Focus Thron2 E-MTB : binnen en eerste rit Nijmegen pg4

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

https://www.cube.eu/nc/nl/watchlist/

Ik had de vraag ook al in de loungebar gesteld, maar eigenlijk is het hier meer op zijn plek vlgs mij.

Ik ben dus (mogelijk) in de markt voor een E-mtb wegens te-oud/weinig fut/dus weinig lol op een beetje heuvelachtige mtb routes
Daarnaast wil ik eigenlijk ook wel een relaxte toerbike voor Limburg of de Alpen als ik samen met ega (op haar E-bike) of gewoon lui een stuk wil fietsen.
Daarnaast heb ik een racert en gravelbike voor het sportievere werk en mijn oude Inbred met 100mm Reba voor een lokaal vlak rondje of toertocht. De rest van de mtb-stal is eruit (behalve mijn ouwe trouwe starre KM natuurlijk, maar die is omgebouwd tot toerder)

De keuze heb ik intussen beperkt tot
Nieuwste Bosch met 625WH accu
FS ipv hardtail (lijkt me toch de beste keuze ook gezien mijn leeftijd)
Cube .......Duits, toch wel erg veel ervariing en goede prijskwaliteit. Focus ?

Bij Cube kom je dan uit op de Stereo Hybrid (zie linkje hierboven) met een keuze tussen 120 of 140mm FS , waarbij de 120 met alu frame het meest all-road is kwa nokjes, geo ed en de 140 met carbon frame meer hun trail advies.
In de prijsrange tussen 3500 en 4000€ kan ik kiezen uit een 120 versie met RS Rekon , een 120 versie met Fox en een 140 met RS35 silver.
Verder zitten er verschillen in display, drivetrain, remmen en evt dropper, maar niks dat niet werkt of ik tzt niet betaalbaar kan upgraden.

Paar vragen:
Is de 3500€ 120mm versie met RS vering niet gewoon goed genoeg ?
Is de 4000€ 140mm versie met RS35 incl dropper geen overkill en nog voldoende bruikbaar als toerfiets?
Is de 4000€ 120mm versie met Fox misschien de betere keuze als allrounder? Verder zit er een luxe display op ( so what?) en Shimano micro-spline en dat zie ik eerder als nadeel.

Focus Thron speelt ook nog wel mee, maar die valt een stuk duurder uit.
https://www.focus-bikes.com/nl_en/186056-thron-6-8

Natuurlijk kan het altijd nog duurder en beter, vraag is of ik hiermee gewoon lol kan hebben op bv Posbank/Nijmegen routes en niet te ruige buitenland tracks zonder al te veel te kort te komen?
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op di 2 maart 2021, 20:25, 7 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan gaan we hier specifiek verder ;-)

Wat betreft je vraag of de 140mm nog als toerfiets bruikbaar is: ik denk het wel. Je zit relatief relaxt op zo'n fiets, de vering werkt niet tegen je en de motor zorgt ervoor dat je altijd vooruit komt zonder extreme inspanning als je wilt. Ik denk dat het verschil met de 120mm niet zo groot is in dat aspect. Het enig wezenlijke verschil zou een verschil in zithouding zijn, maar dat is wel aan te passen indien nodig.

En ik denk dat in het terrein de verschillen iets groter zullen zijn, met net wat meer reserves voor de 140mm versie. Door wat meer veerweg, door een net wat meer trialgerichte geometrie. Die nog steeds redelijk behoudend is voor huidige begrippen.
Jij hebt geen extreem terreingebruik voor ogen, ze zullen allebei prima aankunnen wat jij wilt rijden. Het zijn beiden mooie allrounders, waarbij de accenten net wat anders zullen liggen.

Qua display loopt Bosch imo wat achter op bijvoorbeeld Shimano, zelfs hun compactste (de Purion) is nog vrij groot en zit op een kwetsbare plek bij een val. De bedieningsknoppen voor de modus zitten op/naast het display waardoor ze net wat minder goed onder handbereik zitten dan bij aparte knoppen zoals bij Shimano of Specialized. Maakt op straat niet uit, maar als je tijdens een technische klim ineens bedenkt dat je toch even naar trail wilt ipv eco... in die situaties krijgt de modeswitch in feite de functie van schakelen en is het fijn als je er blindelings bij kunt.

