e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

mauke schreef: ma 8 maart 2021, 09:33 Precies!

En ik twijfelde nog voor een leuke "speelfiets" erbij.. ik heb zoveel lol op dat ding en maak er ook zo makkelijk die extra kilometers mee dat ik het voorlopig mooi bij 1 bike hou. Denk zeker na het wennen aan die ondersteuning het flink tegenvalt op een normale mtb
Ik merk juist dat mijn conditie verbetert door de EMTB. Ik fiets vaker en verder en merk dat ik inmiddels ook die paar vervelende kilo’s kwijt ben...
Heb pas nog een rondje op zo’n ouderwets ding ( zonder ondersteuning ) gereden, de eerst tweehonderd meter waren zwaar maar daarna ging het super en profiteerde ik van mijn verbeterde conditie;-)
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

julie schreef: ma 8 maart 2021, 20:16 Sinds ik mijn Levo SL heb, heb ik helemaal geen problemen meer met die 25km/u begrenzer want die haal ik gewoon nooit! :lol:
Zodra het vlak is of zelfs heel licht bergop, gaat de fiets op "off" en dan trap ik gewoon als op een normale mtb. Hij is iets zwaarder, maar met 18,2 kilo mag ik niet klagen 8) . Uiteraard in de afdalingen staat hij sowieso op "off".

Ik weet nog wel van mijn Commencal metapower dat het moment dat je op die begrenzer komt, die fiets opeens loodzwaar aanvoelt en je de benen uit je lijf moet trappen op bijvoorbeeld 30km te halen, maar ik heb hem nooit "gechipt", gewoon omdat het mij echt niet interesseert.
Trouwens de Specialized dealer vertelde mij dat ze direct zien zodra ze de fiets op de computer aansluiten dat hij gechipt is (of geweest) en dan kan je naar je garantie fluiten indien je problemen hebt met je motor of batterij.
Dat is zo super van die Specialized, je kan vrij makkelijk door de ondersteuning trappen!
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

MonkeyRider schreef: ma 8 maart 2021, 00:13 Misschien de regels er nog is op na lezen ?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 20fietspad!

Kortom gechipt ben je geen "fiets", mag je niet op fietspaden (/ mtbroutes), hoor je een rijbewijs te hebben, kenteken, verzekering en gekeurde helm.

Het gaat er niet om of jij denkt dat het wel kan met 30-35 km/uur......dat denkt die automobilist die met 60 door een woonwijk rijdt ook....totdat ie een kind aan rijdt.....en dan is hij nog verzekerd.

Gewoon niet doen dus en pak een gravelbike als je harder wilt rijden.
En vergeet dan niet dat rijden zonder reflectoren ( voor, achter, trappers en wielen ) ook niet mag...
zolang andere geen last van je hebben, leven en laten leven..
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Je moet lekker doen wat je wilt, maar zorg er inderdaad voor dat niemand er last van heeft. Ik ben altijd erg liberaal als het gaat om mede-recreanten, maar ik merk de laatste tijd wel een toegenomen ergernis als het gaat om E-MTBers. Het is de combinatie van weinig ruimte om te passeren en het snelheidsverschil. Er toch langs willen als het eigenlijk niet kan/geen logisch moment is voor mij om te laten passeren. Daarbij sla ik mijn eigen sportieve prestatie hoger aan dan die van een E-MTBer, wat ook niet bijdraagt aan de verdraagzaamheid. Opzij gaan voor iemand die simpelweg sneller is vind ik niet zo'n probleem.

Zo..die ben ik kwijt :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zal de laatste zijn om opdringerig in te halen, ongeacht op welke fiets ik zit. Wachten tot er ruimte komt is vanzelfsprekend.
Maar ik krijg ook weleens jeuk van die types die het niet kunnen verdragen dat een e-mtb-er ze voorbij wil en dat ook heel duidelijk uitstralen :-{

Iemand die echt doortrapt haal ik trouwens niet in, die rijden veel boven de 25km/h en dat trek ik dus niet met mijn ongechipte e-bike :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Ik geloof dat ik dan ook maar moet chippen, want tot nu toe wordt ik altijd ingehaald.(wat ik niet erg vind)
Daarom ga ik ook niet in het weekend de route`s op , want dan ben ik constant een blokade voor de snelle jongens , en wordt ik gek van het geping om opzij te gaan. :-{
Ik inhalen, ja als die voor mij rijdt stopt. :lol:
Mijn fietsje mag vies worden.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

https://youtu.be/jqAaj76Nr84
Wat kun je allemaal doen met 90nm :winkie:
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Zo, de BMC Trailfox en de Orbea Wild FS de deur uit. Nu langzaam aan weer eens oriënteren wat de vervanging van die 2 gaat worden. Denk wel dat ik ga wachten op de nieuwe collectie.

Me nu nog maar amuseren op de gravel.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

BullS4 schreef: di 16 maart 2021, 16:23 Zo, de BMC Trailfox en de Orbea Wild FS de deur uit. Nu langzaam aan weer eens oriënteren wat de vervanging van die 2 gaat worden. Denk wel dat ik ga wachten op de nieuwe collectie.

Me nu nog maar amuseren op de gravel.
Hoe beviel jou de Orbea Wild?
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Mate schreef: wo 17 maart 2021, 21:05
BullS4 schreef: di 16 maart 2021, 16:23 Zo, de BMC Trailfox en de Orbea Wild FS de deur uit. Nu langzaam aan weer eens oriënteren wat de vervanging van die 2 gaat worden. Denk wel dat ik ga wachten op de nieuwe collectie.

Me nu nog maar amuseren op de gravel.
Hoe beviel jou de Orbea Wild?
Die beviel super. Krachtigere motor dan de BMC. Lekker wendbaar. Zowel klimmen als dalen ging super.

Ik wacht effe af wat BMC komend jaar gaat doen. Anders wordt het een Orbea.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

De Orbea ziet er ook gelikt uit. Misschien komt er hier een Orbea voor mijn vriendin.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ah leuk dat hier ook een emtb topic is.
In nederland zie je het toch nog maar weinig helaas. Waar ik in het buitenland vaak zeker de helft van de mtbers op een emtb zie rijden, is dat in nederland vrijwel 0%. En misschien begrijpelijk omdat we hier toch geen echte bergen hebben, maar persoonlijk denk ik dat de meeste mensen gewoon niet weten wat ze missen. EMTB is een andere tak van sport. M.i. uitdagender, technischer, leuker en minstens net zo sportief (zo niet sportiever).
Ik heb zelf een Spectral:on 2019. Door de pandemie minder mee kunnen fietsen dan gewild, maar vorige zomer toch ca 4000km kunnen doen.
In vergelijking met mijn oude 26" Cube LTD hardtail gaat de emtb sneller bergop en sneller bergaf. Is natuurlijk ook wel te verwachten met meer veerweg, grotere wielen, dropperpost etc.

Wat mensen vaak over het hoofd zien is het comfort van een EMTB. Door het hogere gewicht werkt de vering beter en worden de hobbels opgevangen in de fiets, en minder in de armen en benen. Dat scheelt enorm op lange tochten en dat maakt dat je langer en vaker kunt fietsen.

Als ik 1 nadeel mag noemen dan is het natuurlijk het kostenplaatje. Slijtage speelt een grotere rol, en doordat je veel fietst zijn onderhoudskosten wel een dingetje. Ketting en cassette 4000km, achterband 5000km, remblokken 3000km, remschijven 5000km, en ga zo maar door.

Maar goed, als je dit soort tochten maakt, dan is het dat allemaal waard:
Afbeelding

Raad de plek! :)
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

S13 schreef: do 1 april 2021, 16:10

Wat mensen vaak over het hoofd zien is het comfort van een EMTB. Door het hogere gewicht werkt de vering beter en worden de hobbels opgevangen in de fiets, en minder in de armen en benen. Dat scheelt enorm op lange tochten en dat maakt dat je langer en vaker kunt fietsen.

Ik denk dat ik het daar niet helemaal mee eens ben, eerlijk gezegd. Ten eerste is vaak een probleem bij e-mtb, vooral die in de lagere prijsklasse, dat de voorvork niet stijf genoeg is om met het extra gewicht om te gaan. Dat is nu trouwens wel enorm verbeterd, was vooral een groot probleem in het begin. Dus of de veringen nou echt beter werken???
Verder is het extra gewicht toch best wel een extra last, om bijvoorbeeld 25 kilo bike door een bocht te moeten gooien, dan wel af te remmen in steile afdalingen. Persoonlijk voel ik dat toch echt meer in mijn armen en schouders. Een van de redenen ook om mijn Commencal metapower van zo'n 25 kilo de deur uit te doen en te gaan voor een light e-bike, de Specialized Levo SL, 18 kilo, dat is toch beter te handelen dan een "tank" van 25 kilo.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Wat ik bedoel met dat de vering beter werkt, is dat de fiets zelf beter de hobbels opvangt in plaats van dat je armen en benen dat doen (de massa van de fiets zorgt voor de demping). Dit betekend ook dat de fiets minder stuiter gedrag vertoont en zo beter grip kan houden op ruig terrein.

De spectral:on zit op 22kg. Iets zwaarder dan je levo sl, maar nog steeds prima te handelen vind ik.

Maar het zal een persoonlijke afweging voor iedereen zijn. Sneller smijtwerk met een lichte mtb, of comfortabel blazen met een zware mtb. Jaren geleden was ik van het eerste, nu van het laatste.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Dit artikel beschrijft de kwestie van mtb gewicht perfect:

https://enduro-mtb.com/en/mtb-weight/
For many, it sounds crazy, but a little extra weight in the right places can actually improve a bikes handling. eMTBs are impressive proof of this, especially in really fast and demanding sections their weight conveys an enormous degree of confidence and provides undreamt-of grip through corners. Visionary Chris Porter even goes so far as to experiment with lead weights on his frames for more composed handling.
Dit sluit aan bij mijn bevindingen.

Neem ook het voorbeeld van een motorcross rijder. Zo'n motor weegt gerust 100kg of meer en die smijten ze ook door de bochten heen. Dus een 20kg mtb moet geen probleem zijn toch?
Plaats reactie