e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Das best een flinke afstand met je accu!
Maar 800hm lijkt me wat optimistisch voor montferland? Dat is bijna alpen / pyreneeen territorium :tong

Van de jongeren krijg ik vaak de opmerking, hee coole fiets! De ouderen vinden het meestal maar niks, en zoeken liever iets waarmee ze "echte beweging" krijgen... LOL! :lol:
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Overigens voor de EMTB'ers komt Shimano binnenkort met het nieuwe Linkglide systeem.

https://youtu.be/u7NiBzz9mp8
https://youtu.be/MdoVXY9L2yY

Linkglide is een groepset specifiek ontwikkeld voor emtb, met als voornaamste eigenschap een sterk verbeterde levensduur en verminderde slijtage onder invloed van extreme krachten op de aandrijving. Drie keer langer dan Hyperglide+ wordt verondersteld.

Juist wat wij nodig hebben! Want mijn SLX 12sp cassette heeft het 4000km volgehouden. Op die manier kan ik jaarlijks een cassette vervangen...
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoi!

De route heeft tussen de 400 en 450 hoogtemeters op 26 kilometer (welkom in de gemeente Montferland :-q :-q

Op strava stond na twee rondjes 804 hoogtemeters bij 53 kilometers . Volgens mij klopt het wel, het kan zelfs iets meer zijn.. ik woon naast de route, vandaar dat de emtb zo’n leuke uitkomst is. Ik MTb al 20 jaar en nu ook met Emtb, de route blijft leuk, zeker na de laatste aanpassingen: meer single track afdalingen, meer sprongen meer kombochten.

Dit jaar en anders volgend jaar maar eens wedstrijdje fietsen tijdens http://wielerfestivalmontferland.nl/ . Apart emtb klasse😆

Goede zaak dat er een betere groepen set komt. Mijn achterband gaat ook best hard zag ik..
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Qua banden ben ik erg verrast door de Maxxis DHR II / DHF met 3C MaxxTerra. De 3 compound helpt echt enorm bij slijtage. De achterband was op na 5000km, en de voorband is pas half versleten. Ze zijn wat duurder, maar ik denk dat ze dat wel waard zijn voor een emtb.

Al wordt mijn volgende set de Schwalbe Eddy Current (ADDIX Soft Super Trail voor, ADDIX Soft SuperGravity achter). Ik verwacht dat ze minder lang mee gaan dan de Maxxis, maar de prijs is gelukkig ook wat zachter.

Wat voor banden rij jij nu?
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Banden:

VOORBAND
Maxxis Assegai, MaxxGrip/EXO+, Tubeless Ready, 2.5 WT

ACHTERBAND
Maxxis Minion DHR II, MaxxGrip/DoubleDown, Tubeless Ready, 2.4 WT

Ps, je reageert niet op mij toelichting op de 800 hoogtemeters, 🙂
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ah je hebt behoorlijk hardcore enduro banden! Maxxgrip, dat is het zachtste rubber, veel grip, maar slijt ook sneller. En de doubledown is een behoorlijk stevige band. Misschien overkill voor wat je er mee doet? De maxxterra kan misschien een betere balans geven qua grip/slijtage. En je hebt ook nog de maxxspeed voor als je helemaal een slijtvaste harde compound wilt hebben.


Hoogtemeters, volgens mij is er geen eenduidig antwoord op te geven. Kijk ik naar de route hier bij Gieten, dan vermeld mtbroutes.nl 302 hoogtemeters. Maar steevast keer op keer als ik de route rijd kom ik uit op 80-90 hoogtemeters. Gemeten met GPS Wahoo en komoot. De GPS meet anders dan een kaart gebaseerde meting. Wahoo filtert de kleine hobbeltjes er vermoedelijk uit waardoor het resultaat lager uit komt.

Maar ik moet toegeven dat montferland inderdaad wel wat serieuzere heuvels heeft. 10 jaar geleden was het mijn vaste route samen met de Posbank. En je klimt gauw een paar honderd meter. Maar toch voelt het voor mij op de een of andere manier anders dan wanneer je in de bergen een 800m beklimming doet?
Ben wel benieuw naar de route nu. Ik hoop hem in de toekomst nog eens te kunnen rijden! Samen met de mooie nieuwe technische lussen van de posbank :)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Welk merk en type bike wordt er in deze promo van de EP 8 motor bereden?

https://www.youtube.com/watch?v=dRSmKE1w7Ps
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

S13 schreef: wo 28 april 2021, 22:06 Ah je hebt behoorlijk hardcore enduro banden! Maxxgrip, dat is het zachtste rubber, veel grip, maar slijt ook sneller. En de doubledown is een behoorlijk stevige band. Misschien overkill voor wat je er mee doet? De maxxterra kan misschien een betere balans geven qua grip/slijtage. En je hebt ook nog de maxxspeed voor als je helemaal een slijtvaste harde compound wilt hebben.


Hoogtemeters, volgens mij is er geen eenduidig antwoord op te geven. Kijk ik naar de route hier bij Gieten, dan vermeld mtbroutes.nl 302 hoogtemeters. Maar steevast keer op keer als ik de route rijd kom ik uit op 80-90 hoogtemeters. Gemeten met GPS Wahoo en komoot. De GPS meet anders dan een kaart gebaseerde meting. Wahoo filtert de kleine hobbeltjes er vermoedelijk uit waardoor het resultaat lager uit komt.

Maar ik moet toegeven dat montferland inderdaad wel wat serieuzere heuvels heeft. 10 jaar geleden was het mijn vaste route samen met de Posbank. En je klimt gauw een paar honderd meter. Maar toch voelt het voor mij op de een of andere manier anders dan wanneer je in de bergen een 800m beklimming doet?
Ben wel benieuw naar de route nu. Ik hoop hem in de toekomst nog eens te kunnen rijden! Samen met de mooie nieuwe technische lussen van de posbank :)
Hoi, ja de fiets die ik heb heeft behoorlijke reserves laat ik maar zeggen, niet alleen de banden. Maakt het wel een hele comfortabele veelzijdige fiets, ik kan niet wachten om ermee naar het buitenland te gaan en wat echte bergen op te zoeken.

Die hoogtemeters, ik baseer mij op strava en op Google. Met andere apparatuur heb ik nooit gemeten..

De route is er zeker technischer op geworden, erg leuk. De topsnelheden (haalde met met hardtail eerder 74 kmu (gps) ! Zijn nu een stuk lager, rond de 52. Voordat doordat de lange recht toe recht aan afdalingen zijn omgezet naar technische afdalingen. Gr!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

mauke schreef: zo 25 april 2021, 21:03 @kermit je hebt dan al 11speeds denk ik? Wat in mijn ogen al beter zou zijn dan 12.
Precies wat hoogtemeters aangeeft, timing is heel anders en soms beetje onhandig.. wellicht gaat het wel goed maar ik heb geen zin om te testen hoelang gewoon schakelen zoals analoog goed blijft gaan op de ebike.. het klinkt in iedergeval in de vorm van niet erg lang😅
En met grotere stappen zou je daar best wat kunnen winnen denk ik.
Nu heb ik vanuit budgetair oogpunt gekozen voor 10 speed op de hardtail (11-46), maar merk zelfs daar dat ik vaak meerdere versnellingen tegelijk doe. (niet elektrisch, maar toch)
Al scheelt het wel een of twee versnellingen tov mijn 11s setup op de andere fiets.

SRAM heeft een EX1 aandrijving (8 speed) speciaal voor de E-mtb, maar die is nu niet leverbaar en vrij duur.
BOX heeft ook een 9s drivetrain (11-50) bedacht voor de E-mtb, geen idee of dat leverbaar is.

Het is niet alleen het schakelen wat met iets grotere stappen simpeler zou moeten zijn, bij minder versnellingen kan de ketting ook wat dikker zijn en langer mee gaan.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

MacReal schreef: do 29 april 2021, 08:14
mauke schreef: zo 25 april 2021, 21:03 @kermit je hebt dan al 11speeds denk ik? Wat in mijn ogen al beter zou zijn dan 12.
Precies wat hoogtemeters aangeeft, timing is heel anders en soms beetje onhandig.. wellicht gaat het wel goed maar ik heb geen zin om te testen hoelang gewoon schakelen zoals analoog goed blijft gaan op de ebike.. het klinkt in iedergeval in de vorm van niet erg lang😅
En met grotere stappen zou je daar best wat kunnen winnen denk ik.
Nu heb ik vanuit budgetair oogpunt gekozen voor 10 speed op de hardtail (11-46), maar merk zelfs daar dat ik vaak meerdere versnellingen tegelijk doe. (niet elektrisch, maar toch)
Al scheelt het wel een of twee versnellingen tov mijn 11s setup op de andere fiets.