De extra functies van de duurdere Bosch displays zeggen mij weinig, meer dan de modus kiezen en zien hoeveel accu ik nog over heb hoeft het van mij niet te bieden. Maar als je ook wilt navigeren e.d. op het display van de fiets kan het een meerwaarde zijn, ik weet niet precies wat die Kiox allemaal extra heeft tov de Purion.

Misschien zit ik helemaal mis, maar ik denk zomaar dat het grootste gevaar voor jou is dat je het het rijden op een volgeveerde e-mtb saai zult vinden...
In die zin zou je de kortste veerweg moeten nemen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op de Kiox display zit vlgs mij navigatie, maar ik zou hem daarvoor niet kiezen. Liever simpel.
Wat veerweg betreft; inderdaad ga ik geen gekke dingen doen, maar zoek intussen ook wel gewoon comfort en toergemak.
Ik kom toevallig net terug van een rondje LDD op de Inbred met 100mm Reba en eigenlijk hoef ik daarvoor geen E-mtb. Dat is net zo'n gebied waar ik een paar uur nog leuk kan rijden........maar gewoon wat relaxter en saai over de hobbels is natuurlijk ook niet verkeerd.
Ik heb natuurlijk nog een Inbred, starre KM of gravelbike als ik mezelf wil uitdagen, de E-mtb moet in eerste instantie een lekkere comfortabele toerfiets zijn waarop ik niet stuk ga met wat meer hmrs en/of langere tochten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de praktijk daag ik mezelf vaak meer uit op de e-mtb dan op de analoge hardtail. Niet in de zin van meer kapot gaan, maar wel rijtechnisch gezien. Met de hardtail lukt het me vaak niet om hard genoeg te rijden om de bochten leuk te maken, met de e-mtb wel.
Dat geldt uiteraard niet als het pad naar beneden loopt, op iets als het traumapad kan ik ook op de Snowdon vaart genoeg maken om wat adrenaline los te weken :)
Maar daar is het voordeel van de e-mtb weer dat ik desnoods vijf keer terug naar boven rijd als ik daar toevallig zin in heb :-D
(en het nadeel van de e-mtb is dat ik in de afdaling van het TP veel harder moet werken om boven de 25km/h te blijven... de helling alleen is daar niet steil genoeg voor)

De praktijk is trouwens dat ik met de e-mtb ook gewoon flink zwetend en moe bij de auto terugkom, vooral als ik alleen ben wezen fietsen. Met vrienden op analoge bikes rijd ik op de klims ongeveer in hun tempo, in je eentje ga je vaak wat vlotter omhoog want dan hoef je met niemand rekening te houden. Maakt wel dat je wat vermoeider terug komt.

Saai vind ik het rijden op de e-mtb zeker niet, integendeel.
Ik zou nog best eens zo'n light e-mtb willen proberen, ben erg benieuwd naar de actieradius van zo'n fiets op een Alpen dagtocht en ook naar hoe het met die mindere power voelt als je een steile klim op rijdt. Dat het super stuurt geloof ik wel, een kg of vijf, zes minder fiets is natuurlijk alleen maar prettig.
Maar budgettair zit zoiets er toch niet aan, voorlopig "zit ik vast" aan m'n Merida :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Met een lichte E-mtb doel jij wrsch op de Focus Raven met Fazua ? https://www.focus-bikes.com/nl_en/bikes ... ail/raven2
Inderdaad leuk en Fazua is zeker interessant, maar eigenlijk niet geschikt voor wat ik zoek. Eigenlijk meer een toerfiets met mtb-capaciteiten ipv XC racer met ondersteuning. Basis model Raven zit wel in dezelfde rond 4000€ prijsklasse.

