets over een hekje tillen’ ervaring ooit. De fully heeft niet de rampzalige bidonhouder/kabelloop situatie, en ik lees hier dus goede verhalen over de vering.

Het zou logisch zijn om dan bij Banshee te gaan winkelen, maar het zou voor mij vreemd zijn om logisch te doen dus ik blijf nog even rondneuzen. De Trail Pistol is ook interessant, en het aap thema blijft een nice-to-have :D

Bedank voor de reacties, wordt vervolgd!
Ik zou het helemaal niet logisch vinden om er nog een Banshee naast te zetten. Supervette fietsen, maar dan heb je twee keer hetzelfde. Ik zou er dan dus een eerder een knappe carbon fiets naast zetten met totaal andere styling die je ook gaaf vind. Anders wordt het esthetisch twee keer hetzelfde.
Plaats reactie