Canyon Grand Canyon 8 vs Stoic 3 en dan de maat?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat een Stoic op weinig plekken in Nl echt helemaal tot zijn recht komt.
Maar dan net weer wel in bikeparken, dus ook Mook.
Maar qua hm’s valt het daar wel mee, dus heel steil naar beneden zal meevallen, park met veel flow?
Voor de rest van Nl: voor snel racy werk de Exceed, voor gewoon speels en vlot, en op zijn Nl’s bergaf, de Grand Canyon.
Voor zware trails waar een Stoic zijn mannetje staat en een Grand Canyon grenswaardig begint te worden zit je al net over de grens, dan denk ik bv aan de pittigere Aachenerwaldtrails.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

joost@ schreef: vr 19 februari 2021, 10:39 Ik heb eigenlijk precies hetzelfde dilemma als de Topicstarter. Na dit Topic gelezen te hebben en ook het andere Topic over de Stoic wil ik jullie toch graag om advies vragen.

Ik fiets op dit moment op een Cube reaction pro uit 2012 maar deze is aan vervanging toe. Gezien ik een Canyon racefiets en gravel fiets heb en deze zeer goed bevallen en ook de service van Canyon me goed bevalt wil ik weer een Canyon.

In eerste instantie was ik geneigd om voor de Grand Canyon te gaan, maar toen ik de Stoic zag kwam deze over als de ultieme no nonsense fiets (relatief simpel frame met de focus op de onderdelen)! Dat deed mij weer twijfelen!

Ik fiets altijd in Nijmegen en ben ook van plan dit te blijven doen, eventueel wel wat uitstapjes naar andere routes, maar de tijd die ik heb is beperkt. Ik ben een beginnend mtb'er en zal zeker nog moeten investeren in mijn techniek .Ik heb op zich wel aspiraties voor het Bikepark in Mook maar ben nog echt beginner en de 30 al gepasseerd dus moet denk ik ook realistisch zijn.

Ik ben op zoek naar een MTB voor de routes in Nijmegen en dus wellicht het bikepark in Mook en af toe een uitstapje naar andere Trails in Nederland. Ik merk dat ik het meeste plezier haal uit proberen met een mooie flow en zo snel mogelijk de afdalingen te rijden. Maar je fiets moet uiteraard ook omhoog. Ik wil de fiets niet gaan gebruiken voor langere simpele tochten, daar heb ik mijn gravel fiets voor.

Een stoic spreekt me aan omdat hij speelser is en meer veerweg heeft. Maar gezien de Stoic nog een kilo zwaarder is dan Grand Canyon vraag ik me af of dat nog wel comfortabel omhoog fiets en of de Stoic niet to much is voor het relatief eenvoudige werk wat ik zal gaan doen.

Wat zijn jullie gedachten?
Hoi Joost, de topicstarter hier :bier:

Ik dacht even dat ik een dubbelganger had toen ik bovenstaande las (beginnende mtb'er, zelfde plannen met de mtb, ook in Nijmegen woonachtig, 30 gepasseerd en stiekem wel benieuwd naar het bikepark in Mook). Ik heb echter niet de luxe om ook over een gravel bike te beschikken :cry:

Dus misschien dat het jouw helpt wanneer ik even opsom waarom ik uiteindelijk voor de GC (Grand Canyon) heb gekozen. Hier komen ze:

- Ik heb voor mij zelf eerst de keuzen moeten maken of ik voor een gravel bike of mtb als tweede fiets zou gaan. Aangezien ik een mtb iets veelzijdiger vind, heb ik hiervoor gekozen. Neemt niet weg dat ik af en toe ook wat langere mtb/gravel tochten wil maken. Dat zorgde er voor dat mijn mtb niet TE veel gefocust moest zijn op het downhill. Jij hebt een gravel bike dus dit argument kan voor jouw juist het omgekeerde betekenen.

- Wat ik uit de reactie van andere forumleden haal, is dat het frame-type van de GC echt nog geen XC geometrie heeft (zoals de Canyon Exceed) en deze nog steeds meer de afmetingen van een LTHT heeft. Dat zorgt er in mijn ogen voor dat de GC dus heel goed in staat is om de tracks in Nijmegen snel, behendig en op een speelse manier af te gaan. Zoals ik al in een eerdere post heb aangegeven houd ik van downhill en sprongetjes, maar zal ik altijd op de gemaakte paden blijven. Ik heb geen interesse in freestyle downhill met extreme obstakels. Dus dat hoeft mijn mtb ook niet aan te kunnen.