SRAM heeft een EX1 aandrijving (8 speed) speciaal voor de E-mtb, maar die is nu niet leverbaar en vrij duur.
BOX heeft ook een 9s drivetrain (11-50) bedacht voor de E-mtb, geen idee of dat leverbaar is.

Het is niet alleen het schakelen wat met iets grotere stappen simpeler zou moeten zijn, bij minder versnellingen kan de ketting ook wat dikker zijn en langer mee gaan.
Aanvulling op geschikte groepen voor E-bike ook voor slecht schakelende E-bikers.
De nieuwe groep van Shimano, Linkglide: 11 speed, dikkere tandwielen: steviger en duurzamer
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

corex schreef: wo 28 april 2021, 22:30 Welk merk en type bike wordt er in deze promo van de EP 8 motor bereden?

Dat is een Merida, waarschijnlijk de eOne-sixty:
Afbeelding
In een ander kleurtje, maar je kunt het goed herkennen aan de luchtinlaten achter het balhoofd (ja, dat is echt het idee erachter :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die e-bike specifieke groepen, tsja. Als ik de prijzen van die Sram 8-speed spullen zie kan ik heel wat 11-speed Shimano verslijten voor hetzelfde geld. De single-click shifters zijn ook voor e-bikes bedacht, zodat je in elk geval niet lomp meerdere kransjes tegelijk kunt pakken. Op de fiets van mijn vriendin zit zo'n SX single-click shifter in 12-speed en dat werkt eigenlijk best goed.

Omdat mijn duimgewricht niet van triggers houdt heb ik een 11-speed gripshifter op mijn eigen fiets (GX, ook de derailleur is GX). Bevalt mij prima. Je moet gewoon met beleid schakelen, met kracht op de pedalen in de sterkste stand geeft inderdaad flinke knallen :D
Mijn drivetrain is nu ruim 4.000km in gebruik en de cassette ziet er nog goed uit, dat vind ik best oké op een e-mtb.

Qua banden, als je alleen in NL rijd hoef je niet van die heftige rubbers te monteren. Ik heb een tijdje een Rekon achterop gehad en dat is voor hier echt een prima bandje. Is en rolt een stuk lichter dan die DD Maxxissen of de Eddy Currents, dat zijn allemaal banden van meer dan een kilo. Ook al komen ze op een e-mtb, dat is toch een grens waar ik niet overheen wil.

In de Alpen kwam ik wel grip tekort met die Rekon, je kunt met een e-mtb gewoon steilere hellingen aan dan op een analoge bike maar dan moet de achterband wel het vermogen aan de grond kunnen brengen. Op steile klims met losse ondergrond trok de Rekon het niet meer, daarom zit er alweer een tijdje de originele Maxxis DHR terug op in Maxxterra compound en met EXO karkas.
(Voor degenen die lomper naar beneden gaan over de rotsen dan ik is EXO niet stevig genoeg, dan kun je naar EXO+ of DD).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

M’n freeriders pro en de dmr Vault pedalen zijn het geworden en zijn binnen. We gooien de boeg om en gaan ervoor. Altijd spd gereden. Nu eerst trainen en met controle krijgen met wheelies, bunnyhops.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoogtemeters schreef: vr 30 april 2021, 11:29 M’n freeriders pro en de dmr Vault pedalen zijn het geworden en zijn binnen. We gooien de boeg om en gaan ervoor. Altijd spd gereden. Nu eerst trainen en met controle krijgen met wheelies, bunnyhops.
Al wat oefen meters gemaakt, dit valt niet mee. Ik heb het idee dat de pinnen wel erg ver uitsteken. Is het gebruikelijk is deze eerst af te stellen? Dan kan ik ze wat indraaien misschien, moet ik ws wel even loctide halen..
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Aan de pinnen valt niks af te stellen. Helemaal erin draaien dus! De hoogte van de normale Vault pinnen is redelijk standaard. Je hebt ook de Moto X flip pins. Die zijn wat lager maar wel puntiger.

Denk dat jij (en je 5.10) even moeten wennen :bier:
Vooral als je altijd SPD hebt gereden.

EDIT:
Je hebt ook de KingPins. Dat zijn idd hele lange pins, maar die zitten er standaard niet bij
Ride a bike!
Plaats reactie