Focus Thron2 E-MTB : binnen en eerste rit Nijmegen pg4

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bedankt allemaal :-q
@henkmuilwijk , ik zat ook nog aan die navigatie functie van Nyon te denken, maar eigenlijk bevalt mijn smartphone icm powerbank wel goed. Kun je vlgs mij evt ook later toevoegen (?).
Wachten duurt nu al lang.....
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

MonkeyRider schreef: wo 10 februari 2021, 10:01 Bedankt allemaal :-q
@henkmuilwijk , ik zat ook nog aan die navigatie functie van Nyon te denken, maar eigenlijk bevalt mijn smartphone icm powerbank wel goed. Kun je vlgs mij evt ook later toevoegen (?).
Wachten duurt nu al lang.....
Klopt inderdaad , moet wel de motor er onderuit.
Met de nieuwste weet ik dat niet zeker, want wat ik op youtube zie zitten de aansluitingen daarvan boven.
Mijn fm doet dit voor 50 euro , dus ga ik daarvoor niet zelf klooien, en ja ook gelijk een dropper er in, want ook daar moet de motor voor los.
2 vliegen in 1 open maken. ze hopen dat de Nyon er ongeveer maart is.
Een monteur bij de fm heeft de Nyon 2 al vanaf november (mischien wel een voorkeur behandeling) maar ik heb m dan ook in werkelijkheid gezien.
Hij zegt dat de navi goed werkt , ik doe al vanaf vorig jaar mijn route`s met komoot , en zet ze dan over.
Mijn fietsje mag vies worden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Deze morgen om 0830

Afbeelding


........en ff later

Afbeelding



......en weer een paar uur later, na wat montage en afstelwerk

Afbeelding



........en om 1400 halverwege drieluik Dorst ff een lunchbreak (en wat foto's) op Kadettenkamp


Afbeelding


Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lunchbreak??
In die tien minuten die je nu voor het drieluik nodig had?? :D :wink:

Maarre, hoe was het?
Een beetje wat je verwacht had of totale eye-openers meegemaakt?

Leuke fiets overigens, ben benieuwd naar irl...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voorlopige conclusies na een eerste testrit: alle goede verhalen over zo'n E-mtb en de Thron lijken te kloppen :-D :-D
Je merkt eigenlijk niets van het extra gewicht op de trail.
Het ligt oerstabiel en daardoor kun je sneller als je zou denken.
Zelfs in Eco "vlieg" je voor gevoel al over de route, met E-mtb modus wordt het een raket.
Door die snelheid wordt ook zo'n vlakke route als Dorst een stuk leuker.
Omdat het leuk is rijdt je meer en agressiever....en raak je dus even zo goed gesloopt :winkie:
(normaal gesproken houd ik de route incl aanloop vanuit mijn huis na zo'n 25-30km wel voor gezien...nu stond er 45km op de teller)
De Thron zit erg comfortabel ( hoog) maar stuurt toch heerlijk op een bochtige singletrack.
130mm fullsuspension ( eerste keer na jaren HT) is toch wel ERG fijn voor comfort en grip.
Je rijdt constant met een blije grijns op je gezicht.....zelfs de wandelaars waren aardig.
oh ja....ook ik had wat minder eigenwijs moeten zijn en al jaren geleden over moeten stappen op een E-mtb :oops:

Morgen richting Arhem of Nijmegen voor wat serieuzer mountainbiken en wat meer hmrs.

Afbeelding

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: ma 22 februari 2021, 17:18 Lunchbreak??
In die tien minuten die je nu voor het drieluik nodig had?? :D :wink:

Maarre, hoe was het?
Een beetje wat je verwacht had of totale eye-openers meegemaakt?

Leuke fiets overigens, ben benieuwd naar irl...
Die lunch was meer noodzakelijk omdat ik thuis natuurlijk zo snel mogelijk op de fiets wilde....zonder eerst te eten.
Beter dan ik had verwacht zelfs......ik had niet verwacht dat het op zo'n route als Dorst ook zo leuk zou zijn. Dat was wel een eye-opener!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooi ding. Ze worden steeds mooier die e-mtb's.
"This species has amused itself to death"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: ma 22 februari 2021, 17:57
kermit schreef: ma 22 februari 2021, 17:18 Lunchbreak??
In die tien minuten die je nu voor het drieluik nodig had?? :D :wink:

Maarre, hoe was het?
Een beetje wat je verwacht had of totale eye-openers meegemaakt?

Leuke fiets overigens, ben benieuwd naar irl...
Die lunch was meer noodzakelijk omdat ik thuis natuurlijk zo snel mogelijk op de fiets wilde....zonder eerst te eten.
Beter dan ik had verwacht zelfs......ik had niet verwacht dat het op zo'n route als Dorst ook zo leuk zou zijn. Dat was wel een eye-opener!
Dat klinkt goed allemaal, wel zo fijn na zo'n investering... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Toch opmerkelijk dat je in deze tijd van MTB-schaarste zo snel de fiets hebt gekregen die je wilde hebben.
Ziet er erg goed uit en dat kleurtje ziet er ook erg goed uit.
En nu genieten, hoor nog wel graag van je wat je vindt van de voor en achter vering.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Haha leuke foto's, herken mezelf zo in het berichtje ook.. ik ben eigenlijk niet van dat ding af te slaan :D
En ik heb nu geen andere bike meer maar merk dus ook echt niet van extra gewicht meer tijdens het rijden. Enkel over iets heen hoppen gaat wat stroever maar met de juiste techniek ook niet onmogelijk.
Aah leuk man, wie weet komt er als de corona voorbij is nog wel eens een lets- eride
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Net terug van de Posbank mtb-route.
56km en bijna 600hm vlgs Strava en weer de hele tijd met een big :-D :-D

Eerste 40km voor 95% in Eco gereden met heel af en toe ff E-mtb modus op erg steile stukjes en slechts 1 vd 5 streepjes batterij verbruik......dus de laatste 16km maar eens lekker los gegaan in Toer en E-mtb modus. Uiteindelijk slechts 2 vd 5 streepjes verbruikt.

Eco lijkt nog het meest op gewoon mountainbiken met steeds wind mee en/of turbo benen en voelt verder compleet normaal. Van die 24kg merk ik echt niks....maar een bunny-hop doe je natuurlijk niet. Ik ben ook niet zo'n springer of technische rijder, maar rollend over obstakels en hard door de bocht gaat super. Extra grip van de banden (Nobbi Nic 29x 2.6) en laag zwaartepunt maken hem juist erg stabiel.

In E-mtb modus moet je af en toe oppassen op erg technische stukjes.
Ik werd in een serie erg korte bochtjes steil omhoog ( net geen switchbacks) soms bijna de bocht uitgedrukt. Je moet dan eerder doseren dan max kracht zetten.......bijzondere gewaarwording als je daar gewend bent met "analoge" mtb jezelf zowat op te blazen :wink:
Een erg steile wortelklim of trappetje zijn juist weer een stuk makkelijker met ruim power ter beschikking en daar blaas je gewoon omhoog.

Ook verder bevalt de Focus erg goed.
Vering is echt super. Ik heb weinig vergelijk, maar met een beetje basis afstelling filtert hij toch wel heel veel weg, zonder als een dweil aan te voelen. ( toch wel een hele verbetering tov mijn Salsa Spearfisch 10 jaar geleden met 80mm achter en 100mm voor) en veel grip op bv wortelklimmen.
Het scheelt ook echt veel in vermoeidheid merk ik. Na 3 uur kom ik ook kwa rug, nek, schouders en armen een stuk frisser van de fiets als bv destijds met de starre Krampus of huidige Inbred HT met 100mm vork.
Afbouw van mijn versie is eigenlijk ook gewoon erg goed. SLX 1x12 en 4piston remmen met 200mm schijven werken gewoon goed. KS dropper is ook geen "budget" modelletje en het geleverde zadel zit gewoon goed. Ik heb nu 100km gereden en eigenlijk is er nog niks dat niet werkt of past of waarvan ik denk dat ik het zou moeten upgraden.

Alles bij elkaar lijkt het dus wel een van mijn beste fiets-aankopen van de laatste jaren ( ook de duurste trouwens :-{ )
Vraag is alleen of ik nog wat met mijn oude Inbred en Karate Monkey ga doen? :~

Mooi pauzeplekje richting Loenermark. Het blijft kwa natuurbeleving en variatie toch echt mijn favoriete route.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vanmorgen nog een rondje LDD gedaan. Vrijwel alles in ECO, 25km en 1 streepje accu. Naast dat lekkere extra zetje in de rug is vooral ook die 130mm v&a vering hier op de hobbels toch wel super. Gewoon standaard met de 2.6 Nobby Nic's gewoon een heerlijke fiets !
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Mooi pauzeplekje tussen blauwe route Nijmegen en het Duitse Reichswald .

Vandaag richting Malden voor een rondje "Nijmegen" met de Thron2. Gestart bij Malden, paars (weer open) en doorsteek naar blauw tot afslag richting Reichswald. De Thron2 doet het super! Waar met de Honzo na hetzelfde stuk de pijp al behoorlijk leeg begon te raken, had ik met de E-mtb nog energie genoeg over. 130mm FS draagt trouwens ook wel erg veel bij; wat scheelt dat veel op zo'n hard aangereden hobbelparcours.
Vrijwel alles op eco gereden, dat gaat al hard zat en voelt nog het meest als "gewoon" mountainbiken en je houdt goede controle in de korte bochtjes. Af en toe e-mtb als het serieus omhoog ging en dat is eigenlijk een andere tak van sport; remmen voor de bocht en druk van de pedalen als je te hard omhoog gaat en controle dreigt te verliezen op een ruig stuk :winkie:

Bij de "afslag" richting Reichswald gereden omdat ik het bochtjes gedoe na 20km toch wel zat was ( echt fan zal ik nooit worden van die Nederlandse route-trend :evil: ) ......maar gelukkig is er in Duitsland nog veel "old school" moois te beleven om de Thron2 eens echt uit te laten :P
Opvallend hoe veel je met 24kg E-mtb kan uithalen......hij kan in ieder geval veel meer dan het baasje inmiddels nog aan durft.
Voorbeeldje (voor de locals) Brandtoren steil down ging lekker.....maar zelfde stuk ook weer omhoog in E-mtb modus had ik eerlijk gezegd niet verwacht !
Verder een paar keer ligt spinnend staand klimmen door de bagger of dikke laag boombladeren is ook wel een aparte gewaarwording.....en alles onder controle!
Verder schakelen in "walk" modus geprobeert en staande steile start in e-mtb modus.....het werkt toch allemaal wel super met zo'n e-mtb.

Via blauw weer retour P en nog ff de oude vlakke "Malden" route gedaan. Gewoon om eens te kijken hoe die was na 25jr .....jeugdsentiment; die reed ik vroeger vanuit Nijmegen vv naar de oude routes. Opvallend rustig daar, zelfs met wandelaars.

Na 56km en 732hm 60% accu verbruikt en met een big smile weer in de auto naar huis.
Voor mij is de overstap naar E-mtb met de Thron2 echt 100% geslaagd ! :bier:

NB: opvallend veel sacherijnige wandelaars trouwens daar bij Nijmegen, ik werd zelfs nog op de foto gezet en aangesproken door een vrouw die vond dat ik ergens niet mocht fietsen.........gelukkig voor haar was ik in een goed humeur :D ....dus maar genegeerd. Misschien als ze straks met haar vriendinnen weer aan de prosecco kan op een terras dat het beter met haar gaat ?
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 3 maart 2021, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi ritje! En nu dus wel op je fiets blijven zitten bij de afdaling achter de brandtoren? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

suravida schreef: di 2 maart 2021, 20:28 Mooi ritje! En nu dus wel op je fiets blijven zitten bij de afdaling achter de brandtoren? :winkie:
Yes.....maar er zat nu ook niemand voor me waar ik blind achteraan reed :roll:
Hoop nieuwe (erg) uitdagende paadjes daar. Kom jij er nog wel eens?
Plaats reactie