Focus Thron 130mm lijkt wel uitermate geschikt.https://www.focus-bikes.com/nl_en/bikes ... ail/raven2
Is getest als een behoorlijke speelse fiets tov Cube Stereo 120 door veel kortere chainstay en lijkt toeren en singletrack erg goed te combineren volgens div testen .
Ik heb deze test van Toerfullies maar eens gedownload https://www.bike-magazin.de/emtb/test/e ... -5000-euro
De Focus Thron is wel een slag duurder. De 6.8 met RS Recon 4400€ wel incl dropper, SLX en 4piston remset. Vraag me af of zo'n Recon (E-bike approved?) goed genoeg is voor light trail? De geteste 6.9 versie met Fox en XT gaat gelijk naar de 5000€ :cry:
De Cube Stereo Hybrid 120 met Fox en XT-Deore mix heb ik voor 4050€ ( zonder dropper en iets mindere specs....maar toch)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Hey monkey, toch weer opzoek..
Wat kermit zegt, ik denk dat je met 120+ veerweg echt niet bang hoeft te zijn dat een tour ritje niet meer gaat.. is de neuron toevallig niets voor je van canyon met 130mm travel? Is nu op vooraat ook en nog erg aantrekkelijk kwa prijs denk ik?
Als ik voor de cube zou moeten gaan zou ik zeker die 140 pakken, maar met die 120 kom je ook overal..
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mauke schreef: za 6 februari 2021, 15:07 Hey monkey, toch weer opzoek..
Wat kermit zegt, ik denk dat je met 120+ veerweg echt niet bang hoeft te zijn dat een tour ritje niet meer gaat.. is de neuron toevallig niets voor je van canyon met 130mm travel? Is nu op vooraat ook en nog erg aantrekkelijk kwa prijs denk ik?
Als ik voor de cube zou moeten gaan zou ik zeker die 140 pakken, maar met die 120 kom je ook overal..
"Orienteren" :wink: ... ..... ik weet helemaal nog niet of ik echt ga kopen. Voor alleen wat buitenlandse of Limburgse vakantie toertochtjes vind ik het nogal een investering. Maar als ik er ook een beetje lol mee kan hebben op mountainbike routes in Nederland lijkt het me misschien wel wat.
Canyon heb ik wel bekeken, maar ik heb wat meer vertrouwen in Bosch. Is ook niet echt gefundeerd, maar die nieuwste gen4 is in ieder geval goed en lijkt handig wat betreft dhz service (?)
Voor hetzelfde bedrag als de Neuron ON8 130 heb ik vlgs mij ook de Cube Stereo 120 of 140 staan met vergelijkbare opbouw.
Jij had nu toch ook plannen richting E-mtb?
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Maar daar ga je wel lol op hebben hoor! Bosch is gewoon goed, maar denk dat brose en shimano ook prima zijn hoor. Ik heb dinsdag de spectral on 7.0 besteld. Was aan het twijfelen met de radon render(bosche) of de canyon met de nieuwe ep8(shimano)
Maar de canyon geeft 6 jaar garantie op frame en wat ik erg prettig vind is dat je met een app de standen apart in kunt stellen.
Ga ik rijden met vrienden zoner ebike kan ik de eco stand wat terug schroeven.. of alles wat terug schroeven in alle modes om de radius omhoog te halen en toch gebruik te maken van de trail stand bijv.. en let met vergelijken ook een beetje op wielsetjes/remmen want daar zit soms wel aardig wat verschil in.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Blijft een hoop gepuzzel zo'n e-mtb keuze .......
Intussen hang ik een beetje tussen Cube en Focus in. Focus Thron lijkt toch het mooiste compromis tussen toeren en singletrack rijden door zijn kortere en betere achterbrug maar kost met Fox rond 5000€ ( eigenlijk een stap te ver voor me)
Een Cube met 120mm en Fox heb ik voor 4000€ en Cube 140mm met Fox voor 4500€. Vraag is natuurlijk of ik Fox zou moeten willen of dat RS Recon of 35 voldoet?
Ander dingetje: ik wil evt kort comfortabel kunnen zitten. Focus Thron 130 is daarop gemaakt , maar valt wat groter in L (ett 627)
Cube 140 valt net wat kleiner (ett 614) en maar 13mm lager. Is dus met iets hogere rizer misschien wel net zo wendbaar en comfortabel zitten?
Tenslotte: dragertje en spatbordbevestigingen zijn optioneel voor me en het blijkt dat dat icm met 29x2.6 banden eigenlijk nergens kan. Ik kan dus net zo goed op een Cube 140 met carbon frame zonder bevestigingspunten gaan rijden. Dan heb ik een redelijke trailbike en toeren kan ik met wat hogere rizer altijd wel ?
Keuzes....keuzes...... :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat soort fietsen zullen inderdaad niet bedacht zijn om met echte spatborden gebruikt te worden.
Als incidentele drager zou je kunnen denken aan een Topeak zadelpendrager, hoewel ik dat met een dropper niet snel zou doen èn je achterwiel er bij inveren tegenaan kan komen.
Dan kan een Thule Pack 'n Pedal (vroeger Freeload) een betere keus zijn. Maar die veert ook mee omhoog :)

Het verschil in kwaliteit van de vorken komt vooral naar voren als de snelheden op ruw terrein oplopen. Op onze lokale rondjes merk ik amper verschillen. Ik weet ook niet hoe groot het verschil is tussen een RS35 en een instap-Fox, ik meen wel dat de Rythm best goed aangeschreven staat. De echte topvorken ga je in deze prijsklasse nog niet tegenkomen.
Achteraf upgraden is vrijwel altijd duurder, dat dan weer wel. Bovendien zitten er in de andere onderdelen ook vaak nog wat verschillen als je een model hoger in de range pakt. Zo bekeken is het zinvol de best afgemonteerde fiets te kiezen binnen je gestelde budget, maar de verleiding is groot daar telkens wat mee omhoog te gaan...

Ik kan niet goed oordelen hoe de zithouding voor jou uit gaat pakken op die bikes, die maten liggen te ver van mijn eigen ervaringen af :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Spatborden zijn ook geen hoofdzaak. Ik zal hem wrsch alleen gebruiken om te toeren in heuvels of bergen , dus op vakantie en niet met slecht weer. Zadelpendragertje of tas icm rugzakje kan inderdaad natuurlijk ook.
Welke voorvork is wel een twijfel. Ik ben helemaal niet zo bekend met afstellen en tunen, maar ik heb ooit met Fox 120 voorvork gereden en dat was zelfs voor mij wel goed merkbaar tov Reba oid......aan de andere kant deed de Recon 120mm die op de Honzo zat het eigenlijk gewoon wel goed voor me. Ik vraag me wel eens af of een 120mm FS met Fox misschien niet beter veert als 140mm met budget RS ?
NB beide Cube modellen zijn ongeveer even duur.
Steeds betere / duurdere specs blijft lastig inderdaad. Zo is het 5000€ model Focus 130 afgemonteerd met Fox, full XT incl remmen, KS dropper en DT Swiss H1900 wielset.........toch allemaal wel behoorlijk goed tov een Cube 120 met Recon, SX, MT400 remmen, basis wielset zndr dropper.
Vraag blijft natuurlijk of ik het zou merken of nodig zou hebben voor een rondje Nijmegen oid ? Voor toeren is het allemaal overkill en zou ik ook gewoon een HT kunnen pakken van rond 3000€
Bedankt voor het meedenken trouwens! Ik blijf nog ff puzzelen....
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Met alle twijfel tussen de verschillende afmontages is het vasthouden van de Bosch motor enigszins merkwaardig.
Misschien toch eens kijken naar een shimano optie:
https://www.canyon.com/nl-nl/elektrisch ... enfarbe=BK
Heb je voor €4600 wel een fully met een pike, mix van XT en deore, XT remmen en dropper.
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Monkeyrider , ik weet niet waar je woont, maar mocht dat ergens in de buurt van gorinchem zijn, of wat lager dan mag je best even mijn stereo 12 hpc 2019 voelen , geen probleem.
Mijn fietsje mag vies worden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

HenkMuilwijk schreef: zo 7 februari 2021, 19:19 Monkeyrider , ik weet niet waar je woont, maar mocht dat ergens in de buurt van gorinchem zijn, of wat lager dan mag je best even mijn stereo 12 hpc 2019 voelen , geen probleem.
Thanx :-q volgens mij is de geo vd hybrid 120 va 2020 nogal veranderd?
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

MonkeyRider schreef: zo 7 februari 2021, 20:23
HenkMuilwijk schreef: zo 7 februari 2021, 19:19 Monkeyrider , ik weet niet waar je woont, maar mocht dat ergens in de buurt van gorinchem zijn, of wat lager dan mag je best even mijn stereo 12 hpc 2019 voelen , geen probleem.
Thanx :-q volgens mij is de geo vd hybrid 120 va 2020 nogal veranderd?
Ok, dat weet ik dan weer niet, maar het gevoel van een fully heb je dan wel.
Omdat je twijfelt tussen een hard of fully.
Ik geef de voorkeur een ful.Ook omdat ik die altijd gereden heb, vroega toen ik nog jong was.En niet zo druk.
Mijn fietsje mag vies worden.
Plaats reactie