Kona Kahuna of Kona Honzo

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Igorzzzz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 11:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2009

Hallo, ik hoop dat jullie advies kunnen geven over de aanschaf van mijn nieuwe MTB.

Mijn huidige MTB is een 26 inch Cube Reaction Pro uit 2009. https://postimg.cc/Wq0fGW6M/dfb681b0
De Cube voldoet nog prima, echter gaat deze door naar mijn zoon van 14. Zijn oude mtb hebben wij via Marktplaats verkocht, dit was een oude Trek 4100 met een coil voorvork en een redelijk zware afmontage. Mijn zoon kon niet echt goed meekomen in het bos en dan met name in de ruige stukjes waar een fatsoenlijke voorvork zeker meerwaarde heeft.

Recent heb ik dan ook een aanbetaling gedaan voor levering van een nieuwe Kona Kahuna 2021 via de lokale fietswinkel. De verwachting is dat de fiets ergens in februari geleverd wordt en ik daarna weer met mijn zoon kan biken.

Optioneel heb ik nog een mogelijkheid om tegen meerprijs een nieuwe dropper geleverd en gemonteerd erbij te regelen via dezelfde fietswinkel. De Kahuna zelf kost € 999, de aangeboden dropper met bedieningshendel kost € 260 incl. montage (Crankbrothers Highline 3 dropper Ø 31,6 mm & Crankbrothers ZADED CBR HIGHLINE REMOTE ZW).
https://int.crankbrothers.com/collectio ... e-included
https://int.crankbrothers.com/collectio ... ine-remote

Ik twijfel of het niet beter is om wat meer geld neer te leggen voor de Kona Honzo 2021 en deze bij dezelfde fietswinkel te bestellen i.p.v. Kahuna? De Honzo kost € 1399.

Het gaat om deze 2 fietsen:
https://konaworld.com/kahuna.cfm
https://konaworld.com/honzo.cfm

De grootste verschillen qua onderdelen in mijn ogen zijn:
Kahuna voorvork 100 mm veerweg / Honzo 120 mm veerweg
Kahuna Deore 12 speed / Honzo Deore 11 speed
Kahuna Shimano MT 401 remsysteem/ Honzo MT Shimano 410 remsysteem
Kahuna geen dropper/ Honzo met dropper
Kahuna non-Boost achternaaf/ Honzo Boost achternaaf
Kahuna banden Maxxis Forekaster/ Honzo banden Maxxis Minion voor - Dissector achter.

Uiteraard is het goed mogelijkheid dat ik de Kahuna gewoon laat leveren zonder dropper! Ik fiets veel op de MTB routes Otterlo, Ede, Lunteren, Oosterbeek. Zeddam, Lochem, Rijssen. Dit gaat prima zonder dropper! Ik denk wel dat met name in de ruigere secties van de verschillende routes een dropper zijn nut kan bewijzen.

Kort samengevat: Kona Kahuna met of zonder dropper of Honzo?

Any advice is welcome!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb een Honzo en ben er erg blij mee maar ik heb voor de Honzo gekozen omdat ik een trailbike wilde waar ik (ook) in het buitenland in ruig terrein uit de voeten kan. Ik rijd ook in NL op de Honzo en dat gaat prima (wel met XC banden) maar ik heb ook nog een XC fiets die ik meer gebruik in Nederland.

Het voornaamste voordeel van de Honzo zit in zijn brede inzetbaarheid, je kunt er behoorlijk ruig mee doen en het is echt een fiets die in het buitenland goed tot zijn recht komt. Ik moet daar wel bij vertellen dat ik hem voor een heel gunstige prijs heb kunnen kopen en er behoorlijk wat aan vertimmerd heb. Dat brengt me op het volgende punt en dat is dat ik de Honzo te duur vind voor wat je er voor krijgt. Imho is hij niet meer dan 1000 euro waard. De Kahuna biedt wat dat betreft meer waar voor zijn geld en zou ik dus aanraden (sterker nog, die raad ik wel vaker aan in dit prijssegment). De dropper zou ik achterwege laten, daar betaal je bij een gewone fietsenmaken de hoofdprijs voor en echt nodig is het inderdaad niet. Wel leuk maar dat is een ander verhaal, ik gebruik de dropper op de Honzo ook op de Vaderlandsche rondjes maar dat is logisch als je dat ding toch bij je hebt. Op mijn XC fiets zit er geen en daar mis ik die ook niet. Het is een leuke toevoeging maar mocht je er later alsnog een willen dan kun je die ook aanschaffen voor rond de 150 euro (Brand X bijvoorbeeld) en die zijn kwalitatief vergelijkbaar met wat je in de Honzo krijgt.
Igorzzzz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 11:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2009

Vond de Kahuna qua specs idd wel redelijk goed in elkaar steken voor € 999. Was leuk geweest als er voor dat bedrag ook nog een boost achternaaf op zou zitten, dit gemis is echter absoluut geen deal-breaker. In eerste instantie heb ik wat andere kandidaten bekeken die bij fietswinkels in mijn regio in het assortiment zitten: Giant Fathom, Giant XTC SLR, Cannondale Trail, Cube Reaction, Trek X-Caliber, Marin Bobcat Trail, Norco Fluid.... echter alles redelijk slecht leverbaar vanwege corona (medio maart en sommige modellen nog later). De Kahuna is dan nog vrij vlot leverbaar medio februari.
Belangrijk vind ik momenteel dat ik een kwalitatief goede fiets aanschaf voor mijzelf zodat ik met zoonlief het bos in kan voordat hij het interesse verliest in mountainbiken :wink:
Ik denk zelf dat ik met de Kahuna zonder dropper in Nederland goed uit de voeten kan. Uiteindelijk zijn er wel plannen om wat buitenland tripjes te maken, ik zie tegen die tijd wel wat er qua uitrusting ge-upgraded zou kunnen worden. Heb snel wel even online gekeken voor de brand x dropper. Deze is nu voor € 119 verkrijgbaar, weliswaar alleen in de 125 mm veerweg versie. Ik neig er wel naar om de Kahuna standaard te laten leveren zonder dropper.
Plaats reactie