e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Monkey, hij wordt er niet mooier op met die spatborden ;-)
Maar ieder z'n ding natuurlijk. Ik mijd doorgaans omstandigheden waarbij spatborden zinvol worden. Alleen vorige week een keer niet...

We zaten in een vakantiehuisje in Drenthe en er liep een mtb-route vlakbij. Na raadpleging van buienradar dacht ik wel een poging te kunnen wagen dus hup, de route(s) op. Begon goed, maar het bleek toch natter dan gedacht en dat werd er niet beter op toen er ook nog een bui overheen kwam...

Maar goed, daar kunnen ze blijkbaar tegen :D
Een dezer dagen maar eens de spons ter hand nemen...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

kermit schreef: di 25 mei 2021, 10:08
Freddy95 schreef: ma 24 mei 2021, 23:52 Ja dual batterij met totaal van 1000wh.
Ja is in terril winterslag, belgie gemaakt
Kijk, dan heb je tenminste een serieuze actieradius! :-q :D

Vorige week heb ik mijn 500Wh accu precies leeg gereden op een rit, ruim 50km over de weg (met mijn vriendin) en aansluitend een kleine 30km mtb-route (veel vlak met wat kleine heuveltjes). Dus 80km totaal, en alles in eco.
Ik kwam nog wel met ondersteuning terug bij het vakantiehuisje, maar toen ik de fiets vervolgens nog een keer aan zette om hem op te bergen gaf het display nul blokjes meer aan.

Ik heb het idee dat hij toen de fiets net nieuw was wel ietsje meer in huis had, maar het is erg lastig een exact vergelijk te trekken. Ik heb niet eerder een accu helemaal leeg gereden, en ook niet op een grotendeels vlakke rit.
In de Alpen maak je natuurlijk veel meer hoogtemeters, maar die klim ik vaak op een heel rustig tempo omdat ik dan samen met analoge bikes rijd. Heeft weinig zin om overal rap naar boven te knallen en vervolgens een half uur moeten wachten...

Als ik even heeeeel erg grof een inschatting doe: de fiets heeft nu ongeveer 4.200km gemaakt, verdeeld over twee accu's, gemiddeld zeg 35km per rit.
Dat zou betekenen dat elke accu ongeveer 60 keer opgeladen is. In het begin laadde ik ze meteen na een rit weer op, maar het schijnt beter te zijn de accu ongeveer half vol te bewaren dus later ben ik overgestapt op laden voor een rit.

Hierna was hij dus leeg:
Afbeelding
Ja dat geeft een hele grote actieradius. Ik gebruik hem voornamelijk om grote toertochten te maken Icm wat mooie mtb routes. Op toer kan ik met een gemiddelde snelheid van 30kph( daar zitten hogere maar ook af en toe lagere snelheden bij) rond de 33 km/streepje op mijn purion doen wat ongeveer uitkomt op een 150 km. Wanneer ik hem op eco zet word dat nog veel meer maar dan word de fiets af en toe wel wat zwaar met zijn 27 kg.
Mijn gemiddelde rit ligt meestal tussen de 90-120km
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb er nogal grof rubber op zitten, ik twijfel toch om er voor NL gebruik wat lichter rollends op te leggen. En dan de grove rubbers alleen voor de Alpenweek en dat soort gebruik erop. Nu slijt die Magic Mary soft op asfalt, dat kan niet de bedoeling zijn :D
(Heb alleen net mijn Rekon 2.8 weggegeven omdat ik dacht die toch niet meer te gaan gebruiken... :roll: )

Eens even kijken wat er in 27.5" x 2.8 zoal te vinden is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ik had voor mijn pirelli banden een set van vittoria e-agarro 29x2.60 erop liggen en die bevielen mij enorm! Vond dat egt wel een snel rollende en bijzonder stille band voor een toch redelijk grof profiel. Heb mijn bike deristricted en vond dat vooral op hogere snelheden de band toch erg goed rolde en veel grip had zelfs bij nat weer. Ik heb hem jammer genoeg moeten eraf halen omdat ik een scheur door glas had die ik niet meer hersteld kreeg en de band toen bijna overal uitverkocht was. Diegene die hem toen nog hadden vroegen de vollepot 63euro + 10 euro leverkosten. Was net zoveel als ik mijn beiden pirelli banden samen, kon ik even goed nieuwe banden testen en die agarro nog eens aanschaffen als die nog eens goed geprijst staat.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie de Conti Cross King in 2.8 voor amper 23 euro bij Bike-Discount, misschien is dat wel wat voor de NL rondjes als achterband.
Alternatief is een Michelin Force AM voor 27,50 euro bij Bike-Components (Michelin staat bij mij wel wat beter aangeschreven dan Conti op basis van eigen ervaringen uit het verleden).
En dan schuif ik de licht gesleten Maxxis Minion DHR die nu achterop ligt naar voren, daar telt rolweerstand niet zo zwaar mee.

Voor de Alpenweek gaat dan de Magic Mary weer voorop en de Maxxis naar achteren (de huidige setup).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

MonkeyRider schreef: za 22 mei 2021, 19:09 Ik heb intussen een paar nieuwe SKS Mudrocker spatborden gemonteerd op de Thron2. Ik wil hem ook kunnen gebruiken als toerfiets op vakantie in heuvel/berg gebieden zonder gelijk nat te worden of onder de modder te zitten na een regenbui. Deze spatborden zijn speciaal ontwikkeld voor Full-Suspension bikes icm brede banden (tot 3.0") en zitten muurvast en rammelvrij. Ik heb er al een paar mtb rondjes mee gedaan en het werkt top. Aanrader ....als je met de "looks" kunt leven :wink:

Ik heb nog even getwijfeld over een "Equipped" versie van de Thron2 ( spatborden, kickstand, drager en verlichting), maar die wordt standaard uitgevoerd met mindere specs, smallere velgen, banden en andere voorvork. Nu heb ik een beetje "best of both" met spatborden, kickstand en evt demontabele batterij verlichting als het donker is.
Dus de standaard drager van de Thron2 equipped past niet op de kale Thron2 6.9?
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: di 25 mei 2021, 12:15 Ik zie de Conti Cross King in 2.8 voor amper 23 euro bij Bike-Discount, misschien is dat wel wat voor de NL rondjes als achterband.
Alternatief is een Michelin Force AM voor 27,50 euro bij Bike-Components (Michelin staat bij mij wel wat beter aangeschreven dan Conti op basis van eigen ervaringen uit het verleden).
En dan schuif ik de licht gesleten Maxxis Minion DHR die nu achterop ligt naar voren, daar telt rolweerstand niet zo zwaar mee.

Voor de Alpenweek gaat dan de Magic Mary weer voorop en de Maxxis naar achteren (de huidige setup).
OI, Ik neem aan dat jij ook standaard de dhr up front had liggen de Rekon achterop?
Ik heb ze na 400km andersom gelegd. Dat ding heeft hier totaal geen grip..
Heb nooit begrepen waarom ze die achterband voorop gelegd hebben., dat ding is gemaakt voor heel grove ondergrond, snelle bochten met heel veel rechtdoor. Typische downhill.
Ik heb nu veel meer grip in de bochten...maar dat ik t kan vergelijken met een van de vele Schwalbe's op de analoog? Nee, bij lange na niet...
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Standaard werd mijn fiets geleverd met Minion DHR voor en achter, twee dezelfde banden dus.
Beiden Maxterra compound en EXO protection karkas.

Toen heb ik er een Rekon bij gekocht om wat minder rolweerstand te hebben, of beter gezegd een grotere actieradius want die rolweerstand heb je niet zoveel last van met ondersteuning :-)
Uiteraard heb ik die achterop gelegd.

In de Alpen bleek dat je dan soms toch te weinig grip hebt op steile hellingen met losse keien. Zonde, want met genoeg tractie kun je daar met een e-mtb nog wel fietsend boven komen. Dus daarom na die ervaring de Rekon weer gedemonteerd en de DHR terug gelegd.

Ik vond de DHR zowel voor als achter een fijne band, de enige reden dat ik voor naar een Magic Mary ben gegaan is de prijs. Scheelde 25 euro met een nieuwe DHR. De nog goede DHR is toen van voor naar achter verhuisd en de versleten DHR is eraf gehaald.

Zelf zou ik nooit achter meer nop willen dan voor, die achterkant volgt wel.
Als de voorkant maar grip houdt... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ja, op stenen ondergrond de DHR snap ik wel. Dat is ook de enige reden, verder boeit die achterband me ook niet veel; kom overal omhoog.

Maar..t lijkt nu of jij beweerd ( mss beter gezegd ervaart) dat grotere noppen per definitie voor meer grip zorgen?
Van voren heb ik toch liever wat kleinere noppen, en bij t vergelijk tussen DHR en Rekon dus ook meer. Die grotere noppen geven naar mijn beleving (om nadrukkelijk niet te zeggen ervaring) niet meer grip. Ieg niet hier waar ik rij.
En ik ben dan wel in de gelukkige omstandigheden dat ik alle ondergronden voor de deur heb liggen..rock, modder, bos, hei, zand, wortels en heel veel steenkoolafval...

Ik heb op de e-bike geen ervaring met de Mary's maar ik neem aan dat jij de Rekon nooit aan de voorkant hebt geprobeerd.. Zou wel eens willen weten of je dan misschien niet dezelfde beleving krijgt. Afhankelijk van de ondergrond natuurlijk..

:bier:
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op de hardtail heb ik voor en achter Rekons, maar dan in 29" x 2.6. En 2.6 valt echt flink smaller dan 2.8, die zitten dichterbij een 2.4 dan bij een 2.8. Die bevallen me ook prima, maar ik merk ook weinig nadeel aan de DHR.
Een band is ook vaak persoonlijke voorkeur, sommige mensen zijn super tevreden over banden waar ik het vertrouwen niet op krijg en andersom.

Maar zou ik alleen NL rijden zou ik ook geen DHR, Magic Mary of iets dergelijks monteren. Het is dat ik liever geen banden wissel en de fiets kwam nu eenmaal met die DHR's en die bevielen/bevallen me gewoon goed.

Maar dat wil ik nu dus toch maar gaan aanpassen. Met een beetje budget in het achterhoofd, vandaar dat ik toch de DHR wel voorop hou. Eén band kost nu eenmaal minder dan twee banden :wink:

Dan wordt de NL set "licht versleten" DHR voor en Crossking achter, en de buitenland set Magic Mary voor en ik denk aan een Nobby Nic (APEX versie) achter. Ik wil in elk geval niet meer hoeven lopen omdat de achterband het niet trekt terwijl er genoeg power is om het wel te kunnen fietsen. Lopen op een klim is nooit leuk, maar met 23kg e-mtb nog minder leuk dan met een fiets van 13kg... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Hah, jij hebt zeker ook nog nooit de "loopfunctie" gebruikt...
feel the fear,do it anyway!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Classic Biker schreef: di 25 mei 2021, 12:20
MonkeyRider schreef: za 22 mei 2021, 19:09 Ik heb intussen een paar nieuwe SKS Mudrocker spatborden gemonteerd op de Thron2. Ik wil hem ook kunnen gebruiken als toerfiets op vakantie in heuvel/berg gebieden zonder gelijk nat te worden of onder de modder te zitten na een regenbui. Deze spatborden zijn speciaal ontwikkeld voor Full-Suspension bikes icm brede banden (tot 3.0") en zitten muurvast en rammelvrij. Ik heb er al een paar mtb rondjes mee gedaan en het werkt top. Aanrader ....als je met de "looks" kunt leven :wink:

Ik heb nog even getwijfeld over een "Equipped" versie van de Thron2 ( spatborden, kickstand, drager en verlichting), maar die wordt standaard uitgevoerd met mindere specs, smallere velgen, banden en andere voorvork. Nu heb ik een beetje "best of both" met spatborden, kickstand en evt demontabele batterij verlichting als het donker is.
Dus de standaard drager van de Thron2 equipped past niet op de kale Thron2 6.9?
Dat weet ik niet zeker. Ik denk dat de EQP versie met smallere banden en velgen wel eens verband zou kunnen houden met drager/spatborden? De originele geleverde "Focus" drager zag ik trouwens nergens meer leverbaar, vandaar nu een Topeak Tetrarack als demontabele oplossing.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

gekkokees schreef: di 25 mei 2021, 16:27 Hah, jij hebt zeker ook nog nooit de "loopfunctie" gebruikt...
Jawel, maar daar heb je bar weinig aan als de ondergrond flink ruw is...
Werkt aardig zolang de ondergrond redelijk vlak is, maar als je de fiets over dikke keien of wortels moet duwen is het meer sjorren aan die 23kg dan dat-ie "vanzelf" rolt :-{
Daarom wil ik ook een achterband met flink tractie, fietsen is altijd nog prettiger dan lopen in die omstandigheden.

De eerste keer dat ik de walk-assist gebruikte dacht ik dat-ie het niet deed. Blijkt dat de fiets dan in een zware versnelling moet staan, de motor draait namelijk een vast toerental in de walk-assist mode en dan hangt het van je versnelling af hoe snel de fiets rolt. Staat-ie nog in een klimverzetje rolt hij dus zo langzaam dat het lijkt alsof er niks gebeurd.
Ik weet niet of dat bij alle motoren zo werkt, maar wel bij de Shimano STEPS motoren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

kermit schreef: di 25 mei 2021, 17:29
gekkokees schreef: di 25 mei 2021, 16:27 Hah, jij hebt zeker ook nog nooit de "loopfunctie" gebruikt...
Jawel, maar daar heb je bar weinig aan als de ondergrond flink ruw is...
Werkt aardig zolang de ondergrond redelijk vlak is, maar als je de fiets over dikke keien of wortels moet duwen is het meer sjorren aan die 23kg dan dat-ie "vanzelf" rolt :-{
Daarom wil ik ook een achterband met flink tractie, fietsen is altijd nog prettiger dan lopen in die omstandigheden.

De eerste keer dat ik de walk-assist gebruikte dacht ik dat-ie het niet deed. Blijkt dat de fiets dan in een zware versnelling moet staan, de motor draait namelijk een vast toerental in de walk-assist mode en dan hangt het van je versnelling af hoe snel de fiets rolt. Staat-ie nog in een klimverzetje rolt hij dus zo langzaam dat het lijkt alsof er niks gebeurd.
Ik weet niet of dat bij alle motoren zo werkt, maar wel bij de Shimano STEPS motoren.
Je kan altijd ter plekke schakelen met de walkmode als ie in verkeerde versnelling staat.
Voorrem inhouden , achterwiel omhoog, walk mode indrukken en schakelen
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Freddy95 schreef: di 25 mei 2021, 18:27
kermit schreef: di 25 mei 2021, 17:29 Jawel, maar daar heb je bar weinig aan als de ondergrond flink ruw is...
Werkt aardig zolang de ondergrond redelijk vlak is, maar als je de fiets over dikke keien of wortels moet duwen is het meer sjorren aan die 23kg dan dat-ie "vanzelf" rolt :-{
Daarom wil ik ook een achterband met flink tractie, fietsen is altijd nog prettiger dan lopen in die omstandigheden.

De eerste keer dat ik de walk-assist gebruikte dacht ik dat-ie het niet deed. Blijkt dat de fiets dan in een zware versnelling moet staan, de motor draait namelijk een vast toerental in de walk-assist mode en dan hangt het van je versnelling af hoe snel de fiets rolt. Staat-ie nog in een klimverzetje rolt hij dus zo langzaam dat het lijkt alsof er niks gebeurd.
Ik weet niet of dat bij alle motoren zo werkt, maar wel bij de Shimano STEPS motoren.
Je kan altijd ter plekke schakelen met de walkmode als ie in verkeerde versnelling staat.
Voorrem inhouden , achterwiel omhoog, walk mode indrukken en schakelen


Hahhah, ja lekker als je net een steil slipperig stukje bij Snowworld toch niet opkomt... :D
Doe me dat maar eens voor...
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie