Canyon Grand Canyon 8 vs Stoic 3 en dan de maat?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

Hoi!

Na veel op de racefiets gezeten te hebben, wil ik voor de afwisseling ook een mtb aanschaffen. Het belangrijkste aan deze aanschaf is een goede prijs/kwaliteit verhouding. Carbon frame is daarom niet nodig. Goede onderdelen heeft prioriteit (budget: €1.000 - €1.500). Na een tijdje zoeken, selecteren en afstrepen ben ik op de volgende twee Canyon's uitgekomen:

- Canyon Grand Canyon 8
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FRD

- Canyon Stoic 3
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2660.html

In eerste instantie was ik geneigd om voor de Grand Canyon te gaan, maar toen ik de Stoic zag kwam deze over als de ultieme no nonsense fiets (relatief simpel frame met de focus op de onderdelen)! Dat deed mij weer twijfelen!

Ik woon in de omgeving van Nijmegen, dus mijn toekomstige mtb zal vooral mtb routes met heuveltjes op en af gaan voelen.

Als tweede dilemma zit ik met de maat!
Als ik mijn maten op de website van Canyon invoer kom ik uit op een M (lichaamslengte 182cm met een bbl van 84cm). Ik las in eerdere topics op dit forum dat Canyon qua maatcalculator vaak 'te' laag zit. Ik zie mensen op dit forum dan (relatief lang bovenlichaam tov beenlengte) snel naar een L wijzen, maar lees hier ook dat ik dan mogelijk in de problemen ga komen met mijn zadelpen icm de dropper (racefiets zadelhoogte: 75cm). Ook las ik dat een andere dropper wellicht het probleem kan verhelpen. Op mijn racefiets ben ik gewend agressief te zitten (aeroad model).

Beide fietsen zijn niet op voorraad, dus naar Koblenz rijden lijkt geen optie.

Dus:
- Welke van de twee Canyon's is in jullie ogen het meeste 'bang for your bug'?
- Wat is met jullie ervaring verstandig om te doen qua maatvoering?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Groet,

Joren
Laatst gewijzigd door JorenS op vr 12 februari 2021, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Grand Canyon is een zeer vlotte trail-light-HT die in Nijmegen zeer goed tot zijn recht zal komen. Ik rijd er wel eens op in Zuid-L 'in het wild', op pittigere trails en passages dan die op de vaste routes van Nijmegen. Maar, ook gereden op de vaste Parkstad routes, en dat lijkt al wat meer op Nijmegen. De GC kan alles: snel, zeer goed klimmen, vol gas dalen, lekker in de bochten, een sprongetje hier en daar (maar fully's doen dat alles nog wat vlotter, achtervering, dus nog meer controle).
De Stoic is nog meer trail hardtail, geschikt voor het nog zwaardere werk. Die kan ook... Het is maar wat je wilt.
Je bent ook racefietser, in hoeverre wens je een sportievere diepere/horizontalere zit, hoeveel eisen stel je aan snelheid? De Grand Canyon zal dan 'herkenbaarder' zijn qua beleving dan de Stoic. Maar misschien wil je wel zo ver mogelijk af zitten van wat je nu gewend bent, dan sla je de GC over, en kom je bij de Stoic uit.

Qua Grand Canyon en geometrie, met jouw lengte: zeker de L kiezen! (De Stoic ken ik qua geo nog niet zo goed, die is wat moderner, 'langer', maar ik denk dat je met 1,82m daar op een L zou passen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

aurelius schreef: do 11 februari 2021, 12:43 De Grand Canyon is een zeer vlotte trail-light-HT die in Nijmegen zeer goed tot zijn recht zal komen. Ik rijd er wel eens op in Zuid-L 'in het wild', op pittigere trails en passages dan die op de vaste routes van Nijmegen. Maar, ook gereden op de vaste Parkstad routes, en dat lijkt al wat meer op Nijmegen. De GC kan alles: snel, zeer goed klimmen, vol gas dalen, lekker in de bochten, een sprongetje hier en daar (maar fully's doen dat alles nog wat vlotter, achtervering, dus nog meer controle).
De Stoic is nog meer trail hardtail, geschikt voor het nog zwaardere werk. Die kan ook... Het is maar wat je wilt.
Je bent ook racefietser, in hoeverre wens je een sportievere diepere/horizontalere zit, hoeveel eisen stel je aan snelheid? De Grand Canyon zal dan 'herkenbaarder' zijn qua beleving dan de Stoic. Maar misschien wil je wel zo ver mogelijk af zitten van wat je nu gewend bent, dan sla je de GC over, en kom je bij de Stoic uit.

Qua Grand Canyon en geometrie, met jouw lengte: zeker de L kiezen! (De Stoic ken ik qua geo nog niet zo goed, die is wat moderner, 'langer', maar ik denk dat je met 1,82m daar op een L zou passen).
Dank voor je snelle reactie Aurelius!
Ik vind het niet erg om ook op de mtb een sportieve houding te nemen. Snelheid maken blijf ik leuk vinden, dus dat ben ik ook zeker van plan met de nieuwe fiets.

Stel dat ik een L zou nemen, kom ik dan met een zadelhoogte van 75cm niet in de problemen met de inbegrepen dropper?Mag ik vragen welke lengte en bbl jij hebt?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

JorenS schreef: do 11 februari 2021, 12:17 Beide fietsen zijn niet op voorraad, dus naar Koblenz rijden lijkt geen optie.

Dus:
- Welke van de twee Canyon's is in jullie ogen het meeste 'bang for your bug'?
In Koblenz kun je enkel even kort de fietsen proberen hoe ze zitten en de juiste maat bepalen.

Om enkel te kijken naar "bang for your buck" is niet de juiste insteek om een fiets te kiezen.
Je hebt veel meer plezier aan een fiets die bij je past en een mindere afmontage heeft dan een fiets die je niet past met een betere afmontage.
Heel begrijpelijk als je weinig op mtb´s hebt gereden dat het moeilijk is om te bepalen wat voor mtb bij je past.
Daarnaast wil ik nog wel even kwijt dat de SRAM SX derailleur door velen als goedkope rotzooi wordt bestempeld.

Het lijkt er op na wat je schrijft je beter af bent met de grand canyon.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

JorenS schreef: do 11 februari 2021, 13:15
aurelius schreef: do 11 februari 2021, 12:43 De Grand Canyon is een zeer vlotte trail-light-HT die in Nijmegen zeer goed tot zijn recht zal komen. Ik rijd er wel eens op in Zuid-L 'in het wild', op pittigere trails en passages dan die op de vaste routes van Nijmegen. Maar, ook gereden op de vaste Parkstad routes, en dat lijkt al wat meer op Nijmegen. De GC kan alles: snel, zeer goed klimmen, vol gas dalen, lekker in de bochten, een sprongetje hier en daar (maar fully's doen dat alles nog wat vlotter, achtervering, dus nog meer controle).
De Stoic is nog meer trail hardtail, geschikt voor het nog zwaardere werk. Die kan ook... Het is maar wat je wilt.
Je bent ook racefietser, in hoeverre wens je een sportievere diepere/horizontalere zit, hoeveel eisen stel je aan snelheid? De Grand Canyon zal dan 'herkenbaarder' zijn qua beleving dan de Stoic. Maar misschien wil je wel zo ver mogelijk af zitten van wat je nu gewend bent, dan sla je de GC over, en kom je bij de Stoic uit.

Qua Grand Canyon en geometrie, met jouw lengte: zeker de L kiezen! (De Stoic ken ik qua geo nog niet zo goed, die is wat moderner, 'langer', maar ik denk dat je met 1,82m daar op een L zou passen).
Dank voor je snelle reactie Aurelius!
Ik vind het niet erg om ook op de mtb een sportieve houding te nemen. Snelheid maken blijf ik leuk vinden, dus dat ben ik ook zeker van plan met de nieuwe fiets.

Stel dat ik een L zou nemen, kom ik dan met een zadelhoogte van 75cm niet in de problemen met de inbegrepen dropper?Mag ik vragen welke lengte en bbl jij hebt?
Ik rij zelf met 1,67m normaal op een S Lux, en dus soms op de M Grand Canyon van mijn echtgenoot, en ik pas daar ook al net op.
Mijn zoon, 1,81 m, rijdt zelf 'al' op een L Neuron (ipv M), en hij vindt de M Grand Canyon net te klein.
Dus zit je er een beetje tussenin op de Grand Canyon of Neuron, afronden naar boven, een L dus, Canyon hanteert bij die 2 fietsen een zeer 'krappe' maattabel. De dropper gaat zeker passen.
Nogmaals, de Stoic is weer moderner, is er pas net, bij de maattabelvoering van die fiets heb ik 'nog geen gevoel'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

massen schreef: do 11 februari 2021, 13:31
JorenS schreef: do 11 februari 2021, 12:17 Beide fietsen zijn niet op voorraad, dus naar Koblenz rijden lijkt geen optie.

Dus:
- Welke van de twee Canyon's is in jullie ogen het meeste 'bang for your bug'?
Om enkel te kijken naar "bang for your buck" is niet de juiste insteek om een fiets te kiezen.
Je hebt veel meer plezier aan een fiets die bij je past en een mindere afmontage heeft dan een fiets die je niet past met een betere afmontage.
Heel begrijpelijk als je weinig op mtb´s hebt gereden dat het moeilijk is om te bepalen wat voor mtb bij je past.
Daarnaast wil ik nog wel even kwijt dat de SRAM SX derailleur door velen als goedkope rotzooi wordt bestempeld.
Eens! Aangezien het mijn eerste mtb wordt focus ik mij automatisch meer op de onderdelen dat de geometrie en gewenste houding. Maar zeker eens dat de prijs/kwaliteit in principe niet de volledig focus moet hebben.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

aurelius schreef: do 11 februari 2021, 14:13
JorenS schreef: do 11 februari 2021, 13:15

Dank voor je snelle reactie Aurelius!
Ik vind het niet erg om ook op de mtb een sportieve houding te nemen. Snelheid maken blijf ik leuk vinden, dus dat ben ik ook zeker van plan met de nieuwe fiets.

Stel dat ik een L zou nemen, kom ik dan met een zadelhoogte van 75cm niet in de problemen met de inbegrepen dropper?Mag ik vragen welke lengte en bbl jij hebt?
Ik rij zelf met 1,67m normaal op een S Lux, en dus soms op de M Grand Canyon van mijn echtgenoot, en ik pas daar ook al net op.
Mijn zoon, 1,81 m, rijdt zelf 'al' op een L Neuron (ipv M), en hij vindt de M Grand Canyon net te klein.
Dus zit je er een beetje tussenin op de Grand Canyon of Neuron, afronden naar boven, een L dus, Canyon hanteert bij die 2 fietsen een zeer 'krappe' maattabel. De dropper gaat zeker passen.
Nogmaals, de Stoic is weer moderner, is er pas net, bij de maattabelvoering van die fiets heb ik 'nog geen gevoel'.
Dankjewel voor de toelichting! Mag ik vragen wat de binnenbeenlengte van jouw zoon is?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die binnenbeenlengte is niet zo belangrijk, je kunt met de zadelpen elke gewenste zithoogte bereiken.
De lengte van de fiets is veel belangrijker, in de afstand zadel-stuur (horizontale bovenbuislengte) en trapas-stuur (de reach) heb je veel minder speling.

Zeker bij een fiets als de Stoic, die bedoeld is om met een hele korte stuurpen gereden te worden zit daar niet zoveel ruimte. Een dergelijke fiets wil je niet rijden met een 10cm stuurpen want dat gaat zwaar ten koste van het bedoelde karakter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

kermit schreef: vr 12 februari 2021, 14:55 Die binnenbeenlengte is niet zo belangrijk, je kunt met de zadelpen elke gewenste zithoogte bereiken.
De lengte van de fiets is veel belangrijker, in de afstand zadel-stuur (horizontale bovenbuislengte) en trapas-stuur (de reach) heb je veel minder speling.
Dank voor je reactie Kermit.

Begrijpelijk dat de lengte bovenbuis en reach net zo belangrijk zijn, echter heb ik geen ervaring met geometrie van een mtb en vind ik het lastig te bepalen wat hierin wenselijk is. De reden dat ik zo blijf hangen op die bbl is omdat ik op mijn racefiets een zadelhoogte van 750mm heb. Als ik dan de range van de Grand Canyon L bekijk, lees ik 742mm -860mm. Wordt dat niet erg krap? Plus (en dit zal wel een domme vraag zijn :lol:) in hoeverre heb ik dan nog iets aan die dropper?

Dank voor het meedenken!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je geen referentie hebt is het lastig inschatten, dat begrijp ik.
Met een mtb kom je op een duidelijk langere bovenbuis uit als met racefietsen. Daar wil je ook nog fatsoenlijk op de remmen en in de drops kunnen rijden en met een te lange bovenbuis lukt dat niet meer.

Ik ben zelf maar 1.70m dus heb ook geen goed zicht op de bovenbuis (ETT) bij jouw lengte. Bij mij scheelt het bijvoorbeeld al 5~7cm dat een mtb frame langer is dan een raceframe. Maar daarvoor hebben we dus wat medeforummers van jouw lengte opgetrommeld die wat zinnigers kunnen zeggen ;-)

Als ik het goed zie is die zithoogte-range de hoogte waarbinnen je je zadel kunt instellen, rekening houdend met een eventueel (af fabriek) gemonteerde dropper. Zelfs op de XS zit al een 150mm dropper, dat zie je niet vaak (is lang niet altijd ruimte voor).

Lijkt mij een leuke allrounder hoor, die GC.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

kermit schreef: vr 12 februari 2021, 17:54 Ik ben zelf maar 1.70m dus heb ook geen goed zicht op de bovenbuis (ETT) bij jouw lengte. Bij mij scheelt het bijvoorbeeld al 5~7cm dat een mtb frame langer is dan een raceframe.
Ik heb net de bovenbuislengte en reach van mijn racefiets vergeleken met de M en L van de Grand Canyon en wat je aangeeft is bij mij ook het geval:

Bovenbuislengte racefiets: 55,9cm
Bovenbuislengte GC M: +5,5cm
Bovenbuislengte GC L: +7,9cm

Reach racefiets: 39,1cm
Reach GC M: +4,4cm
Reach GC L: +6,4cm
kermit schreef: vr 12 februari 2021, 17:54 Maar daarvoor hebben we dus wat medeforummers van jouw lengte opgetrommeld die wat zinnigers kunnen zeggen ;-)
Haha, hopen dat die zich nog melden! :D
kermit schreef: vr 12 februari 2021, 17:54 Als ik het goed zie is die zithoogte-range de hoogte waarbinnen je je zadel kunt instellen, rekening houdend met een eventueel (af fabriek) gemonteerde dropper. Zelfs op de XS zit al een 150mm dropper, dat zie je niet vaak (is lang niet altijd ruimte voor).
Bij een zadelhoogte van 75cm (wat ik ook bij mijn racefiets heb), heb ik de volgende lengte over (van zadel tot start dropper):

GC M: 16cm
GC L: 11,5cm

Kan jij (of iemand anders met mtb ervaring :-D ) hier nog iets uit concluderen?

Ik heb dus een relatief lange romp en korte benen (lengte 182cm en bbl 84cm)

Thanks!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stuur even een mailtje naar Canyon en vraag wat de minimale zadelhoogte is van de modellen die jouw interesse hebben.
Dus dropper omhoog, maar wel zo diep mogelijk in het frame.

Zoals ik het zie heeft je bovenlichaam een L nodig, maar je onderlichaam een M.
Je zit dus, letterlijk, goed op een model met relatief lange bovenbuis.
Mazzel, want dat is precies de huidige trend.
Een LTHT zal beter bij jou passen (lang ennlaag frame) dan een XC model.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

ThaSingleTrackMastah schreef: za 13 februari 2021, 14:23 Stuur even een mailtje naar Canyon en vraag wat de minimale zadelhoogte is van de modellen die jouw interesse hebben.
Dus dropper omhoog, maar wel zo diep mogelijk in het frame.
Goede tip, ga ik doen!
ThaSingleTrackMastah schreef: za 13 februari 2021, 14:23 Zoals ik het zie heeft je bovenlichaam een L nodig, maar je onderlichaam een M.
Je zit dus, letterlijk, goed op een model met relatief lange bovenbuis.
Mazzel, want dat is precies de huidige trend.
Een LTHT zal beter bij jou passen (lang ennlaag frame) dan een XC model.
Beide begrippen (LTHT en XC) zijn nog relatief nieuw voor mij, dus ik vind het af en toe nog lastig om mtb modellen in het juiste hokje te stoppen :-D

Begrijp ik je goed dat je op basis van mijn lichaamsverhoudingen eerder een Stoic (LTHT) dan een Grand Canyon (XC) bij mij vind passen?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

JorenS schreef: do 11 februari 2021, 12:17 Hoi!

Na veel op de racefiets gezeten te hebben, wil ik voor de afwisseling ook een mtb aanschaffen. Het belangrijkste aan deze aanschaf is een goede prijs/kwaliteit verhouding. Carbon frame is daarom niet nodig. Goede onderdelen heeft prioriteit (budget: €1.000 - €1.500). Na een tijdje zoeken, selecteren en afstrepen ben ik op de volgende twee Canyon's uitgekomen:

- Canyon Grand Canyon 8
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FRD

- Canyon Stoic 3
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2660.html

In eerste instantie was ik geneigd om voor de Grand Canyon te gaan, maar toen ik de Stoic zag kwam deze over als de ultieme no nonsense fiets (relatief simpel frame met de focus op de onderdelen)! Dat deed mij weer twijfelen!

Ik woon in de omgeving van Nijmegen, dus mijn toekomstige mtb zal vooral mtb routes met heuveltjes op en af gaan voelen.

Als tweede dilemma zit ik met de maat!
Als ik mijn maten op de website van Canyon invoer kom ik uit op een M (lichaamslengte 182cm met een bbl van 84cm). Ik las in eerdere topics op dit forum dat Canyon qua maatcalculator vaak 'te' laag zit. Ik zie mensen op dit forum dan (relatief lang bovenlichaam tov beenlengte) snel naar een L wijzen, maar lees hier ook dat ik dan mogelijk in de problemen ga komen met mijn zadelpen icm de dropper (racefiets zadelhoogte: 75cm). Ook las ik dat een andere dropper wellicht het probleem kan verhelpen. Op mijn racefiets ben ik gewend agressief te zitten (aeroad model).

Beide fietsen zijn niet op voorraad, dus naar Koblenz rijden lijkt geen optie.

Dus:
- Welke van de twee Canyon's is in jullie ogen het meeste 'bang for your bug'?
- Wat is met jullie ervaring verstandig om te doen qua maatvoering?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Groet,

Joren
Ik ga het omdraaien, de fietsen zijn allebei bang for your buck. En de verschillen in geometrie zijn veel belangrijker. Hoe fiets je? Als je alleen (of met wat vriendjes in dezelfde shirts :bier: ) zo hard mogelijk rondjes over de vaste routes wil knallen, dan past de GC beter. Wil je meer naar beneden spelen, en ga je in het reichswald de moeilijkste hellingen opzoeken, en regelmatig springen in Mook, dan de Stoic.
Kortom, hoe wil je fietsen?
Even voor het idee, je kijkt naar een Subaru en een Landcruiser, en dan vraag je waar de beste remmen onder zitten. Dat maakt wel uit, maar de rijervaring hangt ergens anders van af...
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

Ik ben 1m81 en bbl van bijna 75 cm en rij met een Lux in maat M en zit er echt goed op.Had ik een L genomen dan zat ik 1 cm te hoog (zadelhoogte door de dropper zit op 76 cm).Voor sommige neem je een maat kleiner en voor ander een maat groter als je tussen 2 maten zit.Voor de Lux kan je de M nemen tot 1m83.Ik kies liever voor een kleiner maat omdat dit me veel beter ligt op technische stukjes.Voor de rest totaal geen last van..
Plaats reactie