- De afmontage van de Stoic 3 is in mijn ogen van mindere kwaliteit tov de GC 8. Je ziet veel Stoic eigenaren een Stoic 2 of 3 kopen en deze direct aanpassen met nieuwe/oude onderdelen om de bike net wat beter af te werken. Ik heb echter geen oude onderdelen liggen die ik bij aanschaf van de Stoic meteen zou kunnen plaatsen dus zou ik deze nieuw moeten aanschaffen. Normaliter krijg je door het jaar heen wat aanbieden om zodoende upgrades voor een interessante prijs bij elkaar te verzamelen. Ondanks dat ik het sleutelen erg leuk vind, wilde ik voor mijn eerste mtb meteen fatsoenlijk van start kunnen. Als je dan toch kiest om de boel bij aanschaf meteen om te gooien, denk ik dat dit alleen interessant is bij de Stoic 2 met een prijs van €800. Bij de Stoic 3 is het prijsverschil nog maar €200 met de GC, terwijl ik lees dat de Sram SX groep niet veel beter is dan de Shimano Deore van de Stoic 2. Persoonlijk vind ik de witte kleur van de Stoic 2 minder dan de grijze kleur van de Stoic 3 en was dat voor mij een extra reden om niet voor de Stoic te gaan.

Betreft het gewichtsverschil zou ik mij niet zo druk maken. Met beide fietsen kom je de heuvels prima op en af en als het jou om tienden van secondes zou gaan, zou je niet in deze prijsklasse kijken :-D

Uiteindelijk was het een close call en denk ik dat er geen foute keuze tussen zit. Ik denk dat beide fietsen heel geschikt zijn voor de dingen die je er mee zou willen doen. Met de GC heb ik gevoelsmatig voor een net iets breder inzetbare mtb gekozen, maar wellicht dat ik er helemaal naast zit. Ook zijn mijn bovenstaande argumenten gebaseerd op research, meningen en gevoel dus het kan goed zijn dat andere forumleden er heel anders naar kijken en met een andere conclusie komen.

Anyway, wellicht heb je er wat aan! Cheers! :-q
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

+1

Helemaal eens! GC is zat!
Al ben ik voor de Stoic gegaan.omdat ik deze ook voor bikeparks en urban ga gebruiken. En als enige fiets was het voor mij voldoende! Hard rijden doe ik al een tijdje niet meer :lol:

JorenS schreef: vr 19 februari 2021, 17:15
Persoonlijk vind ik de witte kleur van de Stoic 2 minder dan de grijze kleur van de Stoic 3 en was dat voor mij een extra reden om niet voor de Stoic te gaan.
*Vijandenlijst bijgewerkt
joost@
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 februari 2021, 10:29

JorenS schreef: vr 19 februari 2021, 17:15
joost@ schreef: vr 19 februari 2021, 10:39 I

Anyway, wellicht heb je er wat aan! Cheers! :-q
Super bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit helpt zeker.

Dank ook aan de overige forumleden voor jullie snelle en heldere reacties.

Mijn laatste vraag gaat ook over de maat. Ik ben 1,83 en een bbl van 86. Canyon geeft hierbij een M aan. Mijn overige Canyon fietsen zijn ook M en zitten top.

Waarom heb jij toch voor een L gekozen? Ik zou denken dat een kleine fiets, speelser is en lichter. Daarom zie ik het voordeel van een grotere fiets niet zo. Wat zie ik over het hoofd?
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

Patrick_V schreef: vr 19 februari 2021, 17:22
JorenS schreef: vr 19 februari 2021, 17:15
Persoonlijk vind ik de witte kleur van de Stoic 2 minder dan de grijze kleur van de Stoic 3 en was dat voor mij een extra reden om niet voor de Stoic te gaan.
*Vijandenlijst bijgewerkt
:lol:
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

joost@ schreef: vr 19 februari 2021, 20:16
Mijn laatste vraag gaat ook over de maat. Ik ben 1,83 en een bbl van 86. Canyon geeft hierbij een M aan. Mijn overige Canyon fietsen zijn ook M en zitten top.

