e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

PetervdP schreef: di 27 juli 2021, 14:52 De link die je gedeeld hebt, is het ook echt dat type fiets? Ik was namelijk niet zeker of je niet op een generieke pagina komt.

Zijn de aantal kms van belang? Of hoe oud is de fiets zelf?
Oh excuus, dit is de werkelijke fiets, het betreft de Giant FULL E+1 uit 2018.
Km stand heb ik nagevraagd, maar gezien de staat van de fiets schat ik deze op enkele honderden km's.

Correctie: KM stand is 2100 en de accu en motor zijn 100%.
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

Tjah, ik ben ook met nieuw op de markt,dus wie ben ik?

Wij hebben afgelopen weekend 2 fietsen gekocht, 2 e-fully's. De ene 900km en de andere 500km. Beide cubes 140 en 160 en beide rond de 2400. Ene was 3 maanden uit maar wel model 2016 en andere 2020.

Wellicht is cube een wat goedkopere fiets dan de giant, maar denk ook afhankelijk van servicebeurt, vering tandwielen staat etc of de prijs fair is. Las ergens dat je de motor met een setje van 100 euro goed kunt reviseren. Dan de accu staat nog.

Kijkende naar Marktplaats lijkt het op zich wel een nette prijs. Denk met beetje geduld dat je nog wel een betere deal kunt scoren. (maar dat is op basis van mijn zoektocht de afgelopen maand).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Cube is op zich niet minder dan Giant hoor, het zou zomaar kunnen dat de frames zelfs in dezelfde fabriek gemaakt worden (wat niet wil zeggen dat ze "hetzelfde" zijn). Giant is samen met Merida een van de bekende fietsmerken/fabrikanten die ook voor andere merken frames produceren (er zijn er nog meer uiteraard).

Met die kilometerstanden mag je normaalgesproken een probleemloze fiets verwachten lijkt me!
Mijn Merida heeft er nu zo'n 5.000km op zitten en die rijdt nog als op dag 1... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Mijn Bosch gen 2 idem! Bolt gelijk een klok met bijna 9000km in 2 jaar met bikespeed rs geïnstalleerd en nooit geen foutcode of defect gehad
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

PetervdP schreef: di 27 juli 2021, 18:54 Tjah, ik ben ook met nieuw op de markt,dus wie ben ik?

Wij hebben afgelopen weekend 2 fietsen gekocht, 2 e-fully's. De ene 900km en de andere 500km. Beide cubes 140 en 160 en beide rond de 2400. Ene was 3 maanden uit maar wel model 2016 en andere 2020.

Wellicht is cube een wat goedkopere fiets dan de giant, maar denk ook afhankelijk van servicebeurt, vering tandwielen staat etc of de prijs fair is. Las ergens dat je de motor met een setje van 100 euro goed kunt reviseren. Dan de accu staat nog.

Kijkende naar Marktplaats lijkt het op zich wel een nette prijs. Denk met beetje geduld dat je nog wel een betere deal kunt scoren. (maar dat is op basis van mijn zoektocht de afgelopen maand).
Mag ik vragen waar je die hebt gevonden? Marktplaats is momenteel niet aan te slepen…
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

Marktplaats inderdaad, we hadden mazzel dat we in een week ze beide toevallig tegen kwamen.

Goed zoeken op allerlei termen e-mtb, emtb e mountainbike, electrische mountainbike en op type zoeken. Dus bijvoorbeeld cube hybrid stereo, of reaction hybrid voor een hard tail. Staan ook paar Giant stance e op.

Er komt echt wel wat voorbij, moet alleen wat mazzel hebben met de maat.

Bijvoorbeeld :
GIANT FULL E+1 FULLSUSPENSION E MTB 27.5” Maat M
€ 2.800,00
https://link.marktplaats.nl/m1735536400 ... ialbuttons


Succes!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Op marktplaats iets zoeken kun je beter zonder tref woorden doen maar tussen bepaalde prijzen bijvoorbeeld. Mensen zijn toch vaak even niet bewust hoe je een fatsoenlijke advertentie maakt en dan zou je zomaar wat missen.. wel moet je dan even door wat meer bladeren dan je eigenlijk zou willen.
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

Ik heb inmiddels enkele zoekopdrachten uitstaan, dank voor de tips!

Mijn oog viel op de leaderfox acron.
Zeer schappelijke prijs voor wat je "krijgt":
https://leaderfox.nl/winkel/e-bike-moun ... fox-acron/
Elders te krijgen voor € 3.000,-

Of de hardtail:
https://leaderfox.nl/winkel/e-bike-moun ... fox-altar/
Elders te krijgen voor € 2.000,-

Kan iemand mij misschien meer over de voorvork vertellen?
Is deze eventueel geschikt voor de wat ruigere paden, en zo niet, is deze makkelijk te vervangen?
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik zou deze niet direct aanraden eigenlijk.
Bafang is opzich denk ik nog best een goeie motor al kan het nog niet helemaal mee met bosch enz. Ook kwa water was het nog niet helemaal perfect in de tests al bleven ze het na drogen wel altijd weer doen.
Dat bafang niet helemaal mee kan wil niet perce zeggen slecht want zoveel rijd je niet op boost en deze modellen hebben inmiddels ook een sensor op de trapas zoals bosch enz.

Tectro remmen wel hydrolische maar ik ken ze niet echt..

Wielen staat verder niet veel info bij en je wil toch een leuk setje wielen op zo'n zware bike denk ik?

Groepset zou ik zeker mee kunnen leven

Vork en demper zijn denk ik wel oke, maar ligt er wel een beetje aan wat je ermee gaat doen.

dus even uitzoeken of de remmen überhaupt een beetje oke zijn en of het een beetje stevige velgjes zijn tenzij je enkel wat nl trailtjes zou rijden..

Ik zou persoonlijk gewoon aanraden iets veiligers te kopen zonder dat je vanalles uit moet zoeken.. al zou dit dus best een prima bike kunnen zijn!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van die motor weet ik niks, Bafang is wel een grote producent geloof ik. Je zou er eens op kunnen googlen om wat inzichten te krijgen.

De afmontage is redelijk, maar niet high-end natuurlijk, voor zo'n prijs ook niet te verwachten. Manitou vering, Deore schakelspul, Tektro vierzuiger remmen, dat is op zich niet slecht allemaal. Wielen en banden wat basic (Weinmann is wel een hele grote velgenproducent, maar zit dacht ik meer in de stadsfietsenhoek).
Geeft totaal natuurlijk ook niet echt een lichte fiets, 25,5kg (optimistisch en zonder pedalen neem ik aan) is toch een vier kg meer dan mijn eigen160mm fully. Je krijgt er wel een 630Wh accu voor, dat is niet slecht.

Al met al een redelijke fiets voor het geld lijkt het.
Ik zou wel vooraf goed bedenken hoe je het met service en onderhoud gaat doen als dat nodig is. Kun je op een betrouwbaar adres terecht, hoe staat de verkopende partij bekend als er problemen zijn. Dat is wellicht wat beter in te schatten als je bij een lokale partij koopt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Bart Brentjes reed hier (Nijmegen e.o.) afgelopen winter nog aleens met een E-American Eagle met bafang motor rond.
Heb 'm nog nooit stil zien staan ermee😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Forestal heeft i.s.m. Bafang een motor ontworpen voor de e MTbikes die ze maken.

De motor heeft een door hen gemeten geluidniveau van 50,8 DB. Dat is best stil. Wat doet een bosch of brose?

Crankmaten zijn kort: 160 voor S/M en 165 voor L/XL
Laatst gewijzigd door corex op do 12 augustus 2021, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Net terug uit Spanje en zoals altijd moet er eerst flink geklommen worden voordat het weer leuk naar beneden gaat. En met dat klimmen krijg ik steeds meer moeite. Ga dus langzamerhand mijzelf oriënteren in de wereld van e-bikes. Dus even een berichtje hier zodat het topic in mijn lijstje komt en het hele draadje rustig doorlezen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet omdat ik er zelf een heb, maar google eens wat op tests waar ook een Merida e-mtb meedoet... ;-)

Van de huidige generatie e-fully's zijn bijvoorbeeld de Merida maar ook de Canyon de meer speelse varianten. Een Specialized rijdt ook altijd goed (afgaande op tests, zelf niet op gereden).

In het begin zal een e-mtb effe wennen zijn, maar het viel mij eigenlijk mee hoe snel je al lekker kunt sturen met zo'n fiets. Kost natuurlijk nog wel wat ritjes meer voordat je echt je eigen grenzen weer gaat ontdekken met die extra kilo's onder je. Maar bijvoorbeeld op technische afdalingen geeft dat gewicht juist ook een extra zeker gevoel.

Ik moest eigenlijk het meest wennen op technische klims, omdat je dan door middel van wel/niet trappen de kracht van de motor moet leren doseren. Dat is iets wat je niet meekrijgt van het fietsen op een analoge bike.
Als je daar eenmaal wat handigheid in krijgt is het erg leuk en kom je (veel) verder dan je op je oude fiets voor mogelijk had gehouden... :)

Naar mijn idee is het fietsen met of zonder "e" grotendeels overlappend, met wat eigen voor- en nadelen.
Ik zou verwachten dat een light-e-mtb dat deels uitmiddeld maar ik heb nog niet gereden op zo'n fiets. Gezien de prijzen van een beetje e-fully zou ik me goed voorbereiden voor je je eurootjes uitgeeft, tenzij je in de zeer luxe inkomenscategorie valt koop je niet zomaar effe snel een andere ;-)

Zou zeker proberen wat proef te rijden om een indruk te krijgen. Ik kan me voorstellen dat dat momenteel lastig is gezien de schaarste, maar misschien is er wat mogelijk bij Specialized (Rings Goirle, kun je meteen bij me op de koffie komen ;-)). Of bij de Cube store Leersum, zelf heb ik destijds een uitgebreide rit (50km) kunnen maken op een Merida bij de importeur in Apeldoorn.

Dit is een vergelijkingstest van enkele budget e-fully's:
https://ebike-mtb.com/en/best-budget-em ... st-review/
En met "budget" hebben ze het over 5 tot 6 mille... :o

Heb je goed gespaard kun je in deze categorie kijken ;-)
https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/

Spoiler: beide tests gewonnen door een Merida, for what it's worth.
Ik heb in elk geval geen spijt van de aankoop van de mijne!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Iedereen heeft het altijd over die extra kilo's, maar in je sys zag ik dat die Merida maar 21 kilo weegt?
Mijn V4 doet al 17, dus zo groot is dat verschil dan ineens niet meer...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie