fully voor lange mannen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MDegro schreef: ma 18 januari 2021, 10:24 Ik ga Mauke zeker even contacten. Dank voor de tip.
Je bent er maar druk mee :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Hoi, ik heb ook zo'n Vitus escarpe. Het model dat ik heb stamt uit 2019 en is dus verouderd ondertussen. Ook heb ik de 27,5" variant. Kort samengevat ben ik super blij met mijn fiets. Hoge kwaliteit frame en onderdelen, goed in elkaar gezet en geen problemen met bestellen uit Engeland gehad vorig jaar.
Je moet wel beseffen dat dit een topfiets is voor mensen die graag alpentrips maken, 3 weken bikepark touren in wales, en de rest van het jaar Nederlandse rondjes willen rijden. Deze fiets is een echte alleskunner, maar wel op internationaal level.
Je kan de trailbike categorie imo op 2 manieren indelen: de fiets gemaakt om super efficiënt te trappen en grote dagen mee te fietsen, met reserves, en de fiets die gemaakt is om te spelen, om niet bang te zijn voor de zwaarste tracks maar met minder vering omdat dat ook leuk is en omdat je niet al die vering nodig hebt.
Beide beschreven categorieën zijn fietsen welke op papier overval voor gebruikt kunnen worden, en nergens te kort is schieten maar er is zeker een nuanceverschil. En ik zeg niet dat er iets mis is met het een of het ander, ik zeg alleen dat de 2e genoemde categorie echt gemaakt is voor het buitenland. Terwijl die eerste categorie gemaakt is als topfiets met reserves, ook exclusief in Nederland.
De Vitus escarpe valt zeker in de 2e categorie. Meer enduro bike turned down dan xc bike turned up.
Er is echt niks mis met deze all mountain categorie in Nederland, maar als ik alleen in Nederland zou fietsen, en mijn maten zouden me een carbon hardtail adviseren dan zou ik er niet voor kiezen.
Omdat het toch wel echt andere koek is dan een carbon hardtail van je fiets vrienden.

Als ik jou was zou ik zeker op zoek gaan naar een trail full suspension. Maar dan wel een uit de eerste categorie. Aka "short travel trail bike" soms zelfs "downcountry bike" denk aan fietsen als een Giant trance, een Specialized stumpjumper st, een canyon neuron. Over het algemeen fietsen met 115 tot 130 mm achtervering.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

nick22 schreef: ma 18 januari 2021, 12:06 https://www.bikester.nl/kona-process-15 ... 86742.html

is dit niks voor je.
Juist ja. De man rijdt in omgeving Arnhem. Nu begrijp ik dat je je af en toe niet serieus genomen kan voelen op dit forum zonder minimaal 130mm, want 'men' zegt dat het 'nodig' is, maar een Process is een bike die binnen de NL landsgrenzen natuurlijk echt totaal over the top is.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
MDegro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 22:02

@Shredwithcare
Dank voor je reactie. Is de escarpe voor nederland een beetje overdone, begrijp ik.
Misschien is de mytique dan een betere keuze voor me. Wel nog een vraag aan je over de grootte van de fiets. Vallen de modellen van vitus groot of net als de canyon wat klein uit? Ik zoek een fiets waar ik lekker op zit met mijn 202 cm.

Kun je hierover nog iets nuttigs zeggen?
MDegro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 22:02

nick22 schreef: ma 18 januari 2021, 12:06 https://www.bikester.nl/kona-process-15 ... 86742.html

is dit niks voor je.
Ik had inderdaad al naar deze kona gekeken, maar zoek inderdaad eigenlijk een wat meer xc-trail dan een trail-enduro achtige fiets. De Escarpe, die in de trail-enduro valt, kwam meer voort uit de zoektocht naar betaalbaar carbon (waar ik, inmiddels na de berichten, maar weer vanaf stap)
MDegro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 22:02

De Kona Hei hei, lijkt wat dat betreft beter te passen, maar die lijkt nergens meer te koop:(
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Over de maat van de Vitus escarpe: ik ben 1,90 en heb hele lange benen met een BBL van 96 cm. Mijn XL frame past me goed, al merk ik wel dat het zadel hoger staat dan dat Vitus ooit bedoelt heeft (dus dat ik te ver over het achterwiel zit en klimmen daardoor iets minder is). Al is het nieuwe frame hierin echt verbeterd met een veel steilere zitbuishoek.
De lengte past mij goed, maar jij bent langer. De lengte van het nieuwe frame is in de zithouding vrijwel identiek als aan mijn frame. Er zijn zo veel factoren, misschien is lange of korte armen wel net zo belangrijk als lange of korte romp om te bepalen of een fiets lang genoeg is.

Mythique lijkt beter naar jouw gebruik afgestemd, maar is uit mijn hoofd met iets korter frame.

Overigens vind ik de hei hei en de izzo topkeuzes, wel heb ik iets tegen de neuron en tegen Cube (iets met te veel mensen rijden op dezelfde fietst, saaai) niks mis met die fietsen, maar imo de saaiste opties van de wereld.

Edit: ik heb het even nagekeken. De mythique is inderdaad net iets korter als je zit en de staande positie is hetzelfde (resultaat van een steilere zitbuishoek), de nieuwe escarpe heeft juist een nog kortere zit en een langere staande positie (wel een iets langere reach maar een veel steilere zitbuishoek)
Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

Dit topic (uitgezonderd de 1 op 1 discussie) kan eventueel ook nog interessant voor je zijn: viewtopic.php?f=3&t=147056

Wat is precies je budget?
Ik ben zelf 1.97 en onlangs een nieuwe fully aangeschaft. Voor mij bleven de navolgende fietsen over: Trek Top Fuel (XXL), YT Izzo (XXL), Ibis Ripley V4 (XL) en Kona Hei Hei (XL). Transition Spur viel af wegens de prijs/budget. Uiteindelijk voor de Kona gegaan en geen seconde spijt van. Heerlijke bike en heb het gevoel dat het frame ook mega sterk is en goed past bij het relatief hogere rijders gewicht.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

degro schreef: ma 18 januari 2021, 09:35 @I_do,
Eens, een carbon hardtail gaat het niet worden. Zou eerder uitstel betekenen, als carbon echt meer efficiëntie en plezier oplevert. Met carbon zou iedere trap direct vooruit. Nagenoeg geen energieverlies door de stijfheid van het frame. Dat zou je ook voelen als lekkerder fietsen. Dat vraag ik me dus af.

Mijn doel is met plezier mtb’en en in amerongen of op de postbank nog meer genieten van de afdalingen😁

(De maatvoering van de fiets baart me nog de meeste zorgen. In deze tijd passen, valt natuurlijk niet mee. En dan moeten ze ook nog een de grootste maat hebben staan.)
Een carbon fiets is niet per definitie stijver of efficiënter dan een alu fiets, en al helemaal niet bij een fully. Gewoon geen lichtgewicht model kiezen met jouw gewicht.
Carbon wordt juist ook veel toegepast op super lichtgewicht fullies waar ik als ik jou was bij weg zou blijven.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MDegro schreef: ma 18 januari 2021, 12:30
nick22 schreef: ma 18 januari 2021, 12:06 https://www.bikester.nl/kona-process-15 ... 86742.html

is dit niks voor je.
Ik had inderdaad al naar deze kona gekeken, maar zoek inderdaad eigenlijk een wat meer xc-trail dan een trail-enduro achtige fiets. De Escarpe, die in de trail-enduro valt, kwam meer voort uit de zoektocht naar betaalbaar carbon (waar ik, inmiddels na de berichten, maar weer vanaf stap)
Nou ja als je een mooie carbon fiets binnen budget vind je het ook prima toch? Is ook niets mis mee natuurlijk!
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Paging Dr. Suravida.

Custom staal fully niets voor jou TS? Geo die je wilt (meer trail, of meer XC, ligt aan jou), mega sterk, garantie dicht bij huis, steun je een kleine lokale fiets ondernemer. *Not sponsored* :lol:
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Dhr Snelbroek schreef: ma 18 januari 2021, 16:12 Paging Dr. Suravida.

Custom staal fully niets voor jou TS? Geo die je wilt (meer trail, of meer XC, ligt aan jou), mega sterk, garantie dicht bij huis, steun je een kleine lokale fiets ondernemer. *Not sponsored* :lol:
+1

Verder zit Basta Bikes (Huissen) dicht bij je. Die zijn dealer van Mondraker en ze hebben vaak wel wat grotere fietsen staan.

Ik heb zelf (1.90) een XL Cotic Flare Max. Ook erg gaaf vind ik zelf :)
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

MDegro schreef: ma 18 januari 2021, 12:26 @Shredwithcare
Dank voor je reactie. Is de escarpe voor nederland een beetje overdone, begrijp ik.
Misschien is de mytique dan een betere keuze voor me. Wel nog een vraag aan je over de grootte van de fiets. Vallen de modellen van vitus groot of net als de canyon wat klein uit? Ik zoek een fiets waar ik lekker op zit met mijn 202 cm.

Kun je hierover nog iets nuttigs zeggen?
Ik rij sinds een maand of wat met een 29er Mythique VRX maatje XL, vanuit omgeving Nijmegen mn rondjes, en ik ben errug blij met het zwarte gevaar. De fiets is mij groot zat, met 193 lengte, en 93 cm beentjes.
Moeilijk om te zeggen of hij jou ook zou passen, ik ben net een slagje korter, maar een rondje samen rijden kan je veel leren ? Stuur maar een PBtje als je wil.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

I_do schreef: ma 18 januari 2021, 09:05 Waarom zou je een carbon hardtail kopen als je een fully wil :~ ? Als een carbon fully te duur is koop je toch aluminium? Die paar honderd gram verschil doet er weinig toe bij eigen gewicht van 100 kg.
Ik dacht hetzelfde. Met zijn gewicht zou ik nooit carbon gaan.

Ik weeg zelf bijna 90 kg, als ik moest kiezen voor een alu of cf, voor dezelfde prijs, ging ik altijd voor alu. Ik geef echter niets om snelle tijden.
Plaats reactie