Waarom heb jij toch voor een L gekozen? Ik zou denken dat een kleine fiets, speelser is en lichter. Daarom zie ik het voordeel van een grotere fiets niet zo. Wat zie ik over het hoofd?
Het omslag punt in de maatcalculator van Canyon ligt op 184 met BBL 84 (vanaf deze maten adviseren ze een L). Ik ben 182 en heb een BBL van 84. Net zoals jij op het omslagpunt. Ik heb veel posts op verschillende fora gelezen en wat ik hier uit haal is dat Canyon over het algemeen eerder geneigd is om kleiner dan groter aan te raden. Waar je bij andere merken ruim op een L zou komen, adviseert Canyon een M. Daarnaast heb ik wat artikelen gelezen waar men pretendeert dat we al snel geneigd zijn voor een kleiner frame te gaan en het te compenseren met een hoge zadelpen, maar dat de geometrie van een groter frame logischer is en beter past. De reach lengte van de L (45,5cm) is niks geks voor onze lengte en dus top. De lengte zitbuis zit bij de L op 48,5cm wat in mijn ogen prima kan als je zadelengte rond de 75cm moet uitkomen (genoeg ruimte voor de 15cm dropper om zijn werk te doen).

Het is natuurlijk afhankelijk van wat je fijn vind qua houding. Een groter frame is comfortabeler en bij een kleiner frame heb je een meer racehouding. Ik heb Canyon hier ook over gemaild en zij zeggen het volgende:

Afgaande op je maatgegevens val je inderdaad precies tussen twee maten. Vooropgesteld, als je tussen twee maten zit kun je op beide fietsen uit de voeten, het verschil tussen twee opeenvolgende maten is natuurlijk ook weer niet zo heel groot. Het klopt inderdaad dat we normaal gesproken aanraden om in een dergelijk geval altijd voor de kleinste van de twee fietsen te kiezen. Een kleinere fiets is altijd lichter, stijver en wendbaarder dan zijn grotere broer.

De doorslaggevende factor m.b.t. welke maat voor jou geschikt is, moet zijn wat voor karakter je graag wilt dat je fiets heeft. Ga je voor een kleinere fiets dan kies je voor een diepere en meer wedstrijdgerichte zitpositie vanwege de lagere balhoofdbuis. Kies je toch een grotere fiets, dan zal dat uitvallen op een iets meer comfort-gerichte zitpositie vanwege een hogere balhoofdbuis.


Een maat van mij heeft een Canyon Aeroad in de maat M (is ook 183) en geeft aan dat zijn zadelpen zo goed als de maximale zadelpenlengte heeft bereikt. In principe goed dus, maar van mij hoef ik ook weer niet zo 'racy' op mijn mtb te zitten. Daar heb ik mijn Trek Madone voor.

Je geeft aan ook al twee Canyon's in de maat M te hebben. Ik verwacht dat jij qua zadelpenlengte hetzelfde hebt met deze bikes?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er ook niet 100% zeker van ben hoor! Maar aangezien ik ook nog nooit een mtb heb gehad ga ik er vanuit dat ik de pro's van een M ook niet ga missen (als er überhaupt een voelbaar verschil in zit, want de theorie is vaak niet altijd voelbaar/merbaar in de praktijk). Stel dat ik de GC uiteindelijk nog iets sneller wil laten reageren, kan ik de 60mm stuurpenlengte nog vervangen voor een 30mm.

Wederom is er geen verkeerde keuze. Beide maten kunnen prima! Ik heb echter alleen racefiets ervaring (geen mtb), dus hopelijk kan een ervaren forumlid je nog beter adviseren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kijk even op de voorpagina.
https://www.mountainbike.nl/
Patrick (Maas) heeft net de Stoic getest (en volgens mij een tijdje terug de GC).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

Thanks voor de tip!

Positieve review! Ik heb geen review van de Grand Canyon op de website kunnen vinden...

Er kan door het frameontwerp van de Stoic blijkbaar geen groter voorblad dan een 30T. Ik zie dat bij de Grand Canyon ook standaard een 30T wordt geleverd. Is een 32 niet wenselijker in NL? Ik ben iemand die graag zwaar trapt met veel weerstand. Kom je dan met een 30 niet snel al op het laagste verzet te zitten?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt eraan hoe hard je wil kunnen fietsen. En hoe getraind je bent.
Pas lang bergaf, en vlak met harde wind mee, krijg ik zelf met 30T soms ‘last’ van ‘spinning out’, icm 10-51 Shimano 1x12.
Met 32T heb ik dat nooit. Maar dan denk lang, steil, bergop soms weer: ‘had ik maar een iets lichter verzetje’.
In de bergen rijd ik daarom altijd 30T. Hier, dat is in Zuid L en net over de grens in Blg, lukt 32T ook nog wel. 34T vind ik, als niet-racer, en liefhebber van steile trailtjes, voor mij te zwaar trappen bergop.
In Nijmegen zou ik zelf 32T rijden. De klimmen daar op de vaste routes zijn niet te lang of te steil. Maar omgekeerd geldt daar ook dat 30T wel kan. Afdalingen ook niet lang, dus voor je het weet beneden, of voor je het weet weer een bocht om, dus de snelheid van 32T spreek je er niet zo vaak aan.

