e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat dus.
Op straat hou je het gewoon op 25km/h, wat is het bezwaar? Als ik sneller wil ga ik met de racefiets ;-)
(sowieso vind ik met een mtb meer dan een paar km op straat rijden geen bal aan).

En vaart maken voor een klim?? Je zit op een e-mtb, je gaat geen klim wel halen als je er met 30km/h op af rijdt die je niet zou halen met een aanloop met 25km/h.

Begrijp me niet verkeerd, ik zit met name op vlakke singletracks ook weleens tegen die begrenzing aan te hikken, dan zou een paar km sneller best lekker zijn. Maar ik doe het niet, om de reden die Monkey aangeeft.

En chippen, betalen jullie daarvoor?
Een hogere ondersteuningssnelheid kun je in vijf minuten zelf gratis voor elkaar krijgen... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Niet als je zelf regelmatig chiped :oops:

Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Als ik op de EMTB stap rij ik eerst noodgedwongen 20km over asfalt. Ik kan de fiets wel in de auto gooien maar dat vindt ik sonde van de inspanning.... lekker warm trappen in eco met weinig ondersteuning. Onderweg lekker wat taludtjes pakken en genieten van je fiets.

Op de weg is 25 km/u inderdaad niet fijn. Gelukkig gaat mijn fiets iets sneller dan 25 km/u, zonder dat hij opgevoerd is en kan je voor het windje vrij makkelijk boven de ondersteuning trappen.

In het bos is die 25 km/u geen groot probleem en krijg ik ook meestal complimenten en geïnteresseerde blikken.
Op de weg zou de Amerikaanse limiet van 32 km/u lekkerder zijn, maar helaas...

De weerstand heeft volgens mij niet perse met de EMTB te maken maar meer met gedragsproblemen van fietsers in het algemeen. Ook ik vind het absoluut geen probleem om achter een gewone mtb in te houden en te wachten tot ze mij er langs laten...of te wachten tot het eind van een singeltrack.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

20km is me te ver, dan gaat-ie wel in de auto.
De enige route waar ik over de weg naartoe rijd is 13km van mijn huis, dat trek ik (mentaal) nog net ;-)

Mijn ondersteuning is echt over bij 25km/h, de Bosch Cube van mijn vriendin gaat nog net iets langer door (26~27km/h). Maar mijn teller overdrijft ook iets, geeft net wat meer km's aan dan ik echt gereden heb dus dat komt wel overeen met de vroege begrenzing.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ach ieder zn ding toch ook, ik denk echt dat het belangrijkste is dat je gewoon netjes bent op dat ding waar je ook rijd.. en zoals ik aangeef je rijd echt geen 35 in het bos maar die 25 is het gewoon net niet.. wellicht voelt een ander aan dat 25 prima kan ik had dat helaas net niet. En ben me ervan bewust ongelukjes enz maar gewoon je verstand gebruiken.

En ja weet dat je de sensor kan verplaatsen maar dat vind ik dan weer echt wat anders als netjes met de software aanpassen.. daarbij kun je dus geen snelheid aflezen en klopt je kilometerteller ook niet ivm range enz
Surf
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 10:20

Gechipt of niet blijft een interessante discussie.
Hoe je jezelf gedraagt op de route ook.
Vandaag in de ochtend LDD gereden en dan gaat het gas er regelmatig af.
Helaas heb je dan toch wat analoge strava rijders welke zich op de meest onmogelijke plekken er tussen wringen.
En ja illegaal is blijkbaar ook een fiets zonder bel heb ik laatst gehoord.
En ja het rijdt net iets natuurlijker als je niet telkens in de begrenzing gaat welke bij Bosch wel heel zuinig is afgesteld..
En helaas lopen er tegenwoordig teveel mensen in het bos welke overal iets van vinden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Misschien de regels er nog is op na lezen ?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 20fietspad!

Kortom gechipt ben je geen "fiets", mag je niet op fietspaden (/ mtbroutes), hoor je een rijbewijs te hebben, kenteken, verzekering en gekeurde helm.

Het gaat er niet om of jij denkt dat het wel kan met 30-35 km/uur......dat denkt die automobilist die met 60 door een woonwijk rijdt ook....totdat ie een kind aan rijdt.....en dan is hij nog verzekerd.

Gewoon niet doen dus en pak een gravelbike als je harder wilt rijden.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Er mag zoveel niet in dit leven, daar zijn we allemaal wel achter op dit moment. En met 27km/h door het bos net als de rest van de bikers lijkt me toch iets anders dan met 60 door de woonwijk? Maar mis moeten we dit hoofdstuk even afsluiten.. hier worden we het niet eens en denk dat we elkaars punten beiden wel snappen.
:-q
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

mauke schreef: ma 8 maart 2021, 00:23 Er mag zoveel niet in dit leven, daar zijn we allemaal wel achter op dit moment.
Er zou nog één verbod bij moeten, en dan is het compleet.
Het verbod om constant te kijken wat anderen doen en daar dan een mening over hebben. :winkie:
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ach soms zijn meningen samen ook goed, en zolang we vriendelijk blijven is een mening altijd goed. En iedereen heeft gewoon wel een puntje wat klopt.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mauke schreef: ma 8 maart 2021, 00:23 Er mag zoveel niet in dit leven, daar zijn we allemaal wel achter op dit moment. En met 27km/h door het bos net als de rest van de bikers lijkt me toch iets anders dan met 60 door de woonwijk? Maar mis moeten we dit hoofdstuk even afsluiten.. hier worden we het niet eens en denk dat we elkaars punten beiden wel snappen.
:-q
27 is ook heel wat anders als 35 :wink: ..........en dat loopt de mijne zelfs ongechipt.
Ik bedoel natuurlijk dat we moeten oppassen dat het niet uit de hand loopt en we straks als een stel gevaarlijke idioten met opgevoerde e-mtb's worden geweerd uit alle bossen. Ik denk dat we het daar allemaal wel mee eens zijn ?

Verder zijn die e-mtb's gewoon ERG leuk!
Ik heb afgelopen vrijdag met een maatje een 30km rondje Vrachelen gedaan. Hij op mijn Thron, ik op mijn oude 29er...........pffffff. Ik merkte daar ook op een vlak rondje hoe snel je went aan ondersteuning ( en full suspension) en hij was gelijk helemaal om. Leuk ook om je eigen fiets eens in aktie te zien en hoe hard 25kg door de bochtjes kan vliegen :D
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Precies!

En ik twijfelde nog voor een leuke "speelfiets" erbij.. ik heb zoveel lol op dat ding en maak er ook zo makkelijk die extra kilometers mee dat ik het voorlopig mooi bij 1 bike hou. Denk zeker na het wennen aan die ondersteuning het flink tegenvalt op een normale mtb
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

mauke schreef: zo 7 maart 2021, 23:53 En ja weet dat je de sensor kan verplaatsen maar dat vind ik dan weer echt wat anders als netjes met de software aanpassen.. daarbij kun je dus geen snelheid aflezen en klopt je kilometerteller ook niet ivm range enz
Als je het softwarematig aanpakt is dat terug te zien in geval van garantie. Die je dan wellicht niet meer krijgt ;-)

Ik kijk echt nooit naar de range die er nog zou zijn volgens de computer, sowieso kijk ik amper op dat ding.
Alleen de streepjes voor de capaciteit hou ik een beetje in de gaten en die worden niet beïnvloed als je de sensor zou verplaatsen.

En "chippen" en ergens wat van vinden, weet je wat het is. Als er ooit teveel weerstand tegen e-mtb's zou komen waardoor er zaken verboden gaan worden die nu wel kunnen heeft dat een flinke invloed op het kunnen uitoefenen van mijn grootste passie en daarmee op mijn leven.
Daarom vind ik dat ik er best wat van mag vinden ;-)

En ik geloof best dat jullie je netjes gedragen, dat staat hier ook helemaal niet ter discussie.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Filmpje met begrenzer vs zonder begrenzer https://youtu.be/XpNyFnHBDNk
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Sinds ik mijn Levo SL heb, heb ik helemaal geen problemen meer met die 25km/u begrenzer want die haal ik gewoon nooit! :lol:
Zodra het vlak is of zelfs heel licht bergop, gaat de fiets op "off" en dan trap ik gewoon als op een normale mtb. Hij is iets zwaarder, maar met 18,2 kilo mag ik niet klagen 8) . Uiteraard in de afdalingen staat hij sowieso op "off".

Ik weet nog wel van mijn Commencal metapower dat het moment dat je op die begrenzer komt, die fiets opeens loodzwaar aanvoelt en je de benen uit je lijf moet trappen op bijvoorbeeld 30km te halen, maar ik heb hem nooit "gechipt", gewoon omdat het mij echt niet interesseert.
Trouwens de Specialized dealer vertelde mij dat ze direct zien zodra ze de fiets op de computer aansluiten dat hij gechipt is (of geweest) en dan kan je naar je garantie fluiten indien je problemen hebt met je motor of batterij.
Plaats reactie