Eerste MTB. Gaan voor Trek/Cube/Cannondale of een carbon Nishiki??

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: zo 14 maart 2021, 12:07 Overigens zou ik altijd carbon frame kiezen als het mogelijk is. Is laatst een topic over geweest waarbij dat overduidelijk als beste frame materiaal naar voren kwam qua gewicht, stijfheid, levensduur.
Tot hier en niet verder :evil:

Crapton bedoelt dat hij als enige de conclusie (ook nog eens voor zichzelf) trok dat carbon het beste materiaal is. Hij zoekt nog volgers.


Carbon is mooi spul, maar in de 'onderste' prijsklasse komen de vermeende voordelen er niet echt uit. Maar meestal kan het ook geen kwaad, dus val je je er zeker geen buil aan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Crapton schreef: zo 14 maart 2021, 12:07 Overigens zou ik altijd carbon frame kiezen als het mogelijk is. Is laatst een topic over geweest waarbij dat overduidelijk als beste frame materiaal naar voren kwam qua gewicht, stijfheid, levensduur.
Wat Lars zegt,

Het is eigenlijk gewoon om een bijdrage te beginen met "ik vind dat" of "ik heb zelf gekozen voor..."
En laat dan de Topic Starter gewoon de ruimte om zijn eigen mening te vormen cq keuze te maken.

Die totaal misplaatste referentie naar het topic waar de meningen mijlenver uiteen lopen reduceert de waarde van het advies erbij eigenlijk tot nul. Terwijl als je gewoon input geeft als een opinie of beter nog eigen ervaring deelt kan het serieus genomen worden.

Mijn ervaring is dat ik bij de budget modellen enorme kwaliteitsverschillen zie. Sommige frames zijn ronduit slecht bedacht en ook slecht gemaakt. Sommige frames zijn OK bedacht en goedkoop uitgevoerd. En soms geven ze gewoon een goed frame dat ook bij diuurdere series wordt gebruikt een ander kleurtje, want dat is soms goedkoper dan een een nieuw model erbij maken.

Als je vertrouwen hebt dat je die verschilen zelf kunt zien in de winkel of online, of betrouwbaar advies erover hebt, go for it. Ik heb zelf beroepsmatig met composieten gewerkt en kan wel een en ander zien, maar ook niet "in" het frame kijken. Maar een goede aluminium (of stalen) fiets van een gereputeerd merk heeft ook zo zijn pluspunten. Herverkoopwaarde bijvoorbeeld als je na een tijdje wat anders wilt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Heckler40 schreef: zo 14 maart 2021, 17:32
Crapton schreef: zo 14 maart 2021, 12:07 Overigens zou ik altijd carbon frame kiezen als het mogelijk is. Is laatst een topic over geweest waarbij dat overduidelijk als beste frame materiaal naar voren kwam qua gewicht, stijfheid, levensduur.
Wat Lars zegt,

Het is eigenlijk gewoon om een bijdrage te beginen met "ik vind dat" of "ik heb zelf gekozen voor..."
En laat dan de Topic Starter gewoon de ruimte om zijn eigen mening te vormen cq keuze te maken.

Die totaal misplaatste referentie naar het topic waar de meningen mijlenver uiteen lopen reduceert de waarde van het advies erbij eigenlijk tot nul. Terwijl als je gewoon input geeft als een opinie of beter nog eigen ervaring deelt kan het serieus genomen worden.
Beetje vreemde reacties dit. Lees wat er staat: "Overigens zou ik altijd " dus duidelijk dat dit mijn mening is. TS komt zelf met keuze voor carbon, dus bevestig ik dat op basis van mijn ervaring hetgeen ook in verwezen topic staat.

Verder heeft LarsTB zelf toegegeven in dat topic dat carbon een uitstekend frame materiaal is. TS kan zelf de discussie nalezen indieen daaraan behoefte is.

Maar laten we niet opnieuw hier een polemiek van maken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Point taken, discussie niet overdoen, en ik lees zelf ook slecht.

my bad
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie