e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Hoogtemeters schreef: vr 16 april 2021, 18:35 Lol, mijn motor staat ongebruikt in de schuur sinds de emtb :lol:
:-q :-q
[/quote]

Dat kan ik me heel goed voorstellen of road is veel leuker dan saaie asphalt :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Even een ervaring delen van een rondje montferland samen met m’n fiets maat.

De klimmetjes waren voor de emtb veel makkelijker, tenzij op eco, dan is het redelijk vergelijkbaar met de gewone MTb. Op de rechte Paden fietste hij circa 3 km per uur harder dan ik en moest ik alles geven (rond de 30 km u ).

Na 26 km en 400 hoogtemeters zag ik op m’n computer dan ik 32 procent ondersteuning heb gebruikt waarvan de helft op eco en de helft op emtb. De tijd was 1 uur 11 minuten. Alles ik in mijn eentje ga en alles geef dan kom ik op 1 uur 7 min.

De emtb maakt het vooral leuker op de klimmetjes en is wat speelser. Je kunt er lui mee fietsen en de fiets alles laten doen, maar dan gaat het veel langzamer, is je accu zo snel leeg en dat is maar net hoe je wilt of
Kunt sporten.

Aantal keren door echte snelle mountainbikers ingehaald die geen E hadden. Met andere woorden, de snelle jongens blijven de snelle jongens ook met de komst van de e MTb. Tenzij ze opgevoerd worden.. dan wordt het een ander verhaal, maar dan kun je geen competitie aangaan met andere emtb ers en heb je minder conditie training enz.

Ongeveer een kwart van de circa 30 fietsers die ik vandaag zag was Emtb, niet verwacht.

Groet!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Hoogtemeters schreef: za 17 april 2021, 17:45

Ongeveer een kwart van de circa 30 fietsers die ik vandaag zag was Emtb, niet verwacht.

Groet!
Ik zie niet anders hier op zeist en austerlitz, wordt steeds meer .........en veelal mensen met alles nieuw en geen moutainbike ervaring .

straks zijn "wij" de ouderwetsen die maar in de weg rijden ...... :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Hier in het noorden van het land is het anders. Zelden dat ik er eentje tegenkom. Misschien zien de mtbers hier het nut er niet van in gezien de vlakke grond en beperkte mtb trails. Gieten is hier het "walhalla" met 2 klimmetjes van ca 10 hoogtemeters.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Kan maar zo dat een deel van al die nieuwe fietsers straks weer afhaakt..
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Hoogtemeters schreef: za 17 april 2021, 19:45 Kan maar zo dat een deel van al die nieuwe fietsers straks weer afhaakt..
Yup.
Zelfde als met al die campers die het afgelopen jaar verkocht zijn.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

S13 schreef: za 17 april 2021, 19:49
Hoogtemeters schreef: za 17 april 2021, 19:45 Kan maar zo dat een deel van al die nieuwe fietsers straks weer afhaakt..
Yup.
Zelfde als met al die campers die het afgelopen jaar verkocht zijn.
en kano;s en steps enz enz
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Na mijn laatste rit met m’n fietsmaat ben ik erachter gekomen dat mijn teller (dus ook de elektra ondersteuning) best veel afwijkt. Op de gps staat bijvoorbeeld 23 en op mijn fiets staat 27. Best grote afwijking, hebben andere emtb dat ook? Anders kun je lastig tijden vergelijken met elkaar als de ander wel klopt en dus 3 km pu meer ondersteuning heeft zz . Bovendien loopt de Kilometerstand veel sneller op.

Zou hier wat aan gedaan kunnen worden, binnen de legale kaders en behoud van garanties? Ik zal het ook eens aan de dealer vragen. Gr!
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ja mij was de afwijking ook opgevallen (shimano E8000).
Ik heb hiervoor de instelling van de wielmaat moeten veranderen. En best behoorlijk veel ook. Weet niet meer exact het getal, maar ipv 27.5" omtrek kwam ik ruimschoots onder een 26" maat uit.
Nu klopt de teller exact met de gps. Maar het is jammer dat dit niet standaard correct is. Want in de praktijk betekend dit dat de ondersteuning ergens bij 22km/h op de gps al stopt als je nog de originele limiet van 25km/h hebt.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ik heb het opgezocht, de instelling staat bij mij nu op 2000mm omtrek en dan klopt de gps dus.
En dat terwijl de fabrieksaf instelling met 27.5" wielen 2200mm is.
Ik heb dus bijna een 10% reductie moeten toepassen om de snelheid goed te krijgen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij mij klopt die weergave ook niet helemaal, de fiets overdrijft iets. Afstand volgens de fiets is altijd meer dan volgens een GPS (Shimano STEPS 8000).

In het begin heb ik wel geprobeerd de app te koppelen met bluetooth, maar dat lukte me na een paar pogingen niet. Daarna heb ik het maar laten zitten...
Misschien toch weer eens een poging wagen, als ik de wieldiameter iets kan aanpassen en de weergave daarmee correct kan krijgen zou dat mooi zijn. Er zitten 27.5 x 2.8 banden op, dat is kleiner in diameter dan een 29er wiel/band combinatie.

De Cube/Bosch van mijn vriendin ondersteunt net wat langer dan mijn fiets, zij kan +/- 1,5km sneller met ondersteuning dan ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ja het connecten met bluetooth naar de shimano steps is lastig. Het werkt alleen direct nadat je het systeem aanzet.
Mijn methode is dus als volgt:
- Start shimano app (ik gebruik stunlocker)
- Zet bluetooth aan op je phone of tablet (als je deze nog niet aan had)
- Schakel de batterij in van je E8000 emtb
- Wacht 1 a 2 seconde
- Connect nu direct de app met je e8000

Als je te lang wacht werkt het connecten niet meer en zul je de procedure opnieuw moeten uitvoeren.
Maar op deze manier werkt het bij mij vrijwel altijd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met de EP8 van Miss-Jurf gaat dat edcht probleemloos.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

S13 schreef: di 20 april 2021, 10:39 Ja het connecten met bluetooth naar de shimano steps is lastig. Het werkt alleen direct nadat je het systeem aanzet.
Mijn methode is dus als volgt:
- Start shimano app (ik gebruik stunlocker)
- Zet bluetooth aan op je phone of tablet (als je deze nog niet aan had)
- Schakel de batterij in van je E8000 emtb
- Wacht 1 a 2 seconde
- Connect nu direct de app met je e8000

Als je te lang wacht werkt het connecten niet meer en zul je de procedure opnieuw moeten uitvoeren.
Maar op deze manier werkt het bij mij vrijwel altijd.
De Shimano app is toch hun eigen E-tube app?
Stunlocker is meer om de restrictie te omzeilen voorzover ik weet. Daar ben ik niet naar op zoek.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

kermit schreef: di 20 april 2021, 11:36 De Shimano app is toch hun eigen E-tube app?
Stunlocker is meer om de restrictie te omzeilen voorzover ik weet. Daar ben ik niet naar op zoek.
Ja E-tube is Shimano's eigen app.
Maar Stunlocker heeft meer functionaliteit en mogelijkheden, zelfs met de standaard gratis licentie waarmee je nog geen restricties omzeilt.
De betaalde licentie kan wel restricties omzeilen, maar of je daar gebruik van maakt is een persoonlijke keuze.
Plaats reactie