e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Om 'm open te kunnen maken heb je iig een torx sleuteltje met gat nodig zag ik, en die heb ik zelf niet liggen.
Als het schroefje niet diep verzonken zit kan je met een klein plat schroevendraaiertje het puntje uit de torx breken.
Dan past een normale torx.
Heb al honderden schroefjes zo behandeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spyder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 10:36

zo, de fiets is besteld vandaag :D
Nu afwachten tot week 44! (indien geen vertraging)
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Vraag aan de ervaringsdeskundigen: als in de bergen je (625W) Bosch accu leeg is en je gaat een uurtje koffie drinken c.q. eten met de fiets aan de lader, hoeveel % van de accu heb je dan weer tot je beschikking?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat durf ik niet precies te zeggen, maar ik vermoed niet heel erg veel.
Het compleet opladen van de 625 accu duurt in elk geval behoorlijk lang vind ik. Maar je kunt er dus ook een end mee komen...

De langste rit in onze Alpenweek was ongeveer 50km en 2.000hm's. Dat redden de beide rijders met een Bosch 625 Cube dus zonder problemen met één accu, en dan stond-ie nog niet helemaal leeg. Het waren beide Cube Stereo 140's (dacht ik), met een Hans Dampf en een Maxxis DHR achterop, niet de lichtst lopende banden.

Dit was wel met veel in eco rijden en rustig aan klimmen, tempo toerist op non-e-bike zeg maar. We waren met een groep van 12 deelnemers waarvan 3 e-bikers. Aangezien iedereen de route op gps had bleef de groep niet steeds bij elkaar, maar het heeft ook weinig zin om met je e-mtb keihard de berg op te razen en dan alleen op het terras na de afdaling te zitten :wink:
Dus de e-bikers reden een tempo dat vrij dicht bij dat van de anderen zat en zo krijg je een behoorlijk grote actieradius.

Ga je elke berg in een hogere ondersteuning op zal dat flink minder worden.
Een uurtje opladen zal denk ik niet genoeg zijn om nog een flinke beklimming aan te kunnen. Maar als je zo'n fiets/accu hebt, probeer het eens uit?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ga je elke berg in een hogere ondersteuning op zal dat flink minder worden.
Een uurtje opladen zal denk ik niet genoeg zijn om nog een flinke beklimming aan te kunnen. Maar als je zo'n fiets/accu hebt, probeer het eens uit?
Ga ik zeker proberen! Ik heb gisteren een Cube Stereo Hybrid 120R gekocht. Stond tot mijn verassing gewoon in de showroom! Er wordt nog een dropper op gezet en dan kan ik hem volgende week ophalen. In de tussentijd zat ik te mijmeren hoe zware route ik uit zou kunnen zetten in de Alpen en wat plan B zou zijn bij een lege accu. Vandaar mijn vraag. De eMTB is voor mijn echtgenote, zodat we wat meer aan elkaar gewaagd zijn en spectaculairdere ritten kunnen rijden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

2.000hm's is best een flinke rit, voor de meesten wel genoeg voor een dagje fietsen ;-)

Maar zoals gezegd, de actieradius kan erg varieëren. Hoeveel gewicht moet er naar boven, hoe snel fiets je, welke ondersteuning gebruik je, gaat het over asfalt of steil en technisch over de keien etc.
Het is heel simpel, hoe meer je van de motor vraagt hoe sneller de accu leeg zal zijn. Zuinig rijden loont :)

Een tip: rijd de e-mtb alsof het een gewone bike is, dus schakel wanneer je dat anders ook zou doen. Veel e-bikers laten teveel aan de motor over en rijden (te) zware versnellingen. Wegrijden in een wat lichter verzetje en een redelijke trapfrequentie aanhouden is beter voor je drivetrain en voor de actieradius.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Een tip: rijd de e-mtb alsof het een gewone bike is, dus schakel wanneer je dat anders ook zou doen. Veel e-bikers laten teveel aan de motor over en rijden (te) zware versnellingen. Wegrijden in een wat lichter verzetje en een redelijke trapfrequentie aanhouden is beter voor je drivetrain en voor de actieradius.
We hebben regelmatig een eMTB gehuurd en zie dan dat mijn vrouw deze neiging ook heeft. Zeker iets om op te letten!

Andere vraag: ze is 1.69m en heeft maat M. Gaat perfect, de dropper (125mm) past er precies in. De fiets is uitgerust met 170mm cranks. Normaal zou ik kiezen voor 165mm met haar lengte. Is er bij ebikes misschien een reden om iets langere cranks te monteren?

En dan gelijk nog maar een vraag; wij hebben een XC achtergrond en zijn niet zo van de hele brede sturen. We gaan wel de bergen in. Wat is een redelijke stuurbreedte die goed bij zo'n fiets past zonder overdreven breed te zijn?
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

165mm crank is redelijk standaard voor ebikes. Langer dan 170 is vrij ongebruikelijk. Sommigen gaan juist korter. Heb zelf 150mm en vind het fantastisch (al zal dit wat kort aanvoelen voor de meesten).

Stuurbreedte is erg persoonlijk. Een breed iemand zal een breder stuur fijner vinden, een smaller iemand een smaller stuur. En inderdaad, wat doe je er mee. In de bergen is een beetje extra stuurkracht wel fijn. Maar te breed en je komt weer met de bomen of rotsen in de knel op smalle paadjes. De 800mm+ die je tegenwoordig ziet is mij te gortig (ben smal van postuur). 750 is een mooi compromis wat mij betreft.
Hier nog wat info: https://youtu.be/JGWBvQVgFpY?t=225
Mijn advies, begin niet te smal. Je kunt altijd een breed stuur testen en later inkorten naar een kleiner formaat. Omgekeerd is lastiger. In de bergen is te smal echt niet fijn.

Meer backsweep kan ook fijn zijn, dan voelt een breder stuur toch comfortabeler aan (je polsen komen beter in lijn te staan). Heb zelf nu 16gr backsweep en mijn polsen vinden het fantastisch.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, op e-mtb's is de trend juist korte(re) cranks. Je hebt geen lange hefboom nodig om een grote kracht te kunnen leveren, en met korte cranks win je grondspeling.

Stuurbreedte is natuurlijk persoonlijk, maar ga niet tè smal. Ik ben 1.70m en rijd met sturen van 74~76cm breed. Op de toer-e-mtb van mijn vriendin zit een 72cm stuur en dat voelt meteen smal als ik daar eens op stap :D
Probeer onderscheid te maken tussen een breedte die alleen wat gewenning vraagt en een breedte die echt too much is. Je voelt het wel als je een onnatuurlijke houding aan moet nemen, dat is natuurlijk nooit goed. Maar grijp niet te snel naar de zaag ;-)

Je komt niet snel in de problemen dat je ergens niet meer door kunt, dat is echt uitzonderlijk.

Over de maat, zowel mijn vriendin als ik zijn 1.69~1.70m. Haar Cube Acid Hybrid is een 17". In reach en bovenbuis scheelde die erg weinig met de 15" maar hij heeft wel meer stack. Dus je zit wat makkelijker rechterop, wat zij graag wil. Bovendien is een zitbuisje van 375mm wel erg kort en dan ontkom je niet aan een erg lange zadelpen.

Zelf heb ik een Merida e-Onesixty maat S. Ik had een proefrit op de M gemaakt (er was geen andere maat beschikbaar) en die voelde eigenlijk ook niet verkeerd waardoor ik zelfs nog getwijfeld heb. Maar ik heb redelijk wat ervaring en afgaande op de geometrietabellen uiteindelijk toch voor de S gekozen. Geen spijt, past me werkelijk perfect en ik denk wel dat ik hiermee een speelsere fiets heb als met de M zonder dat hij te krap/kort is.

Op zich zegt alleen de term S of M niet zoveel, die kunnen zomaar bijna gelijk uitpakken bij twee verschillende fabrikanten. Ik kijk altijd naar de bovenbuislengte, reach en stack om de maat te kiezen (en naar hoeken, achtervorklengte e.d. om een rijkarakter in te schatten. Wat overigens tamelijk lastig is en ook altijd deels een gokfactor blijft houden).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Welk licht gebruiken jullie zoal op de emtb?

Ben aan het denken om een voorlicht te installeren op mijn Bosch gen 2. Installatie lijkt me niet al te moeilijk alleen weet ik dat de licht functie moet geactiveerd worden.
Weet hier iemand toevallig hoe dat gebeurt, is dat gewoon dmv een activatie of is er mss een update nodig?
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

sandercl schreef: za 2 oktober 2021, 14:05 Welk licht gebruiken jullie zoal op de emtb?

Ben aan het denken om een voorlicht te installeren op mijn Bosch gen 2. Installatie lijkt me niet al te moeilijk alleen weet ik dat de licht functie moet geactiveerd worden.
Weet hier iemand toevallig hoe dat gebeurt, is dat gewoon dmv een activatie of is er mss een update nodig?
Welk type Bosch, als nu de licht functie niet werkt, mogelijk alleen een activatie, maar de standaard spanningen en vermogens zijn beperkt, grote lichtbakken kan je hier niet rechtstreeks aanhangen.
Mijn echtgenote heeft een CX gen4 voor woon-werk, daar zit nu een 1600 lumen Supernova M99Pro op, deze lamp is minimaal 24V nodig, met de 12Vlicht uitgang van de Bosch stuur ik een relais aan, die vervolgens via een zekering de 36V van de accu naar de lamp schakelt, voor de zekerheid nog een blusdiode over de spoel gezet.
Bosch heeft kabeltjes voor de Enviolo naaf waarbij je eenvoudig de 36V kan aftappen.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

All4Fun schreef: zo 10 oktober 2021, 15:16
sandercl schreef: za 2 oktober 2021, 14:05 Welk licht gebruiken jullie zoal op de emtb?

Ben aan het denken om een voorlicht te installeren op mijn Bosch gen 2. Installatie lijkt me niet al te moeilijk alleen weet ik dat de licht functie moet geactiveerd worden.
Weet hier iemand toevallig hoe dat gebeurt, is dat gewoon dmv een activatie of is er mss een update nodig?
Welk type Bosch, als nu de licht functie niet werkt, mogelijk alleen een activatie, maar de standaard spanningen en vermogens zijn beperkt, grote lichtbakken kan je hier niet rechtstreeks aanhangen.
Mijn echtgenote heeft een CX gen4 voor woon-werk, daar zit nu een 1600 lumen Supernova M99Pro op, deze lamp is minimaal 24V nodig, met de 12Vlicht uitgang van de Bosch stuur ik een relais aan, die vervolgens via een zekering de 36V van de accu naar de lamp schakelt, voor de zekerheid nog een blusdiode over de spoel gezet.
Bosch heeft kabeltjes voor de Enviolo naaf waarbij je eenvoudig de 36V kan aftappen.

De groet'n...
Bosch cx gen 2, ik heb het nagevraagt bij een bosch dealer en er is enkel activatie van de functie nodig en de waardeloos van de voltage van de lamp.

Ik heb nu de lezyne macro drive 1000 lumen aangeschaft, ben zeer benieuwt hoe deze lamp presteerd want deze kost maar een peuleschil(58euro online deal) van al de andere 1000+ lumen lampen die beschikbaar zijn
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Lamp geïnstalleerd, ben zeer blij met deze lamp. Toch kleiner als ik gedacht had en geeft voldoende licht met 1000 lumen. Is zijn 58 euro toch dik waard als je deze vergelijkt met gelijkaardige lampen( die toch meer dan 3x zoveel kosten) met deze output en is compatible met de meeste motoren.Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: ma 20 september 2021, 15:47 Hier inmiddels mijn eerste probleempje sinds aanschaf van de Merida ruim drie jaar / 5.000km geleden.
Op de laatste afdaling van de laatste dag van mijn Alpenweek stond er ineens een error op m'n display. E010, system error, dus dat geeft verder niet veel duidelijkheid.

Loshalen en weer terugzetten van de accu gaf tijdelijk verbetering, tot hij weer opnieuw een error gaf. Ook daarna was loshalen en terugzetten de oplossing. Na deze gebeurtenis heb ik nog een rit met de andere accu gedaan, zonder problemen.

Inmiddels weer thuis en wat meer tijd gehad om e.e.a. te bekijken: het lijkt erop dat bij de accu die op de fiets zat tijdens de error-melding binnenin iets los zit. Als ik ermee schud meen ik heel subtiel iets te horen en te voelen. De andere accu heeft dat niet.

Dus tijd voor een check. De garantie is verlopen dus openmaken zou kunnen. Zelf heb ik weinig kaas gegeten van electronica, maar ik heb een zwager die daar meer vanaf weet. En er zijn natuurlijk gespecialiseerde bedrijfjes op het gebied van fietsaccu's.
Nou, ik had de Merida niet meer aangekeken sinds Italië :oops:

Tot dit weekend: gisteren een kleine 50km op de routes rond Groesbeek en het bikeparkje gereden. Bewust de accu gemonteerd waarmee ik de error melding had in de Alpen, en voor de zekerheid de andere accu in de rugzak mee.
Maar die is niet nodig geweest, ik heb geen enkele keer een error gehad... De fiets is een paar keer uit/aan geweest tijdens de rit, en je hobbelt ook genoeg tijdens zo'n rit en in het bikepark (hoge drop dit keer ook gedaan :)).

Aan de ene kant fijn dat er geen probleem meer was, aan de andere kant nog geen idee wat er aan de hand geweest is natuurlijk.

Overigens had ik de bevestiging van de accu iets versteld (2mm max.), zodat de accu wat strakker opgesloten zit tussen beide bevestigingen. Ik had ook geen last meer van een rammelende accu, wat ik in Italië wel had.
Of het voor het contact uitmaakt betwijfel ik, de contactpunten die de accu in gaan zijn bijna 1cm lang. Maar wie weet had het er toch mee te maken, we zullen zien of de error nog terug gaat komen...

De contactpinnen:
Afbeelding

Ik heb dus de bovenste bevestiging ietsje "strakker" gezet, die is een paar mm verschuifbaar:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Als er nog iemand een kmc 11 speed EPT ketting nodig heeft, bij mantel zijn ze er weer, nog 9 trouwens. :wink:


Nog even een vraagje aan de mede e-mtbers, maakt het nog uit of je niet e-mtb banden er op gooit, of moeten de banden echt geschikt zijn voor het zware gewicht, ben een beetje zoekend naar wat andere banden.
En heb nu 29 2,35 60- 622 , kan ik dan evt wat breder, 29 2.50 63- 622 bijvoorbeeld .
Heb nu ongeveer 15 mm links en rechts ruimte bij de voorvork en achterbrug.
Oja de velg is 30 mm.
Mijn fietsje mag vies worden.
Plaats reactie