Canyon Stoic.... moderne Geo?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Edit 19-2;

Het lijkt me leuk en handig om er een algemeen Canyon Stoic topic van te maken aangezien het model toch regelmatig langs komt en er wel wat geïnteresseerde zijn . Mochten de Mod's er anders over denken dan hoor ik dat vanzelf :-q


Naast mijn 26'' fully zit ik er (heel) hard over te denken om een Stoic erbij te kopen. Alleen zit ik altijd tussen 2 maten, zo ook bij de Stoic.

alles even op een rijtje

Huidige bike maat Medium / 26''
Stoic maat S
Stoic maat M

Code: Selecteer alles

ETT  	/ Reach / Stack   / BHH	/ ZBH 	/ zitbuis	/ Wielb./ chainstay	 / wielmaat
600  	/ 415	/ 583	/ 68,8	/ 71,4	/ 445		/ 1110	/ 424		/ 26
591	/ 430	/ 601	/ 65	/ 75	/ 400		/ 1158	/ 418		/ 27,5
623	/ 455	/ 626	/ 65	/ 75 	/ 430		/ 1193	/ 428		/ 29
Ikzelf: 168cm met een BBL van 80cm en vrij lange armen in verhouding

Ik wil profiteren van moderne long en slack geo maar als ik de stack en de reach bekijk van de Stoic in maat S & M ga ik er niet veel op vooruit
Het lijkt er op dat ik, behalve de hoeken .er niet veel op vooruit ga in de maat S. In in de Maat M
Bij mijn huidige bike heb ik een 80mm stem, bij de Stoic is dat 40mm

Dus qua reach ga ik er op achteruit resp iets op vooruit en qua ETT eigenlijk ook? Lijkt me een beetje vreemd tov een 26 fully uit 2010
Waar maak ik de denkfout of kloppen deze cijfers.

Zie hieronder, dit is toch niet long en slack

Afbeelding

vs

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Patrick_V op vr 19 februari 2021, 15:03, 10 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor het mooie moet je ook even je lengte, binnenbeenlengte, maat van je huidige fiets, chainstays, wielbasis (en ik vergeet nog wel iets) vermelden :wink:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Omdat de zitbuishoek behoorlijk steiler is dan je huidige fiets, zegt de reach in die vergelijking niet veel, omdat die daardoor ook behoorlijk toeneemt.
De enige graadmeter waar de hoeken geen invloed op hebben in de ETT, want dat is afstand zadelpen / stuurpen, dus hoe gestrekt je zit.
Aangezien je stuurpen 40mm korter wordt en de huidige ETT 600 is, zou je theoretisch een ETT van 640 moeten hebben.
Dan is de 591 van de S veel te kort en zou ik voor de ETT 623 gaan, of kijken wat de ETT van de L is.
Hoe lang ben je? Zo op de fiets foto te zien rond de 1,80?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

:lol:

Dat haal ik net niet.... 168cm met een BBL van 80cm en vrij lange armen in verhouding :bier: Maat L is niet te doen
De andere gegevens meet ik zo even op!
Jamis Diablo schreef: di 26 januari 2021, 15:38 Omdat de zitbuishoek behoorlijk steiler is dan je huidige fiets, zegt de reach in die vergelijking niet veel, omdat die daardoor ook behoorlijk toeneemt.
De enige graadmeter waar de hoeken geen invloed op hebben in de ETT, want dat is afstand zadelpen / stuurpen, dus hoe gestrekt je zit.
Aangezien je stuurpen 40mm korter wordt en de huidige ETT 600 is, zou je theoretisch een ETT van 640 moeten hebben.
Dan is de 591 van de S veel te kort en zou ik voor de ETT 623 gaan, of kijken wat de ETT van de L is.
Hoe lang ben je? Zo op de fiets foto te zien rond de 1,80?
Kijk nu wordt ik wat wijzer! Mijn huidige fiets is een 26'' misschien vertekend het iets :D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Eensch met Jamis, de steile ZBH vertekent de reach en reach is enkel van toepassing als je op de pedalen staat. L gaat `m idd niet worden, dan wordt het een dranghek.

Zo low vind ik `m trouwens niet, de M is al hoger dan mijn L (en die is niet uitzonderlijk laag)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nou sta ik in verhouding nogal vaak op de pedalen waar de reach dan wel belangrijk is.
De ETT kan je nog wel wat mee, door middel van zadel naar voren/achteren verschuiven, centimetertje meer of mider stuurpen. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Maar de reach is een vast gegeven en die moet gewoon kloppen!

Ik ben geen lange afstand fietser en ga vaker naar buiten om te spelen dan om stukken te fietsen. Op die dagen blijft de dropper ook vaak gewoon in zijn laagste stand staan.

Als ik er uit ben met de maat ga ik hem bestellen. Maar dan wil ik graag dat iedereen eerst zijn plasje erover heeft gedaan. Al het wel al een heel stuk duidelijker is dan toen ik het topic vanmiddag opende :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Patrick_V schreef: di 26 januari 2021, 16:22 Nou sta ik in verhouding nogal vaak op de pedalen waar de reach dan wel belangrijk is.
Ik ben geen lange afstand fietser en ga vaker naar buiten om te spelen dan om stukken te fietsen. Op die dagen blijft de dropper ook vaak gewoon in zijn laagste stand staan.

Als ik er uit ben met de maat ga ik hem bestellen. Maar dan wil ik graag dat iedereen eerst zijn plasje erover heeft gedaan. Al het wel al een heel stuk duidelijker is dan toen ik het topic vanmiddag opende :-q
Als dat maar duidelijk is want veel mensen kijken naar reach alsof het een soort ETT is die vertelt hoelang de fiets is en dat is het dus niet.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Geo's vergelijken is best lastig; niet alleen omdat de hoeken van je frame grote invloed hebben op de afstand zadel-stuur (slack en steile zitbuis brengen stuur en zadel naar elkaar toe. Om dat te compenseren is de reach groter), maar ook omdat een andere geo soms ook een andere positie vergt.
Bij mijn overstap van XC naar trail/downcountry heb ik ooit een poging gedaan een vergelijk te maken, om zo de juiste maat te kunnen bepalen.
Misschien heb je ook wat aan deze excel sheet? (link naar google drive; ik heb er zo min mogelijk trojans in verstopt ;-) )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

:lol: :lol:

Ja daar ga ik nog eens in duiken!
Maar ik in zo bij elkaar optel kom ik toch wel op een M uit denk ik. Wel erg interessante theorie allemaal 8)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Maar wat .... als... ik zou gewoon even willen passen.

Ik heb een Grand Canyon 2017 gehad in M die zat goed ..... en een Neuron 2017 in S.... die zat misschien nog wel beter.

Ik kon beter bewegen over de Neuron in maat S
Qua houding in het zadel zat ik beter op de GC in M....

Als spelefiets zou waarschijnlijk de S beter schikken. Maar qua moderne geo lijkt M beter te voldoen. :oops: :winkie:
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Bikeradar zegt het ook....:

The bike’s standover is low enough that most riders should be able to size up if they wish. Canyon

Reach stands at 455mm on a size medium bike. While not the very longest out there, if you’re a certified shredder and prefer a longer bike, the top tube is slung low enough that, if you’re between sizes or would like to go for a longer bike, most riders will be able to size up.


Wat zeggen jullie, knoop doorhakken, maat M? :roll:

En dan die vork.... Een Suntour XCR34 luchtvork vs een Recon Silver 32mm.... dat is toch lood om oud ijzer? Een betere spaar ik nog even voor door... of vakantiegeld :-q
De groep vind in bij de stoic 2 zelfs beter: Deore 10 speed 11-42 en bij de 3 SRAM SX12... dan heb ik liever de 10 speed denk.
De dropper kan ik eventueel zelf wel van he verschil in prijs kopen dus die valt buiten de vergelijking... Remmen idem
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Mooi vorkje scoren in de nieuwsbrief van rcz.. leuke fietsjes zijn het! Vooral het goedkoopste model heeft mijn interesse als fietsje voor erbij om wat aan te klooien.. voor dat geld koop je nergens anders een net frame met zelfs onderdelen erbij😅
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lol, chaos all over the place :lol:
Volgens mij heb je niet helemaal helder wat je zelf wil of wat er bij je past?

Wat wil je doen met die fiets?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Patrick_V schreef: di 26 januari 2021, 16:22

Als ik er uit ben met de maat ga ik hem bestellen. Maar dan wil ik graag dat iedereen eerst zijn plasje erover heeft gedaan.
Afbeelding

De nuttige info laat ik aan de mensen met verstand over. :bier:
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

TenZNL schreef: di 26 januari 2021, 20:06 Lol, chaos all over the place :lol:
Volgens mij heb je niet helemaal helder wat je zelf wil of wat er bij je past?

Wat wil je doen met die fiets?

Ik weet prima wat ik wil in een fiets maar het is moelijk als je niet kan passen.
Ik ken beide vorken niet... lijken mij beide budget vorken en zullen dus tzt opgewaardeerd worden. Remmen ook. Dit alles heeft geen haast want het wordt een fiets voor erbij.

Het verschil in prijs is 400 euro. En als de vorken lood om oud ijzer zijn dan ga ik liever voor de Stoic 2 en koop van het verschil een mooie dropper (die is niet inclusief bij de 2)

Geld voor de Stoic 4 is er gewoon niet. Upgraden doe ik sowieso altijd dus alles wat niet naar wens is komt met de maanden. Dat vind ik ook leuk om te doen.

Wat ik er mee wil.... eigenlijk alles. Maar het merendeel van de tijd Urban en TTF's rijden op local trails. Paar keer per jaar naar een bikeparkje...

Maar ook gewoon een rondje Oostvoorne e.d....
Plaats reactie