Maar het gaat om jouw benen en jouw getraindheid...
Welke verzetten ben je nu dus gewend?
Er zijn wat handige tools waarmee je kunt berekenen wat je nu hebt en gewend bent tov wat je gaat krijgen, waarmee je gaat rijden.
De Ritzelrechner is er een, googel maar eens.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

aurelius schreef: za 20 februari 2021, 18:47 Maar het gaat om jouw benen en jouw getraindheid...
Welke verzetten ben je nu dus gewend?
Er zijn wat handige tools waarmee je kunt berekenen wat je nu hebt en gewend bent tov wat je gaat krijgen, waarmee je gaat rijden.
De Ritzelrechner is er een, googel maar eens.
Op mijn racer fiets ik met een 52-36 voor en 28-11 achter. Daar red ik mij in Zuid Limburg prima mee. Ik ben een relatief zware rijder (83 kilo met 182cm lengte), maar wel wat kracht in de poten. Ik ga Ritzelrechner eens proberen!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dit is ook een fijne:
http://gears.mtbcrosscountry.com/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
DeZomer35
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 februari 2021, 21:54

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als de 2 personen boven mij, alleen ben ik een volledige beginner in het mountain biken.

Na te hebben besloten een trail mtb te nemen en internet afgestruint te hebben ben ik bij het afstrepen toevallig op 2 fietsen van hetzelfde merk uitgekomen, de Grand Canyon 8 en de Canyon Stoic 4.

In de eerste instantie viel de Stoic 4 mij op vanwege de mooie groene kleur. Alleen naast het feit dat 1700 euro net boven mijn budget ligt voor een eerste fiets, lijkt 140mm travel mij wat te veel voor de meeste paden in Nederland. De fiets zal naar omstandigheden dan ook voornamelijk gebruikt worden voor cross country.

Hierdoor ben ik uitgekomen op de Grand Canyon 8, deze heeft nogsteeds wat weg van een trail bike maar is niet zo agressief als de Stoic. Het probleem is alleen dat ik niet denk dat je de Grand Canyon moet gaan gebruiken voor bike parks, en dat zijn wel dingen die ik in de toekomst zeker wil gaan doen. Al zal ik wel het meerendeel van mijn kilometers besteden aan in de buurt gelegen trails, hier van zal ik zeker de meest snelle en uitdagende trails opzoeken. Dat is namelijk wat ik gaaf vind aan het mountain biken.

Verder wil ik niet dat de fiets mij belemmert als ik met mijn maten mee ga die het fietsen wat meer waarderen voor zoals het is, om zo maar te zeggen.

Dus zou de Grand Canyon ideaal zijn zou je denken, maar toch zit ik met het feit dat de fiets misschien niet helemaal tot zijn recht komt voor de omstandigheden die mij aanspreken van het mountain biken. Maar misschien moet ik ook realistisch blijven en de komende tijd eerst maar even aanvoelen hoe zo'n fiets (en de trails) uberhaupt werkt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je, hoe groot ben je?

Volledige beginner qua fietsen? Met name XC, de rest bij willen kunnen houden, sporadisch/toekomst bikepark?
Ik zou dan lekker beginnen op de Grand Canyon, die voldoet 95% van de tijd uitstekend? En die 5% red je je er ook goed mee de eerste jaren.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Zit ook met een schuin oog naar beide modellen te kijken, jammer is alleen dat in maat XL de GC8 3 cm minder reach heeft.
Voor mij als lange rijder wel een vereiste.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

joost@ schreef: vr 19 februari 2021, 20:16 Super bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit helpt zeker.

Dank ook aan de overige forumleden voor jullie snelle en heldere reacties.

Mijn laatste vraag gaat ook over de maat. Ik ben 1,83 en een bbl van 86. Canyon geeft hierbij een M aan. Mijn overige Canyon fietsen zijn ook M en zitten top.

Waarom heb jij toch voor een L gekozen? Ik zou denken dat een kleine fiets, speelser is en lichter. Daarom zie ik het voordeel van een grotere fiets niet zo. Wat zie ik over het hoofd?
Joost, ben je er al uit?
Plaats reactie